قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

مراحل گواهی انحصار وراثت و نکات مهم در سال ۱۴۰۳ ✓ مدارک، مدت و هزینه ها

  • ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • بروزرسانی:
  • 369 نظر
  • 28 دقیقه
  • 557510 نفر
4.1/5 - (426 امتیاز)
4.1/5 - (426 امتیاز)

مراحل انحصار وراثت نامحدود و محدود با وکیل پایه یک در تهران و کرج

  • حدود ۴۰ روز برای انحصار وراثت نامحدود و حدود ۱۰ روز انحصار وراثت محدود
  • حق الوکاله با تمام هزینه ها چهار میلیون و دویست هزار تومان. نصف مبلغ در ابتدا دریافت می شود و نصف دیگر پس از صدور گواهی انحصار وراثت
  • در صورت تمایل موکل مراحل مالیات بر ارث در تهران و کرج هم توسط وکیل متخصص مالیات بر ارث انجام میشود.
  • تماس با شماره  ۰۹۱۲۲۵۴۷۶۹۹ سید بابک لاجوردی وکیل پایه یک دادگستری برای تهران و تماس با شماره ۰۹۱۲۸۹۰۹۸۹۳ برای کرج منیره پسندی وکیل پایه یک  دادگستری

به روز رسانی در تاریخ سه شنبه ۲۵ ام اردیبهشت ۱۴۰۳

کلیه مراحل گرفتن گواهی حصر وراثت در تهران و کرج توسط وکلای مجرب در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه بدون مراجعه شما انجام خواهد شد. قابل توجه اینکه علی رغم تورم زیاد در یکسال گذشته و کاهش ارزش پول به جهت رعایت حال موکلان حق الوکاله اعلامی افزایش بسیار اندک در سال ۱۴۰۲ داشته است.

گواهی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود و در آن ورثه و میزان سهم آنها از ارث مشخص می شود.

آثار داشتن گواهی حصر وراثت چیست؟

ورثه یا هر ذی نفعی برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … نیازمند گواهی مذکور است. بنابراین اگر انحصار وراثت نکنیم امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی بانک ها نیست.کسی جانشین و قائم مقام شخص فوت شده است که نام به عنوان وارث در گواهی فوت آمده باشد.

✍🏼 مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت چیست؟

  • گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود. اگر گواهی فوت ندارید هم ما میتوانیم برای شما اخذ کنیم و هم اینکه اگر یکی از ورثه به هر اداره ثبت احوالی در هر کجای کشور مراجعه کنند به راحتی  اخذ می کنند.
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
  • گواهی تسلیم اطهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.
  • نگران ناقص بودن مدارک یا عدم همکاری سایر ورثه نباشید با ما تماس بگیرید

برگه استشهادیه محضری حصر ورثه چیست؟

یکی از مراحل انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه است، به این صورت که ۳ نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر می شوند و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه افراد فوت شده، گواهی می کنند که ورثه متوفی چه کسانی هستند؛ دفتر اسناد رسمی نیز امضا ایشان را گواهی و تصدیق می کند.

توجه داشته باشید که اگر موکل بخواهد توسط وکیل انحصار وراثت وکلای پارسای بدون نیاز به حضور موکل و تدارک شهود ، استشهادیه محضری تهیه میشود. و حتی نیاز به آوردن شاهد توسط موکل هم نخواهد بود.

قانون جدید انحصار وراثت چیست؟

قانون جدیدی وجود ندارد فقط برای فوت شدگان قبل از سال ۹۵ نیاز به اخذ گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث یا مفاصاحساب مالیاتی برای گرفتن گواهی انحصار وراثت است.

گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

همانطور که میدانید یکی از وظایف وراث پرداخت مالیات بر ارث است و برای شروع اینکار یکی از وراث باید اظهارنامه الکترونیکی ثبت کند اما اگر متوفی قبل از سال ۱۳۹۵ فوت شده باشد و وراث هنوز اقدامی برای انجام مراحل  انحصار وراثت نکرده باشند موظفند که ابتدا و قبل از دادخواست و یا حین انجام مراحل انحصار در شورا، اظهارنامه مالیت بر ارث را ثبت کنند. پس از آن گواهی از اداره مالیات مینی بر اینکه اظارنامه مالیات بر ارث ثبت شده است دریافت میشود و به شورای حل اختلاف داده میشود که به گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث معروف است.

اما وراث فوت شدگان بعد سال ۱۳۹۵ مثلا امسال ۱۴۰۲ میتوانند اظهارنامه مالیاتی را بعد از انحصار وراثت ثبت کنند

آخرین تغییرات مراحل صدور گواهی انحصار وراثت در رویه قضایی

مطابق بخشنامه شماره ۳۸۳۸۴ مورخ ۷ /۷/ ۱۳۹۹ وزارت دادگستری اگر متوفی دارای اموالی بیشتر ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۵۰ میلیون تومان باشد گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می شود و نیازمند نشر آگهی است.
بنابراین اگر شخص فوت شده اموالی کمتر از مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشته باشد شوراهای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت محدود صادر می‌کنند .مدت زمان آن به دلیل حذف پروسه نشر آگهی بسیار کوتاه تر خواهد بود .
مدت زمان اخذ انحصار وراثت محدود دارای اموال کمتر از پانصد میلیون ریال ۳ تا ۷ روز کاری است شایان ذکر است که سابق بر این ملاک برای حصر ورثه نامحدود سی میلیون ریال بود که هم اکنون مطابق بخشنامه جدید انحصار وراثت مذکور که مورد تایید ریاست قوه قضاییه در مورخ دوم مهر ۹۹ هم قرار گرفته است، اموال متوفی معادل ۵۰ میلیون تومان است.

آخرین تغییرات صدور گواهی انحصار وراثت

هزینه انحصار وراثت با وکیل در تهران و کرج چقدر است؟

توجه داشته باشید که گروه وکلای پارسای فقط وکالت انحصار وراثت در تهران و کرج را قبول می کنند هزینه وکیل برای انحصار وراثت در سال ۱۴۰۳ چهار میلیون و دویست  هزار تومان است که نصف مبلغ در ابتدا دریافت می شود و نصف دیگر پس از صدور گواهی انحصار وراثت.

در صورتی که تهیه استشهادیه هم به عهده ما باشد یک میلیون تومان اضافه میشود.

در صورت عدم همکاری وراث در مراحل انحصار وراثت چه باید کرد؟

ممکن است که به هر دلیل یکی از وراث یا حتی به چند نفر از آنها دسترسی نباشد و یا همکاری لازم را نداشته باشند و یا خارج از کشور باشند. به عبارت دیگر به مدرک شناسنامه ایشان دسترسی نیست در این موارد به تقاضای ذی نفع شورای حل اختلاف از اداره ثبت احوال در این خصوص استعلام می کند. پس نگران عدم همکاری یکی از وراث مطلقاً نباشید. کلا قاعده اینطور است که با درخواست وکیل یا دادخواست دهنده نواقص مدارک از اداره ثبت احوال استعلام خواهد شد. نکته دیگر اینکه وقتی وراث به طبقه دوم و سوم میرسند رویه شوراهای حل اختلاف تهران استعلام است تا محرز شود کسی از طبقه اول باقی نمانده است. ضمنا استعلام نیلز به پرداخت هزینه ندارد.

سهم الارث

برای گرفتن حصر ورثه باید به اداره دارایی مراجعه کرد؟

خیر، مگر اینکه متوفی قبل از سال ۹۵ فوت کرده باشد که بایستی گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث از اداره مالیات اخذ شود. البته بعد از صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود هر زمان که بخواهید اموال را تقسیم یا انتقال دهید پرداخت مالیات بر ارث و اظهار نامه مالیاتی الزامی است. و نکته مهم اینکه این مالیات نه زمان مشخص دارد نه جریمه.

فقط اگر ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه مالیاتی داده شود وراث از بعضی معاقیت های مالیاتی و امتیاز های اندک برخوردار میشوند.

همانطور که در ابتدای صفحه اشاره شد تیم تخصصی وکلای پارسای وکالت در انجام امور مالیاتی وراث را هم انجام میدهند که جدای از بحث مراحل انحصار وراثت است و بعد از آن انجام میشود البته فقط در تهران و کرج.

برای انحصار وراثت کجا برویم؟

اگر وکیل داشته باشید که تمام مراحل توسط وکیل دادگستری انجام خواهد شد در غیر این صورت بایستی با مدارک گفته شده به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید و دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت بدهید. شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی که شما اعلام کنید صالح به صدور گواهی مذکور است. قبل از مراجعه به دفتر قضایی اگر وکیل ندارید حتما استشهادیه محضری تهیه کنید که وقتتان هدر نرود.

سهم دولت از انحصار وراثت چقدر است؟

دولت سهمی ندارد و فقط هزینه دادرسی به مبلغ حدود ۲۰۰ هزار تومان در دفتر خدمات الکترونیک پرداخت می شود.

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟

پرداخت مبلغ حدود ۲۰۰ هزار تومان در دفتر خدمات الکترونیک قضایی

هزینه نشر آگهی انحصار ورثه چقدر است؟

در سال ۱۴۰۳ رایگان است.

سوال مهم:

یعنی برای فوت شدگان قبل از سال ۹۵ مثلا امسال ۱۴۰۳ مالیات بر ارث حذف شده است؟

توجه داشته باشید فقط برای گرفتن گواهی حصر وراثت است که گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی لازم نیست و جزء مدارک لازم  محسوب نمیشود وگرنه برای تقسیم اموال و انتفال ماترک به دیگری پرداخت مالیات بر ارث الزامی است. مجددا تاکید میکنیم که اگر متوفی قبل از فروردین ۱۳۹۵ فوت شده باشد از مراحل انحصار وراثت و مدارک دادخواست آن گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

انواع گواهی:

اگر متوفی دارای اموال باشد بایستی گواهی انحصار وراثت نامحدود اخذ کرد و اگر دارای اموال نیست صرف گرفتن گواهی انحصار وراثت محدود کفایت می کند. توجه داشته باشید اگر بعداً بخواهید ملک یا مال موروثی را بفروشید نیازمند گواهی انحصار وراثت نامحدود می باشید.

از لحاظ هزینه بین این دو تفاوت نیست. اما حیث مدت زمان بین آنها اختلاف است. از مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت نامحدود انتشار آگهی است. فاصله بین انتشار آگهی در روزنامه تا زمان صدور گواهی یک ماه است. در خصوص نشر آگهی نیز لازم نیست کار خاصی انجام بدهید شعبه شورای حل اختلاف به پرونده رسیدگی می کند و خودشان رایگان نشر آگهی می کنند.

نمونه گواهی انحصار وراثت نامحدود در سال ۱۴۰۲

نمونه گواهی انحصار وراثت نامحدود در سال ۱۳۹۹

نمونه دادخواست انحصار وراثت نامحدود توسط وکیل

نمونه گواهی فوت متوفی

مدت زمان گرفتن و مدت اعتبار گواهی انحصار وراثت

اگر به ما گروه وکلای پارسای وکالت برای گرفتن گواهی وکالت می دهید برای نامحدود ۴۰ روز و برای گرفتن گواهی محدود یک هفته کاری زمان لازم است. هزینه و حق الوکاله هم ۴ میلیون و دویست هزار تومان است. گواهی انحصار وراثت دائمی است و برای همیشه قابل استفاده است.

گواهی حصر ورثه

گرفتن المثنی انحصار وراثت چگونه است؟

هر کدام از ذی نفعان و ورثه می توانند با مراجعه به مرجع صادر کننده گواهی، درخواست کپی برابر اصل کنند.محدودیتی در ایت زمینه نیست

✅ آیا امکان اعتراض به گواهی انحصار وراثت وجود دارد؟

بله هر کسی که نسبت به به مفاد آن اعتراض داشته باشد بدون قید مدت می تواند نسبت به اعتراض اقدام نماید

✅ اگر کسی از متوفی طلب داشته ولی اسامی وراث را نمی داند، این امکان وجود دارد که برای اخذ گواهی اقدام نماید؟

بله اگر وراث گواهی را اخذ نکرده باشند هر ذی نفعی می تواند از شورای حل اختلاف با ذکر دلیل ، تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت برای فرد فوت شده کند.

✅ اگر یکی از وراث خارج از کشور باشد و مدارک هم نمی دهد چه باید کرد؟

این سوال پاسخ داده شد هرکدام از وراث می تواند به تنهایی و بدون مدارک سایر وراث هم تقاضای صدور گواهی حصر ورثه کند در صورت اصل مدارک، از اداره ثبت اخوال استعلام خواهد شد.

✅ آیا دیر پرداخت کردن مالیات یا گرفتن گواهی انحصار وراثت مشمول جریمه است؟

خیر نگران نباشید بر طبق آخرین تغییرات قانون مالیات های مستقیم تاخیر در دادن اظهار نامه مالیات بر ارث مشمول جریمه نیست. مشروط بر اینکه متوفی بعد از ۱۳۹۵/۱/۱ فوت کرده باشد. بنابراین نه دادن اهزنامه مالیات بر ارث مدت دارد و نه گرفتن انحصار وراثت.

✅ چگونه حق الوکاله دریافت میکنید؟

دو میلیون و صد هزار تومان در ابتدا و همین مبلغ پس از دریافت گواهی و در انتها

✅ آیا حضور همه ورثه الزامی است؟

خیر اقدام یکی از ورثه برای گرفتن انحصار وراثت کافی است.برای دادن وکالت به ما هم مراجعه یکی از ورثه کفایت میکند. فقط ورثه ای که اقدام میکند لزوما باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد با داشتن ثنا دادن وکالت از شهرستان یا مراجعه نکردن به دفتر و به صورت غیر حضوری هم میسر است.

مطلب مرتبط :   توقیف اموال از طریق مهریه

✅ شما میتوانید استشهادیه رو هم تهیه کند؟

بله مبلغ یک میلیون  تومان اضافه میشود

  • یکی از مراجعین پرسیده است که من با برادرم قهر هستم ولی می دانم او انحصار وراثت کرده است ولی هیچ اطللاعات دیگری ندارم مغازه پدری را هم در حال استفاده است؟

در جواب باید گفت اگر مطمئن هستید که گواهی اخذ شده است ولی شما اطلاعاتی در مورد شعبه و کلاسه پرونده ندارید توصیه می کنیم به ساختمان مرکزی شورای حل اختلاف در تهران مراجعه کنید تا از طریق رایانه با جستجوی نام متوفی و وراث از شعبه صادر کننده گواهی مطلع شوید.

  • یکی دیگر از مراجعین پرسیده است، بیش از ده سال قبل انحصار وراثت کرده ایم ولی الان مدارک آن گم شده است چه باید کرد؟

بهتر است که بدون اینکه اعلام کنید قبلاً تقاضای صدور گواهی مذکور را کرده اید دوباره اقدام به اخذ آن کنید.

  • سوال شده که پدر بزرگ ما در قم فوت شده است، امکان اخذ گواهی حصر وراثت از تهران هست؟

بر طبق قانون شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی صالح به صدور گواهی است. اما می توانید اعلام کنید که در تهران زندگی می کرده است، در این خصوص کنکاش نخواهد شد، بنابراین اعلام اشتباهی محل فوت متوفی ضمانت اجرایی ندارد.

اگر کسی به صورت عمدی یکی از وراث را از شورای حل اختلاف پنهان کند و گواهی انحصار وراثت خلاف واقع اخذ کند مرتکب جرم کلاه برداری شده است (ماده ۹ قانون تصدیق انحصار وراثت)

تنظیم شخصی سند رسمی انتقال مال منقول و غیر منقول با گواهی انحصار وراثت محدود میسر نیست.

اگر به شخصی، غیر از وکیل دادگستری وکالت در اخذ گواهی انحصار وراثت داده شود هرچند وکالت محضری و اداری باشد، لزوماً بایستی این کار توسط وکیل دادگستری انجام شود.
قابل توجه هم وطنان عزیز در خارج کشور که در ایران نیازمند وکیل برای اخذ گواهی انحصار وراثت هستند، می توانند با تلفن های دفتر با ما در تماس باشند

وراث چه کسانی هستند؟

سوالی است که جواب آن مفصل است اجمالاً اینکه مذاهب و ادیان شناخته شده در قانون اساسی در مسئله ارث از مقررات مربوط به خود پیروی می کنند اما برای ایرانیان مسلمان و شیعه ملاک عمل مقررات قانون مدنی است. وراث نسبی بر طبق قانون ۳ دسته هستند که در صورتی که حداقل یک نفر از طبقه قبل باشد نوبت به افراد طبقه بعد نمی رسد.

طبقات ارث مطابق قانون مدنی

  1. طبقه اول:
  • همسر متوفی
  • پدر و مادر
  • فرزندان و در نبود فرزند، نوه یا نوه ها
  1. طبقه دوم:
  • پدر بزرگ و مادربزرگ
  • همسر متوفی
  • خواهر و برادر و در نبود ایشان فرزندان آنها
  1. طبقه سوم:
  • همسر متوفی، عمه، عمو، دایی، خاله متوفی و در نبود ایشان فرزندان آنها
  • در نبودن افراد مذکور نوبت به عمه، عمو، خاله، دایی، پدر و مادر متوفی می رسد.

زن و شوهر به عقد دائمی هم در تمام طبقات جزء وراث محسوب می شوند.

برای مطالبه مهریه از وراث هم نیاز به انحصار وراثت است؟

بله قطعاً، چه از طریق دادگاه مطالبه مهریه شود و چه از طریق اداره اجرای ثبت، یکی از مدارک لازم گواهی حصر وراثت است. توضیح مختصر اینکه اگر متوفی مالی داشته باشد اول بدهی او مثل مهریه پرداخت می شود و بقیه مال بین وراث تقسیم خواهد شد.

نمونه فرم استشهادیه (شهادت برای انحصار وراثت) طبقه اول

نمونه برگه استشهادیه دفاتر اسناد رسمی برای طبقه دوم ارث

در مورد گم شدن انحصار وراثت توضیح بدهید؟

عنایت داشته باشید اگر شماره پرونده و شعبه را داشته باشید به راحتی می توان کپی برابر اصل درخواست کرد. اگر آن هم نداشته باشید و بدانید در کدام شهر بوده و مربوط به هفت هشت سال اخیر باشد از طریق جستجوی کدملی در رایانه دادگاه یا شورا قابل پیگیری است. اگر پرونده قدیمی باشد و در بایگانی راکد باشد نیازمند دانستن شماره پرونده و شعبه است. نکته ظریف اینکه اگر سابقاً در دفترخانه انتقال صورت گرفته باشد حتماً یک نسخه کپی در مدارک آن دفترخانه و سند تنظیمی وجود دارد. بنابراین می توانید به آنجا مراجعه کنید و اگر هیچ یک از موارد بالا نیست خوب دوباره باید دادخواست داد.

مراحل انحصار وراثت خانه چگونه است؟

در این مطلب مراحل گام به گام انحصار وراثت نوشته شده است و بهتر است از ابتدا مطالعه کنید. اما به صورت خلاصه اگر شما گواهی مذکور را اخذ نکنید وراث نمی توانند بفروشند و تقسیم کنند ملک نیز چنین است و ابتدا گواهی حصر وراثت تقاضا می شود و پس از آن با دادن اظهارنامه مالیات بر ارث توسط یکی از ورثه، مالیات پرداخت می شود. بعد از آن هرکدام از ورثه به تنهایی می توانند سهم خود را از ملک ولو با عدم رضایت سایر ورثه انتقال رسمی بدهد. بدیهی است که همه ورثه با هم می توانند کل ملک موروثی را به نام هرکه بخواهند انتقال رسمی بدهند و یا حتی به اداره ثبت اسناد مراجعه کنند و تقاضای سند تفکیکی به قدرالسهم خود کنند مراحل انحصار وراثت خودرو هم مثل ملک است.

ممکن است منظور شما از این پرسش این باشد مالیات بر ارث آپارتمان یا خانه چقدر است؟

همتنطور که میدانید به مراحل حصر وراثت و صدور رای بهتر است در مدت یکسال اظهارنامه مالیات بر ارث بدهید و اگر آپارتمانی باشد ممیز مالیاتی با در نظر گرفتن فاکتور های مختلف مثل جای ملک، سال ساخت و … و با در نظر گرفتن قیمت منطقه ای هفت و نیم درصد را برای وراث طبقه اول مشخص میکند. بعضی ممکن است فکر کنند قیمت تعیین شده حدود قیمت معاملاتی در مشاورین املاک ( بنگاه) است در حالیکه اینطور نیست و بسیار کمتر است. کما اینکه در ابلا توضیح داد وکلای پارسای وکیل مالیات بر ارث در تهران هم هستند به عنوان مثال در پرونده ای که چندی قبل برای موکل پرداخت مفاصا حساب مالیات بر ارث را قبول وکالت کرده بودیم مالیات آپارتمان ۱۲ میلیاردی حدود ۳۸ میلیون شد.

در خصوص مراحل انحصار وراثت املاک قولنامه ای هم سئوال می شود. در صورتی که متوفی ملکی فاقد سند رسمی داشته است اگر وراث بخواهند تقسیم کنند و بفروشند به صورت سند عادی (چه در نزد بنگاه یا غیر آن و چه با کد رهگیری و غیر آن) نیازمند گواهی انحصار وراثت هستند تا مشخص شود که ورثه زمان فوت متوفی به صورت قانونی چه کسانی بوده اند. فرض کنید کسی خریدار زمین قولنامه ای باشد او حتماً بایستی مطالبه نسخه ای از گواهی مذکور کند تا مطمئن شود همه ورثه امضاء کرده و فروخته اند.

نکته : هرکس از ورثه که برای اعطای وکالت به دفتر وکالت مراجعه می کند برای گرفتن انحصار ورثه میبایستی در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد.

نمونه دادخواست انحصار وراثت توسط ذی نفع

به استحضار خوانندگان محترم رسید که هر یک از ورثه و همچنین هر ذی نفعی می تواند دادخواست مربوطه را از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه قانونی متوفی کند.

فرض کنید مردی فوت کرده است و ورثه او، همسر، مادر و ۲ فرزند پسر و دختر است. اگر عروس خانواده (همسر پسر متوفی) قصد داشته باشد مهریه را به اجرا گذاشته و سهم الارث شوهر را توقیف کند، نیازمند گواهی انحصار وراثت است. بنابراین او ذی نفع این درخواست است.

مثال دیگر، فرض کنید ملکی به صورت قولنامه ای و با مبایعه نامه و دادن وکالت رسمی فروخته شده باشد، حال اگر فروشنده فوت کند، خریدار برای دادن دادخواست به طرفیت وراث برای الزام ایشان به تنظیم سند رسمی ناگزیر به داشتن گواهی پیش گفته است؛ پس او نیز ذی نفع در دادخواست انحصار وراثت فروشنده متوفی خواهد بود.

نمونه دادخواست از طرف ذی نفع:

خواهان: نام نام خانوادگی نام پدر شغل نشانی
علی حسینی
خوانده:
خواسته: اخذ گواهی انحصار وراثت مرحوم رضا عظیمی فرزند …………… به عنوان ذی نفع
دلایل و منضمات ۱- مبایعه نامه مورخ ……………..شماره ……. ۲- استعلام در خصوص وراث و گواهی فوت مرحوم رضا عظیمی از اداره ثبت احوال
ریاست محترم شورای حل اختلاف

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند: اینجانب بر طبق مبایعه نامه عادی مورخ ۵/۴/۹۹ یک واحد آپارتمان به نشانی ………………………………………………………………………………………….. و پلاک ثبتی ………………………… از مرحوم رضا عظیمی خریداری کرده بودم که متأسفانه ایشان قبل از انتقال رسمی سند فوت شده است و وراث او اقدامی به جهت اخذ گواهی انحصار وراثت انجام نمی دهند و از طرفی تقدیم دادخواست الزام تنظیم سند رسمی، نیازمند گواهی مذکور است؛ لذا به عنوان ذی نفع، صدور گواهی انحصار ورثه مرحوم علیرضا عظیمی فرزند ………………….. به شماره ملی ………………………………………… مورد استدعاست.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت چیست؟

منظور از هر دو اصطلاح یکی است و تنها اختلاف در لفظ و عبارت است و گرنه در عمل و رویه قانونی یکی هستند.

ماترک متوفی چیست؟

منظور از ماترک، اموال و حقوقی است که از متوفی باقی مانده است. مانند مال منقول، وجه نقد (سپرده در بانک)، خودرو، و مال غیر منقول مانند زمین، خانه و … و حقوق مثل حق قصاص، شفعه، حق خیار و … طلب متوفی از شخص دیگر هم جزء دارایی و اموال او محسوب می شود و وراث به عنوان قائم مقام قانونی او می توانند مطالبه و اقامه دعوی کنند.

هر شخصی می تواند تا یک سوم اموال (ثلث) را به نفع هر شخص یا اشخاص از ورثه و غیر آن وصیت کند. در فقه و حقوق مالکیت وراث نسبت به ترکه وقتی کامل و مشخص می شود که دیون و وصایای متوفی از کل ترکه خارج شده باشد. به عبارت دیگر پس از کم کردن وصیت درست قانونی و پرداخت بدهی متوفی هر آنچه از اموال متوفی مانده باشد بین وراث تقسیم خواهد شد.

مراحل انحصار وراثت به طور خلاصه:

۱-تهیه مدارک لازم مثل استشهادیه

۲-ثبت نام ثنا یکی از وراث

۳-ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی

۴-مراجعه به شعبه ارجاع شده شورای حل اختلاف

۵- رفع نقص کردن مدارک و در صورت لزوم پیگیری استعلامات

۶- نشر آگهی در انحصار وراثت نامحدود

۷- پس از گدشتن ۳۰ روز از آگهی مراجعه جهت دریافت رای برابر اصل به نعداد ورثه از شورای حل اختلاف

اظهارنامه مالیات بر ارث

شرایط انحصار وراثت و مبلغ  و درصد مالیات بر ارث محل سؤال بسیاری است. امور باقی مانده با لحاظ برخی معافیت‌ها از متوفی مشمول مالیات است که در ادامه نکات ضروری در خصوص مالیات ارث بر خوانندگان محترم تقدیم می‌شود:

  • همان طور که گفته شد طبقات ارث و وارث ۳ دسته هستند و مالیات آن‌ها هم کاملاً متفاوت است. هر چه طبقه بالاتر باشد مالیات بر ارث بیشتر است.
  • تأخیر در دادن اظهارنامه مالیاتی متوفیان بعد از ۱/۱/۱۳۹۵ مشمول جریمه نیست و در هر زمان می‌توان اظهارنامه مالیاتی داد. فقط بهتر است که تا یکسال بعد فوت لااقل اظهارنامه مالیاتی را ثبت کنید حتی اگر مبلغی فعلا نمیخواهید پرداخت کتید به این دلیل که از مختصر امتیازهای معافیتی مثل هزینه کفن و دفن و امثالهم محروم میشوید.
  • هر یک از ورثه به‌تنهایی و به قدر السهم خود می‌تواند اظهارنامه مالیاتی بدهد.
  • می‌توان فقط به صورت موردی مالیات یکی از دارایی‌های متوفی (ماترک) را پرداخت و مالیات مابقی اموال را به آینده موکول کرد.
مطلب مرتبط :   مراحل قانونی استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون آن، قبل و بعد از طلاق
سپرده‌های بانکی سهام بورسی سرقفلی املاک سهام غیر بورسی
طبقه اول ۳ % ۷۵/. % ۳ % ۷/۵ % ۶ %
طبقه دوم ۶ % ۵/۱ % ۱۵ % ۱۵ % ۱۲ %
طبقه سوم ۱۲ % ۳ % ۳۰ % ۳۰ % ۲۴ %

 وکالت تخصصی پروندها ی مالیات بر ارث تهران و کرج با وکلای پارسای با ما تماس بگیرید

۲۰ نکته طلایی در انحصار وراثت:

  1. گرفتن گواهی انحصار وراثت مدت ندارد به عبارت دیگر هر زمان می توان برای آن اقدام کرد. نکته مهم این است که اگر شخص فوت شده بعد از فروردین ۹۵ فوت شده باشد حتی برای تأخیر در پرداخت مالیات بر ارث و اظهارنامه مالیاتی هم جریمه در کار نخواهد بود.
  2. فرزندی که قبل از پدر یا مادر فوت کند ارث نخواهد برد فرض کنید پدری ۴ فرزند داشته باشد و یکی از فرزندان در سال ۹۸ و مادر در سال ۹۹ فوت کرده باشد وراث پدر فقط ۳ فرزند باقی مانده است و نه نوه یعنی فرزندان فوت شده ارثی نخواهد برد. در مثال دیگر فرض کنید پدر در سال ۹۸ فوت کرده و ۴ فرزند داشته و یکی از فرزندان در سال ۹۹ فوت می کند در این صورت نوه قدرالسهم پدر یا مادرش از پدربزرگ ارث می برد.
  3. مالیات بر ارث چقدر است و به چه چیزهای دیگری تعلق می گیرد؟ به طور خلاصه: الف) وراث طبقه اول کسانی که شهید اعلام می شوند مالیات بر ارث ندارند. ب) وسایل منزل متوفی هر چند گران قیمت و نفیس مالیات ندارد. ج) برای دریافت وجوه در بانک متوفی ۳% مالیات است. د) ۲% وسایل نقلیه موتوری مالیات است. هـ) برای اموال غیر منقول (املاک) حدود ۱۵% ماخذ ارزش های مالیاتی املاک – که بسیار کمتر از قیمت معاملاتی در مشاورین املاک و جامعه است – برای طبقه اول و حدود ۳۰% طبقه دوم و حدود ۶۰% طبقه سوم – یک مثال عمومی و کاربردی: وقتی شما آپارتمانی را بخواهید به صورت سند رسمی در دفتر اسناد رسمی انتقال دهید فروشنده بایستی مالیات نقل و انتقال پرداخت کند. این میزان مالیات را ۳ برابر کنید میزان مالیات بر ارث آن آپارتمان به دست می آید.
  4. بر طبق قانون جدید مالیات های مستقیم دیگر لازم نیست که همه ورثه اظهارنامه مالیاتی بدهند و کل مالیات بر ارث پرداخت شود. فرض کنید که بعضی از ورثه همکاری نمی کنند یا مالیات نمی دهند یا خارج از کشور هستند و امثالهم. در حال حاضر هر کدام از ورثه می تواند به قدرالسهم خودش مالیات پرداخت کند و بدیهی است، همان میزان سهم خود هم حق تصرف حقوقی و احیاناً فروش آن را دارد.
  5. انحصار وراثت با تقسیم اموال کاملاً متفاوت است اگرچه در اصطلاحات عامیانه بعضی می گویند یا می پرسند که انحصار وراثت خانه مثلاً چگونه است. در واقع آنها سؤال در تقسیم اموال دارند. عنایت داشته باشید که در شورای حل اختلاف و در دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت، تقسیم اموال انجام نمی شود و اساساً لیست اموال هم در گواهی مذکور ذکر نمی شود. فقط میزان سهم هر یک از ورثه از ماترک (آنچه ارث رسیده) مشخص می شود.
  6. در عمل محدودیتی برای اعتراض و درخواست اصلاح رأی گواهی انحصار وراثت وجود ندارد و هر کس این (ذینفع) که مدعی است اشتباهی رخ داده می تواند اعتراض و درخواست اصلاح کند.
  7. نکته کاربردی که باید بدانیم این است که لزوماً یکی از ورثه نباید درخواست صدور گواهی حصر وراثت کند. قانون حصر وراثت چنین است که اگر شخصی نفعی در گواهی مذکور هم دارد می تواند با اثبات آن دادخواست حصر وراثت متوفی را به شورا تقدیم کند. مثلاً فرض کنید شما چکی از شخصی دارید که فوت شده است بدیهی است که بایستی بر علیه وراث اقامه دعوی کنید و وراث هم به هر دلیل انحصار وراثت نکرده اند و یا شما (طلبکار) به آن دسترسی ندارد. در اینجا صاحب و دارنده چک می تواند تقاضای صدور انصار وراثت متوفی صاحب چک را کند.
  8. ورثه کسی است که زنده باشد. اگرچه که به صورت حمل و در شکم مادر باشد بنابراین اگر فرزندی قبل از والدین فوت کرده باشد نه او نه فرزندانش ارث نمی برند.
  9. خوانده در دادخواست انحصار وراثت وجود ندارد، تعبیر ما حقوقی ها از امور حسبی است و دعوی ترافعی نیست که خوانده داشته باشد.
  10. در خصوص دریافت مجدد گواهی انحصار وراثت هم به کرات سؤال می شود به صورت خلاصه اینکه هر وقت بخواهید می تواند به شعبه شورای صادر کننده رأی مراجعه کنید و درخواست کپی برابر اصل کنید و محدودیتی نیست. ولی اگر سابقاً انحصار ورثه ای شده باشد که گم شده باشد که را اصلاً نمی دانیم کجا بوده دیگر چاره ای نیست به جز درخواست مجدد گواهی انحصار وراثت.
  11. یکی از تشریفات گرفتن گواهی انحصار وراثت شهادت شهود است. از شرایط استشهادیه این است که ۳ نفر بایستی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و فرم مربوطه که در آن اسم و مشخصات متوفی و تاریخ فوت ایشان و مشخصات ورثه است را امضاء کنند و سر دفتر اسناد رسمی گواهی امضاء کند. هزینه گواهی امضاء و استشهادیه برای هر شاهد در سال ۱۴۰۲ به انضمام هزینه شهود و دفترخانه توسط وکلای پارسای یک میلیون تومان است.
  12. یکی دیگر از تشریفات صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است. دانستن چند نکته ضروری است. الف) کلیه پروسه نشر آگهی توسط خود شورای حل اختلاف انجام می شود. ب) دانستن اینکه در کدام روزنامه چاپ شده و نسخه ای از آن را داشته باشید. نه اهمیت دارد و نه مزیتی. ج) شورای حل اختلاف به جهت نشر آگهی انحصار وراثت مبلغ و هزینه ای دریافت نمی کند.
  13. سخن از انحصار وراثت محدود و نامحدود پیش آمد تفاوت. اولاً در این است گواهی انحصار وراثت محدود نیازی به انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ندارد و ثانیاً در مواردی که متوفی مالی نداشته (کمتر از ۵۰ میلیون تومان) باشد گواهی انحصار وراثت محدود مفید فایده است.
  14. رویه همه شوراهای حل اختلاف در صدور گواهی پیش گفته این است که اگر وراث، طبقه دوم ارث باشند. در این خصوص از اداره ثبت احوال محل استعلام به عمل می آید تا محرز گردد که کسی از طبقه اول باقی نمانده است. همچنین در طبقه اول نیز اگر مدارک همه وراث (شناسنامه ها) کامل نباشد، رویه غالب شوراها چنین است که از اداره ثبت احوال استعلام می کنند.

نکته مهم: با توجه به اینکه پدر و مادر متوفی نیز جزء طبقه اول هستند و ارث میبرند و ممکن است یکی از ایشان قبلاً  فوت کرده باشد. بهتر است مدرکی که دلالت بر فوت پدر یا مادر متوفی داشته باشد همراه داشته باشید. مثل شناسنامه ابطال شده، گواهی فوت یا گواهی انحصار وراثت در غیر اینصورت اگر احتمال زنده ماندن منطقی آنها باشد، توسط شورا در این خصوص نیز (فوت پدر یا مادر و یا هردو) استعلام به عمل می آید.

به افتخار اعلام می کنیم که در مدت زمان حدود ۴۰ روز کاری بدون نیاز به مراجعه موکل تمام مراحل توسط ما وکلای پایه یک دادگستری گروه پارسای انجام شده و گواهی تقدیم موکل خواهد شد.

  1. یکی از معایب دیر تقسیم کردن ارث و در رودربایستی و یا اختلاف گیر کردن این است که یکی از وراث نیز فوت می کند و برای او هم بایستی انحصار وراثت کرده و گواهی اخذ شود تا بتوان اموال را تقسیم کرد. فرض کنید فردی در سال ۹۰ فوت کرده وراث حین الفوت او همسر، پدر و ۲ فرزند است. در سال ۹۲ پدر او فوت می کند و در سال ۹۸ همسرش. اگر فرزندان فرد مذکور انحصار وراثت نکرده و یا تقسیم مال نکرده باشند اکنون نیازمند اخذ گواهی حصر وراثت پدر و همسر متوفی مهم هستند تا بتوان ماترک او را تقسیم کرد.
  2. اگر فرد ایرانی در خارج از کشور فوت شده باشد در ابتدا بایستی فوت او به تأیید سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل فوت برسد. پس از تأیید سفارت ایران در سیستم ثبت احوال ایران نیز فوت او ثبت می شود و می توان گواهی فوت را در ایران اخذ کرد.
  3. نبودن یکی از ورثه در ایران یا همکاری نکردن یکی از ورثه، ناپدید بودن او و … هیچکدام مانعی برای اخذ گواهی نیست و به سهولت هر کدام از ورثه چه تنهایی یا توسط وکیل دادگستری می تواند دادخواست و درخواست انحصار وراثت کند.
  4. همانطور که می دانید هر شخصی می تواند، یک سوم اموال خود را به نفع هر شخص یا اشخاصی وصیت کند. بنابراین اگر متوفی وصیت نامه رسمی دارد – وصیتی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است – بهتر است به شورای حل اختلاف در هنگام صدور گواهی حصر وراثت اعلام شود تا در آن منعکس شود. اما اگر وصیت متوفی بر طبق سند غیر رسمی و عادی است باید پس از صدور گواهی انحصار وراثت از دادگاه تنفیذ آن را درخواست کرد. البته اگر بین وراث بر سر آن اختلاف است.
  5. در مورد طبقه دوم ارث یعنی خواهران و برادران دانستن این نکته ضروری است که اگر کسی فوت کند و ورثه طبقه اول نداشته باشد. در صورتی برادر یا خواهر پدری ارث می برد که برادر و خواهر (ابوینی) از یک پدر مادر و برادر و خواهر ( امی) مادری نداشته باشد. به زبان ساده تر بر طبق قانون و فقه برادر و خواهران ابوینی و امی بر برادران و خواهران ابی اولویت دارند. شاید علت را بپرسید و دلیل این تبعیض را بخواهید؟ نمی دانیم! تقسیم ارث بین مادری ها به صورت مساوی است ولی بین ابوینی ها یا ابی ها به نسبت پسر ۲ سهم و دختر۱ سهم است. علت آن را نمی دانیم!
  6. ممکن است سؤال کسی باشد که شورای حل اختلاف چگونه آخرین اقامتگاه متوفی را شناسایی می کند و خود را صالح رسیدگی میداند. جواب این است که معمولاً به اظهار درخواست کننده و نشانی اعلام شده از متوفی در برگ شهادت شهود (استشهادیه) نگاه می کنند

سامانه انحصار وراثت

چیزی به عنوان سامانه انحصار وراثت، سامانه پیگیری انحصار وراثت، استعلام انحصار وراثت، اداره انحصار وراثت و … وجود ندارد و نمی دانیم منشأ این اطلاعات غلط کجاست. آنچه لازم است این که خواهان (متقاضی) بایست در سامانه ثنا – برای انحصار وراثت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نام کند و اگر از قبل به دلیل کارهای قضایی در سامانه ثنا که ثبت نام آن الزامی است- رمز شخصی دریافت کرده باشد کافی است. اوراق و ابلاغیه های قضایی از طریق سامانه مذکور به متقاضی اعلام می شود. توجه داشته باشید فقط ثبت نام ثنا برای خواهان گواهی حصر وراثت کافی است و نیازی به داشتن ثنای همه ورثه نیست.

گواهی حصر وراثت برای سهام عدالت

دارایی هر شخص بعد از فوت به صورت قهری به وراث به عنوان قائم مقام قانونی متوفی منتقل می شود. البته همانطور که یادآوری شد وراث برای رسیدن و انتقال قانونی ماترک ناگزیرند مراحلی را طی کنند و گفته شد که اولین اقدام از مراحل تقسیم ارث، گرفتن گواهی انحصار وراثت است به سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی متوفی هم جزء ماترک  (اموال متوفی) است و برای دریافت و انتقال سهام عدالت حصر وراثت لازم است. بنابراین در جواب به کسانی که سؤال می پرسند در مورد نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان، جواب این است که ابتدا گواهی حصر وراثت اخذ کنید.

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بهشتی

    سلام…من اظهارنامه مالیات بر ارث را در سایت اداره مالیات پر کردم. اما فراموش کردم در بخش اموال، سیم کارت متوفی یا موارد مربوط به سهام عدالت (که نمی دانم باید اضافه می کردم یا نه!) را وارد کنم…آیا باید دوباره اظهارنامه مالیاتی را پر کنم یا با مراجعه به اداره مالیات می توانم موارد مربوطه را اضافه کنم؟ ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میشه اضافه کرد ذوباره اظهارنامه برای مورد جا مانده بدهید

  2. .مهدی بهرادمهر

    باعرض سلام
    خانه پدربزرگ ۲ دانگ مادر بزرگ و ۴ دانگ پدر بزرگ بوده ودارای ۳ دختر و یک پسر هستند و اقدام به انحصار وراثت نموده ایم وامروز برگه حصر وراثت را از شورای حل اختلاف گرفتیم ودر حال گرفتن اظهار نامه از کافی نت هستیم برای ارایه به اداره دارایی سوال بنده این هست که بعد از مشخص شدن مالیات بر ارث با توجه به اینگه پسر خانواده در خارج هست وهمکاری نمیکنه با توجه به اینکه ۲ سهم از ۵ سهم مال پسر خانواده هست به چه طریقی میتوانیم به سهم خودمون از این اپارتمان برسیم و مراحل بعد از اظهارنامه مالیاتی وارائه به این مرکز چه میباشد
    ممنون🙏

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر ارث فقط آپارتمان است ابتدا از اداره ثبت اسناد محل ملک درخواست افراز کنید بعد مدتی که گواهی عدم افراز صادر شد به استناد آن به دادگاه و از طریق دفتر خدمات الکترونیک دادخواست دستور فروش ملک مشاع کنید تا فوری کارشناسی و مزایده گذاشته شود در زمان مزایده خودتون یا دیگری از طرف شما میتواند سهم وارثی که نیست و همکاری نمیکند را خریداری و بعد دادگاه انتقال سند به نام خریدار میکند

  3. سعید رستمی

    سلام و خسته نباشید ما انحصار وراثت و انجام دادیم اما وقتی کارمون تموم شدش متوجه شدیم یکی از اموال متوفی فراموش شده و در انحصار وراثت نبودش ایا باید تمام مراحل برای همین یک مورد از اول انجام بدیم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای مال باقی مانده اظهارنامه مالیاتی بدهید کافیه

  4. خادم

    با سلام
    انحصار وراثت انجام شده پدر و مادر متوفی سهم ارث خود را به عروس بخشیدند و وکالت دادن به او آیا عروس میتونه مجدد در خصوص انحصار وراثت با توجه به بخشش حق السهم پدر و مادر متوفی اقدام کند.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      چرا دوباره درخواست بده انحصار درست صادر شده و دو نفر از ورثه برای انتقال سهم خودشون به یکی دیگه از ورثه وکالت داده مشکلی نیست

  5. حبیب جعفری

    سلام.پدرم در سال ۹۷ فوت شده،اموالی نداشته به جز سهام عدالت،گواهی انحصار وراثت محدود گرفته ام و الان برای انتقال سهام عدالت،گواهی انحصار وراثت نامحدود ازم خواستند.تا چند روز دیگه مهلتش تمام میشود و فرصت گرفتن انحصار وراثت نامحدود وجود ندارد.الان من باید چیکار کنم؟گیج و سردرگم شدم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اتمام مدت مانع از حق شما نخواهد بود نگران نباشید

  6. شهرام مددی

    درود بر شما.داماد بنده خارج از ایران زندگی میکنه و میخواد انحصار وراثت بده،آیا با دادن وکالت به بنده،خودم میتونم مستقیما برای انحصار وراثت ایشون اقدام بکنم یا به واسطه وکالت ایشون به شما وکالت بدم که انجام بدید؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      شما باید به وکیل دادگستری وکالت بدهید

  7. ماری مریدی

    سلام پدر من چند سال هست فوت شدن الان مغازه که داریم برادرم اونجا هست و به من و مادرم پولی نمیده من میخوام انحصار بر وراتث بگیرم ولی پولی ندارم بدون پول میسه انحصار بر ورلثت گرفت چون مغازه ما الان ۸ میلیارد قیمتشه و ۵۰ ملیون هزینه داره چطور میه اقدام کنم میخوام مغازه رو پلمپ کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      انحصار که هزینه خاصی ندارد…
      بعد از آن هم میتوانید دادخواست خلع ید مشاعی بدهید و هم مطالبه اجرت المثل

  8. امیر یزدی

    باسلام پدرم من دوازدواج داشته من از زن اولی واز زن دوم پنج پسر داره با مادرم من متارکه کردند در سال ۹۵ایشان دچار الازایمر شدند زن دومش از این موقعیت استفاده کردند وخانه ویلای بزرگی که به اسم بابام بوده فروخته ورفته به اسم خودش سه دستگاه اپارتمان خریده الان که پدرم فوت شده همه دارایشروبالاکشیدند ایا راهکاری وجودارد باتشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر در زمان زنده بودن پدر اموال منتقل شده که دیگه کاری نمیشه کرد مگر اینکه ثابت کنید پدر در آن زمان محجور بوده

  9. Fariba radmansh

    سلام سپاس از پاسخگویی شما
    من چند سال پیش پدرم فوت شدن میخواستم تو شهر خودم انحصار وراثت بگیرم بردارام با هم دست کردن تو هم و هر وکیلی میگیرم میخرن و با پارتی بازی اجازه نمیدن من انحصار وراثت بگیرم اخه در اون شهر اشناهای زیادی دارن ایا میتونم در تهران اقدام کنم برای انحصار وراثت تمامی املاک و محل فوت پدر در یکی از شهرستانهای جنوب ایران هست؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      انحصار چیزی نداره که کسی بخواد مانع بشه اقدام کنید و نگران نباشید
      بله تهران میشه ولی همون شهر اقدام کنید بهتره

  10. مریم ضیغمی

    مرسی بابت پاسخگویی شما

    در ادامه سوال قبلی ما نمی دانیم ارث مادربزرگمان از پسرش چقدر بوده(اگز دقیق مشخص نباشه و بعد بفهمیم دروغ گفتند چه باید کرد؟)

  11. مریم ضیغمی

    سلام وقتتون بخیر

    ممنون میشم ما را راهنمایی کنید

    دایی ما اردیبهشت امسال فوت کردند و بعد از دوماه مادربزرگم فوت کرد. طبق شرع و قانون مادر ما از مادرش ارث می برد . حال بعد از چندماه فرزندان دایی ما را به بعد موکول میکنند تا سر و ته قضیه را تمام کنند در یک کلام نمیخوان مادرم ارثش را بگیرد. اینم بگم سامانه ثنا اسم نوشتیم و مدارک هم تحویل ازمون گرفتند اما بعد از چندماه تمام تلاششان را میکنند ما را بدوانند .

    آشنا هم خوب دارند که کمکشان کنند.

    حال مادرم چگونه می تواند اقدام کند.؟؟واقعا نمیدانیم چه کنیم؟؟میشه مرحله به مرحله را با مخارج را به ما بگویید
    اصلا ما میتونیم اقدام کنیم و بگیم ارثمون را میخوایم(دقیقا هم نمیدونیم دارایی چی داشتند)

    میترسیم زمانی به خودمون بیایم که کار خودشون را کرده باشند.
    ممنون میشم جواب را علاوه بر سایت به ایمیلم هم بفرستید.
    ممنون از روشنگری شما

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیلی راحت است و مشکلی نیست فقط کافی است مادر شما درخواست انحصار ورثه کند تا اسم ایشان در ورثه باشد همین

  12. باران افشار

    سلام وقت بخیر. مادر من ۲ فرزند از همسر اولش داره ولی اسمشون توی شناسنامه مادرم نیست. در صورتی که اونا برای ارث اقدام نکنن ( چون سالهاست همو ندیدن و نمیخوان ببینن) ارث مادرم به منو خواهرم میرسه؟ دارایی مادرم در زمانی که همسر پدرم بوده بوجود اومده

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      شرعا و قانونا باید سهم الارث سایر وراث را بدهید حتی اگر از پدر دیگری باشند و با شما و مادر هم رابطه خوبی نداشته باشند
      یکی از موقعیت های که ما در معرض امتحان درستکاری هستیم جایی است که پای پول و ارث در میان است خیلی از کسانی که ادعای آدم خوب بودن را دارند اینجا لنگ میزنند چه موارد زیادی که دیدیم …

  13. علی براتی

    با سلام، پدر بنده سال ۱۴۰۰ فوت شدند تا آنجا که من حدس میزنم ملکی یا زمینی ندارد اما چند شرکت بنامش است که همشون بدون فعالیت بودند و الان دچار فکر شده ام چون من نمیخواهم هیچ سهمی از شرکتهایش داشته باشم چون هیچ دارایی ندارد و فقط دردسر مالیاتی دارد اما از طرفی هم میگم شاید ملک یا زمینی داشته باشد آیا قبل از انحصار وراثت میشه فهمید که ملک یا زمینی دارد یا خیر؟ و در صورتی که انحصار وراثت انجام بدیم حتما باید بریم و سهم های شرکتی که بنامش بوده است را بنام خودمون تغییر بدیم و وراث بشن سهامدار شرکت؟ یا میتوانیم هیچ اقدامی در مورد سهام های شرکت انجام ندهیم و هر مشکلی که در آن شرکتها پیش بیاید با انحصار وراثت ما جوابگو خواهیم بود حتی اگر انتقال سهم ها بنام ما انجام نشده باشد؟ ممنون از صبر و شکیبایی شما و راهنمایی

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اول باید انحصار وزاثه انجام بشه بعد دادخواست تحریر ترکه داد( برای پیدا کردن اموال احتمالی)
      اگر از این شرکتهای صوری یا بی سرمایه است که میتونید بلا اقدام رها کنید و یا درخواست انحلال شرکت بدین

  14. سنا صیقلانی

    سلام. میخوام انحصار وراثت پدرمو بگیرم و خواهرمم فوت شده و حالا برای گرفتن انحصار وراثت پدرم حتما لازمه که گواهی فوت خواهرمم ارائه بدم یا شناسنامه باطل شده اش هم کافیه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فرقی نمیکند
      گواهی فوت یا شناسنامه باطل شده هم کافی است

  15. مریم

    با سلام و خسته نباشی من پدرم به زنده بودنش یه تیکه زمین به من صلح کردن و توی خونمونم به مادرم و برادرم گفته بود که زمینو میخواد بده به من و صلح نامه هم نوشتن و امضا و انگشت هم زد و حتی فیلمشم هست که گفته زمینو به من داده همه خواهر برادرامم امضا کردن به جز یکیشون آیا بدون امضای اون یه نفر من به مشکل میخورم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط امضا پدر مرحوم شما مهم است

  16. آرش یحیی

    عرض سلام.
    قبل از فوت پدرم من و برادورم با رضایت پدر و با هزینه خودمون دوطبقه بالای خونه پدری ساختیم و بعد اتمامشون پدرم دوتا قولنامه دستی نوشت و داخلش قید کرد که این دو واحد متعلق به من و برادرمه و زیرشو مادرم و خواهرم و من و برادرم امضا و اثر انگشت زدیم.میخاستم بدونم الان بعد فوت پدرم تکلیف این دو واحد چی میشه و آیا اون قولنانه های دستی وجاهت قانونی داره و اون دو واحد جز اموال پدر محاسبه ننیشه؟ممنون میشم جواب بدین

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مشکلی نیست و در صورت مخالفت و عدم قبول بعضی وراث شما میتواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی بدهید مهم اینه در زمان حیات، پدر مرحوم شما انتقال داده و لو با سند عادی مثل مبایعه نامه

  17. محمد

    سلام و عرض ادب خدمت شما بنده در سال ۸۹ مادرمو از دست دادم و امسال نیز پدرم فوت کرد مادر بزرگم زنده است و پدرم بعد از فوت مادرم ازدواج مجدد نموده و از ان ازدواج صاحب یک فرزند دختر شده که چندین سال قبل آن زن رو طلاق داد و با ی نفر دیگه ازدواج کرده تمام دارایی و ثروت پدرم در زمان زنده بودن مادرم بوده و بعد از فوت مادرم هیچ چیزی به دارایی پدرم اضافه نشده حال تکلیف زحمات ۴۰ ساله مادرم چی میشه و نحوه تقسیم ارث به چه شکلهلطفا راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      منظور از زحمات مادرتون مرحومتون نمیدونم چیه…
      نوشتید که مادر قبل پدر فوت کرده حالا سوال مربوط به ارث چیه؟
      در اینجا پدر از مادر ارث میبرد

  18. محسن رحیمی

    سلام و تشکر بابت مطالب خوب و مفیدتون
    یه سوال داشتم خدمتتون
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    بنده زمینی را از فردی خریداری کردم با وکالت محضری و مبایعه نامه ولی متاسفانه انتقال سند زمین را قطعی نکردم و فروشنده فوت کرد
    الان میخواستم دادخواست الزام به سند برای وراث متوفی بدهم ولی دسترسی به اطلاعات شناسایی وراث ندارم و همکاری هم ندارند .
    وراث متوفی انحصار وراثت انجام داده اند
    ازچه طریقی جهت ارسال دادخواست برای وراث متوفی میتونم برگ انحصار وراثت یا مشخصات فردی وراث را به دست بیارم ؟
    با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      شما به عنوان ذی نفع میتوانید دادخواست انحصار وراثت بدهید و اعلام کنید مدارکی در دست ندارید تا از اداره ثبت احوال استعلام شود اگر تهران یا کرج هستید با ما تماس بگیرد

  19. احد زیارت طلب

    سلام برای انحصاروراثت مدارک به دفاترپیشخوان فضایی دادم ودرسامانه ثنا شعبه شورای حل اختلاف مشخص شده ودادخواست دران شعبه ثبت شده ایا باید حضوری به ان شعبه مراجعه کنم یا صبر کنم مراحل کاری را در سامانه ثنا رویت کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مراجعه کنید

  20. ناصر

    با سلام
    بنده یک واحد آپارتمان از سه نفر شریک خریداری نموده و به علت عدم تحویل ملک از ایشان شکایت کرده و در جلسه دادگاه مشخص گردیدکه یکی از شرکا فوت نموده و به همین دلیل رای عدم استماع صادر گردید.با توجه به عدم آگاهی از وراث و قطعا عدم همکاری ایشان امکان دسترسی به انحصار وراثت میسر نمی باشد. آیا امکان دریافت گواهی از ابتدا تا انتها توسط شما فراهم می باشد؟ آیا هزینه مطابق قیمت اعلام شده در سایت دریافت می گردد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر تهران هستید تماس بگیرید

  21. فارس

    سلام علیکم
    مایک برادرداریم که خارج ازکشورزندگی می کندونمی خواهددرانحصاروراثت شرکت کندآیادرخواست انحصارناقصه؟ اگرناقص باشه چکارکنیم؟
    ممنون ازلطفتون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      چرا ناقص بشه
      شما دادخواست بدهید هیچ مشکلی پیش نمیاد

  22. علی

    سلام . مادر بزرگم سه پسر داشت پیش پسر بزرگ اش که پدرم من بود زندگی میکرد و هیچ رابطه با دو پسر دیگه خودت نداشت چون دو پسرش باهاش بد بودندمادربزرگم سال ۹۰ به مادرم در زمینه امور بانکی و سهام…. وکالت کامل داده و مادر بزرگم سال۹۳ به رحمت خدا رفت و در ادامه پدرم در سال ۹۵ فوت میکنه . و ما هیچ رابطی با عموها خود نداریم الان من میتونم برگ انحصار وارث بگیرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      عموهای شما هم ارث میبرند حتی اگر یا مادر رابطه خوبی نداشتند
      اول انحصار وراثت پدر را بگیرید و بعد درخواست انحضار وراثت مادر بزرک

  23. نادر

    سلام.زمانی که ما انحصار وراثت کردیم مادر بزرگم زنده بود واسم ایشون هم درانحصار وراثت ذکر شده.الان فوت کرده ومیخایم اسمش توی انحصار وراثت نباشه.الان یه ملکی داریم که ساکن هستیم.اگه بخوایم بفروشیم یه سهم هم به مادربزرگم میرسه که چون فوت کرده به عموهام میرسه.الان مشکل ما اینه‌.آیا میشه اسم مادربزرگم رو از ورثه خارج کنیم.ممنون میشم جواب بدین

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اسم مادربزرگ حذف نمیشود ولی برای ایشان هم باید درخواست انحصار وراثت کرد تا وراث ایشان جایگزین شوند بنابراین ورثه مادربزرگ هم ارث میبرند

  24. حسین حسینی

    سلام مادر بنده فوت شده است و پدرم نیز سالهای گذشته فوت کرده بودند.مادرم به دلیل کهولت سن نیازمند مراقب بودند و برادرم از ایشان مراقبت میکرده.حال بعد از فوت مشخص شده مادرم بدون رعایت انصاف تمام شش دانگ خانه را به نام برادرم کرده و بقیه خواهران و برادران از خانه ارثی نمیبرند.آیا این مورد قابل پیگیری از طریق قضایی هست؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      کاری نمیشود کرد مگر اینکه ثابت کنید زمان انتقال سند مادر زوال عقل داشته یا به تعبیر حقوقی محجور بوده

  25. علی

    عرض ادب ..دو دانگ خانه پدری ۳۰ سال قبل مهریه همسر بنده است به صورت نوشته عادی وامضای ۲۰ نفر از معتمدین و مهر شورای روستا و علاوه براین یک نامه جداگانه نیز نوشته شده که دودانگ این خانه به همسرمن واگذار شده با متعلقات چند سال قبل سند ۶ دانگ گرفتند ودو دانگ همسرم را بی خیال شدند ایا همسرم حقی دارد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله همسرتون میتونه اقدام قضایی انجام بده البته اگر صلاح میدونید…

  26. معصومه کیوان

    سلام دادخواست تقسیم ترکه ما به دادگاه باهنر فرستاده شده بوده ولی پیامک برگشت دادخواست اومده به دلیل اینکه صادر کننده حصر وراثت در محدوده دادگاه نمیباشد ، محل ترکه و املاک متوفی و آخرین محل زندگی او منطقه ۱۳ تهران بوده ولی ما گواهی حصر وراثت را از شورای حل اختلاف رباط کریم گرفته بودیم ، حالا باید چکار کنیم و آیا دادخواست ما به جای دیگری ارجاع میشود، لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      رویه این است که دادگاه شهر محل صدور انحصار وراثت دادخواست تقسیم ارث را میپذیرد

  27. عبدی

    با سلام امکان وکالت به شخص حقیقی جهت دریافت ماترک متوفی با قید اینکه ماترک به حساب بنام شخص موکل باذکر شماره حساب واریز شود هست ؟ با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای
  28. مریم مجد

    سلام برادر بنده برای اموال پدری از همه وکالت تام بلاعزل گرفته اگر وکالت را با موافقت خودش پس بگیرم چطور میتونم برای ارث درخواست بدم و سهم خودم را بگیرم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اول انحصار وراثت و بعد اگر اختلاف دارید دادخواست تقسیم ارث و اگر با م اختلاف ندارید اظهارنامه مالیات بر ارث بدهید و بفروشید و نسبت سهم مندرج در گواهی حصر وزاثت تقسیم کند حتی میتوانید بین خود وراث با امضای همه تقسیم نامه بنویسید

  29. امیر

    سلام
    من برای انحصار ورثه استشهاد و گواهی فوت و مدارک شناسایی به دفتر خدمات قضایی بردم و کاراشو انجام دادم و گفت منتظر پیامک باشید.
    الان باید برم شورای حل اختلاف ؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله شعبه مشخص شد مراجعه کنید

  30. امیر رضا

    سلام ببخشید فرم استشهادیه در دفاتر خدمات قضایی تنظیم میشود یا دفتر اسناد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دفتر اسناد رسمی

  31. علی ستاروند

    باسلام وکیلی سراغ دارید که به مبلغ که در ایین نامه امده یا کمی بیشتر پرداخت کنیم وانحصار و راثت را انحام دهد بی زحمت معرفی بفرمایید ممنون ۰۹۱۲۶۰۳۱۲۱۶ تهران

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حق الوکاله همان است که در بالا اعلام کردیم

  32. محسن ربانی

    درود بر شما
    از یه شخصی ملکی خریدم که اثبات مالکیت انحصار وراثت و استشهادیه محلی که امضا دایی و پدر رسیده بود بعد ۳ماه متوجه شدم مالکی که ملک رو بما فروخت فرزند خوانده شخص بوده در صورتی که اسم این شخص در برگه انحصار وراثت که پدر خوانده بعد مرگ مادر درخواست کرده بود هست کارمون به دادگاه کشیده انحصار وراثتی که قبلا انجام شده نامحدود هستش ولی سال پیش یک انحصار وراثت جدید اوردن واسه دادگاه که ورثه جدید دایی و خاله به انضمام پدر قید شده در صورتی همین دایی ها بعنوان شاهد انحصار وراثت در دفترخانه برای انحصار وراثت اول حضور پیدا کردن تو برگه جدید وارث شدن و اینکه یه استشهادیه هم دارم که همین دایی ها امضا زدن که بعنوان سهم الارث این مال رو دادن و گواهی کردن مال واسه فرزند خوانده هستش اینجا از چه راهی باید وارد شم تا ملکم رو پس بگیرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      انحصار وراثت اول اشتباه بوده چون فرزند خوانده ارث نمیبرد و قرارداد به تعبیر حقوقی فضولی است و نیاز به تنفیذ وراث حقیقی دارد وگرنه معامله باطل است

  33. س ت س

    با عرض سلام و احترام
    مادر ما فوت شدن و وراث همسر و فرزندان و مادر متوفی هستن، که سهم مادربزرگمان یک ششم از دارایی مادرمان است،
    و ایشان اظهار دارن که سهمشان را به فرزندان متوفی میبخشن و نیازی به سهم الارثشان ندارند. اما برادران متوفی مانع اظهار رسمی خواسته ایشان هستند و سعی بسیار در عوض کردن نظر مادرشان (مادربزرگمان) دارن و اصرار دارن که ایشان پیر و بی هوش و حواس هست (در صورتی که اینطور نیست) و از حضور ایشان برای انتقال رسمی سهمشان به باقی وراث ممانعت و دخالت و وقت کشی میکنن بلکه در آینده که مادربزرگ فوت کند آنها نیز وارث سهمش باشن.
    چه راهی وجود دارد برای اثبات و حل این موضوع ؟
    ممنون از وقتی که میگزارید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      تنها راه این است که از طریق سند رسمی سهم مادر بزرگ به سایر وراث منتقل شود و ملاک نظر مادر بزرگ است حالا اگر بچهای ایشان در نظر مادر تاثیر گذار هستند که اقدام قانونی نمیشود کرد

  34. هادی غفوری

    سلام بعداز فوت پدر قرار شد یک طبقه منزل پدر به من وبرادرم تقسیم شود اما برادرم خانه را اجاره داده و به من وجهی نمی‌پردازد بنده چگونه حق خودم رو میتونم بگیرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اجاره دادن مال موروثی بدون رضایت سایر وراث جرم است

  35. مرتضی اکبری

    سلام.پدرم ۱۴ سال قبل به رحمت خدا رفته و مادر ۴ روز پیش. دو سند منزل به نام پدرم هستش و یک خودرو که متعلق به داداش و متاسفانه در نبود داداش نظامی به نام مادر زدیم. برای انحصار وراثت پدر قبلا مادرم کارها رو انجام داده بودند و تا الان مشکلی نداشتیم
    .سوال: برای مادر تنها باید انحصار وراثت انجام بشه یا نه برای هر دو نفر انجام بدیم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      انحصار وراثت پدر و مادر هر دو برای شما لازم است

  36. کمال

    سلام پدرم سندی رسمی تک برگی داره از خانه پدری که پدرشان زمانی که زنده بودن به نام ایشون و یک برادر دیگر زده (الان دوتا سند رسمی مشاع دارن)
    ولی الان خواهرشون اعتراض کرده که اونم سهم میخواد سند رو قبول نداره حتی قبلا امضایی هم داده که راضیه و از این زمین سهمی نمیبره الان ایشون رفتن و درخواست انحصار وراثت دادن
    خواستم بدونم الان دوتا برادر باید نگران باشن یا خیر؟چون پدرشون قبل از فوت زمینی هم به خواهر داده و الان بصورت لفظی انکار میکنن همه چی رو حتی امضای خودشون رو

    1. گروه وکلای پارسای

      سسلام
      اگر قبل از فوت به نام پدر شما منتقل شده جای نگرانی نیست و اعتراض خواهرها ثمره ای برای ایشان ندارد

  37. K

    گفتم پیام مرا کلا حذف کن. چطور یه بخشیشو می تونی حذف کنی کلا همه را حذف کن. کمی شرف و وجدان!

  38. مجید آرام

    با درود. آیا برگه ارزیابی ملکی شهریار که برای محاسبه مالیات بر ارث در سال ۹۸ صادر شده است هنوز اعتبار دارد یا اداره مالیات در خواست ارزیابی مجدد ارزش ملک در سال ۱۴۰۲ را انجام میدهد؟ با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ارزش گذاری جدید انجام میشه

  39. مرضیه آقایی

    سلام و درود . پدر من سه آپارتمان مسکونی به ارث گذاشته و جمعا ۴ دختر و ۲ پسر دارد به علاوه همسرشان ، دختران و مادر قصد تقسیم ترکه دارند ولی برادران همکاری نمیکنند، مالیات بر ارث دو واحد را هم خودمان یعنی دخترها پرداخت کرده ایم ولی برای ملک سوم پول نداریم آیا میشود با فروش همان دو ملک دخترها ارث خودشان را بگیرند؟ ممنون از پاسخگویی شما

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله مشکلی نیست
      از اداره ثبت محل ملک درخواست افراز مال مشاع کنید

  40. عیسی

    سلام

    من مادر قبل از پدر بزرگ و مادربزرگم فوت کرده، آیا می توانم بعد از فوت پدربزرگ و مادربزرگم درخواست انحصار ورثه بکنم؟

    ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر منظورتان انحصار وراثت پدربزرگ و مادر است که شما از ورثه محسوب نمیشوید
      و اگر منظورتان انحصار وراثت مادر است بله مشکلی نیست

  41. k

    اگرامکان دارد حتما همه را بخونید هر چند می دانم خیلی طولانیست. پدر من بیشتر از دو ساله که از دنیا رفته و بعد از آن گفتند که برای خانه باید انحصار وراثت کنیم. من اصلا خبر نداشتم که حقوق پر بین همسر و دختر مجرد غیر شاغلش تقسیم می شه.رفتیم دفتر و من و به اصطلاح برادر امضا دادیم من فکر می کردم که فقط برای خانه است و چون نمی دانستم که من هم از حقوق سهمی دارم اصلا آن کاغذهایی را که امضا می کردم نخواندم چون هیچ کس به من نگفته بود که چنین سهمی دارم و مادرم و پسرش در واقع سر من کلاه گذاشتند چندی پیش برای تمدید دفترچه بیمه درمان رفتم پیشخوان که از این حق خود باخبر شدم و تمدید نکردند و گفتند بایستی حکم بیاری و البته دفترچه را برای مراجعه به دکتر به خاطر نمی دانم ترک استخوان یا کشبدگی رباط و تاندون و … که آن هم بر اثر ضربه وحشیانه برادر قلدر اتفاق افتاده می خواستم. او ۳۰ ساله و من بالای ۳۰ هستم و حتی بعد از فوت پدر به اون شغلی هم پیشنهاد دادند و درآمد دارد ولی در کمال پررویی حق مرا مادرم خودشون راحت می خورن و من را به شدت در مضیقه می گذارد ( تنها خرجم خوراک اندکی هشت که برای آن هم مادرم اذیت می کند در حالی که برا اون کم نمی ذاره)مادرم به شدت او را می پرستد. این مثلا برادر به شدت وحشی و قلدر و مرا یکبار که گفتم ضربه به دستم زده( ۳ سال پیش و هنوز درمان نکردم و بسیار ادیت کننده است) و همیشه حمله می کنه و تهدید به ضرب و شتم و کشتن می کنه و زندگی منو به تمام معنی حهنم کرده. متاسفانه من به دلیل علاقه به مادرم گفتم خانه به اسم او شود و نمی دانستم که نه تنها خانه بلکه سهم من از حقوق رو هم که اصلا بهش آگاهی نداشتم بالا می کشن. الان من چی کار می تونم بکنم؟ باید مثل خیلی از فرزندان بدجنس بودم و می گفتم سهمم از خونه رو بدین که راحت می تونستم از شهر خودم که بسیار محروم و کاری نمی شه پیدا کرد مهاجرت کنم و برای همیشه راحت شم ولی گفتم مادرم چی کار می کنه که بهم خیانت کنه بعدا.
    تا یه چیزی بر وفق مرادش نیست همش منو و حتی مادرمو تهدید می کنه که و از خونه می ره و کلی مامور می ریزه تو خونه تا ما رو بگیرن و ببرن زندان. و به همین دلیل اون می گه تو رو می زنم برو شکایت کن منم می گم تو رو بیان ببرن حداقل ۳۰زندانی می شی و می تونم یه کاری بکنم که اعدامت کنن و یه بلایی سرت بیارن که انگار وجود نداشتی یعنی باج می گیره و تهدید به ضرب و شتم می کنه و به شدت فحش های جنسی و غیر جنسی وحشتناک بهم می ده و من هیچ کاری نمی تون بکنم چون حمله می کنه. اونجا همه وحشی گری ها و حق خوری ها و آزار و اذیت کردن ها و حق به جانب بودن ها و دروغگو بودن ها رو یادش دادن. خیلی خیلی پوزش دارم از بابت طولانی شدن باید می نوشتم و کلا در مورد همه این موارد یاد شده در بالا در صورت امکان پیشنهاد یا پیشنهاداتی ارائه دهید.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      همینطور که ملاحظه میکنید این صفحه ففط در خصوص انحصار وراثت و مسائل حقوقی مرتبط با ارث است به نظر میاد سوال شما این است که سهم الارث خود را به برادر واگذر کردید و حالا پشیمانید و یا اینکه میفرمایید که درست متن رو نخوندید
      اما جواب اینکه دقیقا بررسی کنید چه چیزی امضا کردید وکالت بوده یا انتقال سند یا اقرارنامه خلاصه چی بوده تا لااقل تکلیف خودتون رو بدونید اگر انتقال رسمی داده باشید کار حقوقی نمیشه کرد و باید ااز در سیاست و مدارا دربیاد اساسا ادعای نخوندن سند رسمی در دادگاه ها مسموع نیست

  42. لیلا کاظمی

    شاهدان استشهادیه انحصار وراثت می تونند دایی و یا خاله وارث باشند؟

    1. گروه وکلای پارسای
  43. محمد فلاحی

    سلام خسته نباشید یه راهنمایی میخواستم . پدر بنده سال ۹۰ در محل کار فوت شد برادر بزرگم رفت دنبال کارهای اداری که دیه پدرمون رو بگیره از همه خواهر برادرا و مادرمون تو محضر امضا گرفت که کارهای اداریش رو انجام بده بعد که پول دیه رو گرفت به هیچ کدوممون پولی نداد و همه پول رو خودش برداشت الان میخواییم خانه پدریمون رو بفروشیم میگه شما حقی ندارید برید شکایت کنید .حالا من سوالم اینه که اون موقع برادرم که برای کارهای اداری دیه اقدام کرده ایا انحصار وراثت نیاز بوده یا نه ما از کجا بفهمیم که انحصار وراثت انجام شده ممنون میشم راهنمایی کنید . با تشکر از شما

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله انحصار وراثت انجام شده
      باید متن وکالتی رو که به برادر دادید بررسی کرد تا مشخص بشه حدود اختیاراتش در دیه چقدر بوده در هر صورت میتونید برای حقتون اقدام قضایی کنید
      در خانه پدری هم همه وراث سهم دارند اگر برادرتون همکاری نمیکنه دوباره دادخواست انحصار وراثت بدید

  44. شمس

    سلام پدر من فوت شده است و وراثش شامل ۳ پسر و۲ دختر و مادرم هست. ۲برادردیگر هم داشتم که قبل از فوت پدرم فوت کرده اند. پدرم وصیت نامه دستی که به خط خودش نیست ولی امضای خودش هست تنظیم کرده است و به بچه های ۲ تا از برادرانم که قبل از خودش فوت شده است یک سوم از اموالش را بخشیده است سوال من این هست
    آیا وصیت او نافذ هست
    آیا کارهای انحصار وراثت و وصیت نامه را باید باهم انجام داد
    آیا تمام یک سوم بین بچه ای برادرانم تقسیم می شود و بقیه وراث از آن سهمی ندارند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      لزومی ندارد وصیت نامه عادی رو به شورای حل اختلاف ارائه کنید اما اگر واقعا پدر اینطور وصیت کرده واجب شرعی است که رعایت کنید
      ذی نفعان وصیت نامه میتوانند از دادگاه تنفیذ وصیت نامه را درخواست کنند
      وصیت تا یک سوم اموال صحیح است
      بله در یک سوم وصیت شده وراث سهمی ندارند

  45. د م

    سلام یک خانه مادری داریم که بعد از فوت مادرم ورثه که شامل برادران و خواهرم می‌شود آن را با قولنامه دست نویس به اسم بنده زده‌اند آیا برای فروش آن احتیاج به انحصار ورثه هست یا نه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حداقل انحصار وراثت محدود بگیرید که خریدار قولنامه ای مطمئن شود همه وراث قانونی امضا کردند

  46. ارشین احمدی

    سلام ،ایا کل ورثه باید کار انحصار ورثه رو به صورت مجزا انجام بدن یا اگه یکی از ورثه هزینه رو پرداخت کنه و کار رو انجام بده کفایت میکنه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اقدام یکی از وراث کافیه

  47. ص ش

    سلام وقت بخیر
    پدرم سال ۹۷ فوت شدن و همون سال برگه انحصار وراثت گرفتیم ولی اظهارنامه مالیات بر ارث پر نکردیم آیا برای تقسیم اموال نیازه که دوباره برگه انحصار وراثت جدید درخواست کنم یا همون برگه کفایت می کنه ؟و ایا برای انجام کارهای مالیات حضور یک نفر از وراث کافیه یا همگی باید حضور داشته باشن ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      انحصار وراثت قبلی کافیه الآن یکی از وراث اظهارنامه مالیات بر ارث بدهد

  48. پ ک

    ببخشید اگه کسی چیزی ازش بجا نمونده باشه و ما بگیم پدرم چیزی نداره بعد انحصار وراثت چه معنی داره و چه الزامی هست. چون الان هر کاری میخواهیم بکنیم نامه انحصار وراثت میخواد.در مورد فروش خانه قولنامه ای (کاغذی) موقع فروش فروشنده چه کسی هستش؟ چون پدرم که فوت شده. ممنون

  49. پ ک

    سلام عرض ادب. پدر و مادرم اخیرا فوت کردن. یک خانه قولنامه ای اوقافی به نام پدرم به جا مونده و چهار نفر فرزند هستیم. میتونیم خانه را خودمون بفروشیم بدون پرداخت مالیات و …. و در انحصار وراثت بگیم که چیزی از پدرم بجا نمونده است. راهنمایی کنید ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر ایادی قبلی هم با قولنامه معامله کردند بله شما هم میتوانید با انحصار وراثت محدود قولنامه ای بفروشید

  50. میلاد زنگنه

    سلام خسته نباشید ما یه خونه خریدیم چند سال پیش توی شهرستان مادرم زد به نام پدرم یک سال بعد دوباره پدرم وکالت برای خانه داد به مادرم حالا سالا ۹۷ پدر من فوت کرده ما الان که خواستیم خونه رو بفروشیم فهمیدیم باید انحصار وراثت کنیم حالا میگن به پدر مادر بابامم سهم میرسه مادرش فوت کرده اما پدرش زندگی ولی ما اصلا نمی‌دونیم کجاست ۱۰ ساله ندیدیمش حالا می‌ترسیم پیداشم کنیم بخواد اذیت کنه چون اون خودشم میدونست این خونه رو ما با بدبختی خریدیم مادرم همه قسط هاشو داده حالا ما بدون حضور پدر بزرگم هیچ راهی ندارد بتونیم خونه رو بفروشیم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      چاره ای نیست پدر متوفی ارث میبرد

  51. پدرام سهیلی

    سلام من پدرم فوت کرده همسر پدرم نامادریم با دخترش تمام اسناد رو ضبط کرده و تمامی سند ها دستشه رفته درخواست گواهی انحصار وراثت داده مدارک منم داشتن الان من گواهیو میتونم برم المثنی بگیرم؟
    و اینکه ملک قولنامه ای داشته بنامش اونو تو لیست اموالش میارن یا اینکه بی خبر از من میتونن بفروشن؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      جای نگرانی نیست و سهم شما محفوظ است اول درخواست انحصار وراثت بدهید تا بقیه کارها

  52. علی

    سلام.پدر فوت شده و همه زمینهای بنام پدر دست برادر هست.و مبلغ ناچیزی به ما داده و کاغذ دست نویس در منزل بهش دادیم که ما سهم خود را گرفته ایم.آیا بعد از گذشت چند سال میتوانم اعتراض کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سسلام
      نه دیگه نمیشه از شما مدرک و دستنوشته داره

  53. سمیه مقدسی

    سلام بر‌همکاران محترم
    مطلب بسیار کامل و‌مفیدبود. استفاده کرده‌و‌برای شما و‌همکارانتان ارزوی موفقیت دارم.

  54. امید بصیری

    با سلام پدر بزرگ بنده بازنشسته شهربانی بودند که در سال ۶۴ فوت کردند و همسرش تا سال ۷۲ مستمری ایشان را میگرفت اخیرا برای برقراری مستمری به نام مادرم اقدام کردم که به تازگی همسر از دست دادند گویا گواهی حصر وراثت درخواست کردند سوالم این است چه گواهی حصر وراثتی برای برقراری مستمری نیاز است محدود یا نا محدود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      درود برشما
      محدود کافیه

  55. مهناز همتی

    سلام وقت بخیر.
    پدر بنده فوت کردن و همسر و فرزندان دیگری هم دارن.الان برای گواهی انحصار وراثت برادران ناتنیم اقدام کردن و گفتن اگه جوابش بیاد ما برگه رو به شما نمیدیم.ما هم بصورت جدا رفتیم استشهادیه و مابقی مراحل رو انجام دادیم جهت گرفتن گواهی.
    ایا دو گواهی به صورت همزمان برای متوفی صادر میشه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میشه دو تا گواهی صادر بشه مشکلی نیست

  56. فاطمه خدایی

    سلام ممنون از پاسخگویی من مادربزرگم فوت کرده و مادرم غیر از خودش یک خواهرو یک برادر دارد.حالا خواهر و برادرش میگن مادر ما یک خونه داشته و اونم توی بنگاه به اسم ما زده حالا نمیدونیم که محضری هم کردن یا نه چون دروغ میگن .حالا اگه قولنامه ای زده یا محضری مادر من میتونه درخواست ارث کنه؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر واقعا منتقل کرده باشه حتی با مبایعه نامه عادی عملا ارثی باقی نمانده است البته بررسی کنید واقعا امضا و قرارداد درست باشد

  57. مهناز همتی

    سلام .ممنونم از پاسحگویتون به سوالات دوستان.
    در رابطه با انحصار وراثت ،ایا به ملک قولنامه ای مالیات تعلق میگیرد و ایا میشود ملک قولنامه را درخواست افراز داد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      لزومی ندارد ملک قولنامه ای را به اداره مالیات اعلام کنید

  58. حمیدرضا بهرامی

    سلام خسته نباشید
    پدر و مادر من از هم جدا شدن
    پدرم چند روز پیش فوت کردن خانواده پدرم شناسنامه پدر بنده را به ما تحویل نمیدهند چون جزو مدارکی هستش که بخوایم حصر وراثت بکنیم چه کاری باید انجام دهیم ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهم نیست استعلام میشود

  59. امیر تاویلی

    با سلام یک منزل پدری موروثی ما داریم. که من و دو خواهرم وارث هستیم ویک برادر و خواهر ناتنی که از سهم مادرشان. یک هشتم بها غیر منقول ادعا. دارند. ما سه نفر وراث اصلی. می‌توانیم. تقاضای سند. تک. برگی. از اداره ثبت داشته باشیم ؟. ممنون میشم پاسخ دهید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله البته پس از اخذ گواهی انحصار ورثه

  60. ناشناس

    سلام وقت بخیر من قبلاٌ گواهی حصر وراثت محدود گرفتم و فرم استشهادیه و دیگر مدارک را تحویل شعبه حل اختلاف داده ام اکنون دوباره درخواست حصر وراثت محدود برای همان متوفی داده ام و در همان شعبه اول اما از من استشهادیه وراث و دیگر مستندات میخواهند من که قبلاٌ اینها را داده ام باز هم باید این مراحل طی شود و این را بگویم که حصر وراثت محدود را هم از من گرفته اند و کلاسه پرونده قبلی برایشان قابل دسترسی است و دیگر اینکه شناسنامه متوفی گم شده و در حصر وراثت محدودی که گرفتم نامه استعلام از ثبت احوال مبنی بر تایید هویت و فوت ایشان موجود است ولی اصل شناسنامه را میخواهند لطفا راهنمایی فرمایید.

  61. نیما

    سلام خدا قوت. پدربزرگ بنده زمین هایی که تو روستا داشته سندکلی زده به اسم داییم بعد از شکایت ،شورا حل اختلاف زمین ها را بین بقیه وراث تقسیم کرد. الان پسر دایی هام سند باطل نمی‌کنند . ما رفتیم برای باطل شدن سند شکایت کردیم اونا هم تو دادگاه حاضر نمیشن ، دادگاه برگ انحصار وراثت از اونا میخواد ولی پسر دایی هام همکاری نمی‌کنند . ما الان باید چکار کنیم . در ضمن دایی و همسرش فوت کردن.
    ممنون از پاسخگویی

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به عنوان ذی نفع دادخواست انحصار وراثت دایی را درخواست کنید

  62. مریم

    سلام خداقوت پدر بنده سال ۹۵ فوت کردن وراث ایشان دو دختر و مادر میباشد و انحصار وراثت انجام شده برای دریافت سند جدید به نام وراث باید چه اقدامی انجام داد و اینکه مادر سهم‌ الارث یک هشتم خود را میخواد انتقال بدهد دو فرزندش ینی که کل سند به نام دو فرزند و صلح خود کند برای اینکار باید چه اقدامی انجام داد ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر انحصار وراثت انحام شده مالیات بر ارث بپردازید و برای گرفتن سند به اداره ثبت اسناد محل بروید

      مادر میتواند سهم خود که اصطلاحا ثمنیه عرصه و اعیان است در دفتر اسناد رسمی پس از پرداخت مالیات بر ارث به هر کس که بخواهد از جمله سایر وراث انتقال رسمی دهد

  63. مریم

    سلام خدا قوت، پدربنده سال ۹۵فوت کردن دو دختر و مادرمون از ایشون ارث می‌بریم انحصار وراثت انجام شده برای ملک فقط برای گرفتن سند جدید باید چه کاری انجام داد و اینکه سهم الارث مادر که یک هشتم میباشد مادرمون میخواد به ما بدهد و کل سند به نام ودخترش باشد اما صلح ایشان، برای اینکار باید چه اقدامی کرد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اظهارنامه مالیاتی بدهید و مالبات بر ارث را پرداخت کنید و بعد تقاضای سند تفکیکی به قدر السهم هر وراث درخواست بدید

  64. علی

    سلام
    پدر در سال ۱۳۲۶ فوت کرده و از ایشان اعیانی یک باب خانه به ارث مانده و اعبانی آن خانه به کلی از بین رفته و مجدداً در همان محل که عرصه آن به اینجانب تعلق دارد خانه جدید احداث کرده ام و هیچ آثاری از اعیانی خانه قدیمی باقی نمانده است. آیا وراث دیگر می توانند از اعیان خانه ای که خودم دو باره احداث کرده ام ادعای مالکیت کنند.

    1. گروه وکلای پارسای

      سسلام
      اگر تخریب نکرده باشید خیر مالکیتی در آن ندارند

  65. رضا موسوی

    سلام، پدر و مادرم سالها پیش فوت شدن مادرم یک سری اموال داشت، ۲خواهر و ۲ برادر هستیم که هر۲برادر به رحمت خدا رفتن برای گرفتن انحصار وراثت یکی از خواهران اقدام کنه کافیه یا فرزاندان برادر هم باید انحصار وراثت کنن؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای هر شخصی که مالی از ایشان به ارث رسیده باید درخواست انحصار وراثت کرد حالا اگر بعد فوت متوفی صاحب مال، کسی از وراث هم فوت کند برای او نیز باید درخواست حصر وراثت کنید

  66. ناشناس

    سلام ببخشید یه سوال دیگه داشتم اون اینکه شما فرمودید که چون قبلاً انحصار وراثت گرفتم دیگه نیازی نیست. برای ملک به جا مانده از مرحوم و تعیین مالیات ملک باید به کجا مراجعه کنم و آیا نامه ای باید از حل اختلاف مجدد بگیرم یا ملک رو اضافه کنم به لیست دارایی و کلا مراحل کار به چه شکلیه ممنون میشم توضیح بدید.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اطهارنامه مالیاتی باید بدین

  67. افشین انصاری

    سلام گواهی حصر وراثتی که گرفتم کمتر از سی میلیون ریال بوده برای اموال بالاتر از سی میلیون ریال باید گواهی حصر وراثت جدید اخذ کنم.

    1. گروه وکلای پارسای
  68. ناشناس

    سلام وقت بخیر من تقریباً ده سال پیش گواهی حصر وراثت گرفته ام و الان مدارک آن موجود است برای یه قسمت از اموال متوفی اما اکنون بابت مابقی اموال به جا مانده از متوفی میخواهم اقدام کنم آیا همان گواهی حصر وراثت قبلی کافی است و یا مجدد بایستی برای دارایی جدید به جا مانده نیز گواهی حصر وراثت اخذ نمود .ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      همان گواهی کافی است فقط باید اظهارنامه مالیاتی بدهید

  69. یوسف عزیزی

    سلام خانم من از زن اول یک فرزند هست و پدر خانمم یکواحد در مرزداران تهران دارد که خودش فوت کرده زده به نام نا مادری خانومم و بعد اینکه فوت کرد دیگه به ما نمیدونم دروغ یا راست گفتند که خونه رو زده به نام نامادریه خواستم بدونم میشه گرفت سهممون را؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ارث معنا پیدا میکند که مالی بعد فوت از متوفی باقی مانده باشد بنابراین آنچه قبل از فوت به دیگری انتقال داده از بحث ارث خارج است

  70. سارینا آریایی

    سلام .بعد از فوت پدرم در سال ۹۵ سهم ایشان باید بین مادربزرگ و مادر و ما فرزندان تقسیم میشد اما در حین پروسه انحصار وراثت مادربزرگ در سال ۹۹ فوت شد آیا حالا سهمی از یک ششم ارثیه مادربزرگ به خواهر و برادران پدرم می رسد یا خیر؟ ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله با فوت مادر بزرگ سهم ایشان به وراثش یعنی فرزندانش میرسد

  71. فردین صلاحیان

    سلام .پدر بزرگ من ۳ پسر و ۲ دختر داشتند خودشون سال ۵۱ فوت شدن زمین کشاورزی داشتن مادر من سال ۷۰ فوت شدن داداشهاش نصفی از زمین فروختن نصفش مونده .الان ما میتونیم ادعای سهم مادرمون بکنیم . ممنون

    1. گروه وکلای پارسای
  72. محدثه امیری

    سلام پدر بزرگ من ۵۰ سال فوت شدن و پدر من سال ها دور بوده از خانواده از فرزندان متوفی ۲ نفر فوت شده و ۲ نفر زنده هستن فرزاندان یکی از ورثه که فوت شده جهت انحصار ورثه حاضر به همکاری نیستن و ما تنها مدرکی که داریم شناسنامه پدر بزرگم و کد ملی دوتا از فرزندان هست چطور میتونیم اقدام کنیم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      قابل پیگیری است و مشکلی نیست هر آنچه از مدارک ناقص باشد با استعلام از ثبت احوال کامل میشود

  73. فرهاد ایقانی

    سلام روز بخیر
    سپاسگزارم لزاطلاعات مفیدتون
    فقط این سوال پیش میادکه بعداز گرفتن گواهی انحصاروراثت حالا چطوری متوجه بشیم که چقدر اموال موجودهستش آیا مالی که درلیست اموال ذکرشده باشه وبه نیت وآرزوی عمدتوسط یکی ازوراث پنهان شده باشه وفاقدسندرسمی باشه قابل تقسیم شدن هستش؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      راهکار دقیفی برای این موضوع نیست مخصوصا که مالی با سند عادی باشد و شما از وجود آن کلا خبری نداشته باشید ولی گر در آینده مشخص شود که چنین مالی وحود داشته و بدون همه ورثه فروخته یا متصرف شده حتما قابلیت پیگیری حقوقی و کیفری دارد به هر حال مراجع قضایی برای شما دنبال اموال احتمالی متوفی نمی گردند

  74. پیام پروینی

    سلام وقت شما بخیر ،منظور از طبقه بندی وراث چیست؟ آیا همه ی این طبقات همرمان ارث می برند؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر به ترتیب هر طبقه مانع ارث بردن افراد طبقه دیگر مثلا تا زمانی که یکی از پدر مادر یا فرزند باشد نوبت به طبقه دوم یعنی خواهر و برادر نمی رسد

  75. نسیم الوندی

    سلام وقت بخیر مادربزرگم اموال و سهام دارد سال۹۷ فوت میکنن ودخترش که مادرم میشه سال ۱۴۰۱ فوت میکنن آیا به نوه هاش سهمی میرسه؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله در اینجا نوه جایگزین فرزند فوت شده میشود

  76. سحر محمدلو

    سلام اگر پدر قولنامه ای قبل از فوت به همسر خود بدهد و نوشته شده باشد پول پرداخت شده ولی با شاهدانی که حضور داشتند
    تا کنون هیچ پولی پرداخت نشده باشد ایا میشود فسخ کرد و در انحصار وراثت بین فرزندان تقسیم کرد،؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      این موضوع نیازمند رسیدگی حقوقی و قضایی دارد ظاهر قرارداد به نقع مادر است به نظر ما موفق نمیشوید

  77. مصطفی فتحی

    آیا در حیاط مادر می‌شود انحصار وراثت کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ارث و انحصار وراثت منوط به فوت شخص است و در زمان زنده بودن و حیات فرد مصداق ندارد مگر اینکه مادر به اختیار و صلاحدید همه یا بخشی از اموال را به فرزندان انتقال دهد

  78. عماد شفیعی

    سلام وقت بخیر، خواهر بنده فوت شدند و همسر و فرزندی نداشتند، یک هفته بعد از ایشان بردارم نیز فوت شدند. گواهی انحصار وراثت خواهرم را گرفتیم. فرزندان برادرم نیز گواهی انحصار وراثت پدرشان اخذ کردند. همه وراث به یک بنده وکالت تام دادند و الان فرزندان و همسر برادرم مرحومم قصد دارند بر اساس گواهی انحصار وراثت به بنده وکالت بدهند. آیا برای ادامه کار مشکلی پیش نمی آید.

    1. گروه وکلای پارسای
  79. میلاد محمودی

    با عرض سلام پدرم دو زن داشت ک اولی رو طلاق داده و با مادرم ازدواج کرد دو دختر از زن اول داشت ک نامه نوشت من هیچگونه پدری نسبت ب این دو دختر ندارم و مادرشان هم امضا کرد. ولی الان پدرم فوت شده ی خانه ب نام پدرم بود ک من انحصار وراثت کردم زدم ب نام خودم و داداشم .الان اون دو دختر گفتن میخان شکایت کنن چیکار کنم بنظرتون باتشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله بچه های همسر اول ورثه محسوب میشوند و میتوانند شکایت کنند کسی را نمی توان از ارث محروم کرد

  80. مریم

    سلام وقت بخیر
    بعد فوت پدر شوهرم، خونواده شوهرم گفتن املاک پدر شوهرم به اسم مادر شوهرم کنند
    تک تک بچه ها رفتن امضا کردن و تموم اموال دارایی پدر شوهرم به اسم مادر شوهرم کردند
    سوال بنده اینه ایا مادر شوهرم میتونه خونه به اسم یکی از دختراش بزنه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله هر مالکی میتواند ملکش را به هرکس که بخواهد انتقال دهد

    2. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله
      هر مالکی میتواند ملکش را به هرکس که بخواهد انتقال دهد

  81. محسن بیگی

    با سلام و عرض ادب و تشکر از وقتی که برای پاسخگویی میگذارید/
    مرحوم مادر خانم بنده یک پسر از ازدواج اولش داشت و دو دختر از ازدواج دوم و در حال حاضر هم هر دو همسرانش نیز فوت شده اند. متوفی یک خانه به نام خود او بوده است ولی از پول همسر دومش خریداری شده بود.
    حال سئوال اینجاست که برای تقسیم بر ارث همان دو سهم پسر و یک سهم دختر میشود ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله
      پسر دو سهم و دختر یک سهم

  82. سلمان محمدی

    با سلام مادر بنده و سایر خواهر و برادرانش ، چند قطعه زمین در یکی از روستاهای استان قزوین به ارث بردند، اما این وسط ، وصیتنامه‌ای از جانب مرحوم پدربزرگم وجود نداشته میزان و ملاک تقسیم سهم الارث میان فرزندان اناث و ذکور در این شرایط چگونه خواهد بود؟ باتشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      پسر دو سهم و دختر یک سهم

  83. دیوسالار

    ببخشید جسارت نباشه ؟ میشود،فایلpdfاین مقاله رو داشته باشم؟؟؟؟؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای
  84. زهرا

    با درود
    مقیم خارج ار کشور هستم . همسرم سال گدشته فوت کرده تنها دارایی او طبق دانسته من به حساب بانکی در تبریز هست و در کنسولگری به من گفته شد از تهران برای انحصار وراثت باید اقدام بشه درسته و چگونه ?
    برادر او اصرار داره هر چه زودتر اقدام کنم ولی از طرفی من استطاعت اومدن رو فعلن ندارم ازطرف دیگه موجودی حساب از هزینه کفن و دفن و مهریه من هم کمتره برادر هم حقی دارد ?
    سپاس پیشاپیش از راهنمایی

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برادر متوفی در صورت نبودن فرزند و پدر و مادر ارث میبرد
      اگر مهریه را اقدام کنید در صورتی برادر ارث میبرد که از اموال چیز مازادی باقی مانده باشد
      برای یکی از اقوام یا دوستان در ایران وکالت بفرستید تا برای شما وکیل بگیرد تا کارهای انحصار وراثت و مهریه انجام شود

  85. زهرا

    پیشاپیش ازپاسخ و راهنمایی شما سپاسگزارم

  86. پدرام

    سلام.پسر ارشد خانواده هستم،مادرم به رحمت خدا رفت،پدرم زنده است اما معلولیت دارد با سند،سئوال،خواهرم برای انحصار ورثه وکیل گرفته و من از استرداد حق خود شک دارم،آیا نیاز به وکیل دارم یا روند قانون اجازه حق کشی نمیدهد.تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نه نگران نباشید شما فرزند متوفی هستید و در همه حال حق شما محفوظ است و در انحصار وراثتی که خواهر درخواست داده اسم شما قطعا ذکر خواهد شد

  87. حمید قنبریها

    با سلام
    مادرم چند سال پیش فوت شده در حالی که ۳ فرزندش و همسرش و پدر و مادر متوفی الان زنده اند و اموالش انحصار ورثه نشده.
    در صورتی که قبل از انحصار ورثه، پدر و یا مادر متوفی فوت بشه، به خواهر و برادران متوفی ارث میرسه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله وراث مادر فوت شده جایگزین میشوند

  88. اسحاقی

    با عرض سلام خدمت شما پدر اینجانب زودتر از مادر بزرگمون فوت کردند و ما گواهی انحصار وراثت گرفتیم و پس از اخذ گواهی مادربزرگمان فوت کردند آیا گواهی انحصار وراثت باطل میشه۲ آیا نیاز به گواهی انحصار وراثت عموهایمان هست یا خیر با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      گواهی انحصار پدرتون درسته و معتبر و باطل نمیشه
      ولی برای مادر بزرگ باید انحصار وزاثت بشود

  89. زهره

    سلام و عرض ادب،
    ما انحصار وراثت کردیم گواهی انحصار وراثت هم چندین سال قبل گرفتیم. الان برای فروش ملک نیاز داریم که گواهی انحصار وراثت جدید را به خریدار عرضه کنیم. آیا تمام مراحل قبلی باید طی شود و اینکه تقریبا چه مدت زمان می برد تا گواهی انحصار وراثت جدید به دست ما برسد؟ اگر کسی از ورثه ملک در این بازه فوت کرده باشد مدت زمان بیشتری نیاز هست تا گواهی صادر شود؟
    با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر گواهی قبلی را دارید همون کفایت میکنه و اگر کسی ار وراث فوت شده برای او انحصار وراثت کنید

  90. رسول

    سلام و عرض ادب ما انحصار وراثت کردیم گواهی انحصار وراثت هم گرفتیم متوفی یک ملک دارد یه مقدارم پول تو حساب بانکی دارد کل وراثت هم توافق داریم برای گرفتن پول و فروش ملک ابتدا باید به کجا مراجعه کنیم؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اظهارنامه مالیات بر ارث باید بدهید

  91. Arman

    اگر در انحصار وراثت نام یکی از وراث قید نشده باشد و ملک توسط مابقی وراث فروخته شده باشند ، آیا وارثی ک اسمش قید نشده بود و اطلاعی از اتفاقات رخ داده نداشت میتواند دادخواست ابطال معامله را بدهد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله صد در صد نسبت به سهم ایشان به تعبیر حقوقی معامله فضولی است و میتواند دادخواست ابطال معامله و سند را کند

  92. دانیال کاکاوند

    سلام و عرض ادب
    سوالی داشتم من پدرم فوت کرده و دو هسردارد من از همسر دوم هستم که صیغه ای است و بردار بزرگم از همسر اول حاضر به تقسیم ارث نیست و خونه و زمینی ایی که پدرم ساخته رو برداشته و میگه پدرم گفته تا مادرشون زنده است نباید تقسیم بشه و همچنین در زمان که پدرم مریض بود برادرم از ایشان وکالت گرفتند در صورتی که پدرم سواد نداشت و هر چی ایشون نوشته بود رو امضا میکرد آیا این وکالت معتبره؟ مادر من هم مهریه نگرفته من برای گرفتن حق خودم و مادرم چیکار باید بکنم ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ۱- اول گواهی انحصار وزاثت باید بگیرید
      ۲- مهریه مادرتان در عقد موقت قابلیت مطالبه از وراث و از محل اموال متوفی وجود دارد مادر باید دادخواست مطالبه مهریه عقد موقت بدهد ولی ارث نمیبرد
      ۳-وکالت با فوت پدر از بین رفته است مگر اینکه قبل فوت متوفی و در زمان حیات ایشان انتقالی صورت گرفته باشد
      ۴- برای ارث خودتان راهکارهای زیادی است برای تحت فشار قرار دادن سایر وراث مثل خلع ید مشاعی یا دادخواست تقسیم ترکه

  93. بهنام سپهر

    سلام و عرض ادب، من بهنام هستم، سئوالی داشتم، من و برادرم در انگلستان زندگی میکنیم و برادر دیگرم در کانادا زندگی میکند، مادر ما ساله گذشته در کانادا فوت کرد، ایشان قبل از اینکه به کانادا بیایند به یک فرد از فامیل وکالت دریافت حقوق بازنشستگی خود و فروش خانه را دادند، ولی ایشان خانه را بعد از فوت مادرم فروختند و پولش را نگه داشته اند، و درخواست ما را برای ثبت فوت اجرا نکرده است و هنوز پول بازنشستگی مادر من را از حساب ایشان بر میدارد، متاسفانه شناسنامه و وصیت ایشان در دست این فامیل است و ایشان تمام مکالمات را با ما قطع کرده اند و ما تماسی با ایشان نداریم.
    سئوال ای است
    ۱- چگونه فوت را ثبت کنیم بدون شناسنامه
    ۲- انحصار وراثت
    ۳- تعقیب قضائی این فرد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر بعد از فوت مادر فروخته باشد که قابل پیگیری است
      فوت مادر رو در خارج کشور به تایید سفارت ایران در هر کشوری که هستید برسونید
      بدون شناسنامه هم کارها پیش میره نگران نباشید

  94. چاق زاده

    سرانجام سیم کارت پدر درگذشته چه خواهد شد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      باید برای انتقال انحصار وراثت کنید

  95. مریم

    سلام.در مورد امتیاز کیوسک مطبوعاتی سهم الارث چگونه خواهد بود؟چون این یک امتیاز است و مالک شهرداری است.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      این امتیاز هم حق است که به ارث میرسد مگر اینکه طبق مقررات شهرداری قائم به شخص باشد

  96. مهرسا

    ممنونم از پاسخ به سوال قبلی
    اسم همسر متوفی که ثبت رسمی نیست را در استشهادیه انحصار وراثت ننویسیم؟
    مگر ازدواج عقدی رضایی نیست؟
    اخه ما برا اثبات زوجیت اقدام کردیم که قاضی دستور دادن باید انحصار وراثت بیارید!

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام مجدد
      عقد نکاح دائم از نظر قانون عقدی تشریفاتی است

  97. مهرسا

    سلام
    همسر دائم متوفی که ثبت رسمی و محضری نشده
    بعنوان ذینفع باید اقدام کند برای انحصار وراثت یا بعنوان همسر؟
    منظورم اینه در استشهادیه انحصار وراثت بعنوان همسر و یکی از وراث درج شود؟؟؟؟
    سپااااس

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اول باید ازدواج دائم را ثبت رسمی شود و چون زمان زیادی گدشته نیاز به دادن دادخواست ثبت واقعه نکاح به دادگاه است
      اگر اسم ایشان به عنوان همسر دائم متوفی به شورای حل اختلاف اعلام کنید از شما مدرک میخواهند

  98. مجید شایان

    سلام و عرض ادب
    پدر من سال ۹۴ فوت کردن و برادر بزرگتر من وکالت و انحصار وراثت گرفت .برادرم هم ک وکالت و انحصاروراثت بنامش بود چندماه پیش فوت کرد
    الان من چجوری میتونم انحصاروراثت و وکالت پدرم رو ک بنام برادر متوفام بوده تغییر بدم و بنام خودم بگیرم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      وکالت مربوط به شخص دیگه بوده و نه شمت ضمنا با فوت از بین میرود و وکالتنامه باطل میشود
      انحصار وراثتی که قبلا برای پدر گرفته شده برای همه وراث از جمله شماست و اینطور نیست که به نام برادر مرحوم شما باشد اگرچه او درخواست کرده باشد پس به راحتی با همان کارهای مربوط به تقسیم ارث و پرداخت مالیات را انجام بدید.

  99. احمد

    سلام و عرض ادب
    برای فوت شدگان قبل از سال ۹۵ چند در صد مالیات برای وراث طبقه اول در نظر گرفته شده است و آیا برای گرفتن انحصار وراثت باید مالیات را پرداخت کرد یا نه فقط زمان سند زدن لازم است؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مالیات بر ارث اولا برای همه اموال یکسان نیست و ثانیا درصد طبقات مختلف ارث هم با هم فرق دارد
      برایی شخصی که قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده میتوانید در ابتدا فقط اظهارنامه مالیاتی بدهید و سپس گواهی تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث را برای گرفتن انحصار وراثت اخذ کنید و پزداخت نهایی مالیات را موکول به زمان دلخواه کنید

  100. حسین

    سلام می‌بخشید مزاحم شدم،ما ساکن تهران هستیم ملک و اموال پدرم در اینجا هست میخواهیم گواهی انحصار وراثت کنیم ولی پدر بزرگ و مادر بزرگم خیلی سال است فوت شدن ایا برای گواهی انحصار وراثت کردن به گواهی فوت آنها هم نیاز داریم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اکر گواهی فوت ایشان را ندارید میتوانید از شورا درخواست استعلام از ثبت احوال کنید به راحتی انجام میشود

  101. مینا سروش

    سلام
    برادرم گواهی انحصار وراثت مرحوم پدرم را گرفته و اظهارنامه مالیاتی را همراه با مدارک وراث داده آیا سایر وراث (من و خواهرم) هم باید مجددا اظهارنامه مالیاتی بدهیم؟ ماترک سپرده بانکی است.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نه نیازی نیست به شرط اینکه مالیات بر ارث همه وراث توسط ایشان پرداخت شود

  102. بی نشان

    سلام مجدد بنده در اسرع وقت مزاحمتون میشم فقط بی زحمت زمان و هزینه کارم رو میشه حدودی بگید تا بنده برنامه ریزی کنم متشکر
    پایین بهتون توضیح دادم فقط یک توضیح مونده اونم اینه سند منگوله دار چه مدت طول میکشه تک برگی بشه و چقدر هزینه داره و دوم اینکه قبلش باید انحصار وراثت بشه یا نیازی نیست برای سند تک برگی ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      پروسه تک برگ کردن را ما انجام نمیدیم ولی حدود یک ماه
      هرینه انحصار با وکیل سه میلیون و دویست

  103. فاطمه هاشمی

    سلام من دختری هستم که پدرم به تازگی فوت شده.ما یک خانه ی دو طبقه در نمک آبرود داریم که سند آن در دست اقدامه و مراحل سند تمام نشده.مادر من ارثش رو داده و پدرم زمین خانه رو خریده…مادرم سال ۸۶ فوت شده و پدرم دوباره ازدواج کرده….از همسر دوم یک پسر داره…پدرم بارها به زبان جلوی دوست و آشنا و همین خانم گفته یک طبقه از خانه برای دخترم هست که خودم الان توش ساکن هستم….میخوام بدونم با وجود و امضای شاهد های متعدد امکانش هست که من سهمم به جای نصف پسر ،همان یک طبقه از خانه بشه؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نه اینطور فایده نداره یا وصیت کند برای شما و یا قرارداد محضری عمری و یا لااقل با قرارداد عادی در زمان حیات به شما انتقال دهد

  104. رضا مفیدی

    سلام و احترام. بنده مراحل انحصار وراثت را تا ارائه دادخواست در دفتر الکترونیک قضایی دنبال کرده ام و شورای حل اختلاف ۴ معرفی شده است. آیا باید منتظر ابلاغ قضایی باشم یا مستقیما با در دست داشتن دادخواست به شورا مراجعه نمایم. در صورت امکان ارشاد فرمایید.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بهتر است به شعبه مراجعه کنید

  105. علی نوین

    سلام و ارادت
    ما دو تا پرونده داریم
    هر دو سال ۸۸ فوت کردن
    یکی ساکن تهران بوده
    یکی ساکن کرج
    اموال غیرمنقول یکیشون کرجه
    اموال یکیشون قزوین
    پرونده رو قبول می فرمائید؟
    و اینکه از کجا شروع کنیم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      طبق قانون آخرین محل اقامت متوفی

  106. بی نشان

    با سلام و خسته نباشید خدمت گروه مجربتون
    پدر بنده سال ۸۲ فوت کرده و یک خانه دو طبقه داشته که طبقه اول مادرم و طبقه دوم برادر بزرگتر ساکن هستن
    ما چهار پسر و دو دختر از فرزندان هستیم.
    سوال اولم اینه
    پدر بنده برای عروس بزرگتر ۱ دانگ از خانه رو پشت قواله ازدواجشون نوشته و امضا کرده میخوام بدونم اگر جایی ثبت نشده باشد ارزش قانونی دارد یا خیر
    دوم اینکه مدت ۲۶ سال از ازدواج برادرم میگذره و تو خونه ی پدریم هنوزم ساکن است و خیالی برای تقسیم ارث و یا بلند شدن از خانه رو نداره سوال دومم اینه بابت این ۲۶ سال که اونجا ساکن هست ما میتونیم سهمی طلب کنیم یاخیر.
    ممنون از تیم خوبتون

    گروه وکلای پارسای
    شهریور ۲۹, ۱۴۰۱ ساعت ۷:۱۷ ق.ظ
    سلام
    ۱٫ از لحاظ قانونی زوجه صاحب مهریه باید مهریه متعهد شده در عقدنامه از وراث متوفی را مطالبه کند البته اگر بخواهید حق الناس را رعایت کنید در واقع یک دانگ متعلق به اون خانم است.
    ۲٫ از زمان فوت پدر یعنی سال ۸۲ میتوانید با اعلام اینکه رضایت بر سکونت ایشان نداشتید به میران سهم خودتون اجرت المثل مطالبه کنید.
    سلام مجدد ممنون از جوابی که دادید بزرگواری کردید.
    ولی اصلا نفهمیدم چه جوری میشه ممنون میشم به زبون ساده تر بگید تا متوجه بشم.
    الان برادر بنده دوسه تا خونه داره زمین داره زن داداشم هم کلی ارث از پدرش به ارث رسیده که این یک دانگ سر سوزن به حساب میاد
    این وسط بنده و خواهر برادر های دیگرم تو فشار هستیم و بنده مستاجر هستم و امسال قدرت اجاره کردن خونه ایی رو هم ندارم
    بخدا که این حق الناس تره زندگیم داره نابود میشه تا جایی که با خانمم توافق کردیم از هم جدا بشیم
    ببخشید من زیادی حرف زدم سوال آخر اینکه اگر بنده شکایت کنم چقدر زمان میبره تا به حقم برسم.؟
    خدا قوت و آرزوی سلامتی برای تیم خوبتون

  107. سید فواد میراسکندری

    متشکرم از زحمتی که کشیدید. خانم محترم اگر مطلبی را نمیدانید، وقتی کسی از شما نپرسیده دلیلی ندارد آن جهل را آنهم با علامت تعجب افشا کنید. معمولا در یک جامعه سالم زنان ازدواج میکنند و به خانواده شوهر وابسته میشوند و مسئولیت اخلاقی و قانونی در برابر خاندان پدری ندارند بنا بر این اگر قرآن را قبول ندارید در تقسیم ارث به عقل اتکاء کنید تا ببینید این گزاره حتی در عصر فردیت مدرن قابل درک است که مثلا از عمو انتظار میرود به برادرزاده یتیمش کمک مالی کند ولی از عمه نه و در عمل هم بیشتر اوقات این امر صادق است، پس تقسیم ارث آنگونه که قرآن بیان داشته عادلانه است و تبعیض آمیز نیست.

  108. فرهاداحسن الهی

    باسلام وعرض ادب واحترام. مادربنده به رحمت خدا رفتن. ویک برادرم اصلا درتشییع وتدفین ودیگرمراسمات شرکت نکرد کلیه هزینه ها امن تنهایی پرداخت کردم. سوالم اینه که ایامن میتونم. ازبابت سهم هزینه. فوت که بایدبرادرم پرداخت میکردبرعلیهش طرح دعوابکنم. ممنونم ازتوضیحاتتون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط اگر ارثی باقی مانده میتوانید مطالبه کنید و مرحوم اموالی نداشته ذیگر نمیتواند از سایر وراث هزینه مطالبه کنید شما کار انسانی کردید فکر کنید وظیفه شما بوده که مادر را تکریم کنید

  109. منصور جلالی

    با سلام احترام برادر من در سال ۱۴۰۱۰۱۱۲فوت شد پدر و مادر من از خانه ای که از برادرم مانده بهشان ارث می‌رسد چطوری میتونیم اقدام به فروش کنیم؟در ضمن همسر برادرم در خصوص فروش ملک همکار نمیکنید شما چه راه حلی رو پیشنهاد میکنید؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر ماترک ملک است و سند رسمی دارد در گام اول از اداره ثبت اسناد افراز ملک مشاع درخواست کنید

  110. بی نشان

    با سلام و خسته نباشید خدمت گروه مجربتون
    پدر بنده سال ۸۲ فوت کرده و یک خانه دو طبقه داشته که طبقه اول مادرم و طبقه دوم برادر بزرگتر ساکن هستن
    ما چهار پسر و دو دختر از فرزندان هستیم.
    سوال اولم اینه
    پدر بنده برای عروس بزرگتر ۱ دانگ از خانه رو پشت قواله ازدواجشون نوشته و امضا کرده میخوام بدونم اگر جایی ثبت نشده باشد ارزش قانونی دارد یا خیر
    دوم اینکه مدت ۲۶ سال از ازدواج برادرم میگذره و تو خونه ی پدریم هنوزم ساکن است و خیالی برای تقسیم ارث و یا بلند شدن از خانه رو نداره سوال دومم اینه بابت این ۲۶ سال که اونجا ساکن هست ما میتونیم سهمی طلب کنیم یاخیر.
    ممنون از تیم خوبتون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ۱٫ از لحاظ قانونی زوجه صاحب مهریه باید مهریه متعهد شده در عقدنامه از وراث متوفی را مطالبه کند البته اگر بخواهید حق الناس را رعایت کنید در واقع یک دانگ متعلق به اون خانم است.
      ۲٫ از زمان فوت پدر یعنی سال ۸۲ میتوانید با اعلام اینکه رضایت بر سکونت ایشان نداشتید به میران سهم خودتون اجرت المثل مطالبه کنید

  111. اکبر یعقوبی

    سلام میخواستم بدونم چه زمانی برای شاهد استشهادنامه انحصار وراثت مشکل پیش میاد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر کسی شکایت کند و شاهد شهادت دروغ و خلاف واقع داده باشد

  112. علیرضا معصومی

    سلام
    ما تمام مدارک گواهی انحصار وارثت را برای خرید قبر مادرپدرم به شورای حل اختلاف داده ایم بعد شورای حل اختلاف به علت اینکه متوفی)مادر پدرم( در استان اصفهان ساکن بوده وبعد در تهران فوت و دفن شده ارجاع داده به شورای حل اختلاف استان اصفهان جهت رسیدگی در حالی که طرف سال ۵۲ فوت شده است ایا می شود اعتراض کرد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خود رسیدگی به اعتراض طولانیه اگه تهران هستید به ما وکالت بدهید تا براتون انجام بدیم

  113. علیرضا معصومی

    سلام در مورد خرید قبر در بهشت زهرا
    ما کار های مربوط به انحصار وراثت را انجام دادیم ولی مادر متوفی بعد از طرف فوت کرده و شورای حل اختلاف شناسنامه مادر متوفی را می خواهد و ما فقط یک کپی شناسنامه داریم و به اصل شناسنامه دسترسی نداریم
    آیا این کپی شناسنامه کفایت می کند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر شورا کپی قبول نکرد درخواست استعلام از ثبت احوال کنید مشکل رفع میشود

  114. حسینی

    سلام یکی از ورثه برگه ای معمولی با امضای خودش و پدر مان که فوت شده و امضای شاهد ارایه داده که پدر قبل از فوت زمین کشاورزی را به ایشان واگذار کرده آیا از نظر قانون این برگه ارزشی دارد؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نیاز به دادن دادخواست الزام به تنظیم سند به طرفیت سایر وراث است

  115. ناصری

    سلام وقت بخیر
    اموال و خودمون باید اعلام کنیم یا خود دادگاه هم استعلام می گیرن که ممکنه اموال بیشتری باشه و ما در جریان نباشیم.؟
    و اینکه آیا از اینکه بعد از ۸ سال اقدام به انحصار وراثت کنیم جریمه داره ؟ یا مالیات جریمه ایی در نظر می گیره؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      شورای حل اختلاف فقط مشخص میکند که اموال متوفی بالای ۵۰ میلیون است یا کمتر از آن و اموال در گواهی حصر وراثت نوشته نمیشود

  116. فرشاد سیمی

    سلام وقتتون بخیر
    اگر فرد درخواست کننده فقط از قسمی از وراث خبر داشته و استشهادیه بر آن اساس تنظیم کند … و از گذشته متوفی تا همین حد خبر داشته… و جواب استعلام ثبت احوال افراد بیشتری را معرفی کند قاضی شورا چه دستوری میدهد ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مطابق جواب استعلام گواهی صادر خواهد شد

  117. ناصری

    سلام وقت بخیر
    ایا برای اموالی منقولی که در صندوق بانک از متوفی مانده باید انحصار وراثت کرد و اینکه قطعی نمی دونیم اصلا چیزی در صندوق هست یانه در ضمن فوت قبل از سال ۹۵ بوده و اینکه بدون انحصار وراثت میشه چک کرد که در صندوق چیزی هست یانه؟
    و اگر بود مالیاتی شامل میشه مثلا اگر طلا باشه؟
    و در مورد خط موبایل متوفی چطور میشه اقدام کرد ؟
    ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      میتوانید انحصار وراثت محدود درخواست کنید و با آن به بانک مراجعه کنید

  118. مهرپور

    سلام مشاوره تلفنی در مورد انحصار وراثت دارید؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در تهران و کرج بله

  119. مرتضی مرتضایی

    سلام
    بنده برای انتقال یک خانه ورثه ای یک وکالت از یکی از ورثه گرفتم که بلاعزل هستش
    حالا برای گرفتن این وکالت از من مدرک انحصار ورثه رو خواستن که من انحصار ورثه محدود داشتم و دادم انحصار ورثه رو ولی الان نیازه انحصار ورثه محدود به نامحدود تبدیل بشه ‘ در وکالت نامه ای که برام صادر شده شماره دادنامه انحصار ورثه هم قید شده
    الان سوالم اینه من اگر محدود رو به نامحدود تبدیل کنم الان باید وکالت دیگری بگیرم یا همون وکالت قابل استفاده است برای انتقال خانه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      باید متن وکالتنامه شما رودید که آیا این اختیار رو دادید از طرف ورثه با گرفتن وکیل درخواست انحصار وراثت کنید

  120. مهرداد باصفا

    با سلام و احترام‌ و عرض خسته نباشید
    ۱- خواهرم در خارج از کشور هست، آیا برای انحصار وراثت نیاز هست که شناسنامه و کارت ملی اش رو ارسال کنه برای ما

    ۲- پدرم یک نغازه قولنامه ای در تهران دارد فقط و ۶۰۰ متر زمین هم در اصفهان . ولی خودشون ساکن تهران بودند و محل فوت هم تهران بوده، گواهی انحصار وراثت با توجه به متراژ زمین در اصفهان بهتر است از تهران اقدام شود یا اصفهان؟

    ممنونم از لطفتون.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در تهران اقدام کنید بهتر است
      در این مرحله اگر مدارک نمیدهد مهم نیست و با استعلام از ثبت احوال مشکل حل میشود

  121. پریسا جوکار

    سلام
    وقتتون بخیر
    خونه به نام خودم هست اگر فوت کنم خونه فقط به بچه هام میرسه ؟یا شوهرم هم سهم داره؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      همسرتون هم ارث میبره

  122. مهران

    سلام اگر کسی تک فرزند باشد آیا او هم باید گواهی انحصار وراثت بگیرد

    1. گروه وکلای پارسای
  123. رحمانی

    سلام با عرض پوزش آیا انحصار وراثت فقط باید در همان شهری که مرحوم زندگی می کرده انجام شود یا در شهر دیگر هم می توان این کار را انجام داد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ملاک آخرین محل زندگی شخص فوت شده است ولی در جایی که اموال هست درخواست انحصار بدید برای مالیات بر ارث راحترید

  124. امامی

    سلام و وقت بخیر،
    دو سوال دارم لطفا راهنمایی بفرمائید.

    سوال اول:

    کارمند “شورای حل اختلاف” دیروز بعد از رفع نقص و گرفتن شهادت سه شاهد در مورد پرونده “انحصار وراثت” به من گفت بعد از دو سه روز به سایت “ثنا” برید و کپی رو بگیرید و گفت به سلامت و درست جواب سوالم در مورد اینکه به چه صورت باید گرفت رو نداد و ابهام دارم. خب بعد از وارد شدن به حساب ثنا؛ آیا باید نسخه‌ای از سند “حصر وراثت” را خودم چاپ (پرینت) بگیرم ببرم شورای حل اختلاف تا برابر اصل کند؟ یا برای گرفتن این نسخه باید به خود شورای حل اختلاف برم تا آنها به من این رونوشت برابر اصل روبدهند؟

    سوال دوم:

    ماترک متوفی فقط مبلغ ۲ میلیون حساب در بانک و سهام عدالت هست که فکر نکنم روی هم ۵ میلیون هم بشود، آیا باید به “سازمان مالیات” و گرفتن “مفاصا حساب” برای نشان دادن به بانک و تحویل پول متوفی بروم یا نیازی به “مفاصا حساب” سازمان مالیات نیست و می توان با کپی برابر اصل “انحصار وراثت” مستقیم به بانک رفت؟

    سپاسگزارم از وقت و پاسخی که می‌دهید🙂

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میتوانید از طریق سامانه ثنا پرینت رای را بگیرید و در همان شعبه برابر اصل کنید به هر تعداد که بخواهید
      باید اظهارنامه مالیاتی بدهید

  125. حمیدرضا قدیمی

    سلام
    توضیح بسیار عالی و ساده بود .
    راهنمایی کاملی داشتید .
    متشکرم 🌷

  126. علی

    سلام ، پدر بنده در سال ۹۵ فوت کرده است . در زمان حیات یک زمینی را بطور وکالت بلاعزل خریداری و آن را ساخت ولی تا زمان حیاتش سند بنام او نشده بود . ایشان بعد از فوت همسر اول یعنی مادر بنده ازدواج کرد که زندگیش با همسر دوم حدود ۲ ماه بیشتر ادامه نداشت و همسرش را طلاق داد و لیکن فقط بنده اطلاع دارم که در زمان طلاق همسر دومش حامله بوده است . پدرم بعد از ادواج دوم مجدداً ازدواج کرد و از همسر سوم ۴ فرزند دارند . خریداری زمین و ساخت آن و فوت ایشان در زمان همسر سوم اتفاق افتاده است . اخیراً همسر سوم اقدام به دریافت سند برای خانه ساخته شده نمود و سند بنام ایشان صادر شد و او نیز خانه را فروخته و انحصار وراثت نمود و ظاهراً در گواهی انحصار وراثت اسمی از فرزند همسر دوم که طلاق گرفته بود و علی الظاهر در شکم مادر بوده وجود ندارد و ما هم تاکنون او را ندیده و به او هم دسترسی نداریم . ُسوال بنده این است آیا لازم است بلحاظ شرعی و قانونی سهم فرزند همسر دوم پدرم که طلاق گرفته بود هم محاسبه شود و ایشان را پیدا کنیم و سهمش را پرداخت کنیم؟ باتشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      صد در صد
      فرزند پدر مرحومتون است حتما پیداش کنید و حقش رو پرداخت کنید تا مدیون نمانید

  127. مجید

    سلام
    برادر بنده تصادف کرده و فوت شده. ایشان ورثه طبق اول ندارد و ۳ برادر ابوینی و ۳خواهر و برادر ابی دارد. طبق فقه و قانون خواهر و برادرای ابوی شامل ارث نمی‌شوند ولی ما گواهی انحصار ورثه که گرفتیم اسم آنها هم ذکر شده و سهم الارث مشخص شده. چطور میتونیم به این قضیه اعتراض کنیم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      رای درست صادر شده اگر برادر و خواهر امی هم باشد برادر و خواهر ابی ارث نمیبره

  128. فاطمه براتی

    سلام من پدر و مادرم طی یک سال تفاوت فوت کردند یعنی پدرم در سال ۹۶ و مادرم در سال ۹۷
    برای حصر وراثت پدرم ،مادرم از پدرم ارث بر می‌شود
    برای حصر وراثت مادرم مادربزرگم از مادرم ارث بر می‌شود
    حالا مادربزرگ من فوت کرده آیا می‌شود حصر وراثت پدر و مادرم را تغییر بدهیم و مادربزرگم را حذف کنیم یا نه؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      کار غیر قانونی است و احتمال شکایت کلاهبرداری از سوی وراث مادر بزرگ وجود دارد

  129. رامین حسینی

    سلام بنده ۴۰ سال سن دارم نوه مادربزرگم هستم ایشان در قید حیات هستند بدلیل دیسک کمر و عمل زانوی چپ و نبود وسع مالی و مسکن و منبع درامد با توجه به اینکه ۳ تا عمو دارم یکیشون فوت شده عمو کوچکترهم خارج از ایران زندگی میکند وعموی دیگر کارمند اداره برق است ودارای زندگی مستقل با توجه به اینکه مادر بزرگم فلج است و توانایی انجام کارهای خود را ندارد ومن از ایشان مراقبت میکنم ایا امکان انتقال حقوق مستمری به نام من هست تا زنده هستند یا خیر ایااگر امکان دارد بعد از فوتش هم به من تعلق میگیرد یا خیر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در زمان حیات که میتواند به شما وکالت بدهد و بعد فوت مستمری به شما تعلق نمی گیرد

  130. هادی یوسفی

    سلام عموی من برگه درخواست کرده ولی پدرم را در جریان نمی‌گذارد آیا ماهم باید انحصار بگیریم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      افدام یکی از وراث کافی است

  131. مهدی عبدالمحمدی

    سلام . وقت بخیر. ممنون از راهنمایی ارزشمندتان . سوالی داشتم. مادر ما در سال ۱۴۰۰ فوت نموده اند. ما در حال حاضر پنج برادر و یک خواهر بهمراه پدر مان هستیم . البته یک برادر دیگر متولد سال ۴۷ داشتیم که ایشان دو سه سال بعد فوت نموده اند ولی هیچ مدرکی از شناسنامه و گواهی فوت نداریم .بما می خواهیم سهم مادر مان از سند خانه (یک دونگ) هست به نام بچه ها تغییر دهیم. برای انحصار وراثت با توجه به نبود مدرک برادرفوت شده یمان چیکار باید کرد. متشکر می شویم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهم نیست مدارک ناقص از اداره ثبت استعلام میشود

  132. سحر قادری

    سلام
    پدر همسر من اخیرا فوت کرده ما ساکن خارج کشوریم و دسترسی به هیچ مدرکی نداریم ایا میتوانیم درخواست انحصار وراثت کنیم؟؟

    1. گروه وکلای پارسای
  133. فاطمه نویدی

    پدر بنده سال۹۰ فوت کرده همه اموالشو خونه ویلا و زمین بنام داداشم زده قبل فوتش الان میتونم سهممو بگیرم یا نه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر قبل از فوت انتقال دادن خیر

  134. علیرضا رحیمی

    عرض سلام و ادب و احترام . اولا از راهنماییهای خوبتون ممنونم . دوم: پدر من بتازگی برحمت خدا رفته از ایشون یک ملک و یک مغازه شراکتی باقی مونده . الان موقع انحصار ورثه ما باید مالیات به اداره دارایی بپردازیم؟ ( چون قبلا پرداخت مالیات سقف معافیت داشت بر اساس طبقه وراث ) الان وضعیت مبلغ مالیاتی که از طرف وراث باید پرداخت شود چگونه است؟ ما چه باید بکنیم که مالیات کمتری پرداخت کنیم؟ اگر بزرگوارانه جواب این حقیر را به آدرس ایمیلم هم ارسال کنید بسیار بسیار ممنون میشم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در زمان دریافت انحصار وراثت نیاری به پرداخت مالیات بر ارث نیست هر زمان که خواستید انتقال دهید یا تقسیم کنید اطهارنامه مالیاتی بدهید

  135. حسن خلقی

    سلام خسته نباشید من پدرم فوت کرده یه خونه داشته دست املاکی داده بود که بسازن الان هم انحصار به وارثت کردیم و کاراهای امور مالی رو انجام دادیم میخواستم بدونم الان بخوایم سند خونه رو بزنیم به اسم مادرم کل وارث باید باشن

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله هر ورارث باید برای انتقال سهم خود یا شخصا امضا کند و یا وکیل داشته باشد

  136. سلام

    مدت زمانی که میتوانیم درخواست انحصار وراثت بدهیم چقدر است؟

    1. گروه وکلای پارسای
  137. مینا

    سلام
    وقت به خیر
    من میخواستم بدونم گواهی عدم ازدواج جهت برقراری حقوق ورثه انثا رو باید از کجا گرفت؟
    ممنون از راهنمایتون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      باید انحصار وراثت محدود بگیرید

  138. بابک بیدل

    سلام و عرض ادب ، عموی بنده قبل از فوت پدر بزرگ من ۸۵ متر زمین از ایشان ادعا میکنند که خریده و قولنامه خونگی داره و سند نداره حال که پدر بزرگ من فوت کرده ما این موضوع رو فهمیدیم و پدر من قول نداره و از اون زمین ارث خودش رو میخواد ، میخواستم ببینم این قولنامه ارزش داره ، البته ملک وراث دیگه ای هم داره ، و چون دختر هستن راضی هستن که به برادرشون یعنی عموی من برسه ولی پدر من نه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مبایعه نامه قبل فوت واقعی باشد در دادگاه سندیت دارد

  139. حمید رضایی

    سلام وعرض ادب
    ۱_ آیا وصیت کننده میتواند یکی از فرزندان را از ارث محروم کند؟
    ۲_ آیا وصیت کننده میتواند همه اموالش را بنام یکی کند؟
    با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای
  140. میلادصفوی

    سلام من پدرم در بیمارستان ایست قلبی کرد فوت کرد
    ما دوتا برادریم ولی پدر وصیت نکرده بود داداشم رفته بود دنبال کارای ورثه شورای حل اختلاف رفت جواب شورا کی به دستمان میرسه؟
    بعدبرای خالی کرده حسابش چند درصد مالیات میخوره

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حدود ۴۰ روز
      مالیات سپرده ۲ درصد

  141. غلامرضا بندانی

    توضیحات و نکات بسیار عالی و جامع، ممنون از شما

  142. نیلو

    شما که زحمت کشیدید وسیر تا پیاز انحصار وراثت را بیان کردید دیگه مردم نیاز نمیبینند بروند نزد وکیل!بیچاره وکلا که شما با این کارتون مانع کار کردنشون میشید. .یه پزشک میاد همه فوت وفن کارش را بگه؟همینطوری هم مردم خیلی تو کار وکالت مداخله میکنندو فرهنگ گرفتن وکیل ندارند.واقعا جای تاسفه

  143. مریم عظیم زاده

    سلام از پدربزرگ پدری من چند هکتار زمین کشاورزی مونده که مربوط به تقریبا ۵۰سال قبله .حالا مدارک زمین توسط تعدادی از وراث مفقود شدن و طی این سالها از زمین ها بدون اجازه سایر وراث استفاده کردن و ادعای داشتن حق ریشه دارن در صورتی که این حق توسط وراثی به اونها داده شده که الان فوت شدند ما چطور می تونیم مدارک رو دوباره به دست بیاریم و از اونها به خاطر تصرف زمین ها شکایت کنیم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با شهادت شهود و تحقیق محلی

  144. علی طوفانی

    سلام پدرگ بزرگ من هفت هشت سال پیش فوت شد و زمان فوتش مادر من در شهر دیگری ساکن بوده .الان میخواد برای سهم ارثش اقدام کنه اما پدربزگ من خدا بیامرز دو تا زن داشته و مدارک متوفی مثل گواهی فوت و شناسنامش دست پسرای زن دومشه . حالا بعد از چند سال از فوتش و بدون مدارک متوفی چطور باید برای انحصار وراثت اقدام کنیم . ممنون میشم اگر راهنمایی فرمایید.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مشکلی نیست گواهی فوت به راحتی از ثبت احوال گرفته میشود و نواقص مدارک استعلام میشود

  145. سعید زوار قلعه لر

    با سپاس فراوان و آرزوی توفیق بیشتر از راهنمایی های بینهایت مفید

  146. آرزو داوودی

    سلم مجدد سالی داشتم
    فوت شده دخترم وتهران بودن
    من کیش هستم وبدلیل بیماری نمیتونم تورفتو آمد باشم آیا شما از کیش وکالت میپذیرین یا باید بیام تهران هنوز حصروراثت نکردم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میپذیریم

  147. آرزو داوودی

    سلام مطالب مفید بود سپاسگزارم
    من جزیره کیش هستم دخترم آموزگار بوده تهران وهمونجا فوت شدن حالا حصروراثت اونجا انجام بشه من مدام باید در رفتو آمد باشم؟ یه پسر ۱۸ ساله داره ومن که مادرشم ورثه دیگه ای نداره حقوقش به کی میرسه‌؟ وکیل بگیرم چطور ؟کی باید برم تهران موقع دادگاه یا چندین بار؟ یا وکیل همه کارهارو انجام میده چون بیمارم مدام نمیتونم برم تهران وبرگردم

    1. گروه وکلای پارسای

      تماس بگیرید نگران نباشید

  148. سامان رضائی

    سلام پدر من یک زمین کشاورزی دارد و سال ۵۷ پدرش فوت شده او کارت ملی خواهر و تنها برادهایش را جمع کرده و انحصار وراثت کرده .ولی سند به اسم پدربزرگم هس هنوز .ایا انحثار وراثت همان سند است یا باید اقدام دیگه ی بکنه برای سند کردن زمین بنام پدرم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در گواهی انحصار فقط نام وراث و میزان سهم تعیین و مشخص میشود همین

  149. محمدرضا

    سلام ، ممنونم از اطلاعاتتون

  150. شادی

    سلام متشکر از توضیحات خوبتان . اگر بعد از گرفتن انحصار وراثت ملک یا هر گونه مالی از متوفی پیدا شود . میشود آن را بعد اعلام کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای
  151. تقی رضایی اصل

    سلام
    برای دادخواست انحصار وراثت , آیا دریافت شماره ثنا برای وراث ضروری و لازم است

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط برای شخصی که وکالت میدهد لازم است

  152. آزاده

    با سلام
    پدر بزرگم فوت کرده و عموی من برگه ی انحصار وراثت را گرفته ولی به ما نمیده. لطفا راهنمایی می فرمایید برای گرفتن کپی برابر اصل برگه چه کار کنیم؟ البته پدر بنده مریض هستن ،من می تونم برای گرفتن کپی برگه اقدام کنم؟ آدرس دفتر خدمات الکترونیک قضایی که عموم اقدام کرد هم بلدم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط ورثه یا وکیل دادگستری به وکالت از یکی از وراث میتوانند به شورای حل اختلافی که انحصار وراثت شده مراجعه و کپی برابر اصل دریافت کند

  153. خالد سیاح طاهری

    سلام. برادرم قبل از فوت پدرم شهید شده.آیا در انحصار وراثت پدرم باید نام فرزندان برادرم قید گردد و آیا آنها هم سهم الارث دارند؟
    با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای
  154. جمشید غفاری

    سلام و خسته نباشید.چند ماه فرصت داریم بعد از فوت پدر
    برای انحصار وراثت اقدام کنیم؟با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مقید به رمان خاصی نیست

  155. مومنی

    مطالب کامل و شفاف راهنمایی شده است.سپاس گزارم

  156. حیدری

    سلام وقتتون بخیر، اینکه ادعا دارن شناسنامه های متوفی ها رو سوزوندن، میتونه مانع تقسیم ارث بشه؟

    1. گروه وکلای پارسای
  157. مرواریدفرجی

    سلام پذرمن درسال ۸۴فوت کرده مستمری پدرم راازسازمان تامین اجتماعی دریافت میکنم.دراین چندسال گواهی حصروراثت ارمن نخواستندکه به یکباره حقوقم قطع شده الان برای گرفتن المثنی میروم میگویندبرای قدیم نداریم.دفترخونه هم رفتم اونجاهم به دلایلی ندارن.مجددبخوام بگیرم چقدرزمان میبره وچقدرهزینه اش؟(هیچ اموالی نداردفقط حقوق)که به هیچ ورثه ای دیگرهم نمیرسدفقط من میتوانم دریافت کنم.

  158. ژیلا

    سلام من تک فرزند هستم ومادرم چند روز پیش فوت شد برای انحصار وراثت چکار باید بکنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با ما تماس بگیرید

  159. مرتضی

    سلام .مادر من فوت کرده و هنگام فوت وصیتی نکرده بود وازخودتش خونه ای دارد ..میخوام بدونم چه کسایی ارث میبرن . فقت فرزندان یا پدر بزرگ و مادر بزرگ هم هستن؟

  160. محسن

    سلام پدرم سال۹۶فوت شده وفقط یک ملک قولنامه ای داشت که فروختیم سندی به نامش نبوده ومادرم سال ۹۴وهیچ گونه ملکی نداشته برای انتقال سهام عدالت نیازبه انحصاروراثت هردونفرشان می باشد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با توجه به آنچه نوشتید خیر

  161. Danial

    سلام, من پرسشی دارم. ما (۳ برادر و ۳ خواهر) یک خانه پدری در تهران داریم که بنام پدرمه , که ۴۰ سال پیش فوت کرده .۱۰ سال پیش گواهی انحصار وراثت را که در ان ورثه و میزان سهم الارث را مشخص میکند, گرفتیم اما مراحل اداره دارایی انجام نشد. (برادر بزرگم ادعا میکنه که ان گواهی انحصار وراثت را که ۱۰ سال پیش انجام دادیم, باطل شده و حال میبایست از نو درخواست انحصار وراثت کنیم. آیا این درسته؟)
    مادرم ۲ سال پیش فوت کرد. من و خواهر کوچکترم حق خودمنومیخواهیم. سند خانه و مدارک دست برادر بزرگمه و خانه را بدون اجازه ما اجاره داده و دو ساله که اجاره خانه را میگیره و میخوره بدون اینکه یک ریال از ان را بما بده و به خواهر کوچکم میگه, برو شکایات کن. در ضمن من یک وصیت سوتی از مادرم در موبالم دارم که پیش از اینکه از پله ها بیفته و فوت کنه, میگه, که تمام اموالش پس از فوتش متعلق به منه , و حق ارثش به من و خواهر کوچکم میرسه . آیا این در ایران سندیت دارد؟ من خودم در خارج زندگی میکنم. من یا خواهر کوچکم چیکار میتوانیم کنیم ؟ از راهنمای شما سپاسگزارم!

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      وصیت صوتی ارزشی ندارد
      اجاره مال مشاع ورثه ای بدون رضایت شما جرم است
      فعلا اظهارنامه بفرستید مبنی بر عدم رضایت شما به تصرفات دیگر ورثه

  162. الهام

    پدر من قبل از فوت همه اموال خود را به مادرم صلح کرد و اقرار نامه و وکالت تام هم به مادرم دادند از انجایی که مقداری از اموال سهم الرث پدر بزرگم بودن که تقسیم نشده٫ آیا برای انحصار وراثت نیاز هست که داخل فرم دارایی بیاریم یا نه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در هر صورت اگر بعد فوت پدر مالی باقی مانده و لو ارث از پدر بزرگ گرفتن انحصار وراثت الزامی است.

  163. احمد

    باسلام
    پدر بنده زن دوم داشته است و ۲ماه قبل فوت کرده است. زن دوم در خانه مستقر است و تمام مدارک ازجمله اسناد مالکیت خانه و ماشین و بیمه عمر و دفاتر حساب بانکی و … را در اختیار دارد و ما هیچ دسترسی نداریم. میگوید به طلب مهریه ۸۰سکه بهارآزادی همه چیز متعلق به اوست. از حسابهای بانکی پدرم پس از فوت برداشت کرده و حساب بورس را هم به نفع خودش استفاده نموده است. تا سال ۹۸پدرم تهران بودند و بعد به شهرستان رفته اند.
    چگونه می توانیم علیه ایشان اقامه دعوی کنیم.
    باتشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اول از همه بدانید که زوجه متوفی میتواند از محل ارث و ماترک مطالبه مهریه کند. آنچه باقی بماند مطابق گواهی انحصار وراثت بین وراث تقسیم میشود
      دوم بعد از گرفتن انحصار وراثت میتوانید دادخواست تقسیم ترکه بدید
      اگر برداشتی هم شده باشد قابل تعقیب قانونی است

  164. میلاد

    سلام
    ببخشید من الان ابلاغیه انحصار وراثت پدرم رو دریافت کردم؛ و متعجبانه متوجه شدم که با وجود اینکه تمام مدارک در پرونده وجود داشته؛ تنها اسامی فرزندان مرحوم به عنوان وارث ذکر شده و اسمی از همسرش ( مادر بنده ) در ابلاغیه ذکر نشده.
    خواستم ببینم این راهکارش چی هست؟ آیا همه مراحل از اول باید طی بشه ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      درود بر شما
      مشکلی نیست به همان شعبه صادر کننده گواهی بروید و تقاضای اصلاح رای کنید

  165. کاظم صیرفی

    با سلام، ماترکی حداکثر به میزان ۵ ملیون تومان بصورت سپرده بانکی برای همسرم ( تنها باز مانده مرحومه) از خواهر متوفی ایشان باقی مانده. که شخصا قصد اقدام به دادخواست انحصار وراثت محدود دارند. ولی طبق قوانین باید وکیل حقوقی داشته باشند. هزینه این وکالت چه مقدار است؟ با توجه به میزان ناچیز ماترک چه پیشنهادی برای تقلیل هزینه دارید. و ایا امکان پیش برد کار بدون وکیل حقوقی هست؟ با سپاس از پاسخ.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      الزام و اجباری به داشتن وکیل دادگستری نیست هر یک از ورثه می تواند تقاضای صدور گواهی انحصار ورثه کند

  166. علی

    سلام
    آیا سهام عدالت متوفی را میتواند یکی از وراث بنام خودش کند ؟ و مراحلش چگونه است ؟؟؟
    با تشکر

  167. علی

    سلام
    برادر من سال ۹۴ فوت شد و چون همسر و فرزندانش هم قبلا فوت کرده بودند فقط پدرم وارث برادرم شناخته شد ، برادرم حدود هشتصد میلیون تومن پول داشت و ما خبر نداریم کنارگذاشته ، چه جوری میشه فهمید که پولهاش گجاست ؟؟

  168. رضاتهرانی

    سلام وخسته نباشید
    من چندسالی ایران نبودم و به دلیل جداشدن مادروپدرم هیچ دسترسی به اقوام مادرم ندارم بعد از برگشتم متوجه شدم مادرم فوت شده است از طریق یک نفر ناشناس
    میخوام انحصار وراثت بگیرم برگه گواهی فوت را گرفته ام اما شناسنامه متوفی را ندارم و هیچ دسترسی به اینکه چه اموالی داشته و میزانش رو هم نمیدانم
    ایا بدون شناسنامه متوفی میتونم حصروراثت بگیرم؟

  169. نبی

    سلام من بابام خیلی وقت پیش بابام فوت کردن حالا مامانم و خواهرم فوت کردن برای انتقال سهام عدالتشون انحصار وراثت میخوان برا مامانم گرفتم ولی خواهر ندادن آیا همون کافیه چون فقط من وارثشون هستم

  170. محمد انصاری

    سلام.بنده یک چک از پدرم دارم به تاریخ زمستان نود و شش و حالا دو ماه است پدرم فوت نموده میخاستم بدونم ایا این چک قابل نقد کردن از محل ارثیه پدری میباشد یا نه.ممنون

  171. محمد انصاری

    با سلام.بنده از پدرم یک چک به مبلغ پنجاه ملیون تومان دارم به تاریخ سال نود و شش و پدرم یک ماه قبل فوت شده ایا این چک از محل ارث پدری قابل نقد کردن میباشد یا نه.ممنون میشم جواب بدین.محمد از شیراز

  172. Emarat

    پدرم با یک از اقوامش در خرید و فروش خانه با هم کار می کردن معمولن سند یا قولنامه به نام یکی از آنها نوشته می شد. پیش از فوت پدر دو تا خانه خریده شد بنام شریک او. وراث برای تقسیم اموال پیش او مراجعه کردن اما ایشان آنها را تحویل نداد حال باید چکار کرد. ضمنن شریک بنگاه دار است و پدر کشاورز.

  173. محمد

    سلام .خانمی از اقوام شوهرش تصادف کرده وبه رحمت خدا رفتن شورای حل اختلاف دیه آن مرحوم را بین فرزندان ،مادر، پدر وهمسرش تقسیم کرده بعد از گذشت ۱سال وچند ماه همسرش درخواست مهریه خود را دارد . تکلیف آن چه خواهد بود

  174. کریم

    گواهی حصر وراثت تو سامانه ثنا اومده و پرینت گرفتم آیا همین کافیه یا باید اصلش را دریافت گنم و از کجا؟؟؟

  175. رصا

    سلام.پدرم هشت ماه است که فوت کرده.دو برادر و دو خواهر و مادرم هستیم.برادرم هیچگونه همکاری برای انحصار وراثت نمیکند.در توضیحات شما خواندم که عدم همکاری یکی از وراث مشکلی ایجاد نمیکند .و از ثبت احوال استعلام میگیرند.میخواستم بدونم اگر بدون ایشان اقدام کنیم و گواهی نامحدود گرفتیم.هنگام انتقال اسناد در دفتر خانه عدم حضور ایشان مشکلی ایجاد نمیکند.؟ممنون میشم

  176. عباس قشلاقی

    درسال ۶۶ انحصار وراثت انجام دادیم ، متاسفانه در سیل کلیه مدارک ما را آب برد برای گرفتن المثنی چکار باید کنم چه مراحلی را باید طی نمایم ؟

  177. شاهرخ

    سلام
    میخواستم درمورداینکه بعدازفوت دایی وزن داییم که صاحب فرزندهم نشدن ایادارایی داییم چگونه بین خواهرهاش ویک برادرتقسیم میشه
    خواهش میکنم راهنمایی کنید
    تشکر

  178. Mina

    سلام برای انحصار وراثت اگر عقد نامه همسر متوفی گم شده باشد باید چکار کنیم
    لطفا جواب بدین

  179. آرزو موسی زاده

    سلام – من سوال داشتم میشه جواب بدین ممنون میشم
    من پدرم بهمن سال ۹۵ فوت شدن انحصاروراثت کردم از خدمات الکترونیک. الان میخوام سهام های پدرم و خونشو تقسیم کنم
    برادرم خارج از ایرانه از کجا باید اقدام کنم برای تقسیم ارث
    بعد من میخوام از برادرم وکالت بگیرم که بتونم خونه رو تقسیم کنم و سهام و من بردارم کلا ماله من بشه چه نوع وکالتی باید به من بده؟

  180. سارا

    سلام .من پدرم فوت کرده و بازنشسته بوده الان من و مادرم میخوهیم حقوق پدرم رو بگیرم ولی اسناد و مدارک اموالشو رو نداریم و پولی هم نداریم دنبال این کار بریمو بچه های دیگه ازدواج کردند و نمی خواند انحصار ورثه بشه راهی هست بدون این کار برای حقوق اقدام کرد

  181. مهسا

    سلام وقت بخیر پدر بزرگ من سال ۸۷فوت شده ومادربزرگم سال ۹۰فرزندانشون از سمت پدر انحصاروراثت نگرفتن وبعداز فوت مادرشون انحصاروراثت از سمت مادرگرفتن و ارث رو ازسمت شورای اسلامی تقسیم کردند درصورتی که تمام اموال به نام پدربزرگم بود حالا بین وراث دعواشده میخوان انحصاروراثت پدری بگیرن ایا یه همچین چیزی نیشه؟یا چیکار باید انجام داد

  182. محمد

    ما داخل پرونده مون ک داخل دادسرا بود
    برگه انحصار وراثت وجود داشت

    اما مث اینکه منشی گم کردش برگه رو و الان پروندمون ناقصه
    چیکار میتونم بکنم؟
    میشه از منشی شکایت کنم ؟

  183. عادل

    سلام چطور می توانم قبل از فوتم شخصا مالیات بر ارث را بدهم و انحصار وراثت هم بکنم؟

  184. میلاد

    سلام.
    من یه سوال داشتم اگه جواب بدید ممنون میشم
    مادرم به رحمت خدا رفته و برادر و خواهرام به من وکالت دادن که خونش رو بفروشم و برای انحصار وراثت اقدامی نکردیم.با این وکالت میتونیم سند که به نام مادرمه به نام خریدار بزنیم یا نه.

  185. دارا

    آیا مدت زمانی که برای گواهی انحصار وراثت طول میکشد تبدیل به بهانه برای بیمه نمیشود

  186. Pari

    سلام خسته نباشید اگر از طرف خانواده مادری یه ملک باشه و دختر اون خانواده بعد از پدر فوت شده ایا چیزی به نوه میرسد؟

  187. خاطره هاشمی

    سلام
    پدر بزرگ (مادری)من سال ۸۱ فوت کردن و مادر بزرگ (مادری) هم سال ۹۹ و مادرم هم ۹۵ و پدر بزرگم زمین و خونه داره که توی خونه داییم زندگی میکنه و تمام مدارک پدر و مادر بزرگم دست داییم هستش چجوری باید اقدام به گرفتن ارثم کنم ؟

  188. سلیم رضائی

    سلام و وقت بخیر
    طبق کدام ماده قانون یا بخشنامه باید گواهی حصر وراثت به امضاء “سه نفر” برسد؟ تاکید سوال بر سه نفر بودن شهود میباشد.
    با تشکر و سپاس فراوان

  189. ایمان

    باسلام.مادر من چند سال پیش فوت کردن.پدرم چندسال بعد دوباره ازدواج کردن.سال گذشته پدرم فوت شدن.خواستم بدونم مادره خودم از ارث سهمی دارد؟ایا میشود از لحاظ قانونی کاری کرد.ممنون

  190. نسیم

    سلام پدر م ۱۰ سال پیش فوت شده در این سالها برادرمان سعی در وکالت تام اموال به مادرم رو داشتند ولی من امضا نکرد الان می خوان از طریق دادگاه سهم هر کسی مشخص بشه ایا انحصار وراثت بدون نیاز من انجام گرفته وآیا امکان تبانی فروش مال به داییم وجود داره

  191. علی

    سلام ببخشید من دفتر خدمات قضایی رفتم ارجاع دادن حل اختلاف الان کی باید برم حل اختلاف برای بقیه کار؟

  192. مریم

    سلام وقت بخیر برادرمن۴ سال پیش فوت کرده و زن عقدی داشته الان ازدواج کرده ایامیتونسته طی این مدت بدون اطلاع ازماکارای انحصارورثه روانجام داده باشه؟واینکه برای انجام کارهای انحصارورثه باید حتما همسرش حضورداشته باشه؟

  193. مازی

    سلام.پدربزرگ من حدودا ۱۳ سال پیش فوت شده. و اون موقع وراث بدون انحصار وراثت اموال رو بین هم توافقی تقسیم کردند. و به عموم رسید دادند که حق پدری از عموم دیگه هیچکسی نداره. مونده الان فقط سهام عدالت که اون موقع پیگیر نبودند. الان میشه اون سهام رو هم بین وراث تقسیم کرد؟ اگر میشه….با توجه به اینکه انحصار وراثت باید صورت بگیره…اینا هم از قبل اموال رو تقسیم بندی کردن…شرایط چگونه خواهد بود؟

  194. تهامی

    من پدرم فوت شدن و یکسال بعدش پدر پدرم (پدربزرگم) فوت کردن و مادر پدرم خیلی وقت پیش و قبل تر از پدرم فوت کرده بودن. ما تا الان هیچ اقدامی برای انحصار وراثت نکردیم ولی الان می خوایم انجام بدیم. سوال من اینه که آیا فرزندان پدربزرگم (برادران و خواهران پدرم) هم الان جزء وراثین حساب میشن؟ چون پدربزرگ بعد از پدرم فوت شدن بخاطر این برایم سوال هست این مسئله. ممنون از شما

  195. علیرضا

    سلام. پدر من سال ۷۹ فوت کردن و ما همون سال گواهی انحصار وراثت گرفتیم، اما الان به شورای حل اختلاف مراجعه کردم برای گرفتن کپی برابر با اصل گواهی میگن از زمان صدور گواهی خیلی گذشته و مدارک اون سالهارو از بین بردن و ما برای انتقال یه سند فرصت دوباره اقدا کردن رو نداریم. می خواستم بدونم راه دیگه ایی برای گرفتن کپی برابر با اصل انحصار وراثت وجود داره؟؟ پیشاپیش ممنون از راهنمایی هاتون.

  196. فرساد فروغی

    سلام . تو مطالبتون نوشتید “برای گرفتن حصر ورثه باید به اداره دارایی مراجعه کرد؟

    خیر، مگر اینکه متوفی قبل از سال ۹۸ فوت کرده باشد که بایستی گواهی از اداره مالیات اخذ شود.” پدر من ۱۳۹۹/۰۱/۰۵ فوت کرده اما گفتن دارایی هم باید بری
    لطفا راهنمایی بفرمایید! ممنونم

  197. abbas moghtaderr

    سلام خسته نباشد ما ملک مسکونی تجاری در سال ۸۸ به ما به ارث رسید هزینه مالیات انحصار وراثت برای فروش ملک به چه صورت حساب میشود؟!

  198. حمید پاک سیرت

    باسلام و تشکر . ما ۳ خواهر و ۵برادر بودیم که یکی از برادرها قبل از مادرم فوت شده ودارای یک فرزند میباشد ‌. و برادر دیگر مجرد بوده و به علت اعتیاد و بیماری روانی حدودا ۱۵ سال است که از منزل خارج و تاکنون برنگشته است . سوال : ۱-آیا به وراث برادرم ارث تعلق میگیرد ؟ ۲-آیا برادر مفقودم در انحصار ورثه قید شود یا نه ؟ خیلی خیلی ممنونم

  199. وحيد

    سلام
    پدر بنده به رحمت خدا رفته
    ايشون مغازه داشتن ايا پرداخت ماليات شغلي مستجري كه با پدرم قرار داد داشته ربطي به انحصار وراثت داره ؟

  200. نفس

    سلام
    خسته نباشید
    اگر متوفی سال ۹۷ فوت کرده باشه و فرزند و همسری هم نداشته باشه و ویرایش(خواهر و برادر) هنوز انحصار وراثت انجام نداده باشن، هنوز هم با همین شرایط میشه حصر وراثت انجام داد؟

  201. عباس

    باسلام اگر متوفی طلا و سهمی از خانه بنام داشته باشد هزینه انحصار ورثه چگونه است ؟

  202. سعید

    با سلام
    اگه یکی از وراث از نحوه تقسیم اموال رضایت نداشته باشد ایا میتوان گواهی انحصار وراثت صادر کرد با توجه به اینکه اینجا نوشتین میشه با استعلام شورای حل اختلاف میشه حل شد؟؟ ایا این انصافه یا من اشتباه متوجه شدم

  203. هومن

    برادر من فوت کرده.الان مبلغی دیه که بهش تعلق گرفته بهش رسیده مال تصادف قبل از فوتش بوده.برادرم با مادرم زندگی میکرد و از پدرم جدا شده اند.الان چطوری میشه دیه تصادف رو از بیمه بگیریم.
    از پدرم خبری نداریم و نمیدونیم کجاست باید چه کنیم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      گواهی انحصار وراثت رو اخذ کنید و به شعبه دادگاه و یا جرای احکام مراجعه کنید به قدر السهم خودتون میتونید دیه رو بگیرید

  204. هومن

    با عرض سلام
    اگر تمامی وراث راضی به پرداخت مهریه همسر متوفی باشند, برای کسر مهریه از ارثیه و کاهش میزان مالیات, باز هم نیاز است که از طریق دادگاه یا ثبت اقدام گردد یا اینکه صرفا پر کردن فرم های مالیاتی با ذکر مهریه به عنوان دین کفایت می کند؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در صورت رضایت همه نیازی به دادگاه رفتن نیست

  205. نجاری

    آیا برای اموالی که قولنامه ای هستند وسند ندارند وراث میتوانند درخواست حصر ورثه کنند یا باید بصورت توافقی انجام شود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای فروختن قولنامه ای (سند عادی) هم باید وراث قانونا مشخص باشه

  206. بهنام

    سلام ممنون از مطالب و اطلاعات خوبی که در اختیارمان گذاشتید شاد و موفق باشید

  207. شهاب سعادت

    سلام خسته نباشيد،يك سوال داشتم
    من پدرم سالها پيش فوت شده و مادرم ازدواج مجدد كرده،ايا از پدرم يك هشتم مالش ارث به مادرم تعلق ميگيرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله اگر قبل فوت پدر طلاق نگرفته باشد

  208. مریم

    با سلام
    اگه اول اقدام به حصر وراثت کرده سپس از طریق ثبت مهریه را اجرا بذاریم و دادگاه حصر وراثت زودتر تشکیل بشه آیا توی دادگاه با توجه به مهریه اموال رو تقسیم میکنند ؟

  209. بابک ساکی

    سلام وقت خوش من بابا انحصار ورثه به دفتر الکترونیک رفتم ولی تاریخی که زده نزدیکه متاسفانه تمامی مدارک خودم نوشتم از طرف خانواده باید در تاریخ مقرر در دادگاه باشم چون من ماموریت به شهر دوری امدم نمی توانم در دادگاه شرکت کنم نظر شما چیست باید چکار کنم ممنون

  210. علیرضا

    با سلام

    جهت اقدام به انحصار وراثت شخصی که در سال ۱۳۹۳ فوت شده نیاز به چه مدارک و انجام چه اقداماتی میباشد؟

    با تشکر

  211. کامران

    با سلام
    پدر بزرگم من حدود ۲۵ سال پیش فوت کردند و ی زمین تقریبا بالای ۲۰ هکتار زمین اطراف سنندج ب ارث گزاشتن . الان بعد فوت ۲ تا عموهام میخواهیم انحصار وراثت کنیم چکار باید بکنیم

  212. محبوبه عباسی

    شوهرم فوت کرده و یک مغازه با برادرش شریک هست ولی نمیدونم که توی سند ذکر شده یا نه از کجا باید بفهمم و اگر ذکر نشده باشد باید چکار کنم

  213. نادی والی

    پدربزرگ من درسال ۱۳۶۲ فوت شده، ۲پسر او یعنی پدر و عموی بنده به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۶ فوت شدند، عموم ازدواج نکرده بودن و فرزندی ندارند، و تنها دختر ایشون یعنی عمه من بعد از فوت پدرم خبری از ما نگرفت، عمه من زمانی که پدرم بودند با جلب امضای ایشون توانست منزل ایشون رو بفروشه و حق پدرمو نده، اخیرا یکی از اقوام پدری من بما اطلاع دادند پدربزرگ من در ساوه زمین داره و عمه من نتوانسته در نبود ما اونا رو بفروشد، وقتی از ایشون پرسیدیم گفت روی زمین‌ها کشاورزی میکنن و هیچ ارزشی نداره و بما آدرس نداد، حالا ما باید چگونه حق خود را بگیریم، وراث فقط۵ نفرهستند ۱ عمه من و ۴ فرزند ما هستیم ( ۲ پسر و ۲ دختر ). ممنون

  214. ملیحه مسگرها
  215. حسین

    سلام.درتوضیحات متن بالا نوشته شده که انتشار آگهی در سال ۹۸ رایگان است ولی در شهرستان زابل از شورای حل اختلاف نامه به اداره ارشاد فرستاده میشود که توسط دفتری تحت عنوان انتشار آگهی در این اداره به یکی از روزنامه ها ارسال و مبلغ ۳۰ هزار تومان هم بابت نشر آگهی اخذ میشود
    آیا گرفتن هزینه قانونی است؟
    تشکر

... ...