قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

مهریه عندالاستطاعه و هر چه در مورد آن باید بدانید

  • ۱۵ مهر ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۶ آذر ۱۴۰۱
  • 59 نظر
  • 8 دقیقه
  • 163113 نفر
3.6/5 - (73 امتیاز)
3.6/5 - (73 امتیاز)

هر چیزی که اصطلاحا مالیت داشته باشد می تواند با توافق به عنوان مهریه قرار گیرد اگرچه که امروزه بنا بر مصالحی از جمله کاهش ارزش وجه رایج در طول زمان، رایج شده است که سکه بهار آزادی به عنوان مهریه قرار گیرد اما هر چه زوجین به عنوان مهریه انتخاب کنند می توان برای پرداخت آن مدت قرار داد. مثلا فرض کنید مهریه ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی در عقدنامه مندرج می شود ولی طرفین در همان عقدنامه یا توافق مکتوب دیگری مقرر می کنند تا ۵ سال اول زندگی مشترک زوجه حق مطالبه آن را نداشته باشد. در این مطلب به بحث مهریه عندالاستطاعه می پردازیم و توضیح کامل در این زمینه به شما دوستان می دهیم

چندی قبل با پرونده ای مواجه شدم که مدتی بعد از زندگی مشترک زوج سه دانگ منزل مسکونی خود را در ازای مهریه همسر به انتقال داده بود و ضمن اقرارنامه دریافت نیمی از مهریه، زوجه حق مطالبه نیمی دیگر از مهریه را تا ۱۵ سال آینده از خود ساقط کرده بود. بگذریم…

اما به غیر از این که مهریه می تواند مدت داشته باشد می تواند پرداخت آن موکول به داشتن استطاعت مالی مرد (زوج) گردد که در واقع همان مهریه عندالاستطاعه است به عبارت دیگر تعداد دقیق مهریه توافق شده در عقدنامه قید می گردد ولی زمانی زن مستحق دریافت آن است که استطاعت مالی زوج را اثبات نماید.

بحث مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه در سال های اخیر با توجه به بخش نامه ثبتی ابلاغ شده به دفاتر رسمی ازدواج قوت گرفته است و سر دفتر ازدواج با توافق زوجین می تواند نوع مهریه را به جای عندالمطالبه، عندالاستطاعه بنویسید حتی می توان از کل مهریه بخشی را عندالمطالبه نوشت و بخش دیگر را عندالاستطاعه و در این خصوص نیز منعی وجود ندارد.

فرض کنید کل مهریه ۳۰۰ سکه تمام بهار آزادی است که ۱۱۰ سکه آن عندالمطالبه و باقی مانده عندالاستطاعه …

شرایط گرفتن مهریه عندالاستطاعه

بدیهی است که اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن در صورتی می تواند مهریه را دریافت کند که مالی به غیر از مستثنیات دین، به دادگاه یا اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند البته این مال می تواند منقول مثل خودرو، وجه نقد در حساب بانکی و یا غیر منقول (ملک) باشد. اگر زوج کارمند باشد توقیف ۴/۱ یا ۳/۱ حقوق با توجه به فرزند داشتن او، امکان پذیر است آنچه در مهریه عندالاستطاعه اهمیت دارد این که اعمال ماده ۳ قانون محکومیت های مالی (جلب) زوج وجود ندارد و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه نیز در این جا معنایی ندارد.

زوجین با توافق حتی بعد از عقد هم می توانند مهریه را از عندالمطالبه به عندالاستطاعه و یا بالعکس تبدیل کنند.

علی رغم این که سر دفتران ازدواج در کشور ما عمدتا از صالحین و متدینین می باشند در زمان اجرای صیغه عقد نکاح و نگارش عقد نامه در خصوص عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه به زوجین توضیح لازم را می دهند ولی در مواردی نادر دیده شده است که سر دفتر ازدواج که از آشنایان زوج بوده است بدون این که توضیح بدهد مهریه را در سند ازدواج عندالاستطاعه نوشته است و زوجه نیز چون اطلاعات حقوقی نداشته و یا نوشته را مطالعه نکرده صرفا امضاء کرده است.

مطلب مرتبط :   شرایط گرفتن زن دوم - شرایط ازدواج مجدد مرد

مهریه مندرج در عقدنامه زوجین این پرونده ۳۱۴ سکه تمام بهار آزادی عندالاستطاعه بود. با مراجعه زوج به دفتر وکالت و انعقاد قرارداد و اعطای وکالت، وکیل زوج با توجه به محل اقامت زوجه؛ دادخواست تمکین به طرفیت زوجه تقدیم دادگاه می کند. شعبه ۴ حقوقی شهریار پس از ابلاغ نسخه ثانی دادخواست به خوانده جلسه رسیدگی تشکیل می دهد… وکیل خواهان (زوج) اظهار می دارد حسب سند نکاحیه شماره… مورخ… زوجین در عقد نکاح دایم یکدیگرند و از وظایف زوجه تمکین عام و خاص می باشد و بر طبق اجاره نامه ای که هم اکنون تقدیم دادگاه می گردد خانه ای جهت شروع زندگی مشترک تهیه شده است و از دادگاه تقاضای تمکین زوجه را می کند.

در ادامه وکیل زوجه (خوانده) که در جلسه دادرسی اعلام وکالت کرده بود، خطاب به دادگاه اظهار می دارد که موکله اش دوشیزه می باشد و حسب قانون دارای حق حبس است و تا تمام مهریه از جانب زوج پرداخت نشود، حاضر به تمکین نمی باشد. در ادامه وکیل خواهان استدلال می کند که حق حبس زن در صورتی است که مهریه عندالمطالبه باشد در حالی که در اینجا مهریه عندالاستطاعه است و خوانده دلیلی برای استطاعت زوج ارایه نکرده است…

درنهایت دادگاه به این استدلال که زوجه دارای حق حبس است و عندالمطالبه و عندالاستطاعه بودن مهریه، اسقاط این حق را نمی کند حکم بر بطلان دعوی صادر می کند. پس از صدور حکم، وکیل خواهان در فرجه ۲۰ روزه قانونی دادخواست تجدید نظرخواهی تقدیم دادگاه می کند که پس از تبادل لوایح، پرونده به شعبه ۲۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع می شود که شعبه مذکور ضمن پذیرش اعتراض وکیل زوج رای بدوی را نقض و رای بر تمکین زوجه به شرح ذیل صادر می کند:

«…با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لوایح طرفین، رای دادگاه بدوی با عنایت به مستندات موجود در پرونده مستحق نقض است زیرا با عندالاستطاعه بودن مهریه، در هنگام عقد نکاح زوجه پذیرفته است که زوج توان مالی پرداخت مهریه را در زمان انعقاد عقد ندارد و اگر زوجه بعد از آن اراده مطالبه مهریه را داشته باشد ابتدا باید به واسطه معرفی مال یا راه دیگر، تمکن مالی زوج را به اثبات برساند…لذا زوجه با قید الستطاعه بودن مهریه و پذیرفتن آن به عنوان شرط ضمن عقد، حق حبس خود را زایل کرده است و نمی تواند از حق حبس استفاده نماید. این دادگاه با عنایت بر مراتب فوق به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی حکم بدوی را نقض و به استناد ماده ۱۰۸۵ ناظر به ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زوجه را به مراجعه به منزل مشترک و تمکین در حق زوج محکوم می نماید، این رای قطعی است.

رویه عملی مهریه عند الاستطاعه در سال۱۴۰۱

۱- رجوع زوجه یا وکیل او به دفتر رسمی ثبت ازدواج. ممکن است که زوجین در هر شهری عقد کرده باشند ولی بعدا محل زندگی عوض شده باشد اما نکته اینجاست که شروع کار یعنی درخواست صدور اجراییه با دفتر رسمی ازدواج محل وقوع عقد است.

۲-بعد از صدور اجراییه به نشانی اعلامی زوج در عقدنامه برای ادامه کار بایستی به واحد مهریه اداره ثبت اسناد شهر محل صدور اجراییه مراجعه کرد اگر مالی در آن شهر باشد که معرفی میشود و توقیف میگردد و حتی میتوان درخواست ممنوع الخروجی کرد

مطلب مرتبط :   طلاق به دلیل ازدواج مجدد شوهر

۳- اگر اموال در شهر دیگری است باید تقاضای نیابت به اداره ثبت اسناد آن شهر تقاضا کرد

۴- اگر مالی توقیف شود و از مستثنیات دین نباشد مال کارشناسی میشود و به مزایده گذاشته خواهد شد.

۵-اگر مالی نباشد و در این خصوص یعنی به دست آوردن اموال با استعلام چیزی به دست نیاید گواهی برای مراجعه به دادگاه به تقاضای زوجه یا وکیل صادر خواهد شد

۶- مهریه عندالاستطاعه مطلقا جلب ندارد

تاثیر قید عندالاستطاعه بودن مهریه در زوال حق حبس زوجه( نمونه رای)

قید عنوان پرداخت عندالاستطاعه مهریه، موجب موجل شدن دین و زوال حق حبس زوجه در خصوص تعهد تمکین از زوج می گردد.

«رای دادگاه»

در خصوص تجدید نظر خواهی آقای م.ب با وکالت س.ح به طرفیت خانم ب.م نسبت به دادنامه شماره ۰۱۰۰۲ مورخه ۹۲/۵/۱ شعبه محترم چهارم دادگاه عمومی شهریار در پرونده کلاسه ۹۲/۵۹۰ مبنی بر صدور حکم رد دعوی الزام زوجه به تمکین وارد است زیرا با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لوایح طرفین رای صادره دادگاه بدوی بر اساس مستندات موجود در پرونده و مقررات مربوطه صادر نگردیده است زیرا اولا زوجین هنگام عقد نکاح یا شرط ضمن عقد نکاح مطالبه مهریه را عندالاستطاعت زوج مقرر نموده اند. عندالاستطاعت یک لغت عربی است و به معنای هنگام توانایی مالی داشتن زوج به معادل میزان مهریه مقرر در عقدنامه می باشد به عبارت دیگر هنگام عقد نکاح زوجه پذیرفته که زوج توان مالی پرداخت مهریه را در زمان انعقاد عقد نکاح ندارد و اگر زوجه بعد از آن اراده مطالبه مهریه خود را داشته باشد ابتدا امر باید به واسطه معرفی مال یا ادله دیگر تمکن مالی زوج را با ثبات رسانده سپس مطالبه نماید بنابراین در هیچ یک از کتب لغت و یا موازین حقوقی عندالاستطاعت به معنای حال بودن دین از جمله دین مهریه که عندالاستطاعت قید گردیده نیامده است زیرا حال بودن یک دین به معنای عدم مقید بودن به زمان یا قیود دیگر است پس دائن به محض مطالبه دین خود از مدیون مکلف به پرداخت آن است ثالثا نظر به این که زوجه با قید عند الاستطاعت بدون مهریه و پذیرفتن آن به عنوان شرط ضمن عقد حق حبس خود را ذایل کرده است و نمی تواند با فرض مذکور از حق حبس استفاده نماید این دادگاه با عنایت به مراتب مذکور به استناد ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی رای صادره دادگاه بدوی را نقض کرده و به استناد ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ناظر به ماده ۱۱۱۴ از همان قانون زوجه را به مراجعه به منزل مشترک و تمکین در حق زوج محکوم می نماید لازم به ذکر است اجرای رای صادره منوط است به تهیه منزل مناسب و امکانات و لوازم زندگی توسط زوج و سپس زوجه در معیت دو نفر از مامورین واحد مددکاری اجتماعی در منزل مذکور اسکان داده شود. این رای قطعی است.

رئیس شعبه ۲۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران – مستشار دادگاه مرادی هرندی – روحانی

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فرهام پارسافر

    سلام

    زوجه به استثنای پنج سکه مابقی مهریه خود را ابراء نموده است و علاوه بر مهریه عندالمطالبه که در سند ازدواج آمده است، چهار دانگ ملک مسکونی به شرط عندالاستطاعه در قرارداد عادی و دفتر بله برون ثبت شده است.

    آیا این ابراء شامل مهریه عندالاستطاعه هم می شود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر نوشته مابقی مهریه همه شامل عندالمطالبه میشود و هم عندالاستطاعه

  2. امیر سلیمانی

    سلام و عرض ادب پدر خانم بنده گیر دادن که من برم محضر و مهریه دختر را زیاد کنم مثلا برم محضر ۵۰تا سکه بگم من به این خانم بدهکارم بنده خودم نظامی هستم اگه مهریه رو عندالاستطاعه بزنم وه هیچی به نام خودم نداشته باشم اگه بخواد طلاق بگیره میتونه مهریه رو بگیره یا نه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دفترخانه ها افزایش مهریه را قبول نمی کنند در واقع مهریه همان است که در عقدنامه نوشته شده اما میشود عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن را با توافق تغییر داد
      اموال نداشته باشید قسطی میشه

  3. عابدی

    سلام وقتتون بخیر ببخشید یه سوال داشتم اگر مهریه ۱۱۰ سکه تعیین شود و ۵۵ سکه عندالمطالبه باشه و ۵۵ سکه دیگر شرط عندالاستطاعه شود این شرط ضمانت اجرا دارد که ۵۵ سکه در صورت استطاعت مالی پرداخت شود یا نه ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلاسلام
      بله مشکلی نیست البته به شرط اثبات استطاعت و تمکن

  4. محمدرضا قدوسی

    با سلام، زوجه‌ی بنده مهریه رو از طریق دادگاه اقدام کرده که در عقدنامه ۱۴۰ سکه عندالاستطاعه در ذمه‌ی زوج قید شده، اما دادگاه بدون در نظر گرفتن این شرط، و حتیپرسش در این زمینه، حکم قطعی پرداخت کل سکه‌ها با هزینه‌های دادرسی داده، در این صورت چکار باید کرد؟ خصوصا با فید حکم قطعی، زمان حق اعتراض هم برام نذاشته

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اکر حکم به پرداخت مهریه. در صورت استطاعت باشد رای صحیح است و زوجه در اجرای حکم باید مالی از شما معرفی کند

  5. مهناز عباسی

    سلام
    ۳۱ساله زندگی می کنم ۲۰سال هست همسرم بهم خیانت می کنند
    آیا در خواست طلاق بدهم
    قباله م را پرداخت می کند یا فقط در خواست
    گرفتن قباله را بدهم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      متوجه منظور شما نشدیم! منظور از قباله چیه؟

  6. تایماز

    با سلام خدمت شما
    به دلیل اینکه خانمم رفتارهای روانی داشت دادخواست طلاق دادم مهریه ۱۱۰ سکه عندالاستطاعه هست بعد از هشت سال زندگی مشترک و یک دختر ۷ ساله از نظر مالی چیزی ندارم هیچی دادگاه ۸ سکه و پنج ملیون نحله و ۲۵۰۰۰۰۰ هزار نفقه تایین کرد در تجدید نظر خواهی رای دادگاه قطعی شد و قبول بر استطاعت نداشتن من نکردند و این رای نهایی شده یعنی گفته اگه می خوایی طلاقش بدی اینا رو باید پرداخت کنی و بعد هر ماه ۴ ملیون تا نحله بیست و پنج ملیون تموم بشه و بعد هر ۱۱ ماه یک سکه بدی الان من ندارم تا ۸ سکه رو بدم پنج ماه از ابلاغ تجدید نظر خواهی گذشته و همین جور مونده به نظر شما چی کار کنم تشکر از راهنمایی شما

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نظر میاد رای بدی براتون صادر نکردن به هر حال فرصت فرجام خواهی داشتید که استفاده نکردید

  7. فاطمه عارف

    سلام پسرمن مهریه خانمش عندالاستطاعه است فقطیک ماشین دارد که باآن دراسنپ مشغول کارمیباشد درصورت طلاق ماشینش توقیف می‌شود ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بهتره که تعویض پلاک بشه

  8. علی کریمی

    سلام
    وقت بخیر
    من و همسرم یه خونه داریم که هرکدوم نصف پولشو دادیم و خونه سند نیست و قولنامه هم بنام من نوشته شده اگه من بخوام زنمو طلاق بدم تکلیف خونه چی میشه؟میتونم بگم همش مال خودمه؟ یا مثلا یه قول نامه صوری بنویسم بزنم به اسم برادرم به تاریخ یک سال پیش؟ مهریش ۱۱۰ تا عندالمطالبه است اون چطور ؟در ضمن یه خودرو ۵۰۰ ملیونی باهم خریدیم که به اسم زنمه اونرو چطوری میتونم ازش بگیرم؟ یه دست نوشته داشته باشم که نصف نصف ایم و امضا کنه میشه کاری کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      شما حقیقت رو میدونید که نصف اون خونه برای همسرتون است به شما اعتماد کرده حتی اگر اختلاف دارید خیانت در امانت نکنید و جوانمردی داشته باشید

  9. علی اکبرصادقی

    سلام وقت بخیرببخشید سوالی داشتم برای دخترم خواستگارآمد که درخصوص مهریه گفتیم ۱۱۰سکه تمام بهارآزادی وعندالمطالبه ومراسم نامزدی هم درتالارگرفتیم حال پدرداماداخیرا ازما خواست که عندالمطالبه رادرموقع عقد عندالاستطاعه درج شودوبنده قبول نکردم وبهشون گفتم دبه کردی درصورتیکه خودداماد ومادرایشان قبول دارند عندالمطالبه را ومیگویند پدرم ترس دارند که خودپدر میگوید من پشتوانه این کلمه برای پسرم نیستم ممنونم بنده راارشادبفرمایید تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر اموال داشته باشد که عند المطالبه و عند الاستطاعه فرقی نمیکند و توقیف میشود و اگر هم عند المطالبه باشد و مالی نداشته باشد در نهایت قسطی میشود مضافا بر اینکه جلب برای مهریه در موارد نادر صادر میکنند
      به نظرم شما هم در عوض با خوش زبانی و دوری از تنش وکالت طلاق بگیرد

  10. Mohamadi

    با سلام.ببخشید رای دادگاه برای گرفتن مهریه چجوریه؟من طلاق گرفتم الان ۹۰ تومن مهریمو نگرفتم هنوز.نامه بردم گفتن ۱۲ روز بعد ازینکه پیامک برات اومد دادگاه رای میده.گفتن استعلام میگیرن خودشون.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله همیطوره اول اموال ایشان از مراجع ذی صلاح استعلام میشود

  11. سمیرا

    سلام من ۱۰۰ تا عندالاستطاعه دارم و همسرم غیر از ۳ دانگ خانه که مستثنیات است چیزی به نام ندارد والدینش فوت کردن و ارث را تقسیم کردن ولی سند نخورده بین خودشون امضا زدن،آیا میشه از ارث او وصول کرد مهریه رو؟

    1. گروه وکلای پارسای
  12. محمد بیگی

    سلام خسته نباشید
    مبلغ واریزی مهریه و نیم عشر از طریق دادگاه اجرای ثبت حتما باید تو بانک ملی پرداخت بشه یا میشود از اینترنت بانک خودم پرداخت کنم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ملاک و مهم پرداخت وجه به حساب دادگاه و ارائه رسید به شعبه است ولی به نظر ما حضوری بهتر است

  13. یارا

    سلام
    مهریه من عندالاستطاعه هست. ارائه کپی فروش نامه زمینی که متعلق به آقا هست، از طرف من به دادگاه کفایت میکنه برای اثبات استطاعت ایشون؟
    و اگر بله در این صورت آیا مهریه قسط بندی میشه یا ایشون مکلف به فروش زمین و پرداخت مهریه به صورت کامل خواهد بود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر دادگاه سند عادی را بپذیرد باید پرداخت کند و تا آن میزان قیمت ملک اعسار پذیرفته نمیشود

  14. مبینا آ

    سلام
    مهریه بنده عندالاستطاعه هست و همسرم یک منزل مسکونی و خودرو به نام خودشون دارن و همچنین کارمند هم هستن
    چگونه میتوانم مهریه ام را به اجرا بگذارم؟اگر خانه رو به نام کسی دیگر بزند چه باید کرد؟ایا عکس از سند خونه که بنام خودش بوده قبلا کفایت میکند؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر فقط همین منزل را که در آن سکونت دارد را بخواهید توقیف کنید بی فایده است چون از مستثنیات دین مهریه محسوب میشود

  15. علی

    سلام
    مهریه ی همسر بنده عندالاستطاعس، اگ ایشونو طلاق بدم و بعد از طلاق ب من ارثیه برسه در اون زمان ایشون میتونه مهریشو بگیره؟

    1. گروه وکلای پارسای
  16. الهه

    با سلام. مهریه من عندالاستطاعه میباشد و همسرم فوت کرده ولی والدین او در قید حیات هستند. ایا من میتوانم قبل اینکه انها ارث ببرند از اموال همسرم مهریه ام را از اموالش بردارم؟

    1. گروه وکلای پارسای
  17. پیمان نام آوران

    با سلام. ۷۲ سکه مهریه عندالاستطاعه و یک سفر حج عمره مهریه همسرم کردم. دارای ۲ فرزند یکی ۷ و یکی ۵ ساله دارای منزل شخصی و خودرو و رئیس واحد اداری و مالی کارخانه میباشم ک میانگین ماهیانه ۱۰ میلیون دریافت میکنم. اگر بخواهم در کمترین زمان و بهترین حالت از ایشان جدا شوم باید چکار کنم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اول طلاق توافقی یا گرفتن وکالت طلاق از ایشان و بعد اگر نشد دادخواست طلاق از طرف زوج

  18. Hamid ak.

    سلام من خانمم حهیزشو برده و مهرشم اندل استطاعست و من می‌خوام جدا شم ازش و تو توانمم نیست واقعا مهر بدم…آیا میتونم راحت جدا شم یا باید مهریه بدم..چیزی هم ب نامم نیست…می‌خوام بدونم ممنوع الخروجمم می‌تونه بکنه…یا نه…ممنون میشم کمک کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ظاهرا هر بار رویه جدید در اداره اجرای ثبت در این خصوص میاد الآن ممنوع الخروجی بابت دین عند الاستطاعه نداریم

  19. وکیل حقوقی

    برادران گرامی سلام علیکم ، دقت فرمایید از مزایای بسیار مهم مهریه «عندالاستطاعه» در سند رسمی ازدواج توقف صدور اجراییات ثبتی سازمان ثبت اسناد می باشد بدین صورت که دیگر زوجه(خانم) نمی تواند از طریق اجراییات ثبتی مهریه خود را مطالبه و اموال زوج را به مورد بازداشت قرار دهد و فقط و تنها باید از طریق دادگاه خانواده استان خود و با اثبات ملائت (توانایی پرداخت) و معرفی اموال و اسناد آقا اقدام به دریافت مهریه نماید .
    گواه این مطلب نیز «تبصره ۲» از «ماده ۵» آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مصوب ۱۳۸۷/۰۶/۱۱ قوه قضاییه می باشد . این تبصره اشعار می دارد : «ورقه اجراییه را فقط نسبت به تعهداتی می توان صادر کرد که در سند منجزاً قید شده باشد »
    در این تبصره عبارت «منجزاً» یعنی تعهد قطعی و ثابت بدون قید و شرط که شامل مهریه عند المطالبه می شود ولی در عین حال شامل مهریه عندالاستطاعه نمی گردد چون عندالاستطاعه مهریه ای است مشروط و معلق به استطاعت زوج لکن اجراییه ثبتی مهریه بدین سبب متوقف و از حدود اختیارات و صلاحیت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خارج می گردد .

  20. حامد ا

    سلام
    اگر کل مهریه عندالاستطاعه باشد و زوج مالی نداشته باشد و شغل آزاد داشته باشد، زوجه طلب مهریه کند، موارد زیر به چه صورت میشود؟
    ۱. تقسیط مهریه
    ۲. حبس و زندان
    ۳. ممنوع الخروجی

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نه حبس دارد نه ممنوع الخروجی
      زوجه باید استطاعت زوج را ثابت کند

  21. مریم مطهری

    سلام وقتتون بخیر مهریه من عندالاستطاعه هست و سه دنگ این منزلی که هستیم به نام همسرمه من میتونم مهریه مو بگیرم؟پاینکه اگه توافقی باشه من میتونم تقاضای مهریه هم داشته باشم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در طلاق توافقی آنپه برای مهریه ملاک است توافق زن و شوهر است
      اگر تنها منزل است خیر

  22. وکیل حقوقی

    برادر گرامی سلام ، مهریه عندالاستطاعه مهریه ای که قابل تقسیط نمی باشد بدین معنی که اگر زوجه(خانم) نتوانست توانایی در پرداخت مهریه توسط زوج(مرد) را به اثبات برساند آنگاه پرداخت مهریه معلق و منتفی می ماند و دادگاه حق ندارد بر پرداخت مهریه قسط بندی نماید ، زیرا با درج عنوان عندالاستطاعه و از همان زمان عقد ازدواج زوجه (خانم) اعسار در پرداخت مهریه توسط زوج را پذیرفته است و لذا زوج پرداخت مهریه را مشروط به استطاعت مالی خود نموده است. فقط و فقط در صورتی مهریه عندالاستطاعه قابل پیگیری و وصول از طرف زوجه می باشد که معرفی مال و دارایی زوج را به دادگاه خانواده تقدیم و ارجاع نماید در غیر این صورت اصل بر عدم توانایی پرداخت توسط زوج می باشد و زوجه حق تقسیط مهریه را ندارد.
    چنانچه با وجود عندالاستطاعه بودن مهریه و عدم استطاعت مالی زوج دادگاه مبادرت به حکم تقسیط در پرداخت مهریه بنماید حتماً و الزاماً اعتراض و واخواهی در دادگاه تجدید نظر استان خود بنمایید.
    .
    در خصوص مهریه “عندالمطالبه” هر اقدام لازم و الزام آوری زوجه جهت مطالبه مهریه خود می تواند انجام دهد از جمله ممنوع الخروج کردن زوج، مسدود کردن حسابهای بانکی، مسدود کردن کلیه نقل و انتقالات اسناد رسمی کل کشور از جمله اموال منقول و اموال غیر منقول ، جلب و بازداشت زوج و هزاران مشکل و معضل دیگر که به واسطه درج عنوان “عندالمطالبه” در سند ازدواج صورت می پذیرد.

  23. مجید مجیدی

    ممنون از صداقت در گفتار و راهنمایی که می کنید .دقیقا پسر من با هم دانشگاهی که داشت دوست شدن و دخترخانم طرح دوستی رو ریخته بود و بقولی سیریش شده بود که باهم ازدواج کنیم و قاپ پسرم رو دزدید .هرچی ماهم سفارش و نصیحت کردیم ازدواج اینچنینی دوام نداره توجه نکرد . و به خواستش احترام گذاشتیم اما چون توانایی مالی زیادی نداشت مهریه رو عندالعستطاعه قبول کردیم و چقدر بهشون بر خورد .بعد از دوسال عقد و پایان درس. پسرم با شناختی که از خوانوادش و دختر در طول این دو سالی پیدا کرد گفت شروع زندگی با این دختر به مشکل میخرم چون دختر دست بزن و خودسر بود .فعلا دادگاه امروز باتوجه به درخواست پسرم رای به طلاق داد اما در خصوص نحوه و میزان پرداخت مهریه دادگاه چیزی ننوشته .حالا با توجه به فرمایشات شما فکر کنم باید از سوی زوجه اموالی معرفی کنه تا میزان اقساط مهریه مشخص شود . که زوج و زوجه هر کدام فقط سه دانگ آپارتمان دارد که اون هم زوج خریده و فعلا بدلیل بدهی در رهن مستاجر هست . تا ببینم خدا چی بخواد و دادگاه برای سه دانگ زوج چه تصمیمی بگیره

  24. وکیل

    “مهریه را همه دادند و همه نیز گرفتند”
    سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح در سند ازدواج عنوان «عندالاستطاعه» به جای عنوان عندالمطالبه درج و نوشته شده باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک و سند معتبر به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی، ولی، ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و متمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های «عندالاستطاعه» به شرط عدم استطاعت و فقدان توانایی مالی زوج ، زوجه : ۱- حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود) ۲- زوج زندان نمی شود(زوجه حق جلب زوج را نخواهد داشت) ۳- مهریه تقسیط نمی شود ۴- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود و موجب تحکیم خانواده ها گردید. «والسّلامُ عَليكُم و رَحمة اللهِ و بَركاتُه»

  25. سین ب

    مهریه من ۴۰۰ سکه و عندالمطالبه و عندالاستطاعه هست،البته بدون آگاهی من عندالاستطاعه نوشته شده،یک منزل مسکونی داریم سه دنگ پدرم برام خریده سه دنگ برای همسرمه،حدود سهم همسرم یک میلیارد و سیصد هست،یک منزل هم در کرج داره به ارزش حدودی نهصد میلیون،یک قطعه زمین با هم خریدیم که چهار دنگ برای من و دو دنگ ایشون هست،سهم ایشون حدود دویست میلیون هست،سهم من با پول خودم بوده و یک هزاری از همسرم نیست.من چقدر از مهریه ام رو میتونم بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به غیر از منزل محل سکونت ایشان، مابقی اموال ایشان قابل توقیف و وصول مهریه ار آن طریق است.

  26. فاطمه

    سلام خسته نباشین
    من مطالبه مهریه کردم و و در عقدنانه ۱۱۴ سکه و مبلغ طلاجات و لوازم عندالمطالبه هستش
    رای که صادر شده ،۱۱۰ سکه مهریه رو قسط بندی کردن سالی یک سکه، بقیه سوه ها و وجه نقد در عقدنامه رو رای عندالستطاعه دادن؟
    وشوهر من کارمند هستش اما اموالم به اسم ندارن
    الان سالی یک سکه پرداخت میکنن، قبل قسط بندی یک چهارم حقوق توقیف کردن بلافاصله که قسط بندی مهریه شد حقوق آزاد شد،
    آیا راهی وجود نداره که وجه نقد قید شده در عقدنامه که رای عندالاستطاعه باتوحه به کارمند بودنشون قسط بندی شود..
    ممنون میشم راهنمایی کنین🙏🏻

  27. لیلا

    سلام
    من ۱۵سال ازدواج کردم دوتا پسر ۱۳و۶ساله دارم میخواستم بدونم وراهنمایی کنید. که الان دوسال طلاق عاطفی داریم و هیچ رابطه جنسی نداشتیم و عسر وحرج قرار می گیرد بره و همچنین بیماری پسوریازیس دارن محدود شش ماه رفت و آمد با خانواده من ندارد و فحاشی می‌کنه نسبت. به. پدر و مادر من و اکثر مواقع مسافرت‌های خارج از کشور میرن ویک ماه تا دو ماه طول می‌کشه وتمام بار زنگی رو دوش من هست میشه راهنماییم کنید چه جوری میشه حق و حقوقم بتونم بگیرم متشکرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر تصمیم قطعی دارید به نظر دلایل برای طلاق کافیست، توصیه می کنیم به وکیل دادگستری مراجعه کنید.

  28. m

    سلام
    من و همسرم بعد از ۲ سال بصورت توافقی جدا شدیم و مهریه من ۱۴ سکه بصورت عندالاستطاعه هست و همسرم ملک یا ماشین به نام خودش نداره ولی پدرش رییس حوزه علمیه یکی از شهرهاست و اموال داره
    بعد از طلاق خانواده من طردم کردن و بسختی دارم زندگی میکنم
    راهی هست که مهریه خودم رو بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مهریه عندالاستطاعه باشد و شوهر مالی نداشته باشد معمولا نمی توان کاری کرد.

  29. سیمین سم

    سلام
    من مهریه م عندالاستطاعه هستش ، و مقدارش زیاده،
    همسرم خانه و ماشین داره که ارزش پولی اون ها از مهریه من کمتره،
    آیا من میتونم با اثبات این موضوع ( داشتن خانه و ماشین) بخشی از مهر رو ازش بگیرم!؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر یک منزل مسکونی در حد شان زوج وجود دارد که از طریق مهریه قابل توقیف نیست ولی امکان توقیف خودرو وجود دارد

  30. ناشناس

    سلام‌خسته نباشید
    من‌تو شرایط مهریه ام حق طلاق رو از همسرم خواستم‌‌. اونم گفت به شرطی حق طلاق رو بهت میدم که تو هم مهریه رو عندالاستطاعه کنی
    به نظرتون این جوری خوبه؟ یا حق طلاق نداشته باشم ولی مهریه رو عندالمطالبه بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نظر می آید که این تصمیم شخصی باشد که کدام برایتان مطلوب است

  31. مهری

    من در سال ۱۳۸۲ ازدواج کردم و الان یک دختر ۱۰ ساله دارم ولی همسرم اصرار به طلاق توافقی دارد و من هم راضی نیستم، آیا میتونه بدونه رضایت من طلاق بده در ضمن مهریه عندالاستطاعه تکلیف مهریه عندالاستطاعه در طلاق چگونه است؟

    1. گروه وکلای پارسای

      درود بر شما
      ۱٫ اگر رضایت به طلاق توافقی ندارید شوهر می تواند دادخواست یک طرفه طلاق بدهد و با پرداخت حقوق مالی شما علی رغم مخالفت شما طلاق بدهد.
      ۲٫ اگر شوهرتان استطاعت پرداخت مهریه راداشته باشد که بایستی پرداخت کند در غیر این صورت بعد از صدور حکم طلاق بر ذمه ایشان باقی می ماند تا زمانی که اموالی از او بدست آورید و استطاعت پرداخت را ثابت کنید.

  32. مجید

    خسته نباشید، معنی مهریه عندالاستطاعه چیست؟

    1. گروه وکلای پارسای

      عندالاستطاعه عربی است به معنی اینکه وقتی او مستطیع شد و استطاعت مالی پرداخت مهریه را پیدا کرد آن هنگام مهریه پرداخت شود.

... ...