قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

دادخواست مطالبه ارش البکاره در مورد زنا

  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
  • بروزرسانی: ۴ مهر ۱۳۹۷
  • بدون نظر
  • 2 دقیقه
  • 15438 نفر
5/5 - (4 امتیاز)
5/5 - (4 امتیاز)

سوالی که مطرح است و اینکه اگر بین دختر دوشیزه و مردی که علقه زوجیت نباشد و نزدیکی با رضایت واقع شود، آیا دختر مذکور می تواند از طریق دادگاه مطالبه مهرالمثل یا ارش البکاره کند؟

قبل از ورود به پرونده – جهت اطلاع – ماده ۹ قانون مسئولیت مدنی مقرر می دارد: «دختری که در اثر اعمال حیله و تهدید و یا سوء استفاده از زیردست بودن، حاضر به همخوابی نا مشروع شده، می تواند از مرتکب علاوه بر زیان مادی، مطالبه زیان معنوی هم بنماید.»

در پرونده ای خانم الف.ج دادخواست مطالبه ارش البکاره به طرفیت آقای ح.ر تقدیم دادگاه می کند. با این توضیح که به مدت ۵ سال با خوانده دوست بودم و قصد داشتیم که با هم ازدواج کنیم، در این راستا با هم رابطه جنسی برقرار کردیم و بکارت اینجانب توسط خوانده زائل گردیده است و در ادامه اظهار داشته که حاضر است به پزشکی قانونی مراجعه کند. شعبه ۲۱۴ عمومی تهران پس از ارجاع پرونده و تعیین وقت رسیدگی و احضار خوانده به استماع اظهارات طرفین می پردازد. در جلسه دادرسی وکیل خوانده قبول می کند که موکلش به مدت ۵ سال با خواهان دوست بوده است ولی رابطه جنسی با او نداشته است در فرض هم که رابطه داشته باشد، چون با رضایت خواهان بوده است از موارد ارش البکاره خارج است…

در نهایت شعبه مذکور به درستی، به این استدلال که گذشته از انکار خوانده، دلیلی از سوی خواهان مبنی بر این که در اثر اعمال حیله و تهدید و یا سوء استفاده از زیردست بودن، حاضر به همخوابی نامشروع شده باشد، ارائه نشده است و با استفاده از ماده ۹ قانون مسئولیت مدنی و استعانت از اصول کلی برائت، عدم اشتغال ذمه، حکم بر بی حقی خواهان صادر می کند. با تجدید نظر خواهی خانم الف.ج پرونده به شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع می شود و شعبه مذکور عینا رای دادگاه بدوی را تایید می نماید.

مطلب مرتبط :   فسخ نکاح به دلیل پنهان کردن ازدواج سابق

آنچه از این پرونده و قانون استنباط می شود این است که اگر رابطه جنسی با رضایت باشد فقط در صورتی دختر می تواند مطالبه ارش البکاره کند که ثابت نماید در اثر حیله، تهدید، یا سوء استفاده از زیردست بودن حاضر به همخوابگی شده است.

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

... ...