قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر چیست؟

  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
  • بروزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۱
  • 101 نظر
  • 3 دقیقه
  • 201714 نفر
3.8/5 - (83 امتیاز)
3.8/5 - (83 امتیاز)

وکیل خانواده گروه وکلای پارسای پاسخ می دهد: از نظر قانونی پدر شوهر هر چند بسیار متمول، تکلیفی برای پرداخت مهریه پسرش ندارد حتی اگر آن پسر (شوهر) فقیر باشد امکان گرفتن مهریه از پدر شوهر وجود ندارد. مهریه خواه عند الاستطاعه یا عند المطالبه، تعهدی است که شوهر در قبال همسرش کرده است و مطلقا ارتباطی به اطرافیان او ندارد به هر حال اگر مردی مال داشته باشد زن می تواند مهریه را از طریق دادگاه یا اجرای ثبت وصول کند اگر هم مالی برای توقیف نباشد و مهریه عند المطالبه باشد با مطالبه زن، مرد می تواند با دادن دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه کند.

اما ممکن است در ضمن عقد نکاح و در سند ازدواج و یا حتی در قراردادی مستقل پدر شوهر پرداخت مهریه را تقبل کرده و یا ضمانت شوهر (پسرش) را کرده باشد که در این صورت زن می تواند برای آنچه پدر شوهر تعهد کرده  برای گرفتن مهریه از پدر شوهر به او مراجعه کند. چندی قبل درگیر پرونده ای بودیم که در سند ازدواج در قسمت مهریه پدر شوهر هم امضاء کرده باشد و قبول کرده بود که پرداخت مهریه متضامنا بر عهده او و پسرش می باشد.

اگر شوهر فوت کند در صورتی که ماترکی (ارث) از شوهر مانده باشد زن می تواند مهریه خود را که طلب ممتاز محسوب می شود از محل ماترک یعنی اموالی که از شوهر به جای مانده، وصول نماید اما توجه داشته باشید که اگر شوهر فوت کند و مالی از خود به ارث نگذاشته باشد پدر شوهر و سایر وراث تکلیفی برای پرداخت مهریه زن ندارند اساسا بر طبق قانون وراث تکلیفی به پرداخت دیون متوفی که مازاد از ما ترک است ندارد.

مطلب مرتبط :   آیا در دوران عقد هم می توان شکایت کیفری ترک انفاق کرد؟

گرفتن مهریه از پدر شوهر

اگر پدر شوهر یا هر شخص دیگری که شوهر از او ارث می برد فوت کند و سهم الارثی به شوهر تعلق گیرد در این فرض زن می تواند از محل سهم الارث شوهر مهریه را به مقداری که جوابگوی مهریه باشد، وصول نماید.

در این حالت زن می تواند از طریق اجرای ثبت یا دادگاه به طرفیت وراث مطالبه مهریه کند با توجه به این که مهریه دین ممتاز محسوب می شود اول مهریه زن از ماترک پرداخت می شود و هر چه باقی بماند بین وراث از جمله همسر او تقسیم می شود. فرض دیگر این است که اگر زن هم فوت کند در این صورت وراث زن می توانند برای مهریه علیه وراث شوهر اقامه دعوی کنند و در صورت بودن ارث، از آن محل، مهریه را مطالبه کنند.

با وکیل پایه یک گروه وکلای پارسای متخصص در امور خانواده مشاوره حقوقی کنید.

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ملکی

    سلام روز خوش
    اگر به پدر شوهر به دلیل تعیین نکردن ذینفعان در بیمه عمر شوهر مبلغ واریز شود ایا همسر می تواند پول بیمه عمری که در حساب پدر شوهر بابت شوهر ریخته شده مسدود و به عنوان مهریه طلب کند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر ذی نفع مشخص نشده باشد بر طلق قانون ارث تقسیم میشود

  2. سمیه

    سلام یه سوال داشتم ، اگر شوهر قبل از پدر شوهر فوت کند و هیچ چیزی به نام شوهر نباشد می توان مهریه را از پدر شوهر به صورت قانونی دریافت کرد و اینکه اگر دو تا بچه داشته باشد می توان برای بچه ها هم چیزی دریافت کرد ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر پدر شوهر بدهکار نیست و شوهر فوت شده هم مالی نداشته

  3. بیگناه

    با سلام و درود فراوان
    پدر بنده موقع عقد گفتن که مهریه رو ضمانت میکنن ولی امضا کردن ولی نوشته الان که نگاه میکنم میبینم نوشته نشده ضمانت مهریه فقط امضا هست ‌. خودم اموالی ندارم خانوم من میتونه برا گرفتن مهریه اقدام کنه …

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر صزیحا نوشته باشد ضمانت میکند و امضاء کرده باشد بله میتوان مهریه را از ایشان درخواست کرد

  4. حامد

    سلام.خانومم رو من شکایت کرده من هیچ سند بنام یا خونه سندلر ندارم.فقط یک زمین که مادرم داده قولنامه کرده بنامم.خانومم می‌تونه زمین قولنامه ای روازم بگیره.چه راهی هست که نتونه اینکارو بکنه.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در تهران توقیف ملک قوانامه ای را نمی پذیرند ولی اگر شهرستان هستید رویه را از وکلای آن شهر بپرسید

  5. محمد رییسی

    برادر من پارسال فوت کردن چیزی هم نداشتن که به زنش برسه چند روز پیش پدر من فوت کردن در صورتی که۲ماه قبل فوتش داراییش رو به اسم بچه های دیگرش کرده. آیا زن برادر سابقمون که مهریه هم نگرفته میتونه درخواست ارث از پدر شوهر فوت شدش کنه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نه نمیتواند شوهر قبل از پدر شوهر فوت کرده

  6. علی

    سلام وقتتون بخیر اگه پدر شوهر فوت کند و ضامن مهریه عروس باشد (در صورتی که شوهر تمکن پرداخت مهریه را داشته باشد)مهریه عروس از سهم الارث که به شوهر می رسد کم می‌شود یا از سهم الارث همه ی وراث یا باید از شوهر خود مهریه اش رو بگیرد ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      هم به اموال شوهر میتوان مراجعه کرد و هم مانرک پدرشوهر فئت شده که ضامن شده است

  7. رسول کرمی

    سلام پدر من فوت کرده ولی پدر بزرگم در قید حیاط هستن
    مادرم حق مهریه دارد یا خیر ؟؟؟؟؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نه ارتباطی به پدر شوهر ندارد

  8. معماریان

    سلام
    برادر من فوت کرده هیچ مال و اموالی نداره از خودش هیچی زنش درحال متارکه و طلاقه ولی هنوز طلاق نگرفته و برادر من فوت کرده. میخواهم ببینم زنش میتونه مهریه اش که ۱۱۰ سکه است از پدر و مادرم بگیره؟ یا نه نمیتونه؟ طلاق و مهریه اش چطوری میشه؟ پرونده مهریه اش برای همیشه بسته میشه و طلاق میگیره؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر متوفی مالی نداشته باشد پدر یا مادر ایشان تکلیفی برای پرداخت مهریه عروس خود ندارند
      با فوت شوهر دیگر طلاق معنایی ندارد

  9. زهراصیاح

    پیوست سوال قبلی،پدرشوهرم،سندروبه صلح عمرا به اسم بچه هاش زده،آیامیتونم مهریه خودموازروش بگیرم وسندروتوقیف کنم؟

  10. زهراصیاح

    سلام.پدرشوهرم وقتی همسرش فوت شد،سندخانه اش راتفکیک کردبرای ۵تابچه،اماتاوقتی زنده هست،بچه هاروسندنمیتونن کاری انجام بدن.الان من باهمسرم مشکل دارم وقصددارم مهریه ام روبه اجرابزارم،اماهمسرم چیزی نداره،آیامیشه روسندی که به اسمش خورده اقدام کنم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به احتمال زباد منظور شما این است که پدر شوهر حق عمری را برای خودش نگه داشته است با این حال توقیف سند برای مهریه مشکلی ندارد چون سند به نام شوهر است

  11. فاطمه

    سلام وقت بخیر
    یه سوال و راهنمایی داشتم. توی شهر ما معمولا مهریه رو درخت میدن، و پدرشوهر من ۵۰ تا درخت انجیر توی مهریه بهم داده ، و نوشته و امضا کرده .(اما قید نشده که درخت خالی یا محصول هرسال)آیا میشه که هرسال پول محصول درخت هامو ازش بگیرم؟
    راهش چیه؟شرایطش چیه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مورد جالبی است بستگی به عرف محل دارد به نظر ما شامل محصول یعنی انجیر هم میشود وگرنه درخت خالی میوه بدون محصول چه فایده ای دارد

  12. محمود اسلامی

    سلام.بنده پدرم ده ساله فوت کردن و پدر بزرگم در قید حیات هستند.در صورتی ک اگر پدربزرگم نخواهد از دارایش حق الارث پسر فوت شده اش را بدهد آیا مادر من میتواند مهریه خود را به اجرا گذاشته و از پدربزرگم ادعای مهریه کند؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله مادرتان میتواند از محل ارث درخواست مهریه کند

  13. خدیجه

    سلام
    پدرشوهر من فوت کرده. اگه قبل از اینکه همسرش مهریه را به اجرا بگذارد من که عروس خانواده هستم برای مهریه سهم الارث همسرم را مطالبه کنم. مهریه من دین ارجح هست یا همسر مرحوم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهریه همسر متوفی اولویت دارد

  14. نیما امینی

    اگر پدرشوهر فوت کند و پسر تمام ارث خود را به نام مادرش بزند و بعد مدتی پسر فوت کند ایا ارثی بعد فوت مادربزرگ به فرزند پسر ( نوه) میرسد؟ ایا زن(عروس) میتواند از مادرشوهرش درخواست مهریه کند؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در صورت وجود فرزند نوبت به نوه نمیرسد
      اگر متوفی (شوهر) مال داشته باشد مهریه به طرفیت وراث از محل ارث پرداخت میشود بنابراین اگر متوفی مالی نداشته باشد پدر و مادر او تکلیفی برای پرداخت مهریه ندارند

  15. محمدکریمی

    سلام برادر من الان دوسال است مرده و سه فرزند دارددو دهتر یک پسر زن برادرم میتواند مهریش را از پدر مادر من بگیردو یا ارثی ببرد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط از محل ارث باقی مانده میتواند مطالبه مهریه کند

  16. احمدی

    سلام خسته نباشید مهره من ۵۰۰ تا سکه است پدر شوهر قبول کرده که اونو پرداخت کنه.الان پدرشوهرم فوت کرده من میتونم مهره رو بزارم اجرا واز اموال اون پرداخت بشه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر به صورت رسمی پدیرفته باشد بله

  17. شهره خرم

    سلام من یه سوالی دارم تروخدا جواب بدین ، پدربزرگم فوت شده و بعد پدرم فوت شده ، پدرم یه زن دوم داشتن که از پدر من بچه ای هم ندارن ، پدر من یه ملک قولنامه ای دارن که اندازه مهریه شون نمیشه ، مهریه ۵۰ عدد سکه تمام است، میتونه از اموال پدربزرگم مهریه شونو طلب کنه؟؟؟ و اینکه پدربزرگم تو محضر واسه عقدشون حضور نداشته،

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط ار محل ارث شوهر بنابراین اگر پدر شما سهم الارثی از پدربزرگ داشته بله میتواند

  18. فرانک کاشانی

    سلام ایا هیچ. راهی وجود نداره بتونیم مهریه از پدرشوه بگیریم

    1. گروه وکلای پارسای
  19. محمد

    سلام زن برادر من۷ سال پیش طلاق گرفتن بدون گرفتن مهریه ولی در دادگاه نبخشیدن مهریه رو و الانم شوهر کردن و دوسال بعدازطلاق برادرم فوت کردن و امسالم پدرم فوت کردن آیا مهریه به زن برادر من تعلق میگیرداز اموال پدر من که درقید حیاط نیستن؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میتواند سهم الارث شوهر سابق را توقیف کند

  20. اکبر

    سلام.بنده مهریه ام را پدرشوهرم ضمانت کرده وبنده ازطریق ثبت اقدام کردم اموالی هم به اسم ایشان نبوده و درخواست مطالبه مهریه کردم پدرشوهرم متوجه شده زمین کشاورزی که داشته که این زمین بدون سند هم میباشدکه ارث پدریش می باشدیاهمچنین خونه ای که درآن ساکن هستندراسریعابرداشته زده به اسم مادر شوهرم باتوجه به اینکه بنده ساکن تهرانم وپدرشوهرم ساکن روستاهستند‌.لطفا راهنمایی بفرمایید‌.آیا ازتهران میشه اقدام کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      علی القاعده از مجل سکونت پدرشوهر باید اقدام کنید

  21. فاطمه مصححی

    همسرم در آمد بسیار بسیار کمی دارد خودم کارمند هستم اما بخاطر بی مسئولیتی و در آمد ناچیز ایشان و وسواس ادامه ی زندگی برایم سخت و غیر ممکن شده میتوانم درخواست اعسار و نفقه بدهم سوال بعدی اینکه همسرم فقط سند یک خودرو به نامش هست که بنده تماما خودم پول ماشین را پرداخت مردم اما چون دومین ماشین بود که از یک نمایندگی می‌گرفتم به نام خودم نمی‌توانستم بگیرم به نام ایشان زدم و اسناد پرداخت آن از حساب خودم موجود است برای مطالبه ی مهریه و نفقه چه کار باید بکنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مالی به نام ایشان نباشد در انتها با درخواست اعسار شوهر مهریه با در نظر گرفتن میزان درآمد قسطی میشود

  22. Ali jafari

    با عرض سلام اگر کسی ۱۰۰۰ عدد سکه مهریه اش باشه و از لحاظ مالی متوسط باشه یعنی در واقع حقوق کارمندی و مال و اموالی نداشته باشه و زن درخواست مهریه کنه باید کل سکه رو پرداخت کنه ؟

    1. گروه وکلای پارسای
  23. حامد پروانه

    با سلام، برادرم فوت شدن و پیامکی با عنوان اجرائیه با کد رهگیری برای پدرم اومده که از دفتر ازدواج رسمی به اداره پنجم اجرای اسناد رسمی تهران ارسال شده، آیا این پیامک برای مهریه است و توسط همسر برادرم ارسال شده؟ پدرم میگه هیچ ضمانتی در سند ازدواج برای پرداخت مهریه ندادن!!!

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای مهریه است
      اگر متوفی مالی به ارث نگداشته مسولیتی در پرداخت ندارید

  24. مریم

    سلام مهریه من ۱۰۰۰ سکه هست ولی در دادگاه ۱۰۰ سکه اعسار دادم وا یشان محکوم به پرداخت شدند و من سهم الارث ایشان را توقیف کردم و هشت نفر از این خانه سهم دارند. من می‌خواهم حق طلاق راداز همسرم بگیرم من پیشنهاد دادم که مهریه را می بخشم بجز سهم الارث و ایشان قبول کردند سوالم اینست وقتی خانه فروخته شود و سهم الارث همسرم کمتر از صد سکه باشد تکلیف مابقی سکه چه میشود ؟ چون ایشان در خارج از کشور زندگی می کنند و چیز دیگری جز سهم الارث در ایران ندارند . لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بستگی به توافقی دارد که با همسر کرده اید در سوال نوشته اید که مهریه را میبخشید و فقط به میزان سهم الارث همسر باقی می گذارید

  25. مریم حسنی

    سلام من سهم الارث شوهرم را بابت مهریه توقیف کردم که ۸ نفر ورثه دارد و ایشان در خارج از کشور زندگی می‌کند. آیا شوهرم می‌تواند ادعا کند که سهمش جز مثتنایات دین هست ؟ و اگر من بخواهم خانه را به مزایده بگذارم فقط سهم ایشان مورد مزایده گذاشته می‌شود یا کل خانه با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در صورتی مستثنیات است که آنجا سکونت داشته باشد

  26. fatemeh ramezani

    سلام خسته نباشید
    ببخشید پدر من ۱۶ساله فوت کرده هیچ ارثی از خود نداشته پدربزرگمم الان ۵سال فوت کرده مادرم میتواند از ارثیه پدر بزرگم طلب مهریه کند .
    پسر زودتر از پدر فوت کرده

    1. گروه وکلای پارسای
  27. افسانه ذوالفقاری

    سلام‌. من پسرم ۶۰ روز هست فوت کرده ووقتی با خانمش ازدواج کرد خانمش قبول‌کرد‌که‌ هیچ مهریهای نمیخواد ولی الان بعد از مرگ پسرم تقاضای مهریه کرده ایا این خانم حق مهریه را دارد ? خیلی ممنون برای جواب

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر پسر مرحومتان دارایی دارد و ارث باقی گذاشته میتواند مطالبه مهریه کند

  28. محسن عسکری

    سلام داداشم فوت کرده هیچ مال وارثی نداره ایا همسرش میتونه مهریه رو ازپدر بنده مطالبع کنه؟

    1. گروه وکلای پارسای
  29. علیرضا

    سلام سال ۸۲ برادرم سرباز بوده فوت کرده و زن عقدی داشته. مهریه بر ضمن برادرم بوده و حالا بعد ۱۸ سال زنش درخواست مهریه کرده. لازم به ذکر است برادرم از پدرم زودتر فوت کرده. آیا وراث باید مهریه را پرداخت کنند؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر نگران نباشید

  30. مهدی قارلقی

    سلام، زن برادرم، بعد از فوت پدرم، به محض اینکه انحصار وراثت کردیم، بابت ۳۰۰ تا سکه سهم برادرم رو توقیف وسند از اداره ثبت گرفته، البته ۱۵۰تا رو بابت حضانت پسر بچه شون که الان ۱۱ساله بخشیده وغیابی طلاق گرفته، سوالم اینه آیا چون برادرم بچه داره وجایی برای زندگی نداره از دادگاه میتونه مقداری از سهم الارث شو بگیره، سهمش حدوده ۱/۵میلیارده، قبلا برادرم اعتیاد داشته. باتشکر.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ای کاش مینوشتید سهم الارث چی بوده اگر خانه است میتوانید به عنوان مستثنیات دین اعتراض کنید

  31. پژمان ابری

    با سلام
    من پدرم فوت کرده و اموال پدربزرگم تقسیم نشده
    میخواستم بپرسم طریقه تقسیم من و برادم و مادرم به چه صورت میباشد ؟
    آیا مادرم میتواند مهریه را بعد فوت پدرم به اجرا بگذارد و مال پدر بزرگم را بگیرد ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به قدر السهم پدرتان در ماترک پدربزرگ سهیم میباشید همسر متوفی یک هشتم مابقی بین دو پسر تقسیم میشود
      بله مادرتان میتواند مهریه مطالبه کند

  32. عباس لطفی زاده

    سلام.پدرشوهر در زمان تعیین مهریه در شب عقد که داخل یه برگ دستی نوشته شده نوشتن که سه دانگ خانه به میزان هشت میلیون از طرف پدر داماد مهر شده ولی در داخل سند ازدواج فقط مبلغ هشت میلیون ثبت شده و حرفی از سه دانگ خانه نشده ایا حالا که پدر شوهر فوت کرده است عروس میتواند سه دانگ خانه را مطالبه کند یا فقط وراث باید مبلغ هشت میلیون رو پرداخت کنن .خیلی ممنون میشم اگه جوابمو بدید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نطر ما نه

  33. بهار

    بعد یه چیزیو یادم رفت بگم دروغ گفتن منتظر کارت پایان خدمتیم چون فرزندایثارگرهستن کارهای معافیتشو انجام دادیم ولی الان بعد۴سال متوجه شدم این اقا قبلا بعلت اعتیادشدید سال۹۰ ۲بار سرباز فراری بوده و از لحاظ کیفری هم سابقه سنگینی داره که یکیشون آدم ربایی هستش والان از جایی که پسرشون یک ریالی درامد نداره میخام این تعهد مادرشوهرم بشه تظمینی برای زندگی دخترم اگه برگشتم

  34. بهار

    با سلام خانواده شوهرم وقتی ازم خاستگاری کردن کلی دروغ و حقه ساختن که ما رضایت به ازدواج دادیم گفتن چون فرزندایثارگره منتظر کارت پایان خدمتیم گفتن تو سالن مربی آموزش والیبالن گفتن با دوستش درمغازه شراکت داره و به اطرافیان سپرده بودن چون بعدازتحقیقات چیزی نگفتن دیگران،الان بعداز۴سال ازدواج من کم کم متوجه این دروغات شدم ولی چون بعد۲ماه بایه دخترباردارشدم بخاطر دخترم ساختم ولی الان خانواده شوهرم الخصوص پدرومادرش خیلی دخالت دارن تو زندگیم فحاشی دروغایی که با آبروم بازی میکنن و وشوهرمو هم پرمیکن و من کتکای زیادی خوردم بعدازچندین بارشکایت الان اگه بخام برگردم سرزندگیم اونم فقط به خاطر دخترم میتونی از مادرشوهرم تعهدمحضری بگیرم که این خانواده منوباکلک ودروغ راضی به ازدواج کردن والانم بخاطر دروغایی کع پشت سرخودمو خانوادم میگن و دخالتی که تو زندگیم داره اگه این کارهارو بازهم تکرار کنند باید مهریه امو مادرشوهر وهمسرش کامل پرداخت کنن و این اجازه رو داشته باشم قانونی پیگیرشم؟
    اگه مادرشوهرم راضی بشه همچین تعهدی میتونم بگیرم که بعداز ازارو اذیت دوباره بتونم ازلحاظ قانونی ازش استفاده کنم توروخدا خواهش میکنم زود جوابمو بدین چون زندگیم خیلی بحرانی و۴ماهه دختر۳سالمو ازم گرفتن

  35. لیلا

    سلام من همسرم فوت شده ارثی هم نداشته سه فرزند هم دارم مهریه رو میدونم متاسفانه نمیتونم بگیرم اما برای سه فرزندم چطوری نفقه بگیرم از خانواده همسرم لطف میکنید پاسخ بدید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مالی ندارید به طرف پدربزرگ دادخواست بدین

  36. مهسا

    سلام .من وکالت طلاق دارم . میشه اول طلاق بگیرم بعد مهریه رابگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای
  37. مهدی مهدوی

    سلام
    پدر من فوت کرده و ما بخاطر مادرم انحصار وراثت نکردیم ، خودم اموالی ندارم برای مهریه که توقیف بشه و الباقی وراث هم قصد احصاروراثت ندارن ، آیا همسر من میتونه از طریق دادگاه اقدام به فروش خانه پدریم بکنه و مهریشو بگیره یا باید وراث به فروش رضایت بدهند؟ واینکه اگه دادگاه مجبور کنه وراث رو آیا توسط دادگاه ملک به مزایده گذاشته میشه یا فقط سهم من از ملک به نام خانم میشه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط سهم الارث زوج به مزایده گذاشته میشود نه کل ملک

  38. تارا

    وای مثلا شما وکیلی؟ کی گفته اگر پدرشوهر فوت کنه اول مهریه عروس پرداخت میشه بعد باقی بین ورثه تقسیم میشه؟ اینو توی کدوم قاموس نوشته؟ عروس فقط سهم الارث شوهرو میتونه ب عنوان مهریه مطالبه کنه نه کل ترکه ک حق وراث دیگه است؟ و مهریه همسر متوفی از دیون ممتازه است نه مهریه عروس از کل ماترک! بالاتر گفتید اگر ماترک شوهر متوفی کافی نباشه وراث از جمله پدرشوهر مسئولتی نداره بعد گفتید اگه پددشوهر فوت کنه اول مهریه عروس رو میدن چون دیون ممتازه است؟ خدا سواد بده

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برداشتتون از متن اشتباه است. زوجه میتواند سهم الارث شوهر خود از پدر شوهر یا مادر شوهر و یا هر مورث دیگر به میزان مهریه توقیف کند

  39. Ma

    سلام خسته نباشین . شوهر خاهر من فوت کردن برگه ی مهریه رو ک نوشتن پدرشوهرش با دونفر از فامیلاشون امضا کردن اما ضمانتشو نکردن ارثیم نداشته شوهرش از خودش ک بجا مونده باشه میخاسیم ببینیم میشه مهریشو بگیره امکانش هست ؟؟؟؟ممنون میشم بگین

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      وراث متوفی فقط تا میزان دارایی و ماترک زوج متوفی بایستی مهریه را پرداخت کنن و بیشتر از این وظیفه ای ندارند

  40. حسن حسینی

    سلام یکی از اقوام ما توسط زنش و همدستی مردی که با وی رابطه نامشروع داشته به قتل رسیده است و هر دوی آنها در زندان منتظر دادگاه و صدور حکم هستند. آیا زن قاتل میتونه در حال حاضر تقاضای مهریه از شوهر مقتول کند؟

    1. گروه وکلای پارسای
  41. زینب حسنی

    سلام خسته نباشید ببخشید زمان حیات پدربزرگم بابام پنجاه هزارتومان از پدرش قرض گرفتع امضا داده ک ارث و مهریه مادرم بخشیدع شود الان پدربزرگم فوت شده مادرم برا مهریه اش امضانداده عایا مورد قبول هست مهریه مامانمو اجرا بذاریم از اموال پدربزرگم برداریم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میشود مهریه زوجه را از محل ماترک متوفی وصول کرد

  42. ملیکا

    سلام.من دوسال است که طلاق غیابی گرفته ام.یک دختر۹ساله دارم.سال۹۳اقدام به نفقه ومهریه کرده ام. دادگاه باتوجه به درخواست اجرایی من مبلغ نفقه ومهریه رااقساطی تعین کرد.‌ ولی شوهرم هیچ نفقه وهیچ قسطی راتاحالاپرداخت نکرد. جای ثابتی هم نداردوجایش رانمیدانیم که کجاهست. من وفرزندم چگونه حقمان رامیتوانیم بگیریم.‌ خواهشاراهنمایی کنید.باتشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر شوهر فراری شده کاری جز مسدود کردن حسابها یا جلب کاری نمیتوان کرد

  43. نینا جوادی

    با سلام شوهر من کفالت پدر و مادرش را از دادگاه گرفته و فوت نموده پدر و مادرش از حقوق و اموالش ارث می برند در این صورت آیا من می‌توانم مهریه ام را به اجرا بگذارم و کل حقوق او را دریافت کنم یک فرزند هم داریم ورثه او چگونه محاسبه می‌شود
    ممنون میشوم پاسخ دهید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهریه زن دین ممتار مجسوب میشود به سایر دیون اولویت دارد

  44. حمید کلانتری

    سلام.حدود پنجاه سال قبل پدرم اجناسی را مهریه زن برادرم کرده والان پدرم فوت کرده و خیلی هم بضاعت ندااشته) ولی برادرم وضع مالی خوبی دارد.الان زن برادرم ادعای دریافت مهریه از پدرم را دارد.سوال این است که مهریه را پدرم باید بدهد یا برادرم.ضنما بت توجه به اینکه پدرم بضاعت نداشته مدیون زن برادرم هست یا خیر.

    1. گروه وکلای پارسای

      پرداخت مهریه ارتیاطی به پدر شوهر ندارد.

  45. رضایی

    سلام همسرم ۴ ماه با دلیل نامعلوم عدم تمکین کرده پس از ۵ ماه زندگی ، حقوق ماهیانه ۶۰۰ تومان ، مهریه عندالمطالبه (۱۱۴) چگونه اخذ میشود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر شوهر مالی برای توقیف نداشته باشد به توجه به درآمد توسط دادگاه تقسط میشود

  46. بهراد

    ممنون خیلی خوب و کامل توضیح دادید

  47. رضا طاهر

    باسلام زن داداشم ۲۷ ۳ ۹۷ از داداشم بعد از ۴۰ روز ازتاریخ عقد جداشد
    و طلب مهریه کرد ونفقه
    الان داداشم فوت کرد
    ایا الان من برم دنبال کارهاش برای گرفتن دیه
    میتواند اقدام به توقیف دیه برای خودش بکنه
    اگر بکنه من چگونه باید جلوش رو بگیرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله می تواند زیرا مهریه از نظر قانون دین ممتاز به حساب می آید مگر اینکه اولیای دم دیه را ببخشند

  48. محمد رضا اسدی

    باسلام اگر وراث در موعد مقرر رد ترکه نزده باشندولی یک سال بعد طبق ماده ۲۴۷ امور حسبی دخل وتصرفی در ترکه نداشته باشند ورد ترکه بزنند ومهریه زوجه بیش از ماترک باشد ایا وراث مسولیتی در قبال پرداخت مهریه دارند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      وراث تکلیفی به پرداخت مهریه مازاد بر ارث ندارد

  49. حسین

    با سلام:اگر کسی همسر خود را به قتل برساند و خود در زندان باشد وراث زن مقتول میتوانند از پدر شوهر قاتل طلب مهریه کنند؟ لطفا جواب بدین مرسی

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      پدر شوهر تکلیفی برای پرداخت مهریه ندارد.

  50. امید راستگو

    سلام ، زن داداشم به دادگاه رفت و طلب ۱۰۰ سکه کرده ، برادرم چیزی در زندگی ندارد و فقط حقوق اداره دارد ، پدرم چند سالی است که فوت کرده و در حال حاضر مادرم در خانه پدرم زندگی میکند ، آیا زن داداش میتواند برای پرداخت سکه هایش چشم به خانه ارثی بگذارد ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله زوجه می تواند سهم الارثی را که به شوهر رسیده از بابت مهریه توقیف و مطالبه کند.

  51. تینا

    با سلام. سوالم اینه که آیا قسمت ضمانت پدرشوهر برای پرداخت مهریه در سند ازدواجه؟ چون در زمان امضای پدرم برای عقد برادرم، ایشون هم دفتر اصلی رو که پدر عروس هم امضا کردن امضا کرد و هم سند ازواج رو. یعنی با راهنمایی عاقد. ممکنه که عاقد از ایشون خواسته باشه اون قسمت رو هم امضا کنه؟ منظورم اینه که ممکنه کسی ناخواسته این قسمت رو هم امضا کنه و ضامن بشه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بایستی در قسمت مهریه یا جای دیگر از عقدنامه به صراحت نوشته شده باشد که پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه است و ایشان نیز امضا کرده باشند.

  52. سهيلا

    با سلام
    خانم برادر من طلب مهريه كردند و دادگاه صادر كردن كه مبلغ دارايي برادرم براي پرداخت مهريه كافي نيست و بايد مادرم باقيمانده مهريه ايشان را بدهند چونكه ايشان يكي از وراث ها هستند ولي مادر من فقط يك حقوق بازنشستگي دارند ايا خانم برادر من ميتواند به حقوق مادر من دست بگذارد و ماهيانه از حساب مادرم پول بردارد يا نه
    متشكرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از ظاهر سوال شما بر می آید که برادرتان فوت کرده و زوجه به طرفیت وراث دادخواست مطالبه مهریه کرده. اگر ارثی به جای نگذاشته باشد وراث تکلیفی برای پرداخت مهریه ندارند

  53. Jalal

    با سلام وعرض خسته نباشید متاسفانه پدرم حدود یکماه است که به رحمت خدا رفته است از طرفی یکی از زن برادران من که با برادرم دچار اختلاف است درخواست طلب مهریه خود را داده است و نامه ای از اداره ثبت بدستمان رسیده سئوال من این است که آیا از فروش منزل پدری این خانم میتواند مهریه خود را بگیرد و آیا پرداخت مهریه فقط از سهم الارث برادرم پرداخت میشود یا سهم الارث بقیه را نیز شامل میشود و سئوال آخر اینکه برای اقدام به انجام انحصاروراثه پس از فوت متوفی محدودیت زمانی وجود دارد یا خیر؟ پیشاپیش از راهنمایی که میفرمایید کمال امتنان را دارم

... ...