قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

معامله به قصد فرار از دین مهریه

  • ۶ اسفند ۱۴۰۰
  • بروزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
  • 14 نظر
  • 3 دقیقه
  • 75926 نفر
3.9/5 - (49 امتیاز)
3.9/5 - (49 امتیاز)

این سوال بسیاری از عزیزان مراجعه کننده و موکلین است که مثلا همسرم به جهت فرار از پرداخت مهریه و توقیف نشدن اموال، مال خود که ممکن است خودرو یا ملک باشد به نام دیگری و خاصه یکی از نزدیکان خود کرده است و مالکیت ملک را انتقال داده است.

یک سوال دقیق تر این است که در بازه زمانی اختلاف و مهم تر بعد از ابلاغیه دادگاه با اداره ثبت، شوهر اقدام به انتقال مال کرده است در دین آیا فرار از دین می توان شکایت کرد؟

به این سوال ها از دو منظر حقوقی و کیفری که مفید فایده برای مردم باشد توسط وکیل خانواده متخصص پاسخ داده می شود:

  • مستند قانونی جرم معامله به قصد فرار از دین ماده ۲۱ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴ است. در مورد تحلیل و تفسیر این ماده که در ادامه می آید کمی اختلاف است. اما به زعم ما فقط در صورتی این جرم محقق می شود که از سوی دادگاه در خصوص مهریه رای صادر شده باشد. بنابراین اگر بعد از اختلاف زوجین یا حتی بعد از اخطاریه دادگاه و یا اقدام مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت انتقالی و لو به نزدیکان صورت گرفته باشد جرم (انتقال) به قصد فرار از دین محقق نشده است. استدلال هایی همه در این خصوص وجود دارد و آن اینکه عنوان قانون، به قانون محکومیت های مالی است یعنی این قانون ناظر به جایی است که رای صادر باشد مضافاً بر اینکه در آخر ماده ۲۱ از لغت “محکوم به” استفاده کرده است تفسیر مضیق قوانین کیفری هم چنین اقتضایی دارد. استدلال دیگر این است که اگرچه قانونگذار از لغت مدیون استفاده کرده است اما اثبات آن مستلزم رسیدگی قضایی و حکم است.
مطلب مرتبط :   هر آنچه باید در خصوص شرط نصف دارایی بدانید

البته واقعیت این است که آماده این ماده تاب تفاسیر متعدد دارد و متاسفانه دقیق تنظیم نشده است.

  • در خصوص ابطال معامله به قصد فرار از دین باید به این نکته مهم توجه کرد که فقط انتقالی قابل ابطال است که به صورت صوری بوده باشد بنابراین معامله به قصد فرار از دین باطل نیست بلکه معامله به قصد فرار از دین صوری قابل ابطال است و قابلیت استناد به شخص ثالث ندارد.

فرض کنید که شوهر خودروی خود را پس از اختلاف با همسر و مطالبه مهریه از سوی زوجه بلافاصله به شخص ثالث انتقال میدهد و زوجه امکان توقیف خودرو را به دست نمی آورد نکته اینجاست که پس از صدور حکم مهریه همانطور که می دانیم نپرداختن مهریه تا سقف ۱۱۰سکه یا معادل ریالی آن جلب دارد وقتی که شوهر دادخواست اعسار می دهد بایستی به دادگاه گزارش معاملات یک سال گذشته خود ر ا بدهد که از جمله همان انتقال خودرو است. در دین فرض براین است که شوهر مبلغ خودرو را در اختیار دارد و تا مبلغ خودرو اعسار وی پذیرفته نخواهد شد.

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

  1. صدا سایان

    با سلام
    اگر در گزارش معاملات یک سال گذشته شوهر، صرفاً صلح عمری خانه به فرزند و سهم الارث به برادر وجود داشته باشد که پولی اخذ نگردیده است، آیا اعسار پذیرفته می شود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نظر قاضی مهم است ولی انتقال سهم الارث مشکل ساز میشود

  2. ر.س

    سلام .وقتی مرد برای فرار از مهریه اموال خود را بنام فرزندان خردسالش می‌کند .تا دوسال قبل از اجرا گذاشتن مهریه.زن میتواند توقف اموال کند و مهریه را بگیرد درصورتی ک سند به نام فرزندان است؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط در صورتی که از لحاظ حقوقی معامله به قصد فرار از دین و صوری بودن را اثبات کنید و سند انتقال باطل شود

  3. ناشناس

    سلام وقتتون بخیر
    من یه سوال داشتم در رابطه با نفقه فرزند طلاق. پدر تمام اموال را به مادر خود منتقل کرده و حتی با کارت مادرش کار میکند. آیا میتوان ثابت کرد که این اموال به عمد و برای شانه خالی کردن از مسئولیت انتقال داده شده؟ شرایط مالی مادر اصلا مناسب نیست و با یارانه زندگی را میگذراند.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر بتوانید ثابت کنید بله
      پرداخت نفقه اساسا با پدر است

  4. زهرا

    سلام وقت بخیر. همسرم دست بزن داره و مدام فحاشی میکنه و از ترس اینکه من مهریم رو اجرا بزارم تمامی اموال خودش رو به نام پسر سه سالم کرده ایا میتونم به دلیل فرار از مهریه ازش شکایت کنم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      چون قبل از درخواست مهریه شما انتقال داده عملا کاری نمیشود کرد البته که مهریه از بین نمیرود در صورت نبودن مال در آخر و در دادگاه تقسیط میشود

  5. الناز سلمانزاده

    باسلام من با همسرم اختلاف داشتم مهریه ام و گذاشتم اجرا چون از دفترخانه از دواج و از دفترخانه ثبت اسناد بهش اس ام اس رفته زود سندو به نام پدرش زده و میگه فروختم منم شکایت کردم که فرار از دین کرده ولی وکیل بهم میگه احتمالا زمین و برنگردونن آیا این درسته

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از جنبه کیفری اقدام نکنید و دادخواست حقوقی برای بطلان معامله بدهید

  6. ساسان

    سلام
    من مدت ۲سال میشه که عقد کردم و همسرم (خانومم) بعداز عقد اخلاقش به کل تغییر کرده و غیر قابل تحمل شده جوری که دوست دارم همش ازش فرار کنم. همسرم میخواد زندگی کنه اما من واقعا نمیتونم. اتفاقی هم بینمون نیوفتاده. پول بهش میدادم نه مرتب ولی میدادم و پیرینت حساب هستش. فقط ترس مهریه رو دارم که ۱۱۰ سکه هستش . ممنون میشم راهنماییم کنید که به چه صورتی میتونم جداشم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهریه که از بین نمیرود اما میتوانید دادخواست طلاق بدهید و در نهایت دادخواست تقسیط مهریه

  7. ملیکا

    سلام .من مدت ۸ ماهه عقد کردم به دلایل اختلافها خیلی کوچک که به نظرم واقعا قابل حل بودن اگه همسرم میخواستن . ولی متاسفانه ایشان میگویند ن میخواهند ادامه دهیم . و خواستار جدایی هستن. اما از ترس مهریه پا پیش نمیگذارد . و یه جورایی منو بلاتکلیف گذاشتن .توقع طلاق توافقی دارن . اما من نمیخوام از حق خود بگذرم . با توجه به اینکه ایشان از زمان عقد تا به الان نفقه ای پرداخت نکرده اند . با توجه به اینکه من باکره هستم . به دلیل پرداخت نفقه دادخواست طلاق دهم . با توجه به اینکه من از حق خود نمیخوام بگذرم .

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با توجه به آنچه شما گفتید و دارای حق حبس هستید در ابتدا بایستی دادخواست مطالبه نفقه معوقه بدهید و در صورت صدور رای قطعی و نپرداختن شوهر آنگاه دادخواست طلاق بدهید.

... ...