قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

شرایط و مراحل به اجرا گذاشتن مهریه با قانون مهریه جدید و همه چیز در مورد آن

  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • 365 نظر
  • 17 دقیقه
  • 447757 نفر
4/5 - (236 امتیاز)
4/5 - (236 امتیاز)
مطالبه مهریه و توقیف فوری اموال با وکیل مهریه متخصص فقط در تهران حتی اگر مشخصات دقیق اموال زوج را ندارید نگران حق الوکاله نباشید با ما تماس بگیرید ۰۹۱۲۷۹۲۳۶۱۱
آخرین وضعیت مراحل اجرا گداشتن مهریه و توقیف فوری در ۱۴۰۱
توجه کنید مطابق بخشنامه که توسط ریاست محترم قوه قضاییه صادر کرده و ناظر به اجرای بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه است کلیه محاکم ایران از پذیرش دادخواست مهریه در ابتدا بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع شده اند. با این توضیح که چه وکیل مهریه داشته باشید یا خودتان به شخصه اقدام میکنید گام اول مراجعه به دفتر ازدواجی است که عقد آنجا ثبت رسمی شده است و دادن درخواست صدور اجرائیه برای هر مقدار از مهریه. گام بعدی مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک ( اداره اجرای مهریه) است. در اینجا اولا میشود زوج را ممنوع الخروج کرد و ثانیا میتوان اموال او را درخواست توقیف داد و اگر اموالی نباشد و مشخصلات را ندانید اداره مذکور از مراجعه ذی صلاح استعلام میکند مثل راهور یا بانک.
در صورتی که مال پیدا شود توقیف و ارزیابی و در ادامه به مزایده کذاشته میشود و اگر زوج معترض باشد مثل اینکه مستثنیات دین باشد حق اعتراض دارد. در نهایت اگر ظرف ۲ ماه مالی پیدا نشود و یا طرف ۶ ماه کار به نتیجه نرسد به درخواست زوجه یا وکیل او گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادر میشود.
مراحل اجرا و توقیف برای مهریه زمانبر و پردردسر شده خاصه در شهرهای بزرگ مثل تهران بنابراین توصید اکید از استفاده از وکیل پایه یک کاربلد و پرتجربه در اجرا است از این رو وکیل مهریه وکلای پارسای با بیش از یک دهه تجریه وکالت دعاوی خانواده و مهریه در تهران آماده قبول وکالت هستیم با ما در تماس باشید.

همانطور که میدانید بر طبق قانون به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک تمام مهریه می شود چه اینکه تمکین از شوهر بکند و یا نکند آنچه در کشور برای مهر رایج است اینکه مهریه یا ملک غیرمنقول است و یا اینکه سکه بهار آزادی است و یا وجه نقد. در این مطلب به قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه می پردازیم

مال غیر منقول به عنوان مهریه

مال غیر منقول مثل زمین، آپارتمان، مغازه و … توجه داشته باشید که هرگز مهریه را اینطور قرار ندهید که مثلا زوج خانه ای در تهران یا فلان محله یا به فلان متراژ به نام زوجه انتقال دهد. حتما بایستی پلاک ثبتی مشخص و معین با جزئیات مثل شماره قطعه در سند ازدواج قید شود.

با توجه به اینکه انتقال سند رسمی دارای مقدماتی برای ثبت و دفاتر اسناد رسمی است و از طرفی دفتر رسمی ازدواج محل انتقال رسمی سند ملک نیست، معمولا تعهد به انتقال به صورت شرط ضمن عقد(شرط فعل حقوقی) در سند ازدواج گنجانده می شود یعنی انتقال سند رسمی به آینده موکول می شود. بدیهی است که زوجه بعدا می تواند در صورت استنکاف زوج به انتقال سند از طریق مراجع قضایی احقاق حق کند. دادگاه محل وقوع ملک غیر منقول، صالح به رسیدگی است حتی اگر زوج یا زوجه در شهر دیگری سکونت داشته باشند.

نکته: اگر ملک مورد نظر به نام زوج (شوهر) نیست حتما امضای صاحب ملک (مالک) را اخذ نمایید.

برای پرداخت مهریه می توان در عقد نامه ضامن گرفت؟

بله. در قسمت مهریه توسط سردفتر ازدواج و با اخذ امضا از ضامن (مثلا پدر شوهر) نوشته می شود که پرداخت مهریه توسط چه کسی ضمانت شده است. ضمانت پرداخت مهریه حتی می تواند به صورت تضامنی هم باشد. در پرونده ای که چند سال قبل با آن درگیر بودیم، زوجه زیرک از سردفتر (عاقد) خواسته بود که پدر شوهر همراه شوهر متضامنا مسئول پرداخت مهریه باشد. بعد از چندی از زندگی به دلیل اختلافات فراوان زوجین، زوجه به طرفیت پدر شوهر متمول اقامه دعوی کرد و موفق به توقیف مغازه ضامن تضامنی (پدر شوهر) شد.

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد

خوب می دانیم که بر طبق قانون مهریه وجه نقد به نرخ روز محاسبه می شود و زوج مکلف به پرداخت است. دو نکته خیلی مهم است که باید بدانیم اولا اگر زوج فوت کند صرفا تا تاریخ فوت شوهر مهریه به نرخ روز محاسبه می شود، ثانیا ملاک، نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر است و نه تاریخ اقامه دعوی و تقدیم دادخواست توسط زوجه برای اینکه بدانید نرخ روز مهریه شما چقدر است با تلفن ۱۲۹ مربوط به قوه قضاییه تماس حاصل نمایید.

مهریه وجه نقد هم از دادگاه و هم از اداره اجرای ثبت قابل مطالبه است.

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه سکه

می دانیم که مهریه می تواند سکه بهار آزادی یا سکه امامی باشد، نیم سکه یا حتی ربع سکه باشد. همه اینها وابسته به توافق زن و شوهر است. مهریه می تواند طلا هم باشد.به طور کلی هر چیزی که مالیت از نظر عرف داشته باشد یعنی عقلا وجهی بابت آن می پردازند، به عنوان مهریه امکان توافق بر آن وجود دارد.

مهریه سکه را به دو روش دادگاه یا اداره ثبت امکان به اجرا گذاشتن یا همان مطالبه وجود دارد.

برای به اجرا گذاشتن مهریه می توان از طریق وکیل دادگستری مجرب اقدام و یا اینکه خود زوجه بدون وکیل، از طریق دادگاه و یا اداره اجرای ثبت اقدام نماید.توصیه می شود قبل از هر اقدامی این را توجه داشته باشید که بعضی از خانم ها فکر می کنند با مطالبه کردن مهریه می توانند شوهر را به زعم خود تادیب یا تحت فشار برای داشتن زندگی بهتر قرار بدهند که البته تجربه وکلای پارسای نشان میدهد که این کار اشتباه است. به دادگاه رفتن و شکایت و امثالهم قطعا موجب بهتر شدن زندگی نخواهد بود که بر عکس صمیمیت زوجین را از بین می برد و  دلخوری و تلخی به جای می گذارد.

به هر حال اگر هم تصمیم قطعی به اجرا گذاشتن مهریه داشتید حتما با وکیل متخصص مهریه در خصوص مراحل و شرایط اجرا گذاشتن مهریه با توجه به وضعیت مالی شوهر خود مشورت نمایید. سرعت و وقت برای توقیف اموال برای مهریه بسیار اهمیت دارد که از چه طریق و چگونه باشد.

گرفتن مهریه و ادامه زندگی

گرفتن مهریه بدون طلاق بی تردید امکان پذیر است زوجه می تواند هر وقت که بخواهد حتی بدون درخواست طلاق و حتی در منزل شوهر، مطالبه مهریه از شوهر کند. اما اینکه به صلاح زندگی مشترک است یا خیر، موضوع دیگری است که تشخیص آن با زوجه است.

قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه عقد موقت

غالبا صیغه نامه های ازدواج موقت سند عادی است. حتی اگر در دفتر ازدواج تنظیم شده باشد مگر اینکه به صورت رسمی ثبت شده باشد اما به هر حال مهریه مندرج در آنها قابل مطالبه از طریق دادگاه است. و زوجه عقد موقت چه در مدت نکاح باشد چه تمکین کرده باشد یا خیر و چه اینکه مدت تمام شده باشد، حق دارد مطالبه مهریه از شوهر کند.

مطلب مرتبط :   تحلیل حقوقی دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی توسط وکیل خانواده

ولی به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت نیازمند سند رسمی نکاح موقت است.

قانون جدید مهریه ۱۱۰ سکه

به طور خلاصه در قانون جدید مهریه اجرایی شدن قانون حمایت خانواده جدید، صرفا تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، امکان جلب شوهر به سبب نپرداختن مهریه وجود دارد. به عبارت دیگر میزان مهریه توافق شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر است و امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد فقط صدور جلب تا ۱۱۰ سکه امکان پذیر است.

مثال: مهریه خانمی ۳۵۰ سکه تمام بهار آزادی است زوجه مقدار ۲۰۰ سکه آن را از طریق دادگاه دادخواست مطالبه مهریه می دهد و در نهایت رای محکومیت زوج به پرداخت ۲۰۰ سکه صادر می شود. در مرحله اجرای حکم و بعد از صدور اجراییه زوجه نمی تواند اموالی از زوج به دادگاه ارائه کند و استعلام ها از بانک مرکزی، اداره راهور و اداره ثبت اسناد هم نشان دهنده این است که شوهر اموالی ندارد. در ادامه شوهر دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را تقدیم دادگاه می کند و به استناد شهادت شهود و اعلام اینکه فاقد مال منقول و غیر منقول است مذدعی اعسار و تقسیط مهریه می شود. دادگاه پس از استماع اظهارات زوج و زوجه و با توجه به شغل شوهر، ۱۰ سکه پیش پرداخت و هر دو ماه یک سکه تمام بهار آزادی زوج را محکوم به پرداخت می کند. اگر زوج پیش پرداخت ۱۰ سکه و اقساط را تا سقف ۱۱۰ سکه پرداخت نکند، دادگاه به درخواست زوجه، بایستی حکم جلب را صادر کند.

اما اگر تا ۱۱۰ سکه پرداخت شود، مرد با نپرداختن با قیمانده و مازاد ۱۱۰ سکه دیگر جلب نخواهد داشت و زوجه بایستی که بتواند اموالی از شوهر به دادگاه معرفی کند و اگر عاجز از آن باشد یا مالی نباشد، نه می توان شوهر را جلب کرد و نه ممنوع الخروج

اگر تمایل دارید که اطلاعات جامع در مورد اعسار از پرداخت مهریه داشته باشید لینک مربوطه را مطالعه کنید.

انواع مهریه

عندالمطالبه است یا عند الاستطاعه. فرق در این است در مهریه عندالاستطاعه نه امکان جلب زوج وجود دارد و نه امکان ممنوع الخروج کردن او و فقط در صورتی که مالی از زوج به دادگاه یا اداره اجرای ثبت معرفی شود از بابت مهریه توقیف می شود و اگر مالی نباشد، امکان وصول مهریه نیست.

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه بهتر است یا اجرای ثبت؟ جواب این است که هر کدام محاسن و معایبی دارند و بهتر است با عنایت به این که زوج مالی برای توقیف دارد یا خیر و وضع مالی زوج و زوجه، قبل از هر اقدامی با وکیل پایه یک دادگستری مجرب مشاوره کنید.
این امکان وجود دارد که بخشی از مهریه از طریق اجرای ثبت و بخشی دیگر از طریق دادگاه مطالبه شود. به طور خلاصه می توان گفت که سرعت فرآیند توقیف مال از طریق دادخواست تامین خواسته در دادگاه سریعتر است ولی عیب آن وجود ۳/۵ درصد هزینه دادرسی ثبت دادخواست مطالبه مهریه است که با توجه به مقدار سکه مطالبه شده مبلغ قابل توجهی خواهد شد.
اگرچه که می توان دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیز توامان تقدیم دادگاه کرد ولی بعضی از شعب دادگاه معمولا اعسار را نمی پذیرند اما اگر زوجه قصد ممنوع الخروج کردن شوهر را داشته باشد اقدام از طریق اجرای ثبت بسیار سریعتر از اقدام از طریق دادگاه خواهد بود. اگر هم زوج اموال برای توقیف دارد و جز مستثنیات دین نیست، اقدام از طریق اداره اجذای ثبت کم هزینه و بی دردسر خواهد بود.

بدیهی است که اگر مهریه عندالمطالبه باشد و زوج مالی برای توقیف نداشته باشد بهتر است از طریق دادگاه دادخواست مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه داده شود.

مراحل گرفتن مهریه از دادگاه یا شورای حل اختلاف

متاسفانه در بعضی از شهر های ایران مثل مشهد -به زعم ما بر خلاف قانون- به زوجه اجازه ثبت دادخواست مطالبه مهریه از طریق دادگاه داده نمی شود و او را ارشاد به اجرا گذاشتن مهریه از طریف اداره اجرای ثبت می کنند. همانطور که می دانید اگر مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد. مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت کار عبثی است و نتیجه مطلوب برای زوجه در پی ندارد و فقط میتوان زوج را ممنوع الخروج کرد. جلب شوهر برای نپرداختن مهریه با شرایطی که در قانون محکومیت های مالی و قانون حمایت خانواده آمده است فقط از طریق دادگاه و فقط تا سقف ۱۱۰ سکه امکان پذیر است.

به هر حال در اکثر شهر های ایران امکان اجرا گذاشتن مهریه یا همان مطالبه مهریه از طریق دادگاه وجود دارد.

اگر مقدار مهریه مطالبه شده کمتر از  میلیون تومان باشد شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی است و اگر مقدار مهریه مطالبه شده بالای ارزش  میلیون تومان باشد ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سپس ارسال پرونده به دادگاه خانواده خواهد بود.بر طبق قانون همزمان با دادخواست مطالبه مهریه و یا حتی قبل از آن می توان قرار تامین خواسته از دادگاه با دادن دادخواست تقاضا کرد. با این توضیح که زوجه یا وکیل او به جهت جلوگیری از نقل و انتقال اموال می تواند از دادگاه تقاضای توقیف اموال به صورت اجرا قبل از ابلاغ کند بدین صورت که اول اموال توقیف شود و سپس زوج مطلع شود و در ادامه دادگاه وقت رسیدگی برای دادخواست مهریه تعیین کند و توجه داشته باشید که اگر ظرف مدت  روز از زمان صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف ، دادخواست اصلی مطالبه مهریه ثبت نشود، با درخواست شوهر از قاضی اموال از توقیف آزاد می شود.

توجه داشته باشید که بعضی از اموال قابل توقیف نیست و اگر هم توقیف شود با اعتراض شوهر از توقیف آزاد می شود که در اصطلاح حقوقی به آنها مستثنیات دین گفته می شود که بر طبق ماده ۲۴  قانون محکومیت های مالی عبارت هستند از:

  • منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکومٌ‌ علیه در حالت اعسار او باشد.
  • اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ‌ علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
  • وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  • تلفن مورد نیاز مدیون
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.
مطلب مرتبط :   آیا اعمال جراحی زیبایی زن نیازمند اجازه شوهر است؟

مراحل اجرا گذاشتن مهریه از اجرای ثبت

در ابتدا بایستی اصل عقدنامه یا رونوشت را در اختیار داشت و به دفتر ازدواج مندرج در عقدنامه و شناسنامه مراجعه کرد. البته ممکن است نشانی دفتر خانه عوض شده باشد و یا اصلا شما فراموش کرده باشید که دفتر ازدواج مورد نظر کجا بوده است و یا حتی سردفتر ازدواج فوت کرده باشد. در این موارد به کانون سردفتران ازدواج و طلاق یا اداره ثبت شهر مورد نظر برای پیدا کردن نشانی جدید و یا کفیل دفترخانه مراجعه نماید.

پس از یافتن دفتر ازدواج طی درخواست مکتوبی از سردفتر تقاضای صدور اجرائیه می شود. اما اینکه درخواست اجرای تمام مهریه شود یا قسمتی از آن بسیار اهمیت دارد.  مطالبه مهریه یا همان اجرا گذاشتن مهریه از اداره ثبت فقط در دو صورت مطلوب است اول آنکه زوج را ممنوع الخروج کنید و دوم زوج اموالی غیر از مستثنیات دین برای توقیف داشته باشد. البته در سال ۱۴۰۱ با اجباری شدن اقدام اولیه از طریق اجرای ثبت گزینه دیگری وجود ندارد و فقط در صورت نبود مال مکفی و درخواست زوجه مبنی بر پیدا نشدن اموال است که میتوان دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه داد.

سر دفتر پس از درخواست کتبی زوجه یا وکیل  دادگستری زوجه، اجرائیه به میزان مهریه تقاضا شده صادر و به نشانی زوج مندرج در عقدنامه از طریق پست ارسال می کند.

ممکن است که سوال شود که نشانی ذکر شده در عقدنامه مربوطه به قدیم بوده و زوج از آنجا نقل مکان کرده است و امکان ابلاغ میسر نیست؟

جواب این است که اهمیتی ندارد صرف ارسال اجرائیه به نشانی زوج مندرج  در عقدنامه کفایت می کند حتی اگر زوج نقل مکان کرده و یا نشانی اشتباه باشد.

در ادامه باید به اداره ثبت احوال شهری که دفتر رسمی ازدواج در آنجا واقع شده مراجعه شود. در آنجاست که مشخص می شود برای چه مقدار از مهریه زوج را ممنوع الخروج می کنید و بابت چه مقدار دیگر تقاضای توقیف اموال او را دارید.

هر مال منقول و غیر منقول مربوط به زوج را می توان بابت مهریه، تقاضای توقیف کرد ولی توجه داشته باشید که مال نباید جزء مستثنیات دین باشد در غیر اینصورت با اعتراض زوج یا وکیل او مال از توقیف آزاد می شود.

ممکن است که مال مورد نظر برای توقیف در شهر دیگری به غیر از شهری که اداره ثبت در آن واقع شده باشد. به عنوان مثال عقد در شهر ارومیه بوده ولی زوجین ساکن در تهران هستند و مال مورد نظر یک باب مغازه است در قم است در این اداره اجرای ثبت ارومیه به اداره اجرای ثبت قم نیابت برای توقیف ملک و ارائه عملیات اجرایی مربوط به آن را صادر میکند.

سوال می شود امکان تقسیط مهریه مطالبه شده از اجرای ثبت برای زوج وجود دارد ؟ همانطور که گفته شد زوجه می تواند از طریق اداره اجرای ثبت شوهر، را بابت مهریه ممنوع الخروج کند. حال اگر زوج توانایی پرداخت مقدار مهریه ای که درخواست ممنوع الخروجی شده را نداشته باشد با دادن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه می کند . در صورت صدور حکم قطعی تقسیط مهریه و پرداخت پیش پرداخت اولیه و یکی دو قسط از مهریه ، زوج می تواند از اداره اجرای ثبت به استناد رای دادگاه تقاضای رفع ممنوع الخروجی کند.

جریان بخشنامه جدید قوه قضاییه در خصوص زندان مهریه چیست؟

این بخشنامه که در مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۲ صادر شده است به این مطلب تاکید دارد که چون سکه گران شده است، دادخواست های تعدیل اقساط مهریه خارج از نوبت و با توجه به وسع واقعی زوج تقسیط شود که کسی بی جهت بابت مهریه به زندان نرود؛ متن بخشنامه چنین است:

بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۳۴۸۵۹/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۲ رئیس قوه قضاییه

رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور

نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند. بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تادیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

ضمنا آمار پرونده‌های موضوع این بخشنامه به صورت فصلی به حوزه معاون اول گزارش شود. مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده رئیس کل دادگستری استان می‌باشد.

مرجع بخشنامه: سایت اختبار

چند سوال و جواب مهم و کاربردی برای گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت

۱ – اگر زنی مهریه را از طریق اجرای ثبت مطالبه کرده باشد و مالی از شوهر توقیف شود و یا شوهر ممنوع الخروج شود در صورت پشیمانی زوجه و درخواست مختومه شدن پرونده به هر دلیل مثل آشتی کردن زوجین یا طلاق توافقی و بخشیدن مهریه و …. آیا باید مبلغی به اداره ثبت پرداخت شود؟ فرض دیگر اینکه زوجین از هم جدا شده باشند و یا اینکه در دفتر اسناد رسمی زوجه م بعد از اجرا گذاشتن، مهریه را بخشیده باشد. در این جا اگر شوهر(زوج) به اداره ثبت برای رفع ممنوع الخروجی یا رفع توقیف از مال درخواست بدهد، مستلزم پرداخت هزینه یا نیم عشر است؟

جواب: در همه فرض های گفته شده نیاز به پرداخت هزینه ای به اداره اجرای ثبت اسناد نیست. فقط اگر مال توقیف شده به مزایده رفته باشد و به مرحله وصول برسد نیم درصد سهم اداره ثبت خواهد بود.

۲ – امکان ممنوع الخروج کردن شوهر برای سکه بالای ۱۱۰ عدد از طریق اداره اجرای ثبت وجود دارد؟

جواب: بله. اداره اجرای ثبت ممنوعیت و محدودیتی برای ممنوع الخروج کردن مهریه مستند به سند رسمی ندارد. حتی اگر ۱۱۰ سکه از مهریه دریافت شده باشد و برای مازاد آن زوجه تقاضای ممنوع الخروج کردن شوهر کند.

۳ – در اجرا گذاشتن مهریه در اجرای ثبت ملاک قیمت سکه در زمان درخواست اجرائیه است یا وصول مهریه؟

جواب: وصول مهریه

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نسرین موسویان

    با سلام وقت بخیر مهریه من ۱۲۰سکه هستش شوهرم تمام ملک و اموالشو ب اسم بچه هام زده بجز ی ساختمان ۵طبقه که ب اسم خودش هست اگر مهریه ام رو ب اجرا بزارم
    آیا از این ساختمانی که داره میشه مهرم بگیرم یا نه ممنونم راهنمایم کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله
      پنج طبقه نوشتید

  2. نسرین موسویان

    با عرض سلام وقت بخیر عقد من درشهر شیراز بوده ومحل زندگیم ۳۵ سال مشهد هست الان ب دلایلی می‌خوام مهرم رو ب اجرا بزارم برای در خواست مهریه باید اول ب اداره ثبت مراجعه کنم من که مشهد زندگی میکنم نمیتونم برم شیراز اصلا یادم نیست کدوم دفتر خانه عقدمون بود آیا اصلا هستن یانه
    آیا میتونم ب اداره ثبت مشهد برم اقدام کنم یا نه.‌؟؟
    لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    1. گروه وکلای پارسای
  3. متین

    سلام آیا میشه کسی که مهریه شو به اجرا گذاشته و حالا پشیمون شده بخواد جلوی اجراشو بگیره.با تشکر.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میشه متوفف کرد

  4. ریگی از بلوچستان

    سلام من همسرم از خونه فرار کرده وشناسنامه خودش وکپی از سند ازدواج و کپی شناسنامه من رو برده پیام فرستاده مهریه خودمو اجرا میزارم ازطریق دادگاه مهرش ۳۰سکه هست ایا می تونه تو یه شهر مادریش حدود ۵۰۰کیلومتر ازمن فاصله داره شکایت کنه یاباید بیاد شهری سند ازدواج تنظیم شده

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای مهریه محل عقد مهم است

  5. مهرداد پانیذ

    سلام. همسر من ١٢ ماه کامل است که منزل مشترک را ترک نموده و به خانه ی پدرش رفته است. ٧ ماه قبل مهریه اش را در اداره ی اجرای اسناد به اجرا گذاشت و بلافاصله منزل بنده را که تنها ملک بنده و محل سکونتم است را بابت مهریه او که ۵٠ سکه بهار آزادی است توقیف نمودند. در اداره اجرای اسناد اعتراض کردم و گفتم این خانه محل سکونت بنده و جزو مستثنیات دین است اما نپذیرفتند چند تا سؤال دارم:
    ١) آیا وقتی تو ٧ ماه گذشته هیچ اتفاقی برای پرداخت مهریه نیفتاده است، تکلیف پرونده ما چه می شود؟ آیا به دادگاه ارسال می شود یا همچنان در اداره اجرای اسناد باقی می ماند؟
    ٢) روزی که همسرم مهریه را به اجرا گذاشت قیمت سکه حدود ٢۵ میلیون تومان بود اما اکنون حدود ٣٧ میلیون تومان است. اگر خانه بنده را به مزایده بگذارند و بفروشند آیا مبنای محاسبه قیمت سکه ها، قیمت سکه در زمان به اجرا گذاشتن مهریه (٧ ماه قبل) است یا قیمت روز؟
    ٣) آیا هیچ راهی برای تقسیط مهریه و جلوگیری از فروش محل سکونت بنده وجود دارد یا نه؟
    بسیار سپاسگزارم از سایت بسیار خوبتون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ۱-همچنان پرونده در اداره ثبت می ماند
      ۲-قیمت روز
      ۳- اگر دادخواست تقسیط مهریه بدهید در شرایط شما موثر نیست چون ملک توقیف شده و اعتراض مستثنیات دین هم رد شده

  6. حمید غلامی

    سلام وقتتون بخیر
    بعد از ۱۴ سال زندگی مشترک خانمم میخواد مهریه خود را به اجرا بزاره و من فقط یک خونه و یک ماشین به نامم هست آیا میتواند از اموالی که دارم را به عنوان مهریه بگیرد یا نه
    یا من میتوانم خونه را به نام پدرم بزنم تا نتواند بگیرد
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      تا قبل ازاجرا انتقال رسمی بدید مشکلی نیست اما یک آپارتمان متعارف و در حد شان از مواردی است که برای مهریه استثنا شده است ولی ماشین توقیف میشود

  7. سیما

    سلام وقت بخیر
    من ۷ ماه پیش ازدواج کردم ، نامزدم درست ۱۰ روز قبل از روز عروسی همه چیز رو به بهانه‌ی اینکه توان مالی نداره زد بهم و موجب اختلاف و درگیری بین خانواده‌ها شد. در صورتیکه ارث و میراث و وضعیت مالی مناسبی داره. الان با توجه به شرایطی که پیش اومده حتی اگر قبل از اقدام به مطالبه مهریه ایشون تو این مدت به خاطر فرار از دین معامله صوری انجام بدن من میتونم مهریم رو بگیرم؟
    مهریم ۹۰ تا سکه به صورت عندالمطالبه هست که با توجه به اینکه در دوران نامزدی هستیم چند تا سکه میتونم بگیرم ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر قبل درخواست مهریه شما انتقال بدهد اثبات فرار از دین بسیار سخت است

  8. اسماعیلی

    سلام وتشکر از مطالب خوب ومفیدتان.سوال من این است که در صورتی که زوج اموال خود را به نام فرزندان زیر ۱۸ سال خود زده باشد آیا زوجه میتواند آن اموال را به عنوان اموال زوج در غالب مهریه مطالبه نماید

    1. گروه وکلای پارسای
  9. ali

    سلام خسته نباشید،من و همسرم ۱/۵ ساله تو عقد هستیم، و باهم خوب بودیم اینو هم همه میدونن،هیچ جایی هم واسش کم نزاشتم، ولی الان خانمم دانشگاه قبول شده و میگه نمیخوامت میخوام طلاق بگیرم، ولی من خیلی دوسش دارم بهش گفتم تا اخر واستادم هرکاری میخوای بکن، نزدیک ۲ ماهه قهر کرده و همه جا مسدودم کرده جلو همه بی محلی کرده و هرچیم خواسته بهم گفته ولی من هیچی نگفتم، و خونوادشم همش بهم میگن طلاق بده ولی من هرگز قبول نکردم چون زندگیمو دوس دارم نمیخوام از هم بپاشه، هیچ اموالی هم بنام خودم ندارم، با مهریه اجرا گزاشتن میتونه بهم فشار بیاره که طلاق بگیره یا نه، و من میتونم کاری کنم که دانشگاه نتونه بره یا نه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      جلوی تحصیل رو نمی تونید بگیرید
      ازدواج رابطه عاطفی دو طرفه است…

  10. هلما رحیمی

    سلام خسته نباشید ممنون از این مقاله کاملتون من همسرم در خارج هست اما الان اونا به من تهمت دزدی زدن در حالی که دزد تو خونشون بوده وازم شکایت کردن یکساله که عقد هستم و من می‌خوام جدا بشم اگه جدا بشم میتونم مهریه بگیرم از من چهل سکه است

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فارغ از طلاق مهریه حق شماست البته اگر شوهر در ایران مالی داشته باشد موفق میشوید چون نوشته بودید همسرتون خارج کشور هستند

  11. محمدی

    سلام وقتتون بخیر تصمیم گرفتم مهریه خانممو بدم از کجا و چ جوری اقدام کنم؟البته اختلافی نداریم فقط مهریشو خواسته منم میخوام پرداخت کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به ایشون پرداخت میکنید و بعد دفتر اسناد رسمی میروید و اقرارنامه اخذ میکنید

  12. سان

    سلام
    همسر بنده بابت مهریه مغازه ام رو توقیف کرد و از طریق ثبت مزایده گذاشت و فروخت و برای بقیه مهریه اش اقدام نکرده ، آیا من میتونم از دادگاه درخواست اعسار بدهم و طلاقش بدهم ؟ و اگه بعد طلاق رفت ازدواج کرد من باید همچنان اقساط مهریه اش رو باید بدهم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میتونید دادخواست طلاق بدید و بقیه مهریه رو تقسیط کنید

  13. متین سپه

    سلام من سال ۴۰۰ طلاق یک طرفه گرفتم، مهریه رو تا حالا اجرا نذاشتم فقط همسر سابقم یه چک دویست تومنی بمن داده یه توافق غیر رسمی بین ما بوده ماهی ۶ تومن به من پرداخت کرده الان میتونم مهریه ام رو اجرا بزارم؟ ایشون وقتی بیان میکنم که بهتره مهریمو اجرا بگذارم من رو تهدید میکنن

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر در رای طلاق مهریه باقی مانده باشد بله الآن هم میتوانید اقدام کنید

  14. m,m

    درود. من مهریه ام ۸۰۰سکه هست ۱۱۰تا را اجرا گذاشتم همسرم هم تو دادگاه قبول کرد آلان حکم بردم اجرا گذاشتم چکار باید بکنم آن هم هنوز نرفته اعسار بزنه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در اجرای احکام اموال او استعلام میشود

  15. امداد وکیل

    خسته نباشید ایا اجازه هست از مقالتون در سایتمون استفاد کنیم تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله مشکلی نیست

  16. هاناراد

    سلام ،وقت بخیر
    ۲ ماه پیش سر یه موضوع رفتم دفترخونه ای که ازدواج کرده بودیم فرم پر کردم که جلو فروش خونه و ماشین همسرم رو بگیرم اما گفتم تو سایت بارگذاری نکنید تا تماس بگیرم
    سر یه موضوع با دفتر خونه به مشکل خوردم خودش خود سر برداشته بارگذاری کرده برام پیام اومده پرونده اجرایی با شماره فلان و رمز فلان باز شده
    من نمیخوام همسرم متوجه بشه
    اگه پیگیری نکنم پرونده خود به خود بسته میشه؟یا باید حضوری جایی برم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      پیگیری نکنید

  17. امیر

    سلام
    مهریه همسرم ۳۱۰ سکه بوده که هیچگونه اموالی در اداره ثبت مشخص نشده و ایشان از طریق دادگاه ۳۰ سکه اجرا گزاشته اند و بنده هم درخواست اعسار دادم
    ایا در صورت تایید اعسار بنده همسرم میتواند از طریق دادگاه مابقی مهریه را به اجرا بگذارد؟یا باید اقساط این ۳۰ سکه تمام شود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      میتواند دادخواست بدهد

  18. حسن

    سلام من پدر زنم الان تو دوران عقدم ازم رسید داره میتونه چکار کنه باهاش چیزی هم بنامم نیست

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      منظور از رسید چیه؟ بابت چی؟

  19. صادق طبسی

    سلام.من ۳ماهه ک خانومم قهر کرده و رفته خونه باباش و مهریشو اجرا گذاشته و ی زمین داشتم ب نفع خودش توقیف کرده ولی برای سکه ها هنوز دادگاهی تشکیل نشده.اما الان میخواد بگرده و زندگی کنه ولی میگه پرونده مهریه رو نمیبندم ک زمین توقیف بمونه ولی ازت سکه نمیخوام.بنظر شما با این شرایط قبول ب برگشت کنم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فکر بدی نیست

  20. پژمان طالبی

    من وکالت در طلاق را به همسرم دادم ولی در متنی که محضردار می‌خواند و من می‌نوشتم کلمه بلا عزل را ننوشتم آیا میتوانم آن را فسخ کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      سند های وکالت دفترخانه تایپی است و با تایید متن فقط شما امضا میکنید و قسمتی وجود دارد که نشان میدهد بلاعزل است یا خیر بنابراین متن سند وکالت را ملاحظه کنید و یا به دفترخانه مراجعه کنید تا متوجه بشید که وکالتی که دادید بلاعزل است یا خیر

  21. م.صرافت

    سلام
    من مهریه ام گذاشتم اجرا مهریه ی من ۹۹۹ ربع سکه و ۱۴ سکه است میخاستم بدونم شوهرم میتونه برای ده درصد اولیه مهریه ام تقاضای اعسار و قسط بندی بده
    متشکرم

    1. گروه وکلای پارسای
  22. فاطمه

    سلام و عرض ادب
    من شوهرم ۵ سال خارج از کشور بهمراه یکی از پسرام زندگی میکنه تو ایران فقط ۱ خونه ورثه ای داره تو کرج بنده از اداره ثبت درخواست مهریه کردم و اونجا توقیف شده الان که قراره تقسیم ارث صورت بگیره و حق بنده حاضره باید اجرای حکم بگیرم؟از کجا؟
    یا اینکه آیا اجرای حکم لازمه ویا از راه دیگه میتونم مهریم رو بگیرم یا خیر؟ممنون از راهنمایی تون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اقدام برای درخواست مهریه از اجرای ثبت کافیه

  23. حمیده جباری

    من‌ با همسرم اختلاف داریم میخواد مهاجرت کنه ولی من نمی خوام میخوام ممنوع الخروجش کنم ، هیچ مالی هم به نامش نداره فقط یه ماشین

  24. حمید حیدری

    سلام من اقا هستم و عقد کردم.هنوز عروسی نکردیم عقد هستیم و اسمش تو شناسنامه ام هست.و من زنم رو دوست دارم نمی خوام طلاقش بدم.آیا زن من می تونه مهریه رو اجرا کنه و در خواست طلاق بده

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      طلاق در دوران عقد بدون رضایت شوهر خیلی خیلی دشواره اما میتواند درخواست مهریه کند

  25. زهرا

    اگر قباله مهریه نداشته باشم می‌شود مهریه را اجاره گذاشت

    1. گروه وکلای پارسای
  26. سعید

    سلام ببخشید اگر همسرم مهریه رو در دفتر اسناد رسمی ببخشه و در سند ازدواج هم قید بشه که بخشیده من بخام طلاقش بدم بازم می‌تونه مهریه رو بگیره ؟

    1. گروه وکلای پارسای
  27. ناشناس

    سلام شوهرم با مدارک جعلی رفته سرکار شرکت زیر نظر سپاه با مدارک برادرش رفته الان هیچی بنامش نیست حقوقشم بنامش نیست عید سال ۱۴۰۱ از خونه قهر کرد رفت بعد ۹ ماه اومد اشتی کردیم که نامه از پاسگاه دارم که خونه رو ترک کرده الان باز دوباره رفته الان من با دوتا بچه چکار کنم نه خرجی هیچی نمیده میخام مهریه بگیرم هیچ پولی هم ندارم چکار باید بکنم تورو خدا راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نمیدونم شرایط، شما چطور است و آیا مراجعه به مراجع قضایی به نفعتون است یا هیر در هر صورت یا شکایت ترک انفاق کیفری کنید و یا دادهولست مطالبه نفقه حقوقی

  28. سیامک تقوی

    سلام و ارادت ورثه زوجه مهریشونو از طریق ثبت اجرا گذاشتن و یه ماشین توقیف کردن و منو ممنوع الخروج کردن ، بنده پزشکم و به قطر رفت و آمد داشتم و شغلمو از دست میدم ، تگر برای ادامه اموالی که ندارم به دادگاه مراجعه نکنند‌برای انتقال به دادگاه بنده چه میتونم بکنم ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سسلام
      دادخواست اعسار بدید

  29. 7

    با سلام
    اگه دفتر ازدواجی که در آن ازدواج ثبت شده به دلیل فوت صاحب دفتر بسته شده باشه چگونه باید اقدام کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای دفترخونه کفیل مشخص میکنند یعنی دفترخونه دیگری به عنوان کفیل معرفی میشه

  30. Na

    سلام وقتتون بخير
    ببخشيد من ميخواستم مهريم بزارم اجرا ولي شوهرم هيچي به نامش نيست و هيچي نداره ولي دو ساله پيش گردش حساب ميلياردي داشته اما الان ورشكست شده . ميخواستم بدونم گردش حساب براي گرفتن مهريه تاثير داره يا نه ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سسلام
      گردش مالی زیاد دو سال پیش موثر نیست

  31. E

    سلام من ۱۴سال ازدواج کرد دوتا پسر دارم الان ی ارث از طرف خانواده همسرم بهمون رسید میخواستیم زمین بخریم خواهر شوهرم خیلی تو زندگی ما دخالت میکن نزاست شوهرم خونه رو به اسم خودش بگیره گفت اگر به اسم خودت گرفتی خانمت مهرش میزاره اجرا برای همین زمین به اسم خواهرشوهر گرفت وی وکالت به شوهرم داد من میخوام مهریم بگیرم مهریم ۷۰۰سکه هست اصلا مهریه نمیخوام میخوام ی ترس باش باشه ممنون میشم راهنمایی

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مطمئن باشید مهریه اجرا گذاشتن برای ترساندک تصمیم اشتباه و اثر معکوس داره از ما گفتن

  32. پیام

    آیا ولی زوجه می تواند از جانب دختر غیر بالغ مهریه دختر خود را ابرا کند ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      سوال فنی خوبی است قانون مدنی در این زمینه ساکت است و مقرره ای ندارد و در این موارد باید از تحلیل حقوقی مستنبط از اصول و قواعد کمک گرفت و به نظر مشهور فقها مراجعه کرد
      به نظر میرسد به دلیل محبت و دلسوزی فراوان ولی قهری مثل پدر اصل و فرض بر صحت تصرفات حقوی او نسبت به فرزند باشد ولی اگر محرز شود بحث خیانت یا ضرر عمدی در میان است وصف امانت به کلی از او زائل است و در مواردی هم که عدم رعایت مصلحت آشکار اتفاق افتاده میتوان بطلان عمل حقوقی را از مرجع قضایی درخواست داد

  33. نیلو احمدی

    سلام.
    من مهریمو در دفتر ثبت اسناد به اجرا گذاشتم به تعداد ۱۱۴ سکه. همسرم فقط یه خونه داره و شاغل هم نیست و خونه پدرش زندگی میکنه. میخواستم ببینم اگه الان خونه رو به نام کس دیگه ای بزنه، قابل اثبات هست که برای ندادن مهریه این کارو کرده و آیا چیزی از این خونه به من میرسه یا نه؟ ممنونم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلاسلام
      یک خونه متعارف با توجه به شان مرد از مستثنیات دین است و برای مهریه روی آن حساب نکنید

  34. نیما اعلمی

    سلام وقت بخیر ممنونم بابت توضیحات خوبتون.سوالی که دارم اگر مرد توان پرداخت مهریه با فروختن خودرو داشته باشد قبل از توقیف پلاک یا بعدش راهی دارد که بشود ماشین را ازاد فروخت و مهریه را تسویه کرد؟یا خودشون میان میبرن میفروشن؟فرصت زمانی حتی یک هفته برای پرداخت وجود ندارد؟درخصوص اموال بخشیده شده درشروع ازدواج مثل حلقه های ازدواج یا هدایای ارزشمند که فاکتور دارند ایا قابل مسترد شدن است؟درصورتی که بنابر تارفات فاکتور به نام زوجه باشد ولی هزینه ی ان را زوج متقبل شده باشد و قابل اثبات باشد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      پروسه مزایده گذاشتن خودروی توقیف شده برای مهریه تا حدودی طولانی است و میتوانید کسی از دوستان و آشنایان را به عنوان خریدار به جلسه مزایده بفرستید

  35. مهشید بخشی

    سلام
    من مهریمو ازطریق ثبت اقدام کردم چون مالی بنامش نبود نتونستم کاری بکنم ،الان از طریق دادگاه اقدام کردم از ۳۱۴ تا سکه ۲۰عدد گذاشتم،هزینه دادرسی هم پرداخت کردم ،پدرش فوت کرده و همه ملک ها بصورت قولنامه ایی هست از ماده ۱۰۱ استفاده کردم تا سهم ارثش و بگیرم ،هنوز در مرحله کارشناسی هست، میخواستم ببینم اگه ملک ها ثابت شود و بتونم توقیف کنم آیا میتونم الباقی مهریمو اجرا بزارم همزمان با این پرونده و اینکه آیا قانونی هست ک‌بتونم هزینه دادرسی و همون اول ندم چون هزینش خیلی سنگین میشه ۳۰۰تا سکه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله میتوانید مابقی مهریه رو دادخواست بدید و با تامین خواسته توقیف کنید برای هزینه دادرسی هم اعسار بدید

  36. میلاد قوی بازو

    سلام بنده خانومم رفته مهریه شو گذاشته اجرا و اینکه مهریش به زمان قدیم یک میلیون تومان بوده حساب کردن میشه حدود ۲۶۹ میلیون و اینکه من ۳ تا ماشین دارم دوتا سنگین و یه سواری آیا میتونه واس مهریه توقیف کنه یا من میتونم درخواست اقساطی رو بدم ب دادگاه؟ یا اینک چون دارم دادگاه نقدی میگیره؟ ممنون میشم توضیح بدید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از نظر دادگاه شما توانایی پرداخت دارید و خودرو هم قابل توقیف برای مهریه است

  37. P

    سلام
    من ۷ماه میشه که ازدواج کردم
    قبل از ازدواج خانوادم با پدر همسرم توافق کردند که من تا دیپلم درس مو بخونم ولی حالا همسرم نمیزاره و میگه به درد نمیخوره و پول شهریه و رفت و آمد منو نمیده و میگه خانوادت که با درس خوندن تو موافق هستن بگو هزینه شو هم بدن
    جدا از این هزینه زندگی رو هم خیلی وقتا نمیده و میگه ندارم در صورتی که میدونم اون قدری درآمد داره ولی پنهمون میکنه میزنع به یه حسابی که فک میکنع اطلاعی ازش ندارم (یه روز به طور اتفاقی اون حساب و فیش های واریزی شو دیدم) یا میده به خانواده خودش که براش نگه دارن
    اوایل زندگی با اینکه درآمد شو پنهون می‌کرد ولی حد اقل اونقدری میذاشت که بتونم وسیله های لازم برا خورد و خوراک خونع رو بخرم ولی حالا همینم نمیزاره و میگه ندارم
    دیگه خسته شدم
    میخوام مهریه مو بزارم اجرا و بعد طلاق بگیرم میخواستم راهنماییم کنید و مراحل شو بهم بگید که چطوری میتونم اینکارو بکنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مالی به صورت رسمی و قانونی به نام نداشته باشه مطالبه مهریه سود چندانی براتون نداره

  38. پریسا نقد

    سلام سوالی دارم همسرم من اعتیاد دارن از قبل ازدواج داشتن سال ۹۴ ازدواج کردیم و ی پسر ۵ ساله هم داریم همسر هیچی نداره از مال دنیا بغیر از ۴۰ میلیون پول پیش خونه ای ک زندگی می‌کنیم ایشون سه دفعه تا حالا کمپ بستری شده اما فایده ای نداشته از کار هم اخراج شده و در آمدی نداره فعلا
    سکه مهریه من ۲۵۰ عدد هست میتونم بزارم اجرا و درعوض حضانت پسرم رو بگیرم و جدا شم ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهربه و حضانت از نظر دادگاه ربطی به هم ندارند

  39. النا فرد

    سلام من سوالی دارم همسرم در اثر تصادف قطع عضو شدن و مشکلات زناشوییی زیادی با ادله داریم ک زوج خیانت داشته رفت و آمد بدون عذر موجه و نپرداختن حتی ۱ ریال نفقه توهین به همسر و توجه نکردن به فرزند پسرمان به ایشون دیه تعلق میگیره و مال فقط یک ماشین ک قسط آخر هم پرداخت نشده و یک دستگاه کارتخوان در مغازه ای ناشناس من برای اقدام مهریه چه مراحلی انجام بدم اجرای ثبت یا دادگاه ؟ از دیه زوج به زوجه چیزی میرسه با وجود یک فرزند ؟ از ماشین میشه توقیف اموال کرد مهریه ام ۱۲۴ تا سکه و ۳ دانگ خانه هست ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای شروع در ابتدا حتما باید به دفتر رسمی ازدواجتون که سند ازدواج را نوشته مراجعه کنید
      بله از دیه هم همسر ارث میبرد

  40. ابوالفضل فتح الهی

    سلام خانم ۱۵روز قهر کرده رفته خونه باباش ۲تا بچه دارم بعد ۱۴سال ازدواج کردیم من میخوام پسرم میگم اینکار نکن زنم دخالت میکنه ما از اولش مشگل داشتم من دیگه خسته شدم از دست این زن هر روز از سرکار میام میبینم خونه نیست کجا رفته خونه باباش الان دیگه میخوام واقعاً جدا بشم برادرش تو زندگی ما خیلی دخالت میکنه مهریه اش ۲۱۴ تا سکه است من خودم کارگر هستم نه خونه ای دارم فقط ۲۰میلیون پول پیش دادم خونه اجاره کردم ماهی ۳میلیون اجاره میدم طبق قانون کار حقوق میگیرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از این مشکلات خرده همیشه هست با هم بسازید شما کارگر زحمت کش با این تورم و گرانی خودت رو اسیر دادگاه و مراحل طلاق نکن… محبتت رو بهش بیشتر کن به زندگی دلگرمتر میشه دیگه یه جاهایی هم باید تحمل کرد…
      اما اگر زمانی دادخواست طلاق بدهی در نهایت برای مهریه نفقه ایام عده اجرت المثل باید فکری کنی در هر صورت درست است که قسطی میشود اما با این وضع مالی به دردسر میفتی

  41. الناز....

    سلام من شوهرم میخاد جدابشه وچن روز قبل از اقدام.طلاق خونه رو زد بنام یکی دیگ خونه قولنامه ای هستش سند نداره چطور میتونم خونه رو بعنوان مهریه ازش بگیرم؟؟
    شغل همسرم هم ام دی اف کار هستش

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهریه از یک خونه وضول نمیشه به عبارت دیگه مطابق قانون عر کس حق دارد یک خانه در حد شان داشته باشد و بابت هیچ بدهی حتی مهریه خانه را به فروش نمی گذارند

  42. نرگس

    سلام وقتتون بخیر، من شوهرم شغلش معلمه و اموالش یه مقداری تو بورس بود که توقیف شد یه ماشین هم داشت ۲۰ روز قبل به اجرا گذاشتن به نام یکی دیگه کرد ، مهریم ۱۰۰ سکه اس و الان یک چهرم حقوقش ماهیانه به حسابم واریز میشه، اگر بخوام مهریه رو سکه ای کنم و اینطور خورد خورد نباشه چطور و چند وقت یه بار بهم تعلق میگیره ؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ببینید در اداره اجرای ثبت وقتی حقوق را توقیف میکنید یک چهارم از حقوق ماهیانه توقیف میشود مگر اینکه پرونده ثبت را خاتمه بدهید و از دادگاه ادامه کار را بدهید

  43. Zahra yarahmadi

    سلام من دوماه قهر کردم ۱۳۷۸ سکه مهریه دارم حالا میخا مهریه مو بزارم اجرا باید چیکار کنم کلش بهم تعلیق میگیره ،چطوره؟
    ممنون میشم جواب بدین

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خانم از این قهر و آشتی ها زیاده به سرعت کار رو به شکایت و دادخواست نرسونید مخصوصا اگر مال قابل توجهی برای توقیف نباشه
      اما جواب حقوقی اینکه مقدار مهریه هر مقدار در عقدنامه باشد برای آن اجراییه صادر میشود

  44. پژمان پرستش.خبرنگارروزنامه نگار

    سلام بنده ۵۲-سن دارم سی سال ازدواج کردم ده سال پیش باخانمم دعواکردیم شکایت کرد ت. افقی خونه ای زدم بنامش ایشون کل مهریه نفقه اجرت المثل روبخشید… بنده اشتی کردم چون دوتا بچه بزرگ دارم شروع به زندگی خونه روفروختم یک خونه بزرگترخریدم بنامش زدم اما ن این ن خونه قبلی جایی ذکر نشده وایشون محضری همچی روبخشید امکان داره دوباره بخوادشکایت کنه مهریه یااجرت المثل ونفقه بگیره یابرم محضر زدن خونه بنامش روثبت کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نگران نباشید ادعای ایشان به نتیجه نمیرسد

  45. مهدی صادق نیا

    با سلام و احترام فراوان
    خانم بنده یک سال پیش -حدود مهر ۱۴۰۱- رفت خونه پدرش و از طریق اداره ثبت تقاضای مهریه ش که ۱۱۴ سکه بود کرد و با خط و امضای خودش جمعا تقاضای یک میلیارد و ششصد میلیون- با قیمت روز سکه ۱۴ میلیون- رو از طریق کسر یک چهارم حقوقم رو کرده بود. و یک چهارم حقوقم از سال گذشته به حساب خانمم واریز میشه. الان اومده از طریق اداره ثبت رضایت داده و متعاقبا از طریق دادگاه درخواست مهریه داده. با توجه به اینکه سال گذشته خودش درخواست دریافت یک میلیارد و ششصد از طریق کسر یک چهارم حقوقم رو به ازای مهریه کرده و خودشم امضا کرده، ایا میتونه بعد از یک سال از طریق ثبت رضایت بده تا بتونه از طریق دادگاه شکایت کنه. در ضمن ما یک دختر ۳ ساله داریم و من هنوز نمیخوام طلاقش بدم

  46. مهدی صادق نیا

    سلام و احترام و تشکر از پاسخ به سوالات
    همسر بنده سال گذشته از طریق اداره ثبت تقاضای مهریه کرده و خودش نوشته و امضا کرده که در ازای ۱۱۴ عدد سکه، یک چهارم از حقوقم کسر بشه و به حسابش واریز بشه، الان بعد از ۸ ماه رفته اداره ثبت رضایت داده و دوباره از طریق دادگاه مهریشو به اجرا گذاشته، ایا میتونم اعتراض کنم و با توجه به اینکه سال گذشته خودش در اداره ثبت امضا کرده که در ازای ۱۱۴ سکه جمعا به مبلغ یک میلیارد و ششصد میلیون ( قیمت سال گذشته سکه ۱۴ م بود ) یک چهارم از حقوقم را دریافت کنه، ایا الان میتونه از اداره ثبت رضایت بده و دوباره از دادگاه اقدام کنه؟ ضمنا کارمند هستم و یک دختر ۳ ساله داریم و هنوز نمیخوام طلاقش بدم و تغییری در وضعیت مالی من ایجاد نشده و مثل سال قبل توانایی پرداخت ندارم. بسیار ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      کار خلاف قانونی نکرده مگر اینکه در اداره ثبت بخشیده باشد شما هم بعد از صدور رای دادگاه بر پرداخت مهریه دادخواست اعسار بدید

  47. محمد۰۳۷

    سلام سه سال از عقد منو همسرم میگذره و ایشون هر دفع تو هر شرایطی به چیزو بهونه می‌کنه و یک ماه دوماه شاید بیشتر با بنده قهر می‌کنه و خونمون نمیاد و من به شدت تو دچار هزار مشکل شدم می‌خوام جدا شم با کمترین خسارت ؛مالی به اسم بنده نیست یه ماشین دارم که اونم به اسم پدر بندس شاغل رستورانم و حقوق قانون کار دارم و الان نمی‌دونم باید چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از این قهر و آشتی ها زیاده با خانواده مسورت کنید سعی کنید محبت بیشتری کنید و مدارا کنید اگر یک زمانی به نتیجه قطعی جدایی رسیدید سعی کنید در وهله اول توافقی باشه

  48. R h

    سلام خسته نباشید من چند سال پیش عقد کردم خانومم مهریه از طریق اداره ثبت اجرا گزاشته و الان چند ساله داره از حقوقم یک چهارم میبره اون موقع توی برگه لازم الاجرا زده۱۱۴سکه به ارزش ۶۰۰میلیون و این چند ساله داره از طریقه اداره ثبت میبره هروقت حقوق اضافه شد قسط مهریه هم زیاد شد الان من بخوام طلاقش بدم بر مبنای قیمت جدید سکه هست یا همون قیمت۶۰۰میلیون که چند ساله داره میبره؟؟؟ممنون میشم جواب بدین از هرکس پرسیدم نمیدونه یا جواب مشخصی ندادن حتی دادگاه هم رفتم خودشان نمیدانند چی به چیه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نظر ما یا خود سکه باید پرداخت شود و یا قیمت روز

  49. شاهین

    سلام وعرض خسته نباشید جسارتا بنده دادگاه اعسار مهریه رای آوردم و اعتراض زدم اما جواب اعتراض خودم و خانمم بی نتیجه بود و رای قطعی همان قبلی اومد الان پیش قسط رو ندارم بدم میتونم مجددا اعتراض بزنم؟ با توجه به اینکه سکه همینطور روند افزایشی رو داره طی میکنه میتونم اعتراض بزنم؟ باید دادخواست جدید بدم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بگذارید یکی دو ماه بگذره بعد دادخواست تعدیل پیش قسط و اقساط، بدید

  50. ابراهیم

    سلام ووقت بخیر خانمم ماشینم رو از طریق اجرای ثبت واسناد املاک بابت مهریه توقیف کرده و ۶ ماهه ماشین بلا استفاده مونده وتوقیف فیزیکی نشده با اون ماشین بنده در اسنپ وتپسی کارمیکردم درخواست اعسار مهریه دادم و دادگاه قبول کرد و پیش قسط یک سکه و الباقی هر ۸ ماه رای داده ورای پس از تجدید نظر ها قطعی شده حالا چطور میتوانم ماشین را از توقیف آزاد کنم؟ به کجا باید مراجعه کنم؟ سپاس از توجهتان

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با دادنامه های دادگاه به اداره ثبت اسناد قسمت مهریه مراجعه کنید

  51. رویا

    سلام من چهار ماهه عقد کردم مدتی پیش به طور اتفاقی فهمیدم همسرم داره مواد مصرف میکنه
    میخواستم ببینم چطور میتونم طلاقمو بگیرم
    و این مدت ما نزدیکی نداشتیم الان من مهریمو اجرا گذاشتم اما درخواست طلاق ندادم مطمئنم تو این مدت خانوادش کاری کردن که ترک کنه که حرف من در دادگاه در مورد اعتیادش سندیت نداشته باشه الان من چیکار کنم که هم طلاقمو راحت بگیرم و هم مهریه؟!؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با توجه به مدت کم عقد و طیق آنچه نوشتید طلاق با مهریه به جایی نمیرسد توافقی جدا بشید و وقت خودتون رو در دادگاه ها تلف نکنید

  52. امین توکلی

    سلام عرض ادب من با همسرم مشکل دارم اخلاق نداره پرخاشگره یه خونه شیش دانگ به مهرشه و من خونه ندارم ایا خونه چطوری میرسه بهش و هیچ چیز به اسمم نیسته

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر وسع مالی ندارید که هیچ جای نگرانی ندارد شما معسر هستید

  53. مهدی محمدی

    سلام من همسرم داره می‌ره برا طلاق و مهریه من ی خونه دارم توش زندگی میکنم ی تاکسی هم دارم وسیله کارمه می‌تونه بزاره اجرا ازم بگیره

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر نگران نباشید در صورت توقیف هم با اعتراض شما و بررسی از سوی اجرای ثبت رفع توقیف میشود

  54. حبیب شرف

    سلام ،سایتتان بسیار مفید و راهنمایی کنند خوبی می‌باشد ،
    سوالی داشتم میخواستم بدانم ۱- در خصوص اموالی که قبلاً زوج به دلیل بدهی های خود یا هر دلیل دیگر مصالحه نموده و در زمره دارایی‌های زوج قلمداد نمود.
    ۲- در خصوص گردش های حسابهای زوج چطور وتا چه زمانی قابل بررسی است

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به گردش حساب شما کاری ندارند
      برای شرط تنصیف دارایی اموال موجود در زمان درخواست طلاق ملاک عمل است

  55. یخی

    سلام من در دوران عقد هستم به دلایل اخلاقی و بیخیالی های نامزدم برای تشکیل زندگی قصد جداشدن دارم ولی هنوز زیر یک سقف نرفتیم آیا درصورت پرداخت نکردن وامم اگر مهریم رو اجرا بزارم قبل از تمام شدن پرداخت مهریه ماکامل جداهستیم ومن میتوانم ازدواج کنم یا او؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط در صورت طلاق و انقضای مدت عده شرعا و قانونا میتوانید ازدواج کنید

  56. محمد قربانیان

    با سلام
    مهریه همسرم ۲۵۰ سکه بوده که ۵۰ سکه اقدام کرده و منجر بع صدور حکم و اعسار هم پذیرفته شده
    الان ۱۰۰ سکه دیگع از یه شعبه دیگه اقدام کرده و حکم صادر شده
    میخوام بدونم میتونم کاری بکنم که شروع اجرای ۱۰۰ سکه که الان اجرا گذاشته بعد از اتمام ۵۰ سکه باشه
    چون توانایی مالی اینکه هر رو اقساط رو پرداخت کنم ندارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله قاضی را در جریان اقدام دوباره برای مهریه قرار بدید

  57. زینب

    سلام الان با توجه به قیمت سکه پیش قسط مهریه چقدر است؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مبلغ مشخص ندارد و قاضی موردی با توجه به وضع مالی مرد تصمیم گیری میکند

  58. علی اسلامی

    سلام مهریه خانوم بنده ۲۵۶ عدد هست و عندالمطالبه اگه بخواهد به اجرا بذاره میتونه خونه ی که در آن سکونت داریم رو بگیره یا خیر ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر مگر اینکه خانه ای گران باشد

  59. آزادنیا

    مهریه بر پایه سکه طلا وبا قیمت روبه افزایش وسرسام آور و با تعداد بالا ،عامل و وسوسه اصلی ۹۰درصد طلاقهاومنفی شدن نرخ رشد جمعیت کشور و مواجه شدن با بحران پیری جمعیت و زده شدن جوانان از ازدواج است،حذف سکه طلا و رواج مهریه براساس سنت نبوی عامل رشد و جوان سازی جمعیت میباشد

  60. اری نقوی

    سلام اگر عقدنامه در دفتر ازدواج شهر محل سکونت من صورت گرفته باشد و کد ملی خانمم هم برای همین شهر باشد و ده سال باهم زندگی کرده باشیم میتواند از یک شهر دیگر از بنده شکایت کند برای مهریه یا باید از همین شهر شکایت کند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط از دفتر ازدواج ثبت کننده عقد

  61. Sahar

    سلام وقتتون بخیر
    من همسرم ایران نیست چطوری میتونم برای مهریم اقدام کنم اصلا امکانش هست؟ چون اینجا هم هیچ چیزی بنام ایشون نیست از طریق خانواده میشه؟!

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نه از خانواده ایشان نمیتوانید مطالبه کنید

  62. Sara

    سلام
    در چه صورتی پرداخت مهریه
    ماهی یک سکه میشود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      زمانی که درآمد ماهیانه مرد زیاد باشد و اثبات شود که به تشخیص قاضی هم بتواند یک سکه را با این قیمت زیاد پرداخت کند و هم مقداری برای خرج عمومی ماهانه او باقی بماند

  63. N.R

    سلام
    من و همسرم اصلا زندگی خوبی نداریم و همسرم هم موافق طلاق هستش
    و احتمال زیاد بعد از کنکور دخترم طلاق بگیریم
    یکسال و نیم دیگه
    مهریه من ۱۱۰ سکه هستش و وضع همسرم خوبه
    هم خونه داره هم ماشین
    به چه صورت میتونم مهریمو کامل و بدون دردسر بگیرم
    اگه خونه و ماشین بزنه به اسم یکی دیگه چی میشه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر قصد طلاق توافقی دارید که در مورد میزان مهریه و نحوه پرداخت هم باید توافق باشد وگرنه از توافق خارج است در غیر این صورت فقط ماشین را میتوانید توقیف کنید یا مال دیگری به غیر از یک خانه که در آن سکونت دارد
      اگر پیش دستی کند و اموال را انتقال دهد کار خیلی سخت میشود و عملا به نتیجه نمیرسید با شرایط شما بهترین کار این است که توافق کنید

  64. علی حسینی

    سلام خسته نباشید
    خواستم بدونم با وام ازدواج وسیله خونه با یه ماشین خریدم سند به اسم مادر خانومم میتونم پس بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نتیجه رسیدن این پرونده ها ضعیفه

  65. سهیل رضوانی

    سلام
    اگر زن مهریه را به اجرا بگذارد ولی شکایت نکند و مرد مال نداشته باشد و فقط مقدار کمی پول نقد در حساب های وی مسدود بشود ، مرد باید چه کند که تکلیف مهریه و پرداخت قسطی ان مشخص بشود ؟درصورتی که زن شکایت نمیکند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      میتوانید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه از طریق دفتر خدمات قضایی ثبت کنید

  66. بهزاد عباسی

    با سلام و خسته نباشید، ببخشید بنده در دوران عقد حتی سر زندگی هم نرفتم با همسرم ولی به دلیل اختلافات زیاد ایشون ۸ ماه هست که منو از همه جا مسدود کرده و مهریش رو هم اجرا گذاشتن و ممنوع و الخروج کرده بنده را، ما خواستیم صحبت کنیم خانوادشون اجازه ندادن، خواستم بگم الان با این وضعیت گرونی سکه مهریه به چه نحوی قسط بندی میشه؟ من حتی توان دادن پیش پرداخت هم ندارم و برام سخته کار بنده هم خصوصی هست با یه حقوق متوسط بخور و نمیر
    و بنده مقدار زیادی طلا براشون گرفتم دستشون هست فاکتورش رو دارم میتونم پس بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مالی برای توقیف نداشته باشید نگرانی وجود ندارد با توجه گرانی شدید سکه و با توجه به میزان درآمد ماهانه اقساط بلند مدت تعیین میشه و فعلا جلب هم که ندارد

  67. زر

    باسلام
    من طی دعوا های زیاد دیگر با همسرم زندگی نمیکنم و الان ۶ ماه است و اقدام به گرفتن نفقه هم نکردم ولی مهریه ام را به اجرا گذاشته ام همسرم اموالی ندارد فقط حقوق از شرکت خصوصی دارد اگر اقدام به درخواست نفقه کنم برای گرفتن چه می شود؟ هنوز دادگاهی برای تعیین و دادن مهریه ام (۱۱۰سکه) انجام نشده و من به خاطر قرض و شرایط مالی ام به این اموال بسیار نیاز دارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      معمولا رویه بر این است که تا زمانی که مرد رای تمکین نگرفته به دادخواست زن برای نفقه معوقه رای میدهند ولی شرعا اگر خودتان منزل را ترک کردید و تمکین نداشتید نفقه به شما تعلق نمی گیرد

  68. نیما نایبی

    سلام علیکم

    بنده حقوق اداره کار میگیرم یه پراید دارم و مستاجر هستم مهریه همسرم ۵۵۰ سکه عند المطالبه هستش مدام بحث داریم‌ میگه اگر پیش خونه وسایل و ماشین بهش ندم میره مهریه رو اجرا میزاره میخواستم ببینم اگر این کار بکنه چه بلایی سرم میاد زندگیم دوست دارم نمیخوام از هم بپاشه…

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ودیعه منزل استیجاری و به قول شما پول پیش توقیف نمی شود فقط پراید را میتواند توقیف کند و باقیمانده مهریه قسطی میشود جای نگرانی ندارد

  69. محمد

    سلام.ایا درست است که مهریه بر هر بدهی مرد ارجحیت دارد؟
    مثلاً اگر مرد محکوم به پرداخت مبلغی شده باشد(مثلاً دیه) آیا همسرش با درخواست مهریه میتواند جهت دریافت موجودی حساب یا اموال در اولویت قرار گیرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله درسته
      به شرطی که سایر طلبکار ها زودتر توقیف نکرده باشند

  70. علی محمدبنیانی

    سلام وعرض ادب
    درجواب پیام قبلی که فرموده بودید،شکایت شمابه نتیجه نمیرسدوازاین مواردزیادهست متاسفانه،،آیامیشودمنزل راباوجوداینکه کلیه هزینه های خریدوبنام زدن را خودم پرداخت کردم وتمامی فیش های پرداختی را در اختیار دارم،سندرابرگردانند بنام خودم.ممنون میشم راهنمایی فرمایید.باتشکروسپاس

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله متوجه سوال شما شدم ولی این پرونده ها به نتیجه مطلوب منجر نمیشه

  71. علی محمدبنیانی

    باسلام وخسته نباشید
    خواستم ببینم بنده ۵سال پیش یه باب منزل راکه با هزینه خودم خریده شد،بابت دلگرمی همسرم به زندگی که بارها می‌گفت یه منزل هم بنام من کن،سندرابنامش زدم.الان رفته ازطریق اجرای اسناد رسمی مهریه رابه اجراگذاشته.
    خواستم ببینم میتوانم شکایت کنم ومنزلی راکه بنامش زدم به عنوان مهریه گذاشته شود.باتشکروسپاس از راهنمایی که میکنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      شکایت شما به نتیجه نمیرسه از این موارد زیاد است متاسفانه

  72. حمیدرضا

    سلام.من باهمسر مدتها ست که اختلاف داریم وهر بار که قهر کرده با ریش سفیدی اطرافیان بازگشته به زندگی وهر بار هم هرکی که امده میانجی شده گفته همش بخاطر چرت و پرت زندگیتون رو خراب نکنید ودی متاسفانه نمیدونم چه مشکلی داره بالاخره بعد از این همه سال جنگ و دعوا .تلاش من که زندگی از هم نپاشه طلاق ومهریه شو اجرا گذاشته ۱۴سکه هست ومن نه ملکی نه سرمایه ای ونه چیزی دارم ویه کارگر ساده هستم وبااین شرایط گرانی سکه توان دادن شو ندارم دادگاه چه رآی برای من صادر میکنه 🙏🏻🙏🏻ممنون از راهنمایی تون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مالی ندارید جای نگرانی ندارد قضات هم در همین جامعه زنذگی میکنند و شرایط سخت مالی کارگرها و گرانی سکه را میدانند اقساطی با توجه به توان پرداخت شما در نظر گرفته میشود ببینید مشکلات و ریشه اختلاف با همسر کجاست تا زندگی گرمتر شود تا میتوانید از محبت کلامی به همسر دریغ کنید که کلید همه مشکلات زندگی است

  73. امیرربیعی

    سلام
    من باخانومم سه ساله سرزندگی هستیم الان یک ساله درست خانه نیست همش بامادرش هست بیرون هست مریض میشه خانه مادرش میرودمیگه توپول نداری هیچی نداری الان یک ماه سرزندگی درست نیس همش شب هااونجامیمونه میگه من هفته ای دوشب خانه مادرم میمونه راهی هست درست بشه منم یک کارگرهستم همش تهدیدمهریه طلاق سکه زندان میکنه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دیگه مثل قبلا زندان در مهریه نیست…
      شما با شناختی که دارید به دور از عصبانیت و تصمیم احساسی در نظر بگیرید که اولا چقدر خودتان در به وجود آوردن این شرایط مقصرید و ثانیا قابل اصلاح است یا خیر و ثالثا ایشان اساسا زن زندگی و تمکین از شوهر است یا نه؟
      رابطه مادر خانم با شوهرش چطوره؟ در بسیاری از موارد سبک شوهر داری و احترام به همسر توسط خانمها شبیه مادرشون است حتی اگر شرایط سنی، تحصیلات و عقاید با مادر فرق کنه فقط سبک رفتار با شوهر منظورمه

  74. ساناز همتی

    حدود یک ماه پیش که بحث و بگو مگو داشتیم تصمیم گرفتیم از هم جدا بشیم.به همسرم گفتم مقداری از اموالت رو باید به من ببخشی و من از مهریه میگذرم.حالا میگه دقیقا همون یک ماه پیش خونه ای که یه جای دیگه داشته رو فروخته بهش میگم یه سند یه مدرک بهم نشون بده که ثابت که خونه فروختی نشون نداد که نداد و گفت که پولش تو حساب دوستشه. منم گفتم مهریمو میذارم اجرا بلاخره حقی دارم تو این زندگی چیکار باید بکنم که قسط بندی طولانی مدت نشه ایشون هم پول اون خونه رو داره هم من از درامدش خبری ندارم شغلش پیمانکاریه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگرچه مهریه حق شماست ولی اگر فضای زندگی مشترک مادی بشه کم کم پایه های اعتماد و صمیمیت سست میشه…
      در هر صورت اگر سند به نامش باشه توقیف میشه
      اگر خانه دوم را فروخته بود در مرحله اعسار موضوع را به قاضی گوشزد کنید چون مطابق قانون، مدعی اعسار باید معاملات یکسال گذشته خود را به دادگاه اعلام کند

  75. محمد ت

    سلام خسته نباشید.
    من درخ است طلاق دادم و کارمند هستم با حقوق حدودا ۱۰تومن.مهریه هم ۱۱۰تا سکه و ۸۰گرم طلا هستش.دادگاه چه مقدار از حقوق منو کسر میکنه؟
    و چه مقدار پیش قسط سکه میخواد؟
    ممنونم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      قابل پیش بینی نیست بستگی به شرایط دادگاه سایر اموال و استدلال های خانم هم دارد هر رایی دادگاه بدوی برای اعسار صادر کند در دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض برای طرفین است

  76. فاطمه ملاحسنی

    سلام من ۷ ساله ازدواج کردم و ی دختر ۵ ساله دارم . من از اول تو زندگیم از شوهرم کتک خوردم و اذیتم کرده حالا دیگ چند ساله از چشمم افتاده و دوسش ندارم فقط بخاطر بچه ام تحمل میکنم . میخوام از شوهرم طلاق بگیرم ولی حضور نمیاد . آیا بخوام مهرمو بزارم اجرا و طلاق بگیرم دادگاه رای رو بهم میده یا نه ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهریه که میتوانید مطالبه کنید و حق است ولی اگر دلیل موجه طلاق نداشته باشید هم طلاق هم مهریه بجایی نمی رسد

  77. فاطمه بهرامیان

    سلام مهریه ۲۰۰ سکه است اما شوهرم هیچ داری نداره حالا دادگاه برام بریده سالی ۱سکه مگه میشه ماهی ۱۵۰۰

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله اینطوری رای میدن سکه خیلی گرون شده

  78. امیر حصاریان

    سلام وقت بخیر راهنمایی هاتون عالیه
    بنده سه ماه ازدواج کرده ام والان دردوران عقد هستیم همسرم میخواد مهریه رو بزاره اجرا ودرزمان عقد قرار براین بود که ۸۵گرم طلا درخواستگاری قرار کردیم والان درصورت شکایت میتونه ۸۵گرم طلارو بگیره و این که درصورت به اجرا گذاشتن مهریه با چه ملاکی مهریه رو قسط بندی میکنند ایا اموال پدرم هم در امر قسط بندی دخیل هستش؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ملاک برای مهریه فقط سند رسمی ازدواج است و نه توافقات قبلی
      ارتباطی به اموال پدر شما ندارد

  79. اسما مختاری

    سلام پدر شوهر من وضع مالی حوبی داره و ضامن پرداخت مهریه منه میخام مهریمو بگیرم ممکنه که به مشکل بر بخورم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر ضامن شده باشد هیچ مشکلی نیست نگران نباشید

  80. ف

    سلام یه سوال لطفا آقایون جواب بدین وقتی خانم مهریه‌اش رو میخواد چه رفتاری از خودتو نشون میدین مثبت یا منفی؟؟؟؟

  81. فاطمه

    سلام خسته نباشید. سوال داشتم
    آیا برای گرفتن مهریه اجازه شوهر لازم است و اینکه اگه بدون اجازه اینکار انجام بشه از لحاظ قانونی میتونه نفقه زن رو نده؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از لحاظ قانون و شرع مهریه طلب زن و بر ذمه شوهر است عرف جامعه ایرانی این است که غالبا خانم ها مطالبه این حق رو نمی کنند تا به اختلاف بخورند حالا اگر مردی توانایی پرداخت داشته باشه که مدیون است و از طریق اداره اجرای ثبت اموال او تا میزان بدهی قابل توقبف است و اجازه از شوهر لازم نیست اگر مرد توانایی پرداخت نداشته باشه با توجه به وسع مال و میران درآمد قسطی پرداخت میکنه
      و کلا ارتباطی به نفقه ندارد

  82. فاطمه اسدی

    سلام
    من میخوام مهریه‌ام رو اجرا بزارم اما مشکلی که هست شوهرم مخالف هست و میگه اگه این کارو کنم طلاقم میده و خلاصه از اینجور حرفا… الانم به باهم دعوا کردیم، احساس میکنم همسرم دوستم نداره که از اینجور حرفا میزنه… از طرفی هم راضی به طلاق نیستم و الان تو دو راهی گیر کردم به نظر شما من چیکار کنم؟ راهی هست که همسرم قبول کنه بدون طلاق مهریه‌ام رو بده یا نه.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      درسته که مهریه حق قانونی و شرعی شماست ولی اگر مرد معتقدی نباشد، در عرف جامعه ما زنی که دنبال گرفتن مهریه میرود معمولا اعلام جنگ و نارضایتی از زندگی و کدورت شوهر بیشتر میشود در هر حال هر تصمیمی تبعاتی دارد…

  83. فاطمه اسدی

    سلام وقت بخیر ممنون از مطالب خوبتون عالی بود

  84. م.ب

    با سلام
    مریم هستم از تنکابن همسرم و خانوادش شرکت داشتن که بدهی مالیاتی بالایی داره و همسرم و خانوادش همه اموالشون به نام یکی از اعضای خانوادش که عضو شرکت نبوده زدن .همسرم یه ماشین داره که به مادرش وکالت داده گویا. اگه بخوام مهریه اجرا بزارم چطور میشه ثابت کرد که به خاطر بدهی مالیاتی اموال همسرم به نام یکی از اعضای خانوادش هست ؟ آیا اصلا میشه این قضیه رو ثابت کرد ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیلی خیلی دشواره

  85. مهدی

    سلام همسرم ده روزه خانه ترک کرده و برنگشته، تماس و پیامکهای منو جواب نمیده، چه اقدامی کنم که برگرده خونه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خب، احتمال زیا دعوا و بگو مگو کردید و قهر کرده فعلا صبور باشید و با خانواده اش تماس بگیرید به هر حال اگر زنی نخواهد برگردد که دادگاه هم نمیتواند به زور متوسل شود در انتها فقط میتوانید حکم الزام به تمکین بگیرد سعی کنید محبت و سازگاری و گذشت پیش بگیرید دادگاه خراب مبکنه که آباد نمیکنه کور میکنه که شفا نمیده!

  86. امید خسروی نژاد

    مطالب بسیار آموزنده و کاربردی است

  87. معصومه

    سلام من ازدواح دوم ام هست همسرم خیلی شکاک ودهن بین هست با رفیق بازی هایه شبانه روزی هلاک شدم خیلی سختگیر هست با وجود پولی که حقوقش هست نمیرسد به خورد و خوراک مادرم را هم نمیگذارد به خانه من بیاد سر امدن مادرم ضیافتی گرفت که ابرویم را در فامیل برد یه دختر ۲ ساله دارم بخاطر دخترم خیلی سخته جدا بشم تصادفی که داشتم دیعه گرفتم یه ریال از آن را نزاشت خرج آسیب های صورت و بدنم کنم اگر خرج کنی دخترت را میگیرم خواهش میکنم بهم بگید چکار کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نظر ما با مشاور خانواده صحبت کنید
      همه زندگی ها مشکلاتی دارند دیگه قرار نیست همه طلاق بگیرید بعضی مشکلات با خوش خلقی و صبر و مدارا حل میشود

  88. مهسا

    با سلام . برادرم کارگر هست و از همسرش طلاق گرفته تا الان ۸ماهی یک سکه پرداخت میکرد الان که سکه ۲۰میلیون شده توان پرداخت ندارد به دادگاه هم رفت ولی متاسفانه قاضی فقط دو ماه سر این هشت ماه گذاشت و ده ماهی یک سکه ۲۰میلیونی باید پرداخت کنه راهی هست که بشه به نیم سکه تبدیلش کرد آیا ؟ یا باید بره زندان !!!!

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به دادگاه تجدیدنظر اعتراض کنید شاید اونجا مقدار اقساط را کمتر کنند ولی خیلی بعیده نیم سکه بشه

  89. محمد

    حداقل مقدار اجرای مهریه چقدر است؟مثلا میتوان ۱۰ میلیون یا ربع سکه درخواست کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حداقلی نیست و منعی ندارد

  90. نیلی

    سلام وقت بخیر؛ همسر من پنهانی خودارضایی می کند بارها قول داده اما باز بعد از چند ماه مچش را میگیرم و از نظر روحی باعث عسر و جرج من شده؛ اما مطمئنم که طلاقم را نمی‌دهد چگونه می توانم اقدام به جدایی کنم؟ فیلم های مستهجن روی گوشی را میتوانم ارائه دهم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اثبات مشکله و به نظرم شاید خطر آبرویی هم برای طرفین در دادگاه وجود داره یک نوعی مشکل روحی و عادت است سعی کنید خیلی دنبال مچ گیری ازش نباشید…

  91. حمیده

    سلام. سال ۱۳۹۶ از زوج با طلاق توافقی جدا شدم. طبق توافقی که مکتوب و درج در دفتر صدور طلاق شد، مهریه ام که ۵۰۰ سکه بود. (بنده طلاق نمی خواستم اما همسرم مجبورم کرد چون می خواست با زن دیگری ازدواج کند).آن موقع خانه ای که در آن زندگی می کردم بابت مقداری از مهریه حدودا ۳۲۰ سکه می شد بمن داد و در طلاق نامه ثبت شد و قرار شد مابقی را از سال ۱۴۰۰ به بعد بصورت هر چهار ماه چهار سکه پرداخت کند. تاکنون چیزی از آن مابقی دریافت نکردم. خانه ای هم که در ازای مهریه حساب کرد متعلق به من بود اما قبل از طلاق من آن رابا ایشان شریک شدم. در واقع زوج خانه ی خودم را بجای مهریه به من پرداخت کرد.
    حماقت بنده الیته، اما در آن زمان می خواستم راهی برای برگشت برایش بگذارم و از خیانت اش مطلع نبودم.
    سوالم این است که در حال حاضر نمی دانم ملک یا پول دارد چون آن زمان ارثیه پدری اش را که یک خانه بود به اسم مادرش کرده بود. تاکنون هم مبلغی از مابقی مهریه پرداخت نکرده . اولین قبضی که از ایشان دارم برای وصول سکه ، به تاریخ تیرماه ۱۴۰۰ است .

    آیا می توانم مابقی مهریه ام را بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله صد در صد
      میتوانید اقدام حقوقی کنید

  92. علی موسی وند

    سلام
    همسرم از طریق ثبت اسناد درخواست توقیف یک سوم حقوق من رو برای ۵۰ تا سکه داده و تا الان برای سه ماه برای ایشان پرداخت شده، من از طریق مراجعه به دادگاه برای این درخواست حکم اعسار گرفتم و ملزم به پرداخت ۱۵ سکه پیش و هر پنج ماه یک سکه شدم. از چه طریق می توانم جلوی پرداخت یک سوم حقوقم رو بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مدارک مربوط به حکم اعسار و چرداخت پیش قسط و اقساط را به اداره اجرای ثبت ارائه کنید

  93. مریم برومند

    ۳-مایک پسر۱۵ ساله هم داریم
    نمیخوام دادخواست طلاقم طوری باشه که بعدا برای پسرم تو جامعه مشکل ایجاد بشه. وباعث تحقیرش بشه
    همسرم خودش ادم بدی نیست. اما به شدت دهن بین هست وتوسط افرادی که مورد سو استفاده قرار میگیره . راهنمایی بد میشه وبخاطر همین وبخاطر پسرم میخوام جدا بشم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حتما تصمیم درستی است چون برای فرزند ایشون سرخوردگی ایجاد میشه مضافا بر اینکه نوعی بیماری است بهترین کار با حوصله و سیاست طلاق توافقی است

  94. مریم برومند

    سلام
    ممنون بابت مطالبتون.من سال۸۳ با۱۳۵۶تا سکه عقد کردم حدود۱۰سال متوجه شدم همسرم مفعول هست اذر۱۴۰۰ قبول کرد که تحت درمان قرار بگیره پرونده .روانپزکی داره.اما درمان نشد.الان میخوام جدا بشم ولی نمیخوام ابروشو ببرم چون اذیتم نکرده اما میخوام مهریه مو اجرا بزارم که دیگه سمتم نیاد .میشه راهنمایی کنین لطفا:
    ۱-اینکه برای طلاق کجا برم وچه دادخواستی بدم که زودتر انجام بشه وابروش و من نبرم
    ۲-برای مهریه چه اقدامی کنم وکجا برم که هزینه ندم؟ هم من هم اون بنده خدا توانایی مالی نداریم
    ممنونم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به هر حال اگر میخواهید به تعبیر خودتان برای ایشان آبروریزی نشود با هم توافق کنید و جدا شوید در غیر اینصورت باید دادخواست طلاق بدهید و دلیل طلاق کافی و کامل هم دارید و مشکلی نیست
      برای اجرای مهریه به دفتر ازدواجی که عقد شما را ثبت کرده بروید و اگر خواستید درخواست اجراییه کنید

  95. مهدی احمدی

    سلام
    همسرم از طریق ثبت مهریه را اجرا گذاشته و یک چهارم حقوقم کسر می‌شود ،دادگاه هم رای به پرداخت دو سکه و هر چهارده ماه،یک سکه داده، آیا من باید از هر دو طریق مهریه پرداخت کنم یا راه دیگری هست که بتوانم یکی را پرداخت کنم.من فرهنگی هستم و شرایط مالی اجازه‌ی کسر هر دو مورد از حقوقم را نمیده .
    سپاسگزارم 🙏🌹

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به اداره ثبت مراجعه کنید و رای دادگاه و رسید پرداخت اقساط را ارائه کنید نباید از دو طریق مهریه را پرداخت کرد

  96. علی

    سلام سوال داشتم در خصوص اینکه همسرم رو به دلیل خیانت می خوام طلاق بدم اما در هیچ از مراحل مشاوره شرکت نکرده و در جلسات دادگاه نیز شرکت نخواهد کرد ودر خصوص مهریه هم هیچ نظری نمی دهد حالاسوال اینجاس که دادگاه در صورت عدم شرکت در جلسات چگونه رای صادر می کند ?
    و اینجانب کارمند بوده و یه منزل دو سال خریداری شده وهنوز سکونت نداریم و قولنامه ای هسن ایا در صورت درخواست مهریه می تونه توقیف منزل را بکند ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دادگاه ضمن رای طلاق یه مهریه هم رای میدهد و بعدا میتوانید دادخواست اعسار بدهید

  97. مرتضی

    سلام، چه ضمانتی برای مرد وجود دارد که دختر بعد ازدواج مهریه رو طلب نکنه و پسره بدبخت بشه؟ فکرش هم ترس حال آدمو خراب میکنه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهریه عندالاستطاعه باشد یا مهزیه را ببخشد

  98. مهدی محمدی

    سلام.
    وقت بخیر.
    میخواستم بپرسم ازتون،آیا زن بنده که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۲ از طریق ثبت اسناد مهریه گذاشته اجرا میتونه خونه ای که باهش شریک هستم و خونه رو نصفشو خودم زدم بنامش نصفی که بنام من هستش بگیره،الان داخلش داریم زندگی میکنیم،ومن اصلا از این کارش خبری نداشتم و الان فهمیدم.و یه ماشین بناممه که باهاش کار میکنم.ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر در خانه سکونت دارید نگران نباشید با اعتراض شما رفع توقیف میشود ولی بهتر است ماشین را به نام دیگری تعویض پلاک کنید

  99. ناشناس

    سلام و خسته نباشید. من مهریه ام ۷٠سکه هستش و فعلا پنج سکه به اجرا گذاشته ام اما شوهرم توان پرداخت راندارد و هیچ مال و انوالی ندارد و حقوقش ماهی ۸میلیون است در این صورت دادگاه چه حکمی میدهد؟ ایا میتوان حکم جلب شوهرم رو بگیرم؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با در نظر گرفتن درآمد کمشان قسطی میشود احتمالا هر ۸ یا ۹ ماه یک سکه

  100. زهرا

    سلام خسته نباشید
    من سکه هایم را گذاشتم اجرا و قاضی رای داد مبنی براینکه ۱۲ ماه یک سکه شوهرم به من دهد بعداز رای قاضی من رفتم مابقی مهریه اعم از طلا و مکه و.. گذاشتم اجرا و قاضی هم رای داد که دوماه یه بار باید یک گرم طلا ومبلغی پول شوهرم به من بدهد
    حالا شوهرم درخواست داده که طبق قانون تا سکه ها تمام نشده است من قادر به پرداخت مابقی مهریه نیستم
    به نظر شما این دادخواست شوهرم قبول میشود یا خیر؟؟؟
    میخواهم ببینم همچین قانونی وجود دارد که شوهرم ادعا کرده است یا نه؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله حرف همسرتان مطابق قانون و عرف قضایی است

  101. محمود

    من سال ۷۵ ازداواج کردم ومهریه شش میلیون تومان هستش ولی در سال ۸۵ تعداد ۱۳۵۲ سکه رفتم محضر بنامش زدم آیا این سکه بعداز چند سال ازدواج به نامش زدم قابل دریافت هستش

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دادگاه ها افزایش مهریه بعد عقد را نمی پذیرند

  102. فاطمه

    سلام وقت بخیر .
    بنده ۱۳ سال خانه دار هستم . سه فرزند دارم . میخوام مهریه ام رو بزارم اجرا . همسرم چیزی ب نامش نداره فقط ۱۰۰ ملیون پول توی بانک داره . من چطور اجرا بزارم مهریه رو ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از دفتر ثبت اردواج درخواست اجراییه کنید البته اگر تا زمان توقبف حساب بانکی آنرا خالی نکند! شوهری که همه داراییش صد میلیون پوله واقعا درخواست مهریه جز کدورت و اختلاف بیشتر و استرس هیچی نیست صد میلیون رو هم گیرم تونستید بگیرد با این اوضاع و احوال گرونی و ملک و ماشین به چه کارتون میاد؟ این چند صباح عمر رو با هم بسازیم و عشق بورزیم اختلاف هم که همیشه بوده و هست…

  103. ناشناس

    با سلام و سپاس از راهنمایی شما،با توجه به اسنکه ینده ازدواج مجدد نموده م و همسر دومم مهریه خود را از طریق ثبت به اجرا گذاشته و یک چهارم حقوقم توقیف شده،الان همسر اولم که هنوز طلاق نگرفته مهریه اش رو به اجرا گذاشته البته از طریق دادگاه،آیا از حقوق من بابت مهریه همسر اولم باز یک چهارم کسر میشه یا نه؟لطفا راهنمایی فرمایید،منظورم از یک حقوق می توان بابت دو مهریه متفاوت کسر کرد؟
    با سپاس

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مراتب فوق را که گفتید به کارشناس پرونده در اداره ثبت بگویید فقط یک چهارم بابت هر دو دین باید کسر شود

  104. مانا ماندگار

    سلام وقت بخیرساکن تهران هستم
    از طریق دفتر ثبت ازدواج در شهرستان محل وقوع عقد درخواست مهریه ام رو کردم،،که ۵۳۰ سکه تمام بهار هست ؛دوتا ملک به ارزش مجموعا ۸ میلیارد رو توقیف کردم ؛ولی هنوز هیچ نامه ای از سامانه ثنا دریافت نکردم جهت پیگیری لطفا راهنمایی بفرمایید؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حتما به قسمت مهریه اداره ثبت اسناد مراجعه کنید تا مطمئن بشوید املاک توقیف شده

  105. لیلا گودرزی

    سلام من حکم جلب همسرم رو گرفتم و بعدازاینکه گرفتنش ازمن خواست یک هفته مهلت بدم تا بعد باهم به دادسرا بریم بابت مهریه حالا اگه تواین مدت نیومد من چکارباید کنم وبعدش چه اتفاقی میفته ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دوباره جلبش کنید

  106. ناشناس

    سلام وقت بخیر
    شوهر من با برادرش و پدرش شراکتی زمین خریدن اما زمین به اسم برادر شوهرمه.. مهریم۱۱۴ ملیونه سال ۹۷ عقد کردم شوهرم بهم گفت یا مهریتو میبخشی یا مهریتو میندازم تو صورتت تو اتاق زندانیت میکنم ازت بیگاری میکشم با یه زنه دیگ میام خونه الان خونه ی مادرمم بعد از ده روز بهش پیام دادم کی میری دنبال کارای طلاق گفت به من دیگ هیچوقت پیام نده هروقت لازم بود ابلاغیه میاد الان فهمیدم سرکار نمیره بخاطر مهریه یوقت از حقوقش کسر نکنن. ما مستاجریم.

  107. ناشناس

    سلام وقتتون بخیر
    همسر بنده که از شهرستان هستند و محل عقدمون هم شهرستان بود منو طلاق غیابی دادن و از ابلاغیه سامانه ثنا متوجه شدم که چقدر مهریه باید پرداخت کنند
    حالا سوال بنده این است که آیا الان منکه یه شهر دیگه ایی هستم چطور مهریه ام را دریافت کنم؟
    ممنون میشم پاسخگو باشید🙏🏼

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر طلاق ثبت محضر شده به دادگاه صادر کننده رای و دفترخانه طلاق مراجعه کنید

  108. سیف الا جلالی

    باسلا م مدت دوسال است مهریه دخنرم رابه اجراگذاشتم حکم صادر شدن مبنی برپرداخت ۵سکه اول وهر۸ماه یک سکه تاکنون یک ریال پرداخت نکرده هرچا اجرای احکام میروم‌ حکم جلب نمیدهند لطفا راهنمای کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      علی القاعده باید برای ۵ سکه پیش پرداخت اعسار حکم جلب بدهند البته رویه دادگاه های خانواده به جلب نکردن مرد برای مهریه رفته است

  109. خدیجه هدایتی

    سلام خسته نباشید
    مهریه من ۱۳۵۷ سکه تمام بهار آزادی عه و عندالمطالبه هست و ۸۶ ازدواج کردم
    الان با همسرم به مشکل خوردیم و قصد طلاق دارم
    با توجه به قانون من تا چند سکه رو میتونم بگیرم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر همسرتان اموال کافی داشته باشد همه مهریه

  110. احمد

    سلام وقتتون بخیر بنده همسرم میخواد ازم جدد بشه و من مالی ندارم جز اینکه کارمند ارتش هستم و تعداد سکه مهریه ش هم ۲۱۰ تاست میخواستم بدونم آیا یک سوم حقوقم رو باید به ایشان بدم یا نه با توجه به اینکه هیچ مالی ندارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر درخواست مهریه کند و فرزند نداشته باشید میتواند توقیف تا یک سوم حقوق شما را درخواست کند

  111. سعید عابدپور

    سلام وقت بخیر.عذر میخوام ی سوال داشتم.من همسرم حدود ۲ماه پیش مهریه رو گذاشت اجرا و حسابام مسدود شد و بعد ی ماه دیدم حدود ی چهارم حقوقم رو دادگاه نامه داده ک کم کنن.میخواستم بپرسم پس چه جوریه ک حتی من ی جلسه هم واسه دادگاه برام نیمده ک بروم ولی از حقوقم باید کسر بشود و ایا الان این پول واریز میشه ب حساب خانومم؟ممنون میشم جواب بدید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مطالبه مهریه سند رسمی از طریق اجرای ثبت نیاز به جلسه رسیدگی ندارد

  112. محمد نظری

    سلام وقت بخیر خانم بنده با به اجرا گذاشتن مهریه خود از طریق ثبت اثناد با به روز رسانی کردن ان چون هم پول نقد بوده و هم سکه حدود۳۹۰میلیون شده است ومن را ممنوع الخروج هم کردن ومدود ۳۰۰میلیون ان را وصول کردن برای الباقی مبلغ که دراین روز که سکه کاهشی بوده و برای ازاد سازی ممنوع الخروجی چه باید کرد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اول باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه له دادگاه بدید

  113. محمد شورورزی

    سلام
    ایا بعد طلاق توافقی و
    بذل مهریه و به جای ما بذل مهریه مبلغ ۲۰ میلیون با چک دریافت نموده آیا باز هم میتواند مهریه خود رو اجرا بذاره؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      سوالتون مبهمه منظور این است که در زمان عده طلاق توافقی زن رجوع کرده به مهریه؟

  114. حمیدی

    سلام وقت بخیر. مهریه من ۵۰۰سکه است ، چطور میتونم یک چهارم حقوق شوهر را بابت مهریه بگیرم ؟ واین که یک چهارم از کل حقو ق کسز میشه یا خالص دریافتی؟ ممنونم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در ابتدا باید صدور اجراییه مهریه از دفتر رسمی ثبت ازدواجتون درخواست بدین

  115. محسن آ

    چرا باید مهریه سنگین داد زن چی داره که اینهمه پول به پاش بریزن اگه مرد نیاز جنسی داره زن هم را دارد اگه زن در خانه کار می کند مرد هم در بیرون خانه کار می کند نمایندگان مجلس بجای تبدیل مردان به برده زنان از طریق سکه های طلا بهتر بود طرحی می دادن که وصول مهریه تبدیل به شغل نشه

  116. فرنام محیطی

    سلام
    مهریه من ۱۱۰ سکه هست که ۵۰ تا از طریق دادگاه ب اجرا گذاشتم و ۱۰ تای مابقی را میخواهم از طریق ثبت بگیرم آیا ممکن هست؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای
  117. ز

    سلام در دوران عقد هستیم و باکره نیستم شهر همسرم ۱۲ ساعت فاصله داره با شهر خودم و من در شهر همسرم عقد کردم برای اجرا گذاشتن مهریه میشه در شهری که عقد نکردیم (شهرخودم)مهریه رو اجرا بذارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اول باید به دفتر رسمی ازدواجتون در هر شهری که هست مراجعه کنید

  118. وحید

    سلام همسر من رفته مهریه اش رو اجرا گذاشته وتمام حساب ها و اموال رو مثل خودرو و غیره رو توقیف کرده ولی هیچ اقدامی نمیکنه (میخواستم ببینم تا چه زمانی طول میکشه پرونده همینطور معلق تو اداره ثبت راکد میمونه که اقدام نکنه)

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      همین طور توقیف میمونه

  119. محمدزادمحمد

    با سلام. بنده‌۷٫ ۸ماه هست که نامزد کردم.. حالا نامزدم از طریق ثبت مهریشو اجرا گذاشته.. دوتا ماشین بنامم هست که یکیرو قبل از درگیری و تنش باهم فروخته بودم ک قولنامشم هست و در دفتر خانه هم ثبت گردیده مدت۴۰روز هم بعش وکالت هم دادم اما نرفته بود تعویض پلاک و اونم توقیف شده و ماشسن دست مالکشه .. دیگری هم سوری قولنامه نوشتیم فقط که به یه نفر دگ فروختم البته با اون تو اسنپ هم کار میکردم چجوری میتونم از توقیف در بیارم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید چون جایی هم مشغول بکار نیستم و از طرق اسنپ کسب در امد میکنم با ماشین

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اولی را که فروخته اید شخص متصرف و مالک شده باید اعتراض کند.

  120. مهنام رضوی

    سلام من آذر ۱۴۰۰از همسرم جدا شدم و ایشان گفتند که ۲میلیارد به عنوان مهریه به بنده می‌دهند تا امروز پولی که نداده اند هیچ ماشین و طلاهای منو فروختن برای بدهی که داشتن الانم تو خونه با من و ۲تا دخترهایم زندگی می‌کند من چجوری میتونم مهریمو بگیرم چون مالی نداره فقط این خونه اجاره ای هست که پول پیش داده من و ۲تادخترهایم نمیخوایم با ما زندگی کنه لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر طلاق گرفته اید که زندگی ایشان با شما وجه شرعی و قانونی ندارد مگر اینکه دوباره عقد کنید و میتوانید درخواست مهریه کنید و چون مالی نیست در نهایت تقسیط میشود بهتر از شعبه ایهم که رای طلاق داده صحبت کنید تا در صورت امکان روی حکم دادگاه طلاق توافقی صدور اجراییه شود

  121. احمدررافتی

    درموردفرزندمشترکمان ایشان میتواند حق حضانت راکه به من داده ازمن بگیرد؟؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حتی اگر در دادنامه یا توافق حضانت را واگذار کرده باشد تا پایان ۷ سال میتواند درخواست حضانت کند.
      یادمان باشد که اختلاف زناشویی را به حضانت و سلامت روان کودکانمان وصل نکنیم ممکن است روزی زن و شوهر بودن تمام شود ولی پدر و مادر بودن و نیاز فرزند هرگز تمام نمیشود

  122. احمدررافتی

    سلام.همسر بنده باوکالت من طلاق گرفته ورفته.دوروز بعدازطلاق حضانت پسربچه ۱۸ماهه روبه من داده وطی سازش نامه ای ایشان متعد شدند درماه ۱۰روز فرزندمان رانگه داری کنند و۲۰روز من.الان بعدلز گذشت ۲۳ماه که ایشان فقط یکبار درماه ۱۳ام مراجعه نموده وپسرمان را۱۰روز نگه داری کرده رفنه دادگاه مدعی شده من اجازه ندادم.ونیابت قضایی گرفته.ازطرفی اجرایه مهریه روگذاشته ازطریق ثبت درشهرخودشان تربت حیدریه.ولی دادگاه رو واصل کرده به کرج.میخوادمنو ازطریق مهریه تحت فشار بذاره که لجه روببره.اصرار دگبه این موضوع داره که هیچ ادرسی ازخودش به من نده.منم به ناچار گنزل روعوض کرودم وادرسی ازمن نداره.لطفا یه راهکاری بدید که بتونم ازخودم دفاع کنم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حتی اگر هر دو آدرس اشتباهی داده باشید زوجه میتواند بایت مهریه اموال شما را که از مشتثنیات دین نباشد توقیف کند

  123. مرتضی با

    سلام همسرم از من تمکین نمیکنه مادرخوندش اون رو از من پنهان میکنه ی مرتبه رفتیم دادگاه قاضی محترم گفت باید خونه جدا بگیری و فرم الزام ب تمکین بفرستی اگر نیومد حکم مربوطع صادر میشه و به تازگی همسرم مهریشو گذاشته اجرا هیچ چیزی به نامم نیست ایشون توی دو سال همش با من قهر بودن و نیومدن سر خونه و زندگی میخوام مهریه اش رو قسطی بپردازم کارمندم و توانایی پیش پرداخت سکه رو ندارم چون شرایط مالی و خانوادگی سختی دارم ماهی چقدر از حقوقم رو بهش میدن؟/./

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در اداره ثبت یک سوم را میتواند توقیف کند

  124. نسیم

    سلام من سال ۹۳جداشدم از ان سال تا حالا پولی از پدر بچه به عنوان نفغه دریافت نکردم و فقط چند بار یه مبلغ خیلی کم به پسرم پاده که کفالت بچه کامل با من است ۳۶۰عددسکه تمام مهریه من بود که به دلیل داشتن حق طلاق غیابی جداشدم و قاضی ۳۰۰سکه را عندالمطالبه قرار دا بقیه را خودش بخشید سوال این است در صورتی که اموالی ندارد و فقط حقوق کارگری میگیرد به مبلغ ۷میلیون تومان میتوانم مهریه ونفغه خودم را به اجرا بگذارم در ضمن پدر همسر سابقم در قید حیات است از اون میشود مهریه را مطالبه کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از پدز همسر نمیشوذ مهریه گرفت
      نفقه گذشته فرزند قابل مطالبه نیست مگر اینکه رای صادر شده باشد
      اگر مالی نیست یک چهارم حقوق توقیف میشود

  125. وحدت

    سلام من خانمم میخاد مهریه شو بزاره اجرا هیچ مالی هم به غیر از آپارتمان ندارم که ۳ دانگ به اسم من و ۳ دانگ به اسم اون آیا میتونه روی سند خونه اقدامی بکنه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر سکونت دارید از مستثنیات دین است

  126. مهدوی

    سلام. میشه مهریه رو اجرا گذاشت ولی همسر متوجه نشه؟ تا در صورتی که تقاضای طلاق دادم اموالش رو به کسی منتقل نکنه؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      میشود فوری توقیف کرد اگر تهرانید با ما تماس بگیرید

  127. فرشادمرادی

    باسلام. بنده ۸سال متاهل میباشم. اکنون همسرم مهریه را اجرا گذاشته، و من تنها یک خانه پدری دارم که تا کنون تقسیم نشده. یک خواهر مجرد و یک برادر مجرد دارم که در آن خانه زندگی میکنن. آیا آن خانه شامل مستثنیات دین میشود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر مگر اینکه سکونت داشته باشید

  128. اسحاق عسلی

    سلام ….من ۴ سال پیش همسرم رو طلاق دادم وخانه رو بابت مهریه به ایشون دادم مجددا مراجعه کرد بخاطر پسرم قبول کردم و۱۱۰ مهریه تعیین کرد ولی متاسفانه متوجه شدم خیانت میکند…وکیل گرفتم و اعلام اعسار کردن که بقرار از حقوق ۷۷۰۰ هیچ ندارم فقط مبلغ ۵۰ تومان به رهن خانه دادم .و تمام وسایل خانه را من خریده….حالا اگر دادگاه برای پیش پرداخت سکه بخواهد چه باید بکنم…ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اعسار شما پذیرفته میشود ولی در هر حال قاضی مقداری پیش پرداخت معین میکند

  129. احمدی

    سلام.بعدازثبت درخواست مهریه دراداره ثبت برای توقیف اموال هم بایددرخواست بدهیم؟ ممنون میشم راهنمایی کنیدکه چه طور اموال راتوقیف کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله اگر اموالی میشناشید مشخصات را اعلام میکنید در غیر اینصورت درخواست استعلام کنید

  130. شفیقه شکری

    با سلام
    مهریه من ۳۰۰ سکه تمام بهار آزادی عندالمطالبه س. و همسرم از لحاظ مالی مشکلی نداره و علاوه بر خانه ای ک توش زندگی میکنیم چندین ملک و املاک دیگه، و مقداری هم پول توی بورس داره. توی این ۸ سال زندگی مشترک همسرم خیلی اذیتم کرده و با وجود اینکه بچه هم داریم همش ب من میگه بزار برو. نمیخوام تو خونه من باشی. میخواستم بدونم اگه برم میتونم مهریه مو ب اجرا بزارم و ازش بگیرم. و هم اینکه میتونم وسایل، لباسام و جهیزیه خودمو پس بگیرم؟ (با نظر ب اینکه از لیست جهزیه ازشون امضا نخواستیم). و توی این ۸ سال چیزی هم برام نگرفته، و همه چیزو از قبل با خودم بردم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      جواب هر دو سوال شما مثبت است بله میتوانید

  131. ميترا مسيحا

    سلام
    من براى درخواست مهريه به محضر خانه مراجعه كردم و كد رهگيرى برام ارسال شد ، در پايين برگه نوشته بيست روز بعد به اداره ثبت اجرايي مراجعه كنيد ولي به خاطر عيد وقتها پر بود و براى يك ماه بعد به من وقت داده شد
    الان در حال حاضر با نبود وقت در اين اداره اين برگه غير قابل استفاده است و درخواست من پيگيرى نميشه ؟
    ٤٠٠ هزار تومن هم بابت اون برگه به محضر خانه پرداخت كردم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      درست متوجه سوالتان نشدیم به هر حال هر وقت بخواهید با مراجعه شما به اداره ثبت پرونده تشکیل میشود گذشتن مدت حق شما را از بین نمیبرد

  132. مهران

    سلام در هر صورت جدایی پیش قسط تعیین میشه

  133. مبینا جمال زاده

    با عرض سلام من زنی ۴۳ساله هستم ویک فرزند دارم شوهرم ماهی ۳۰۰هزار تومن بابت خرید لباس آرایشگاه وهرچی که بخوام بخرم باید یه جوری تا آخر ماه سرکنم اون پول رو چهار بار تا آخر ماه دعوا نکنه که من سیصد هزار تومن بهت میدم پدر ضمن من و پسرم مورد ضرب و شتم توهین و بد دهنی این آقا رو هم تحمل کنیم الان میخواهم که مهریه ام رو بگیرم حداقل با اون بتونم زندگی کنم البته یه خونه داره که داده اجاره چیه خونه آیی که مال داداش بزرگ‌ترش هست داده یه مدتی نشسته والان میگه باید در بیایید پدر دوتا بانک پول گذاشته نمی دونم چقدر ولی قبلاً نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان داشت ونه تا هم سکه تمام خریده بودواللن دم در بساط میکند فروش خشکباره الان نمی‌دونم از چه طریقی باید اقدام کنم از طریق دادسرا مهریه ام رو دادخواست کنم یا از طریق ثبت در ضمن من نمی خواهم که بگم میخوام طلاق بگیرم فقط مهریه ام رو میخوام میشه در این مورد اطلاعاتی بدهیدودر ضمن مهریه ام ۲۵۰سکهتمام است چقدر تعلق میگیر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      الآن درخواست مهریه در ابتدا از طریق دفتری که ازدواج کردید و اداره ثبت است

  134. زیبا حسینی

    سلام
    بنده سال ۹۰ با مهریه ۳۰۰ میلیون به عقدم همسرم درآمدم. دفتر عقد ما در تهران بود و از زمان عقد تا کنون در ارومیه ساکن هستیم. برای به اجرا گذاشتن مهریه ام چه کاری بایدانجام بدهم؟
    یک واحد آپارتمان که ۳دانگ به نام بنده و ۳دانگ به نام ایشان هست ولی هنوز سندی در اداره ثبت برای آن صادر نشده فقط در دفترخانه ثبت رسمی شده میتوانم توقیف بگیرم یا نه؟ برای ماشین چطور؟ و اینکه ایشان ارثیه ای از جانب پدرشان دارند که هنوز انحصار وراثت نشده آیا برای آن نیز میتوانم توقیف بگیرم یا نه؟
    ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در ابتدا باید به دفتر ازدواجتون در تهران برای صدور اجراییه بروید
      در اداره ثبت چیری که سند رمی دارد توقیف میشود
      سهم الارث ایشان علی رغم نداشتن انحصار وراثت هم توقیف میشود

  135. مهسا مرادی

    سلام روزتون بخیر ،بنده میخوام درخواست طلاق از همسرم رو بدم ،منزلی که ما داخل آن زندگی می‌کنیم به نام مادر همسر بنده هست و به غیر از منزل یک ماشین هم داریم که بنام همسرم هست،حقوقشون هم تقریبا متوسط هست،میخواستم بدونم اگر بنده در خواست طلاق و اجرا گذاشتن مهریه رو بدم ،خانه ای که برای همسرم هست ولی به نام مادرش کرده هم جزو اموالش محسوب میشه یا خیر؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر همانطور که نوشتید به نام مادر همسرتان است

  136. ناشناس

    سلام من همسرم چندین پرونده داره ک زندان داره ولی پدرش چون پارتی داره این همینطور ازاد میچرخه هیچی ب اسم خودش نداره جز ی ماشین ک اونم ب خاطر پرونده توقیف ولی باز به خاطر پارتی باباش ماشینش هنوز نگرفتن ازش من الان حامله هستم دو ماه دیگه بچم ب دنیا میاد و این اقا علاوه بر اینکه بهم خیانت کرده صبح تا شب منو تو خونه تنها میزاره و حتی اجازه بیرون رفتنم ندارم ی جورایی زندانی شدم میخام درخواست مهریه بدم و بعد دادخواست طلاق میخواستم ببینم میتونم مهریمو بگیرم ازش چون ی سوپر مارکت داره ولی بازم همه چیزش ب اسم کسای دیگه هست…

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با توجه با باردار بودنتان و شرایط خاص روحی و جسمی عجله نکنید

  137. زهرا راد

    با سلام
    من ۱۰ ماهه عقدی هستم متوجه شدم همسرم هم اعتیاد به الکل داره و هم با چند نفر دیگه دوسته که منجرب شد زندگیم چند ماهیی دووم نیاره و حاطر به اصلاح و ادامه زندگی نشد و اینکه الان من مهریه ام رو ا طریق دفتر ثبت ازدواج و بعد از طریف اداره ثبت اسناد جهت استعلام اموال اقدام کردم که تا ۱۰ روز فرصت داره اموالش رو معرفی کنه اما
    با این توجه میخواستم بدونم من برای پیگیری و توقیف اموال به شخصه خودم باید از بانکها پیگیری کنم یا ن توسط اداره ثبت این پیگیری انجام میشه و نتیجه رو اعلام میکنند
    سوال دوم
    اینکه از چ طریق اداره ثبت به بنده بابت وجهی که در بانک داره یا ملکی که همسر من داره من به من اطلاع میده
    یعنی نیاز هست خودم پیگیری کنم با معاونین صحبت کنم
    یا نه اصلا نیاز به پیگیری شخصی نیست
    ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایین

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله نیاز به پیگیری است تا کار سریعتر پیش برود

  138. فاطمه، ملایری

    سلام وقت بخیر
    بنده به مدت ۴سال هست که ازدواج کردم و یک سال هم میشه که خونه خودم هستم از اوایل دوران عقد همسرم به شدت دست به زن داشتن و گاه و بیگاه کتک میزدن و به خانوادم و خودم هتک حرمت میکردن و الفاظ بسیار بدی به کار میبردند حتی دردوران عقدم به حدی من رو کتک زدن که بینی من شکست و بینارستان رفتم اما پزشکی قانون نرفتیم و قضیه همانجا تمام شد
    اما این اقا هنوز عوض نشدن و دست به زن دارن و همچنان بی حرمتی میکنند
    میخواستم ببینم در چه صورتی میتونم مهریه رو بگیرم و از ایشان جدا بشم ؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مطالبه مهریه به اثبات آنچه نوشتید ندارد و هر زمان که بخواهید میتوانید اقدام کنید ولی برای طلاق نیاز به اثبات سوء رفتار شوهر است

  139. فاطیما کرمی

    حضانت فرمودین تا۷سال با مادره خب جنسیت فرقی نداره سنشون یعنی هردو تا۷سال؟

    1. گروه وکلای پارسای

      حضانت دختر و پسر تا پایان ۷ سالگی با مادر است

  140. فاطیما کرمی

    سلام.اگه شوهرقبل ازب اجراگذاشتن مهریه همه اموالشو به اسم خواهروبرادراش بزنه.دادگاه دیگه نمیتونه مصادرش کنه.خب اقساط بندی هم نمیشه بکنه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      بله در انتها توسط دادگاه تقسیط میشود

  141. ولی شعبانپور

    سلام،همسرم دوماه پیش باگول زدنم که میخادبره آرایشگاه ازمن اجازه گرفت رفت ودیگه برنگشته من اظهارنامه عدم تمکین براش فرستادم اماهنوزازطریق دادگاه اقدام نکردم، الانم ازطریق دفتراسناد رسمی اجراییه مهریه گرفته که من فرصت داشتم ظرف ۱۰روزبهش بدم،الان ۱۵روزازاون ده روزم گذشته ،چقدرطول میکشه تادادگاه مارو احضارکنه،درضمن من فقط یه خونه ۸۰متری درروستا بدون سند دارم،حقوق تامین اجتماعی کارگری،۳تافرزند،درضمن پرونده بیماری التهاب روده بزرگ به نام کولیت روده،دارم که هزینه درمانش نسبتا هر۶ماه به خاطرکولونوسکپی ودارو وآزمایشات زیاده،تکلیف ۵۰۰سکه مهریه ایشون برای من چطوریه؟،آیا زندان هم داره؟،آیا پیش قسط داره؟،هرچندوقت باید قسط بدم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نگران نباشید اگر مالی نداشته باشید دادگاه با دادخواست اعسار شما و میزان درآمد و هرینه ،مهریه را تقیسط میکند

  142. چم

    سلام . مهریه من ۷۰۰سکه است. همسرم از کار خوبی ک داشته بیرون اومده و زمین و وسایل رو بدون اجازه من وقتی نبودم فروخته و الان هیچمالی نداره . یه فرزند دارم و میخاممهرمو اجرا بزارم . چ چیزی بهم میرسه؟واینک اگر زندان بیفته هیچی بمن تعلق نمیگیره؟
    و اینک از زمان اقدام تا زمان اجرا چقدر طول می‌کشه و هزینش چقدره؟اگر خودم بخام اقدام کنم

    سریع ترین و کم هزینه ترین راه چیهست؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      برای شروع اول به دفترخانه ای که عقد کردید مراجعه کنید و سپس اداره اجرای مهریه اداره ثبت. اگر شوهر مالی نداشته باشد با توجه به گواهی که اداره مذکور میدهد میبایستی دادخواست مهریه بدهید و در اخر با درخواست شوهر مهریه تقسیط میشود با در نظر گرفتن میزان درآمد

  143. نینا

    سلام همسر من کارمند بانک هستن، برای فرار از دین مهریه وام گرفتن و آپارتمان خریدن و در منزل پدرشان زندگی می‌کنند با اینکه مزایای بانک خیلی خوبه
    از طریق دادگاه دو سکه پیش و سالی یک سکه حکم دادن(که نامعقول و خیانت هست در حق خانم)
    و از طریق ثبت هم قبل از اخذ سکه ماهی ۵۰۰ هزار تومان (در حالی که حقوق ایشان ۷ میلیون بود ) به حساب بنده واریز میشد
    که وکیلم میگه دیگه نمیشه از طریق ثبت مطالبه مهریه کنی چون از دادگاه میگیری آیا این وسط تبانی بین وکیل و قاضی و همسرم وجود دارد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نظر ما تبانی در کار نیست

  144. ش. صاحبی

    باسلام بنده مدت ۱۶ سال است با مردی زندگی می کنم که دچار مشکلات روحی و روانی است و سابقه بستری هم داشته دارای دختری ۱۵ ساله هستم که خیلی در فشار روحی ناشی از رفتارهای اشتباه و غلط پدرش هست ضمن اینکه خودم هم دیگر کشش زندگی با این آدم را ندارم. دیروز در بحث و دعوا او با دخترم ما را از خانه بیرون کرد و کلید از ما گرفت الان من را راهنمایی کنید که چکار باید کنم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر دچار بیماری روحی است که موجب آزار شماست توصیه میکنیم محل زندگی را تغییر دهید و طلاق بگیرید زیرا این رفتار از کنترل او خارج است

  145. حسن واحدی لاریجانی

    سلام .من سال ۸۹ زن سابقم را طلاق داده ام و در اونموقع برای اجرای حکم طلاق از کل مهریه که ۵۰گرم طلای ساخته شده و ۵۰۰ سکه بود ایشان ۵۰گرم طلا را بخشید و طلاق انجام شد و الان در سال ۱۴۰۰ از طریق اداره ثبت ۱۵۰ عدد سکه از مهریه خود را به اجرا گذاشته .من قبلا در جایی شنیده بودم که بعد از طلاق و گذشتن عده درخواست مهریه وجاهتی ندارد ایا در رابطه با مورد من هم میتوان گفت درخواست ایشان فاقد وجاهت قانونی میباشد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      طبق آنچه توضیح دادید درخواست مهریه درست است

  146. زهرا احمدی

    ایا حضانت فرزندم ۵ ماه ام را میتوانم به طور کل از پدرش بگیرم
    سال ۹۷ مهریه ام یکبار به اجرا گذاشتم
    مجدد برای به اجرا در اوردن ان چکار کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      همون پرونده مهریه را اگر اجراییه صادر شده و یا رای ادامه دهید
      تا ۷ سالگی حضانت با مادر است نیاز به اقدامی نیست

  147. زهرا احمدی

    سلام‌ خسته نباشید.۴ ساله ازدواج کردم
    سال اول زندگیم عقد بودیم که در اثر یک دعوا کترمون کشید به دادگاه.اونجا فهمیدم همسرم قبلا شیشه مصرف میکرده الان تریاک میکشه
    پرونده بستری در روانپزشکی داره
    زن صیغه ای طلاق داده داره
    ۵۷ پرونده مواد و دعوا و ..
    که اصلا نگفته بودن و حتی معلوم نمیشد که در حال حاضر هم تریاک میکشد
    مهریه ام رو گذاشتم به اجرا
    با مراجعه به مراکز مداخله و مشاوره همه حق رو بمن دادن
    ولی همسرم با التماس و خواهش که برگرد و به هرراهی بود منو راضی کرد برگشتیم
    عروسی گرفتیم
    اما اخلاق تند
    رفیق باز
    حرف گوش کن خونواده
    دست بزن
    اصلا یک ادمی که باور نمیکردم
    چندبار گذاشتم داد خواست بدم
    حتی خودش دادخواست داد
    ولی باز میومد میگفت بیا زندگی کنیم
    تا بچه دار شدیم
    گفتم نمیخوام
    اصرار که نه خوب میشم بچه میخوام
    خلاصه که الان دخترم۵ ماه داره.
    مادرش بسیار دخالت میکند
    هیچ اموالی به نام فرزندانش نیست
    همه به نام مادرش هستند
    از همون ابتدا زندگیمون به هر بهونه ای همسرم میزنه به دعوا و میره از خونه بیرون تا صب نمیاد
    مثلا ساعت ۱۲ شب بمن میگوید بیا بریم خونه مادرم
    اگر من رفتم زن خوبیم
    اگر نه میرود بیرون و گوشیش را خاموش و نمیاید
    و اینجا که خونه مادرش هم ، مادرش یا متلک یا رفتار زشت
    بلافاصله از خونه مادرش هم بیرون بیاییم دعوا ، چرا مادرم گفت برو نرفتی
    بهونه الکی و و و
    حالا از خونه بیرون میرود و بمن پیام میدهد حق نداری از خونه بیرون بری بدون اجازه
    منو تو خونه حبس میکند و خودش هم نمی اید
    ایا اگر بروم میتواند عدم تمکین بگیرد ؟؟؟
    میخواهم مجدد مهریه ام را به اجرا بگذارم
    ۳ دنگ این منزل که هم اکنون ساکن هستم ( سند این منزل به نام مادرش است اما به دروغ میگویند به نام فروشنده اصلی است و او منزل را میخواهد بفروشد باید خالی کنی ) زمان عقد برای من نام بردند در اسرع وقت و دست نوشته محضری دارم
    اما به نامم نزدند، حال چطور میتوانم برای ۳ دنگ اقدام کنم.
    ممنون لطفا کمکم کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر سند دارد دادخواست الزام به تنظیم سند بدهید

  148. زینبی

    سلام خسته نباشید من حدودا دو ساله ک مهریه ام رو اجرا گذاشتم و منزل مسکونی که به نام همسرم هست توقیف شده و مرحله مزایده هم انجام شده ولی من هیچ پولی برای پرداخت هزینه مزایده ک صدو پنجاه میلیون میشه ندارم لطفا راهنماییم کنید چ کنم خونه رو از دست ندم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر تهران هستید وکالت به ما بدهید

  149. Mhd

    سلام خسته نباشید اگر زوجه درخواست مهریه خود را از طریق دفتر ثبت ازدواجش انجام دهد اما محل سکونتش یک شهر دیگر باشد جلسه دادگاه در کدام شهر برگزار میشود؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در اداره ثبت در هر شهری مال باشد نیابت میدهند اما برای دادگاه میتوانید به دادگاه محل اقامت خودتون دادخواست بدین

  150. سید محمد

    سلام و خسته نباشید
    من کارگر هستم و حقوق م قانون کاره با مزایا و حق مسکن نزدیک ۴ میلیون تومان ماهیانه حقوق م میشه ، اگر شاهد ببرم و اعسار بدم میزان اقساط مهریه چند ماه ۱ سکه میشه ، مهریه زنم ۱۱۴ سکه تمام عندالمطالبه هست
    چیزی هم به اسمم نیست که بتونه توقیف کنه
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دادگاه با در نظر گرفتن میزان درآمد مهریه را قسطی میکند نگران نباشید

  151. امیر الوانی

    سلام وقت بخیر.کسی که عقد کرده و هنوز عقد هستن و ۶۰۰ سکه عندالمطالبه مهر زده الان اگر بخوان جدا بشن و مرد مال زیادی نداشته باشد و دختر هم هنوز باکره باشد حکم چند سکه هست؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بستگی به دلایل طلاق و نوع طلاق دارد مطابق قانون در حالت عادی مهریه باکره زمان طلاق نصف میشود

  152. شمیم اسکندری

    سلام من ۱۱۴ سکه مهریه دارم می‌خوام مهریمو اجرا بزارم .همسرم کارمنده جز یه ماشین و یه خونه قولنامه ای که سه دانگش بنامشه چیز دیگه ندارع میشه راهنمایی بفرمایید اینا هم قابل توقیف هست یا نه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ماشین و یک چهارم حقوق در صورت داشتن فرزند

  153. الهام بنی یعقوب

    سلام خسته نباشید ، من حدود ۳ سال جدا از همسرم زندگی میکنم ، همسرم عصبی و پرخاشگر و دست بزن دارن که پرونده کیفری باز کردم و ایشون محکوم شدن ، پرونده نفقه باز کردم که مجبور به پرداخت شدن ، پرونده تمکین باز کردن و قاضی حکم به نفع من صادر کردن به خاطر دادنامه پرونده کیفری و اینکه نتونستن ثابت کنن خانه ای گرفتن ، من مهریه ام از طریق اداره ثبت گذاشتم اجرا ، مهریه من ۳۱۴ سکه هست ، سوالی که برام پیش اومده اینه که از اداره ثبت برام پیغام اومده نحوه وصول تعیین کن از طریق دفترخانه ، چطوری نحوه وصول تعیین کنم و اگه همسرم نخواد پرداخت کنه یا اعسار بزنه تکلیف من چی میشه؟آیا قانون حق به اون میده ؟ همسرم ماشین داره ولی کارش با ماشین نیست ، ماشینش جز مستثنیات دین هست ؟ اگه ماشین قائم کنه چیکار کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به راحتی ماشین در اداره ثبت توقیف میشود و اگر مال دیگه ندارد بعدا میتوانید با گرفتن گواهی از طریق دادگاه اقدام کنید

  154. محمدرضا نظامپور

    سلام خونه‌ همه‌ میگن جزع مستثنیات دین هست نمیتونن توقيف کنن اتفاقا خیلی راحت اومدن توقيف کردن موتور سیکلت هندا رده پایین داشتم اونم توقيف کردن و بردن وسیله ای که باهاش میرفتم سر کارم .قانون اسلامی اینه؟یعنی اگر زن مرد را دوست نداشته باشد باید کارتون خاب بشه بدبخت بشه زحمتی که من توی ۱۰سال کشیدم توی یک ماه ازم میگیرن قانون هیچ کاری نمیکنه قانون هم طرف نفری که وکيل بهتری داره میگیره همسرم نامه نوشته برام که ازاول دوستم نداشته وپدر مادرش مجبورش کردن بامن ازدواج کنه من قبل عقد ازش سؤال کردم قسم خورد که دوستم داره حالا اينجوری میگه من باید چوب کاری که پدرومادرش کردن بخورم این دیگه عدالت نیست

  155. محمدرضا نظامپور

    سلام. من ۲۸سالمه وکارگر هستم باحقوقی که دریافت میکنم خرج زندگی وقصد هامو بزور میدم ۲ساله لباس جدید نگرفتم همسرم حالا میخاد جدا بشه که‌ بخدا هیچوقت دست روش بلند نکردم یک نامه نوشته برام با متن :من ازاول دوستت نداشتم وهیچ حسی بهت نداشتم پدرمادرم باعث شدن باهات ازدواج کنم بهتر بگم مجبور شدم زنت بشم…..حالا من فقط یک موتور سیکلت هندا رده پایین دارم و یک خونه‌ توی روستا ‌که ۶۰میلیون خریدم و۲میلیون ماهی براش قصد میدم موتورم را که چند روز پیش توقيف کردن واسه مهریه همسرم به مامور ها گفتم نبرید وسیله دیگه ندارم برم سرکار گفتن خانواده همسرت پارتي دارن برام دردسر میشه باید ببرم خانه راهم با حیله وپارتی میخان بگیرن ازم بقیه عمرم هم قصد مهریه بدم چه امیدی واسه زنده موندن یا زندگی دارم من حالا که همسرم منو دوست نداره حق زندگی کردن ندارم؟این انصافه وکيل ها هم اول میگن ایقد پول بده بعد مشکلتون بگو کمک کنیم وکيل همسرم هم زنگ زده تهدید میکنه که ایقد پول وخانه رابده وتلاق توافقی وگرنه. خونه. مهریه حق دادرسي وحق وکالت خودم همشو یکجا ازت میگیریم..قانون وعدالت اسلامی اینه هیچ کاری ازدستم برنمیاد هیچکس حرفمو گوش نمیده چون اونا وکيل دارن من که نابود شدم ازغم وغصه و کارهای همسرم وخانوادش تورا خدا درستش کنید بقیه جوون ها گناه دارن لااقل کسي که همسرشو اذیت نکرده و بی دلیل داره اذیت میشه حقش نیست گناه داره

  156. شقایق

    سلام واقعا مطالبتون مفید بود .فقط اینکه من مهریمه اجراگذاشتم ولی اموالی ثبتی نداشتن چونکه ثند نمیگرفتن برای اموالشون وکلی زمین و مغازه دارن چون تنهاهستم کسیو ندارم قضاییه نامه داده که باید دوتاشاهد داشته باشم بچه چهارساله هم دارم حضانتشم میخوام نمیدونم چیکارکنم پولی هم ندارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بهتر است حضورا با وکیل مشاوره کنید

  157. رضا رضایی

    سلام خسته نباشید من و همسرم هجده سال هست که ازدواج کردیم و دو پسر سیزده و شش ساله داریم خانم من از اول سر ناسازگاری داشت و چند سال با دعوا و دادگاه رفتن و قهر و آشتی گذشت و هر بار هم خودش پشیمان میشد و برمیگشت چون در خانه پدر به او سخت می‌گذشت سال ۹۸ توافقی بدون مهریه جدا شدیم و دوباره سال ۹۹به درخواست همسرم و به خاطر بچه ها دوباره عقد کردیم ولی باز هم سر ناسازگاری دارد و من احتیاجاتش را تا جایی که در توانم باشد برآورده کردم و در این یکسال به کلاس آرایشی رفته و آموزش دید و الان دوباره طلاق میخواهد و میگوید مهریه هم میخواهم من مغازه گیم نت دارم و مغازه اجاره است منبع درآمد دیگری ندارم آیا میتواند وسایل مغازه را مصادره کند. وسایل خانه را چطور.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      وسایل کار قابل توقیف نیست

  158. عطا

    با سلام همسرم از من شکایت کرد و درخواست مهریه ، از طریق اداره ثبت اموال ام را توقیف کرد و بعد از مدتی رضایت داد آیا دباره می تواند از همان طریق درخواست مهریه کند یعنی دباره شکایت کند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بستگی به درخواستی دارد که به اداره ثبت برای توقف داده دارد

  159. گندم آرین

    سلام آیا پس از مختومه اعلام شدن پرونده اجرای مهریه در ثبت اسناد امکان ممنوع الخروج کردن در دادگاه وجود دارد یا خیر؟

    1. گروه وکلای پارسای
  160. سیدمرتض میرغفاری

    اینکه میگن درسال یک سکه بابت مهریه باید پرداخت بشه درسته…ویااینکه باشرایط حقوقی مرددرسال ۵میلیون باشه چطوری قسط بندی میشه؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      در تقسیط مهریه و تعیین پیش قسط نطر قاضی ملاکه با توجه به دارایی و درآمد مرد

  161. میثم

    سلام بنده یه ماشین قرعه کشی به اسم بنده در امد و من این ماشین را در حضور شاهد ها به پسر دای خود داده و ایشان پول ماشین را داده اند و الان پلاک به اسم بنده است چون در رهن کار خانه است تا یک سال نمیشه انتقال داد و الان خانوم بنده درخواست مریهه کرده و پلاک ماشین توقیف شده ایا به ایشان تعلق میگیر یا خیر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      ملاک مالکیت رسمی خودرو است کسی که مدعی خرید است بایستی با دلایل اعتراض کند

  162. میثم

    سلام بنده ۹ ماه عروسی کرده ام ولی همسرم از اوایل عروسی مشاجره داشتن با بنده الان ۱۵ روز به خانه پدرش رفته و درخواست مهریه را طلب میکند ،مادر زن بنده خیلی مشکل برای بنده پیش اورده و باعث این جدای شده بنده کارگر هستم با در امد ماهی ۳ ملیون ایا مهریه قسطی میشود و شرایط ناچیژه کردن چطور است

    1. گروه وکلای پارسای
  163. بانو

    سلام وقت بخیر، ببخشید لطفا جواب سوال منو بدید و راهنمایی بکنید
    من یک ساله که جدا شدم بخش زیادی از مهریه رو بخشیدم به جز ده سکه،ولی میدونم که خودش مال و اموالی نداره،شغل درستی هم نداره،ایا من میتونم مهریمو بگیرم؟من اهل یکی از شهرستان های خراسان رضوی ام گویا اینجا قانونش فرق داره؟لطفا کمکم کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      و لو به صورت قسطی بایستی پرداخت شود

  164. عبدالحق

    سلام شوهرم فقط یک ماشین به نامشه ، اگر قبل از اینکه درخواست مهریه بدم ماشین رو به نام کسی مثلا مادرش بزنه
    میشه ماشین رو ازش گرفت؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر خیلی به سختی

  165. محمد

    سلام زنم بدون هیچ تمیکن نمیکنه ومیگه اطلاقم بده بعد صیغه میشم باهات تمیکن می کنم سه تا بچه ام دارم اطفا راعنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با مشاور خانواده صحبت کنید نه وکیل

  166. مریم

    سلام خسته نباشیدمن دوسه ماه پیش مهریه ام روبه اجراگذاشتم منتهافقط جلوی حساباویارانه شوهرم روبستن به خاطرشکایتم الان میخام برم جلوکارتای شوهرم روبازکنم ولی نمیدونم کجابرم چکارکنم هیچ پیامکی هم برلی من نیومده که بایدکجابرم برای مهریه ام میشه لطف کنیدراهنمایی کنیدکه کجابرم برای پیگیری شکایتم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر ار اداره ثبت بوده به اداره مهریه ثبت مراجعه کتید و اگر دادگاه بوده به شعبه مربوطه

  167. Zohree400@gmail.com

    سلام علت هایی که بعدطلاق نمیشه درخواست سکه رودادمیفرمایید؟تادفعه قبل تونسته بگیره اماالان که موقعش شده یدونه سکه بگیره نمیشه،،، ایرادکارش کجاست که نمیتونه درخواست بده

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      باید اطلاعات کافی و کامل به وکیل بدهید تا بتواند راهنمایی درستی داشته باشد

  168. نازگل

    سلام .میخواستم بدونم هنگام طلاق زوج با در دست داشتن فاکتور طلاهای خریداری شده از سمت خودش رو میتونه پس بگیره ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      رجوع از هبه طلای داده شده به زوجه بیشتر مواقع به نتیجه نمیرسد توصیه نمیکنیم

  169. بهاره

    سلام مهریه من چهار تا شمش یک کیلویی طلا هست.خواستم بدونم میتونم تمامشو بگیرم یا فقط به اندازه ۱۱۰ سکشو بهم میدن .و با توجه به اینکه شمش هست آیا قسط بندی میکنند یا میتونم تمامشو یک جا میتونم بگیرم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر زوج مال داشته باشد میتوانید همه مهریه را وصول کنید

  170. سید رضا موسوی

    اگر زن بعد از ازدواج در دفتر اسناد رسمی کل مهریشو بذل کنه وحق طلاق رو دست شوهر بده ایا امکان مطالبه مهریه از جانب زن وجود دارد یاخیر؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر ابراء کرده باشد که مطلقا رجوع ندارد در مورد بخشش مهریه ( بذل) رجوع به آن اختلافی است بعضی از شعب دادگاه قبول میکنند

  171. نویدی

    باسلام در صورتی که زوجه بابت دریافت مهریه درخواست توقیف اموال زوج را بدهد، آیا حساب بانکی مشترک زوج با شرکای کاری اش که سالها قبل از به اجرا گذاشتن مهریه افتتاح شده است هم مسدود خواهد شد ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به قدرالسهم شوهر بله

  172. سوگل رحیمی

    سلام در هنگام ازدواج با همسرم با توجه به اینکه هر دو ازدواج دوممان بود و با این دیدگاه که با توجه به مشکلاتی که هرد و در زندگی قبل داشتیم احتمال جدایی برایم تقریبا صفر بود با پیشنهاد همسرم مبنی بر نداشتن مهریه موافقت کردم ولی امروز تصمیم به جدایی دارم با‌توجه به تمکن مالی همسرم راهکاری برای مطالبه حق و حقوق و مهریه هست یا خیر؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مهریه در عقدنامه مشخص شده ولو اندک همان است و اگر ذکر نشده مستحق مهر المثل خواهید بود

  173. F_B

    سلام ببخشید یه سوال داشتم
    اقدام به گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت وقتی مالی برای توقیف ندارن و فقط حقوق ثابت دارن وجود داره؟ یعنی شغل مشخص با حقوق ثابت؟ بهتره از طریق دادگاه اقدام کنم یا اجرای ثبت؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      الان در حال حاضر رویه مطالبه مهریه عوض شده و در ابتدا باید از اداره اجرای ثبت شروع کنید

  174. بیتا ذبیحی

    سلام.من ۱۵ ماه قبل به عقد پسری در اومدم با مهریه ۳۹۰ سکه بهار آزادی
    الان به خاطر تفاهم نداشتن و مشکلات روحی و روانی که داره میخوام جدا شم تو دوران عقد .ایا میتونم مهریه رو اجرا بزارم و بگیرم؟؟؟ و اینکه باید از چه طریقی اقدام کنم؟

  175. وکیل

    سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح زوجه عنوان عندالاستطاعه به جای عندالمطالبه پذیرفته باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ،مدرک معتبر و سند به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و کان لم یکن می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و مستطیع شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه وجود ندارد. ضمنا در مورد مهریه های عندالاستطاعه به شرط عدم استطاعت مالی زوج ، زوجه : حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود)- زوج زندان نمی شود(حق جلب زوج را نخواهد داشت) – مهریه تقسیط نمی شود – زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بی اثر نمود. «والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

  176. مهدی مهدیان

    سلام.من میخام زنمو طلاق بدم و متاسفانه یا خوشبختانه فقط یه خونه ی ۵۰ متری دارم و دیگه چیزی ندارم .و از طرفی درآمد به اون صورت ندارم.نهایت یه تومن .و ۱۱۴ تا سکه مهریه اش هست…با این شرائط چجور میشه مهریه تقسیط بشه …چون شنیدم یک سوم درآمد هست و این یعنی تاقیام قیامت مهریه تموم نمیشه…لطفا راهنماییم کنید

  177. مهدی

    س خیلی مفید بود ومن ممنون هستم از شما

  178. شيوا

    سلام من دوساله ازدواج کردم زماني که نامزدبوديم مشغول کاربودبعداز ازدواج بيکارشد حالا دنبال کارهم نميره براش کارهم پيداميکنيم بازم نميره،توي خونه حبسم کرده حتي اجازه کارکردن بهم نميده،من تحصيلکرده ام وميخوام کارکنم شوهرم ميتونه مانع ازکارکردنم بشه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلامشوهر در صورتی می تواند زن را از کار منع کند که ثابت نماید شغل زن بر خلاف مصلحت خانواده است

  179. پوریا

    سلام اگه زوجی بصورت توافقی از هم جدا بشن مهریه بازم به خانوم تعلق میگیره؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در طلاق توافقی ملاک توافق طرفین بر سر مهریه است

  180. حامد

    با سلام: بنده یک ماشین ویک خانه کلنگی ۸۴ متری دارم که تو این چندروزه بنام خواهرم کردم ، میخواستم بدانم چقدر زمان باید از این انتقال بگذرد که همسرم نتواند اموالم را توقیف کند و لازم بذکر است که همسرم فعلا دادخواست و شکایتی بابت مهریه نکرده است. با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      چون انتقال انجام شده امکان توقیف نیست

  181. فرهاد

    سلام. اگر مرد قبل از تقاضا مهریه از طرف زن اموالش رو به نام و حساب افراد دیگه مثل خواهر و برادر بزنه دادگاه میتونه ای اموال رو مصادره کنه؟

    1. گروه وکلای پارسای
  182. رعنا

    سلام. همسر من پزشکه با درامد متوسط و مالی بنامش نداره. مهریه ام ۵۰تا سکه ست. یه بچه ۵ساله داریم. مدتیه بخاطر اختلافات شدید جدا از هم زندگی میکنیم. اما من قصد جدایی ندارم و هیچ اقدامی نکردم حتی برای نفقه فرزندم. سوالم اینه هنوزم با وجود قانون جدید، مقداری از مهریه رو بعنوان پیش قسط تعیین میکنند؟ یا از دم قسط میشه اگر شوهرم زودتر اقدام کنه برای پرداخت مهریه و طلاق؟ چون اون قصد زندگی نداره. و اجازه نمیده منزل مشترکمون باشم.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      پیش قسط تعیین می شود.

  183. مهتاب

    سلام
    من یکسال ازدواج کردم و همسرم چند روز چند روز منزل نمیاد و من میخوام مهریه مو اجرا بذارم.همسرم از لحاظ مالی مشکل نداره.مهریه من هم ۱۴ عدد هست.میخوام بدونم برای گرفتن مهریه من باید سندی از همسرم در دست داشته باشم یا نه؟
    چون من میخوام کل مهریه مو یکجا بگیرم.البته یک مبایعه نامه دستی برای یک ساختمان در حال ساخت که ۲۰۰ میلیون پرداخت شده دست من هست.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مالی از او سراغ دارید از طریق اجرای ثبت در غیر این صورت از طریق دادگاه اقدام کنید

  184. Meisam

    با سلام و عرض خسته نباشید
    آیا میشود در قبال حضانت فرزند ۴ ساله (پسر) مهریه رو به زوج هبه کرد و بعد از طلاق در خواست مهریه کرد؟ بعد از مطالبه مهریه حضانت بچه که از بین نمی رود؟لطفا شرایط و راهکارهاشو ارایه بدین ممنون میشم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بعد از طلاق و گذشتن عده درخواست مهریه وجاهتی ندارد

  185. فهیمه

    سلام.من ۸ماهه که به عقدپسری درومدم.۱۱۴تاسکه تمام مهریمه..همسرم خیانت کرده و متوجه شدم قرص مصرف میکنه..مهریم رو میتونم به اجرابزارم؟من هیچ اشنایی بااین مسائل ندارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از نظر قانونی مطالبه مهریه نیازمند دلیل مثل اعتیاد و خیانت و… نیست

  186. نسترن

    خسته نباشین . نزدیک به سه ماهه که همسرم براثر تصادف فوت کردن . املاکی از خودش نداشته . فقط دیه دارن . حالا خانواده ش با من سر ناسازگاری دارن . و نمیخوان که دیه همسرم به عنوان مهریم بهم تعلق بگیره . و میخوان هرکاری کنن تا منو محروم کنن از این حق . اونها تهدیدم کردن که میرن اقدام میکنن برای بخشش دیه . تا من نتونم از دیه مهریم رو بگیرم . من چه اقدامی باید انجام بدم؟ هنوز مهریه اجرا نذاشتم … اقدام اجرای مهریه از طریق دادگاه بهتره یا اسناد ؟ نمیتونم هزینه دادرسی بدم .چون همسرم شغلش ازاد بود و بیمه هم نبودیم .فرزندی هم ندارم . هنوز حکم دادگاه صادر نشده مبنی بر پرداخت دیه به وارثها که شامل من پدرومادر همسرم میشیم . تعداد سکه مهریه من ۲۱۴ عدد . من اگه از طریق دادگاه اقدام کنم باید همه ۲۱۴عدد رو به اجرا بذارم تابتونم دیه کامل رو توقیف کنم ؟ هزینه دادرسی و تمبر رو نمیتونم پرداخت کنم خودم بیکارم هیچ پس اندازی ندارم . از طریق اداره ثبت چقدر هزینه داره ؟بابت این هزینه ها خیلی نگرانم نمیتونم وکیل بگیرم خواهش میکنم برام راه حل بذارین لطفا کمکم کنین

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بهتر است که از طریق اداره ثبت مهریه را مطالبه کنید تا مجبور نباشید هزینه ای پرداخت کنید ضمنا اگر رای قطعی به پرداخت دیه صادر شده باشد می توانید از بابت مهریه آن را توقیف و دریافت کنید. یعنی اینکه اگر سایر وراث به قدرالسهم خود دیه را ببخشند بدیهی است نسبت به آن مقدار چیزی به شما نخواهد رسید.

  187. محمد

    سلام ببخشید الزام به تمکین برای زن در دوران عقد هم وجود دارد؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله به شرطی که زن باکره به حق حبس استناد نکند.

  188. محمد

    سلام ببخشید برای اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه آیا می شود هزینه ی دادرسی را هم مانند مهریه طلب کرد؟

    1. گروه وکلای پارسای
  189. نرگس

    سلام من ۵ سال پیش با شوهرم ازدواج کردم و متاسفانه ایشان از همان ابتدا با دروغ و فریب اعتیادشان را مخفی کردند و در دوسال آخر زندگی مشترکمان به سمت مصرف شیشه و هرویین رفتند … در دادگاه نخستین قاضی دلایل بنده را نا کافی دانستند و حکم طلاق ندادند و من با جمع آوری مدارکی خواستار تجدید نظر شدم … شوهر من در هیچ جلسه دادگاه و شورا حاضر نشده و به گونه ای متواری هست … مهریه و نفقه هم اجرا گذاشتم و اگر بتوانم پیداش کنم حتما جلب میشود … اما درصورت گیر نیفتادن کاری میتوانم بکنم که ازش جدا شم لطفا راهنماییم کنید . سپاسگزارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اثبات اعتیاد شوهر در صورتی که فراریست از طریق شهادت شهود یا استعلام از مراکزی که سابقه بستری و ترک داشته قابل اثبات است

  190. تسنیم

    سلام خسته نباشید، من ۱۴ سال پیش به خاطر اعتیاد و ضرب و شتم همسرم از او جدا شدم. پسر ۱۴ ساله ام به حکم دادگاه به خاطر اعتیاد و ضرب و شتم و شکستن بینی اینجانب حضانت فرزندم را به من دادند، ۱۴سال گذشته و حتی یکبار هم برای ملاقات فرزندش نیامده یک ریال نفقه هم پرداخت نکرده برا فرزندش، منم نفقه و مهریه خودم را بخشیدم. حالا بعد از ۱۴ سال اومده میگه میخوام پسرم را ببینم. منو فرزندم از لحاظ روحی‌به هم‌ریختیم. پسرم تمام امتحانات ثلث اولش را خراب کرد، شبها توی خواب مدام میپرد و داد میزند، دو روزم هست مدرسه نرفته و میگوید دیگر نمیروم چون پدرش چندبار رفته در مدرسه و از دانش آموزان در مورد پسرم پرس و جو کرده. یکهفته هست زندگی ما جهنم شده. تصمیم دارم دوتایی به ترکیه برویم و سریع شهرندی بگیریم. البته ناگفته نماند که من دو سه بار با حکم دادگاه پسرم را برای سفر به خارج از کشور برده ام بدون اجازه پدرش حتی. اما سالی یکبار‌این اجازه را دارم. حالا سوالم این است اگر شهروندی بگیریم دیگر پدرش نمیتواند دنبالش بیاید و مزاحم ما شود؟ ضمنا پسرم دیابت دارد از وقتی ایشون مزاحم شدن هرروز قند پسرم بالای ۴۰۰ بوده چون با استرس قندش بالا میرود. فقط ترو خدا سریع مرا راهنمایی کنید که از این جهنم خلاص شویم. ممنونم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فارغ از اختلافات زناشویی که منجر به طلاق شده است هر پدر و مادری حق دارد که فرزند خود را ملاقات کند حتی اگر در گذشته کوتاهی در این خصوص داشته است ولی در هر صورت با توجه به سن بچه اگر ایشان نخواهد با پدر ملاقات کند مراتب توسط کلانتری یا مددکاری به اطلاع قاضی رسانده می شود و پس از پذیرش دادگاه فرزند را اجبار به ملاقات با پدر نمی کنند. پدر می تواند که مانع خروج فرزند از کشور شود مگر اینکه شما به طریقی قانونی که در سوال نوشته اید زودتر از کشور خارج شده باشید

... ...