قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

اجرت المثل ایام زوجیت مراحل و شرایط گرفتن

  • ۲۸ مهر ۱۴۰۱
  • بروزرسانی: ۹ آذر ۱۴۰۱
  • 87 نظر
  • 6 دقیقه
  • 193427 نفر
3.7/5 - (72 امتیاز)
3.7/5 - (72 امتیاز)

مطالبه اجرت المثل زن ایام زندگی مشترک

اجرت المثل زن (زوجه) در زندگی مشترک چیست؟

به زبان ساده اینکه زوجین در قبال یکدیگر وظایف قانونی دارند. زن مکلف است که از شوهر تمکین عام و خاص کند. اما یکسری کارها وظیفه شرعی و قانونی زوجه نیست. اگر چه در عرف جامعه ایرانی زنان مشغول به رسیدگی به فرزندان و امور منزل می شوند. در این راستا زوجه می تواند از زوج (شوهر) مطالبه دستمزد این دست امور را که قانونا بر عهده او نیست مطالبه کند.
اگر توافقی بین آنها در خصوص مبلغ آن نباشد، زن می تواند با دادن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت به طرفیت شوهر تقاضای مطالبه اجرت المثل با جلب نظر کارشناسی می کند. آشپزی، نگهداری از فرزندان، شستن ظروف و لباس ها و… از جمله کارهایی است که زن امکان دارد درخواست اجرت المثل آنها بدهد.

مستندات قانونی گرفتن اجرت المثل ایام زندگی مشترک

تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی: چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید. (الحاقی بموجب قانون الحاق یک تبصره به ماده (۳۳۶) قانون مدنی مصوب ۱۳۸۵

ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده: دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می ‌ کند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند. ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است.
طلاق درصورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکومٌ ‌‌ به نیز ثبت می‌ شود. در هرحال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می‌ تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.

مطلب مرتبط :   الزام به تمکین زوجه (زن) و همه چیز در مورد آن

شرایط مطالبه اجرت المثل زن در زندگی مشترک

چند نکته بسیار تاثیر گذار است اولا زوجه (زن) باید ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده است ثانیا به دستور شوهر اقدام به این کارها می کرده است و ثالثا قصد اینکه به صورت رایگان باشد نداشته است. به تعبیر حقوقی تبرعی نبوده یعنی رایگان نبوده است.

مطالبه اجرت المثل

مراحل مطالبه (درخواست) اجرت المثل زندگی زناشویی

بدیهی است که باید دعوی مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه اقامه شود. زوجه می تواند شخصا دادخواست بدهد و می تواند به وکیل دادگستری مثلا گروه وکلای پارسای وکالت بدهد. با در دست داشتن شناسنامه و عقدنامه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می شود و نمونه دادخواستی اجرت المثلی شبیه این تنظیم میشود

خواهان خانم…
خوانده آقای…
وکیل
خواسته مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت از مورخ —- لغایت— با جلب نظر کارشناس
با عرض سلام

احتراما اینجانب و خوانده در مورخ — بر طبق عقدنامه— در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشیم. از مورخ — زندگی مشترک آغاز شده است و حاصل آن ۳ فرزند می باشد. با عنایت اینکه در تمام این سالها اینجانب تمامی امور منزل و بچه داری را بدون قصد تبرع و با دستور شوهر انجام  داده ام. تقاضای محکومیت خوانده با جلب نظر کارشناس به پرداخت اجرت المثل زندگی مشترک از مورخ — الی مورخ — استدعا می شود

امضاء

آیا اجرت المثل هم زنان یکسان است؟

مسلما خیر. دادگاه پس از تشکیل جلسه دادرسی و استماع اظهارات طرفین در صورت تشخیص استحقاق زوجه، قرار ارجاع به کارشناسی صادر می کند. کارشناس با توجه به فاکتور های متعدد اجرت المثل زن را تعیین می کند که البته هر کدام از زوجین می توانند نسبت به مبلغ آن اعتراض کند. تحصیلات زوجه، وضعیت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگی، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، نقل مکان کردن های متعدد و حتی وضع های زوج و زوجه از جمله فاکتور هایی است که کارشناس مد نظر قرار می دهد.

مطلب مرتبط :   طلاق به دلیل خیانت همسر

مطالبه اجرت المثل ایام زندگی مشترک در رویه دادگاه ها

به طور خلاصه باید گفت که عمده دادگاه ها خانواده به درخواست اجرت المثل زوجه پاسخ مثبت می دهند. و در نهایت رای به نفع او صادر می کنند. ولی اختلاف  هم بین بعضی شعب دادگاها وجود داشته و دارد. بعضی شعب مخالف معتقدند که در عرف جامعه ایرانی زنان به رایگان در منزل کار می کنند. بنابراین کارهای انجام شده توسط زن ظهور در مجانی بودن دارد. مگر اینکه زوجه طلاق آنرا ثابت کند. از طرفی بعضی دادگاه ها معتقدند که اثبات امر عدمی یعنی ثابت کردن عدم قصد تبرع دشوار است و همین قدر که زن بگوید که مجانی کار نمیکردم کافی است.

طلاق از طرف مرد و گرفتن اجرت المثل زوجه

با دادن دادخواست طلاق از طرف مرد و عدم رضایت زوجه، رویه دادگاه ها در جلسه دارسی این است که به صرف درخواست زوجه یا وکیل او، به جهت کارشناسی اجرت المثل، قرارکارشناسی اجرت المثل صادر میکنند و در این خصوص سهل گیر هستند

اجرت المثل با شرط تنصیف دارایی مندرج در عقدنامه قابل جمع است و منافاتی با هم ندارند.

اجرت المثل زن با نحله قابل جمع نیست. بنابراین نحله در صورتی به زن تعلق می گیرد که به هر دلیل اجرت المثل به او تعلق نگرفته باشد.

آیا نپرداختن اجرت المثل مشمول جلب می شود؟

اگر رای قطعی محکومیت پرداخت اجرت المثل صادر  شده باشد و سپس اجراییه صادر شود و ظرف یک ماه از آن تاریخ زوج اقدام به پرداخت یا دادن دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل نداده باشد به تقاضای زوجه، دادگاه حکم جلب شوهر (زوج) را صادر می کند.

آیا اعسار و تقسیط (قسط بندی) اجرت المثل پذیرفته می شود؟

اگر شوهر مالی نداشته باشد می تواند با دادن  دادخواست تقسیط اجرت المثل ایام زوجیت از دادگاه تقاضای قسط بندی مبلغ محکومیت اجرت المثل را کند و در صورت بودن شرایط اعسار، دادگاه حکم بر تقسیط صادر می کند. البته به شرطی که زوج مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد.

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ناشناس

    درود بر شما.پدر ما حدود دوازده سال پیش فوت کرده و مادر ما هم از دختر پدرم که از مادر دیگه بود مواظبت می‌کرده و اون دختر هم حدود شش ماه پیش فوت کرده و متاسفانه مادر ما هم یک ماه فوت کرد .الان ما میتونیم اجرت المثل مادرمون را از فرزندان اون خواهرمون که دختر یه زن دیگه بوده بگیریم؟
    بازم تاکید میکنم که مادر ما یک ماه پیش فوت کرده

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      به نظر ما موفق نمیشوید

  2. مصطفی

    سلام
    برای نفقه و اجرت المثل مرد در زمان زندگی مشترک چگونه می تواند پرداخت کند که در زمان طلاق بتواند به آن استناد کند.
    منظورم این است که من (شوهر) همه پول هایم را در زندگی مشترک خرج زنم کرده ام چرا باید محکوم بشوم از این مقاله شما برداشتم این شد که دو راه وجود دارد:

    ۱- به همسرم پولی ندهم و بصورت مخفی پولی که از زنم پنهان کرده ام را سرمایه گذاری کنم تا شاید اگر روزی درخواست اجرات المثل داد از این پول استفاده کنم.

    ۲- هرسال در سالگرد ازدواجمان کاغذی را با نظارت دو مرد عاقل و مومن جلویه ایشان بگذارم و که نوشته اینجانب ادعایی نسبت به اجرات المثل یکسال گذشته ندارم.

    بنظر شما و قانونگذار این راه ها صحیح هستن!!!!!!!!!!؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دوست عزیز یرداشت اشتباهی داشتید دوست عزیز
      اولا نفقه ربطی به اجرت المثل ندارد شوهر وظیفه دارد نفقه زن و بچه را بپردازد
      نیازبه رسید هم نیست خود زندگی مشترک در طول سالیان در زیر یک سقف نشانه پرداخت نفقه است مگر اینکه زن و شوهر جدا ازهم زندگی کنند
      ثانیا در دادخواست اجرت المثل باید ثابت کند به دستور شوهر و غیر رایگان در خانه کار میکرده است واقعیت این است در تمام موارد مطالبه اجرت المثل ها جنبه شرعی ندارد زیرا همه خانهما در منزل شوهر با عشق و رایگان به امور منزل میپردازند

  3. ندا

    سلام خسته نباشید ببخشی من یه سوال داشتم شوهرم منوکتک کاری زده بیرونم کرده برگه پزشک قانوی هم دارم الان۷ساله باهش زندگی میکنم داری یه فرزند۵ساله مشترک هستیم الان بخوام حق اجرت المثل۷سال موازش بگیرم بایدچکارکنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دفتر خدمات قضایی دادخواست اجرت المثل ثبت کنید

  4. یلدا

    من ۱۶ ساله ازدواج کردم شوهرم کم حرفه یکی از شرایط ازدواجم حق طلاق به من بود اما ایشون با چرب زبونی هی به تاخیر انداخت و کلا بهم نداد اصلا پول در اوردنش مشخص نیست فقط همیشه پول نداره و مقروضه بهم کلی خیانت کرده حتی اوایل عقدم یکی از دوست دختراش زنگ زد گفت فکر نکن عقد کردین ما تو شده بعد تو عقد یکی دیگه زنگ زد من جواب دادم هر بار با چرب زبونی تمومش کرد زیاد دیدم به بقیه پیام میده یا عکس میفرسته یا پول براشون میرنه یا قرض میکنه حتی یه بار شوهر یکی از خانم ها تهدیدش کرده بود کلا هر بار تو گوشیش کنکاش کردم یه گندی ازش زده بیرون وتو رابطه چیزای عجیب غریب می خواد ازش طلاق می خوام دختر ۱۰ ساله دارم و حاصر نیست طلاق بده میگه اذیتت می کنگ اگه اینها رو جایی بگی و دخترم رو هم حاضر نیست بهم بده و مهرم ۲۰سکه هست من هیچ چی نمی خوام نه مهریه .نه پولی نه جهیزیه ایی هیچ چی میشه طلاق گرفت .

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهم اثبات این مسائل در دادگاهه که کمی سخته
      سعی کنید دلایل در خصوص خیانت های متعدد ایشون در طول زمان جمع کنید

  5. علی قشقایی

    سلام، آیا بدون داشتن گواهی انحصار وراثت می توان در خواست اجرت المثل داد

    1. گروه وکلای پارسای
  6. علی قشقایی

    سلام،پدر من ۱سال پیش فوت کرده ما تازه در خواست انحصار وراثت کردیم و مادرم می خواهد در خواست اجرت المثل ایام زوجیت بدهد آیا بدون گواهی انحصار وراثت می تواند درخواست دهد یا خیر؟با سپاس .

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله انحصار وراثت میخواد
      بعید میدونم موفق بشه

  7. پریسا

    سلام،من ۵ ساله ک ازدواج کردم ،مدت یک ساله ک خونه مادرمم،پدرم فوت شده و همسرم و خانوادش کاملا بدذات از اب دراومدن و اعتیادم داشت الانشو نمیدونم شاید بخاطر دادگاه ترک کرده،من درخواست مهریه و نفقه کردم،خونم طبقه پایین پدرشون بود و مادرش و خواهراش ب شدت متو عذاب دادن این جتد سال،هیج خرجی ک ب چشم بیاد ب من نداده این چندسال،همش مادرم کمک خرج من بوده،تمام طلاها و ماشینیم ک داشتیم فروخت داد ب پدرش و دیگم پس نداد و پدرش ملک و زمین و حقوقم داره،میخواستم بدونم اجرت المثل ب من هم تعلق میگیره؟و اینکه میتونه حکم تمکین بگیره برا خونه ای ک منو اونجا ب شدت اذیت کردن؟من گفتم خونه جدا بگیر برمیگردم ولی نگرفت.ممنون میشم راهنمایی کنید مختصر توضیحی راجب چگونگی تمکین و اجرت المثل من بفریمایید.🙏🏻

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر واحدی که در آن ساکن بودید مستقل بوده و از منزل خارج شدید با دادخواست شوهر محکوم به تمکین میشوید و بعد از آن نفقه به شما تعلق نمی گیره
      اجرت المثل هم تا زمانی که خانه شوهر بودید به شما تعلق میگیرد با این شرط که ادعا کنید در منزل رایگان کار نمی کردید

  8. سوگند جباری

    سلام وقت بخیر
    اگر مردی فقط یک خونه ۹۰ متری داشته باشه که توش داره با پسرش زندگی میکنه، اون خونه جز اموالش میشه برای گرفتم مهریه یا اجرت المثل؟ یعنی اجرت المثل رو براش قسطی نمیکنن چون یه خونه داره که توش نشسته؟ چون شنیدم میگن اگر مال داشته باشی اجرت المثل رو باید کامل بدی و قسطی نمیشه. اخه یه خونه که سرپناهشه که نمیتونه بفروشه کجا اواره بشه؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      یک خانه متعارف و در حد شان مرد از مستثنیات همه دیون است فرقی نمیکند مهریه باشد چک باشد و یا اجرت المثل

  9. اهو

    سلام وقت بخیر‌.
    من مادری۶۳ساله دارم که باپدرم ۴۲سال زندگی کرده است
    و پدرم درتمامی این سالها پولی به مادرم نداده است وهمیشه اورا کتک میزد واز خاله پدرم نیز مراقبت میکردو هم چنین ۱۸سال درکنار پدرم چوپانی میکرد وهیچ پولی ب مادرم نداد و حتی زمانی که مادرم کار میکرد پدرم حقوق ان رادریافت میکرد و دیگر پس نمیداد
    واینکه ازاو ۸فرزند دار که کوچکترین انها ۲۷سال دارد
    و ازاربعین ۱۴۰۲مادرم را ازخانه بیرون کرده و دخترش بنام مادرم خانه کرایه کرده است
    پپدرم صاحب خانه ایست ۳طبقه است که دردوطبقه ازانها برادرانم ساکن هستن ونیز اموالی درروستا دارد
    وهمچنین پدرم نیز اعتیاددارد
    مادرم میتواندبرای اجرت المثل سه دنگ ازخانه رادریافت کند؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      سعی کنید شما فرزندان با سیاست و وساطت مشکل را حل کنید
      به هر حال مادرتان هم میتواند شکایت کیفری و حقوقی برای نفقه کند و مطالبه اجرت المثل و همچنین درخواست مهریه

  10. روشنک

    درود،وقتتون بخیر.من با اقایی صیغه ۱ساله کردیم تا مراحل طلاق همسر قبلیش تموم بشه ک بعد عقد کنیم تو این فاصله من باردار شدم این اقا نه پولی در میوورد نه یه قرون هزینه،باردارم ک شدم قول داد همه چیو درست میکنه ک دروغِ محض.منو اورد یجای غریب با پول خودم خونه اجاره کردیم،مابقی پولای منو از ارث پدری و دارو ندارم… خرج این زندگی شد میگفت جیب منو تو نداره،صفر صفرم کرد.حالا بچم ۱سالشه محلت صیغه ک تموم شده یهو‌ میگه ازدواج کنسل نمیتونم اجاره بدم دیگه جمع کن برو شهرتون بازم با هزینه خودم حتی اجاره ماه اخرو هم خودم باید بدم،الان من نمیدونم نفقه دارم یا نه یا اجرتالمثل!؟یا پولایی ک‌ خرج کرد میتونم زنده کنم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      متاسفانه کم تجربگی و سادگی کردید
      نفقه بچه رو میتونید دادخواست بدید برای آینده البته
      نفقه گذشته در عقد موقت کمی سخته ولی شدنیه

  11. منصور نوین

    خوبه، عالیه. همه چیز به نفع زنه. ما هم ازدواج نمی کنیم حالا که وضعیت اینطوره

  12. نیما

    درودبر شما
    سپاس از مهربانی شما که با بردباری به همه پرسش های مردم پاسخ میدین.

    ۱_آیا در عقد موقت هم اجرت المثل وجود دارد؟
    ۲_آیا با سند تنظیمی در دفترخانه(اقرار) زن می تواند حق خود از اجرت المثل برای آینده را گذشت کند و ادعای خود از اجرت المثل را ساقط کند؟
    سپاس

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      سوال فنی و خوبیه
      اگر زن ثابت کند زندگی مشترک داشته و در منزل رایگان کار نمی کرده مستحق احرت المثل است حتی در عقد موقت
      زن میتواند اقرار و اعلام کند در آینده رایگان در منزل به کار منزل مبپردازد مگر اینکه صراحتا اعلام رسمی کند که ناظر به آینده خواهد بنابراین امضا این سند صحیح است

  13. نیما

    درودبر شما
    سپاس از مهربانی شما که با بردباری به همه پرسش های مردم پاسخ میدین.

    ۱_آیا در عقد موقت هم اجرت المثل وجود دارد؟
    ۲_آیا با سند تنظیمی در دفترخانه(اقرار) زن می تواند حق خود از اجرت المثل آینده را گذشت کند و ادعای خود از اجرتالمثل را ساقط کند؟
    سپاس

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله اگر زندگی مشترک داشتند و شرایط تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی احراز بشه
      به تحلیل ما اعلام رضایت زن مبنی بر اینکه در آینده رایگان در منزل کار خوتهد کرد و در این خصوص ادعایی نخواهد داشت صحیح است و در دادگاه قتبلیت استناد دارد

  14. محمود رادین

    با سلام و عرض ادب
    در صورتی که طلاق توافقی زوجین، بعلت عدم همکاری زوجه میسر نباشد، درخواست طلاق یک طرفه از طرف زوج، چقدر زمان برای اتمام روند طلاق خواهد گرفت؟ و اینکه اگر زوج کارمند باشد، چگونه مهریه را از حقوق زوج( درصورت نداشتن اموال دیگر) کسر خواهند کرد؟
    با تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      همانطور که احتمالا در سایت مطالعه کردید خواسته طلاق و رای طلاق قابلیت دو بار اعتراض در دو مرجع یعنی دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور دارد بنابراین این مهم است که طرفین به رای دادگاه بدوی (اولی) اعتراض میکنند یا نه و این موضوع در مدت زمان طلاق در طلاق یکطرفه بسیار اهمیت دارد و در هر پرونده با پرونده دیگر متفاوت است

  15. mosiyo koko

    سلام بنده یه سوال دارم که این خانومهایی که میان و درخواست حجت المثل میکنن یعنی این ایامی که با شوهرشون زیر یک سقف زندگی کردن و کارهای خونه رو انجام دادن درسته ،؟؟؟!یا نفقه این ایام زندگی تا موقع طلاق تا اینجا درست.؟؟؟!سوال اصلی این مدت شوهر این خانومها پول حالا یا اجاره یا ساخت خونه برای سرپناه خانوم یا خانواده کلی..و خرج خورد خوراک و پوشاک و حتی پول لباس همه خرجهای خانوم خودشونو میدن این به چه منظور هستش میشه راهنمایی کنید که این چه دکون دستگاهیه که باز کردن؟؟!

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در هر صورت مطابق قانون و شرع اگر زن به شوهر اعلام کند که رایگان کار نمی کند مستحق اجرت المثل خواهد بود

  16. محمد ازادی

    با سلام من یکبار به خاطر ندادن اجرت المثل همسرم به زندان رفتم ولی بعد یکهفته ایشون از زندان آزاد شدم بر فرض اینکه رضایت داده ایا دوباره میتونه منو زندان بندازه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      توضیحات ناقصه چون باید بدونیم چگونه رضایتی داده است ولی بعید میدانیم دیگر بنواند درخواست جلب کند پرونده مختومه شده

  17. امید خسروی نژاد

    سپاس از مطالب کاملا کاربردی و مفید

  18. زهرا رحیمی

    سلام من شوهرم مهریه ام رو کامل پرداخت کرده وتقاضای طلاق توافقی کرده بااینکه من مهریه ام رو کامل گرفتم میتونم ادعایی برای اجرت المثل داشته باشم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      بله طلاق توافقی است و میتوانید در این مورد هم توافق مالی داشته باشید مشکلی نیست

  19. ویدا م

    سلام
    بعداز ۳۰ سال زندگی همسرم به نتیجه رسیده که من زن خوبی برای او نبودم
    هرروز به بهانه‌های مختلف جنجالی در خانه راه می‌اندازد و زندگی را برای من و فرزندانم که دانشجو هستند، زهرمار کرده
    خودش جرات درخواست طلاق ندارد
    به من اصرار می‌کند که درخواست طلاق بدهم
    آیا این کار صلاح است؟
    یا خودش باید اقدام کند؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      شما نرمی و مدارا رو ییشتر کنید برای شما درخواست طلاق از طرف مرد بهتر است اما شما بهشون پیشنهاد طلاق ندید که اگه من رو نمیخواهی طلاق بده

  20. الناز

    سلام وقت شما بخیر ،من حدودا ۴ سال هست که طلاق گرفتم و بخاطر شرایط روحی بدی که داشتم برای اجرت المثل و نفقه اقدام نکردم اون زمان،الان بعد از گذشت ۴ سال میتونم برای اجرت المثل و نفقه دادخواست بدم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      متن رای طلاق را مطالعه کنید که بخشیده شده یا بر ذمه زوج است

  21. هادی

    سلام. من با همسرم ۹ سال زندگی مشترک داشتیم و دوتا فرزند دوقلو ۵ ساله داریم.اینم بگم من مشگل معلولیت جسمی حرکتی دارم اما خداروشکر با تلاشی که دارم از لحاظ مالی میتونم زندگیمو بچرخونمو خانومم از لحاظ مالی مشگلی نداشتن و مالی ام به اسم خودم ندارم.همسرم رفته دادخواست اجرت المثل کرده و کارشناس ۲۶ میلیون تعیین کرده. حالا من باید اینو پرداخت کنم یا راهی هست که ازم نتونه بگیره.درضمن درخواست مهریه و طلاق هم کرده.ممنون از راهنماییتون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر حکم قطعی و جای اعتراض ندارد که کاری نمیشود مگر اینکه در صورت توان مالی نداشتن با توجه به درخواست مهریه و نفقه ایشان، شما دادخواست اعسار از پرداخت بدهید

  22. کیوان

    سلام خسته نباشید
    همسر من بعد از ۱۹ ماه زندگی رفته درخواست مهریه و اجرت المثل کرده من هرماه مبلغیو به حسابش واریز کردم ایا می تونم از این مبلغ به عنوان اجرت المثل استناد کنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      در اکثر موارد قبول نمی کنند

  23. تموری

    سلام من از عقدم تا الان ۳سال میگذره همسرم همش دنبال خوشگذرونی و رفیق بوده و کار نمیکرده و خرجی بهم نمیداد اندک خرجی هم ک بوده از خانوادش بوده…همیشه با کتک کاری منو از خونه بیرون کرده یکبار سر خریت و ابرویی ک ازم برده دست ب خلاص کردن خودم زدم که الان بهونه شده براش… .الان دوماهه با کتک و اینک قفل خونه رو عوض کرده خونه پدرمم ک بیرونم کرده و میگ نمیخام و درخواست مهریه بده… چیزی ام از خودش نداره… میشه راهنمایی کنید چ حقی رو میتونم اقدام کنم و چطور پیش برم ک حقم ضایه نشه
    .. میشه راه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      با توجه به اینکه مالی ندارد به نظر ما راکار خوبی در این شرایط نیست شرایط ادامه زندگی رو با مشورت خانواده و پدر بسنجید

  24. مسیب اکبری

    سلام من بیست ساله که ازدواج کردم و یه دختر و یه پسر دارم.یازده سال پیش ازدواج مجدد داشتم.یک ماهی میشه که زن اولم فهمیده و الان هم درخواست مهریه کرده هم اجرت المثل.سال ۸۹ به خواست پدرش به خانه پدرش نقل مکان کردیم.چندین بار به زنم گفتم اینجا بریم ولی ایشون قبول نکردن.و حرفش هم این بود که من پدرو مادرتو نمیتونم رها کنم.حالا خواستم ببینم ایم اجرت المثل بهش تعلق میگیره یا نه.در ضمن هیچوقت هم نذاشتم حساب خودشو بچه ها خالی باشه هر هفته پول به حسابشون واریز میکنم.حتی تو این یک ماهی که با من اختلاف پیدا کردن و منو از خودشون طرد کردن..

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر زوجه به درستی دادخواست اجرت المثل داده باشد غالبا به نفع آنها رای صادر میشود

  25. مرجان

    سلام آیا گرفتن اجرت المثل بعد از گرفتن مهریه س؟یا همزمان هم میشه گرفت ؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      همزمان هم میشود

  26. اصلانی

    سلام خسته نباشید حکم برای من اومده من باید حق المثل بدم ونفقه آیا میتونم اعتراض بزنم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر در فرصت اعتراض هستید بله میتوانید

  27. رز

    سلام، من پارسال درخواست اجرت المثل ایام زندگی دادم، تو مرحله اول پذیرفته شد ولی در دادگاه تجدیدنظر به دلیل مهر مادری و عرف استان یزد، رد شد. چند ماه بعد از حکم قطعی اجرت المثل، همسرم درخواست طلاق داده، آیا می شود در دادگاه طلاق دوباره درخواست اجرت المثل داد؟ آیا نحله به من تعلق می گیره؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر شوهرتون به رای اجرت المثل رد شده استناد کنه دادگاه طلاق هم به تبعیت آن رای نمیدهد

  28. ایمانی

    سلام.دادخواست اجرت المثل دادم کارشناسی‌های شد همسرم اعتراض زد ۵ کارشناس شد یه مبلغی کم‌کردن.تجدید نظر خواهی کرد حکم اومده رای اولیه رد شده.من نمتونم فرجام خواهی کنم یا راهش چیه چون ایشون تو دادگاه خیلی برش داره

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      قابل فرجام خواهی نیست

  29. پروین رسولیان

    با سلام، من و همسرم بعد از ۴۰ سال زندگی مشترک جدا شده ایم، مهریه ام را گرفتم و دادگاه بنا به درخواست عدم سازش از جانب شوهرم پرونده ای باز کرده و بعد از ارجاع به کارشناسی کبلغ ۱۲۰ میلیون به عنوان اجرت المثل برای من در نظر گرفتن، اکنون بعد از ابلاغ رای شوهرم اقدام به پس گرفتن شکایت عدم سازش خود شده و دادگاه قرار رد دعوا صادر کرده است، اکنون من چگونه باید اجرت المثل و نفقه ام را بگیرم؟
    الان حدود ۳۰ ماه است که در منزل اجاره ای زندگی می کنم و از جانب شوهرم یک ریال هم بابت نفقه و خرج روزانه نگرفته ام.
    ممنون و متشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      دادخواست اجرت المثل مستقل بدهید

  30. مریم مرادی

    سلام
    همسر خاله بنده یکساله فوت کرده، خاله بنده میتونن مطالبه اجرت المثل سی سال زندگی مشترکشونو بکنن؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر مالی از متوفی باقیمانده بله ولی بعضی قضات هم در این مورد رای نمیدهند

  31. ایمان مینایی

    سلام خسته نباشین میخواستم بدونم همسرم برای اجرت المثل ایام زوجیت اقدام کردند اما هیچ کدام برای طلاق اقدام نکردیم و دادگاه بنده را به پنجاه میلیون تومان و هزینه وکیل چنین عشر دولتی محکوم کرده آیا واقعا میتواند این کار را بکند

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      بله قانونی است

  32. م ا

    سلام
    پدر من یک سال هست فوت کرده
    سال ۱۳۴۵ ازدواج کردن الان بردار هام ارث می خوان مادرم چیز زیادی نداره و مستجره
    الان اجرت المثل این سالها چقد میشه؟؟
    مبلغش چقد میشه؟؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اجرت المثل توسط کارشناس با توجه به ملاک هایی که دارن تعیین میشه ولی مطالبه اجرت المثل بعد فوت به طرفیت وراث همیشه به نتیجه نمیرسه

  33. ماهک

    رای اجرت المثل ب نفع من صادر شده و همسرم طی مدت ۲۰ روز اعتراض نکردن.من باید چ جوری واسه گرفتن اجرت المثل اقدام کنم؟یا باید منتظر بمونم؟ممنون

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      درخواست صدور اجراییه کنید

  34. زهرا مولوی

    باسلام، حدود ۲۰ ساله زندگی مشترک داریم و دادخواست اجرت المثل دادم. که در دادگاه بدوی این دادخواست با توجه به اینکه باقصد عدم تبرع نبوده رد شد. احتمال اینکه بعد از اعتراض رای دادگاه برگرده چقدر است. تشکر

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      نیاز به دانستن جزئیات بیشتری از پرونده است اما اگر اقرار کرده باشید زمانی که در منزل کار میکردم با شوهرم مشکلی نداشتم و به دستر شوهر یا توقع مالی کار نمیکردم … رای در دادگاه تجدید نظر هم تایید میشود

  35. بهناز بهمنی نژاد

    سلام.من ده سال پیش طلاق گرفتم و مهریه ام را بخشیدم وحتی جهیزیه ام را نداد.من سی سال با ایشون زندگی کردم وشش بچه هم بزرگ کردم.میخواستم ببینم بعدازده سال که جدا شدم میتونم اجرت المثل رابگیرم..ممنون

    1. گروه وکلای پارسای
  36. محمد

    سلام زنی که سو رفتار داشته باشه و مرد درخواست طلاق بدهد آیا بجز مهریه چیزهای دیگه بهش تعلق میگیرد

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اجرت المثل و نفقه

  37. تنهای روزگار

    سلام..همسر ما یک ساله به امید طلاق گرفتن زندگیش رها کرده رفته خونه پدرش..۵ سالی زندگی مشترک داستیم..یکبار تقاضای طلاقش رد شده.الانم به خاطر اکن ۵ سال اجرت المثل تقاضا کرده در حالی که میتونم با شاهد ثابت کنم تو این همه سال ها یکسال هم تو خونش نبوده..همش بدون اجازه خونه مادرش یا خواهراش بقیه اش هم خونه می خوابیده..ایا تقاضای اجرت المثل رد میشه یا نه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      درخواست ایشون رو قبول میکنن

  38. مریم

    سلام میزان اجرت المثل ۲۵سال زندگی با دو بچه تقریبا چقدر میشه البته ۶سال هم به درخواست همسرم از مادرش پرستاری کردم و اوایل ازدواج پا به پاش برای مخارج زندگیمون باهاش کار کردم اینا میتونه تاثیری رو مبلغ اجرت المثل داشته باشه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مبلغ اجرت المثل با توجه به فاکتور های مختلف توسط کارشناس تعیین میشه

  39. مریم مهینی

    سلام یه سوالی داشتم میخواستم بدونم برای طلاق چه حق و حقوقی به جز مهریه به زن تعلق میگیره من مادرم چند سال پیش مهریه اش رو از پدرم گرفت به خاطر اینکه هیچ پولی به مادرم نمیداد الانم پول نمیده و میگه بی هیچ حق و حقوقی باید بری خونشو تو شیشه کرده مادر من الان میتونه اجرت المثل یا نفقه یا هرپول دیگه ای بخواد بگیره و اینکه چطور باید اقدام کنه

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      اگر با هم زندگی میکنند دادخواست نفقه معوقه به نتیجه نمیرسه اما مادرتان در صورت صلاحدید میتواند اجرت المثل ایام زوجیت طلب کند

  40. نازی

    سلام
    قصد جدایی از همسرم را دادم ،۲ فرزند دارم همسرم گفته بچه ها رو ببر خرجشون رو می دم ماهی یک میلیون برای هر کدومشون
    می خوام بدونم منی که خانه ای ندارم ، منبع درآمدی هم ندارم تکلیف ودیعه خونه و اجاره خونه چی می شه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      میتوانید این مبلغ رو قبول نکنید و تقاضای تعیین نفقه توسط کارشناس بدهید

  41. احمد

    سلام ایجانب قصد دادن کلیه حقوق همسرم را دارم از ابتدای ازدواج تا الان قصد جدایی نداریم ولی حقی که بر گردن من هست می خواهم تا ایجا صفر کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فقط مهریه
      اگر زوجه مدعی است که رمانی که در خانه کار میکرده به نیت پول بوده! آن را هم بپردازید

  42. عسگری

    سلام..من الان این چند نظر رو که این خانوما دادن خوندم متاسفانه همشون دنبال اینن که یه طوری از شوهر بدبختشون پول بچاپونن مثلا خانمی گفته اون به زور یارانمو میده بعد گفته پنجاه تومان اضافه میده بعدش یکی دیگه گفته یه سال نیست ازدواج کردم قصد طلاق هم نداره ولی میخواد اجرت مثل بگیره اینا دیگه کین متاسفانه زنان ایران ما همه همینطورین آبروی هرچی زنه بردن خیلی متاسفم که طرز فکر زنای ایران اینطوریه من الان دارم زنمو بخاطر اخلاقهای بد وشکاک بودنش و توهین و تحقیرهایی که تو زندگیم بهم میشه طلاق میدم اونوقت خانم رفته تقاضای مهریه داده این انصافه واقعا هرچی توهین و تحقیر از طرف خودش و خانوادش شنیدم و دیدم حالا مهریه هم باید بدم یعنی من بیعقل تو این چند سال زندگی مشترک باید هرپولیو بهش دادم مینوشتم به حساب مهریش خداوکیلی خواهش دارم از همه شوهرها هرچی پول به حساب خانوماتون میریزین از همون اول زندگی مشترک مدرک کنین بذارین به حساب مهریه که یه وقتی مثل من نشین این تجربه منه برای آقایون ممنونم اگه مطلبو به اشتراک بذارین

  43. امید حقیقی

    با سلام… چه زمانی میتوان دادخواست مطالبه اجرت المثل را به دادگاه تقدیم کرد؟ آیا مانند مهریه حق مسلم زوجه تلقی میشود و هر زمان که اراده کند می‌تواند دادخواست بدهد یا اینکه صرفا پس از ارایه دادخواست طلاق از سمت یکی از زوجین صورت حقوقی پیدا می‌کند و قابل ارایه است ؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      جواب سواتان در متن بالا هست مظالعه بفرمایید

  44. فائزه

    سلام وقتتون به خیر
    من درخواست طلاق هنوز ندادم
    کمتر از یکساله که ازدواج کردیم و با هم زندگی میکنیم
    من میتونم برای اجرت المثل اقدام کنم؟
    به من تعلق میگیره؟

    1. گروه وکلای پارسای

      اجرت المثل یک سال مبلعی نمیشه که بخواهید دادخواست بدید

  45. الناز

    سلام.عدم تمکین همسرم رد شده.حدودشش ماهه که به زور یارانه خودو پسر دوسالمو میده اماهرسری روی یارانه ما ۵۰هزارتومان اضافه هم برای من واریز میکنه.باتوجه به رد شدن تمکین اقاو ندادن نفقه حدود شش ماه ایا میتونم درخواست طلاق بدم؟ایا اون ۵۰ هزار تومان اضافه بعنوان نفقه محسوب میشه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام در ابتدا باید دادخواست مطالبه نفقه معوقه بدهید و در صورت صدور حکم و نپرداختن به استناد آن می توانید دادخواست طلاق بدهید.

... ...