قبول وکالت فقط تهران و کرج تهـــران کـــــرج ۰۲۱-۴۴۰۳۳۶۷۷ ۰۲۱-۴۴۰۷۲۸۰۲ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۰ ۰۲۶-۳۴۲۱۴۴۴۱
عکس پس زمینه سایت وکلای پارسای عکس پس زمینه سایت عکس پس زمینه سایت

وکیل انحصار وراثت نامحدود و محدود ۰ تا ۱۰۰ مدت، هزینه و قوانین جدید ۱۴۰۳

  • ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • بروزرسانی:
  • 22 نظر
  • 20 دقیقه
  • 33852 نفر
3.8/5 - (40 امتیاز)
3.8/5 - (40 امتیاز)

وکیل برای انحصار وراثت تهران و کرج

از پذیرش وکالت برای سایر شهر ها به غیر از تهران و کرج معذوریم

  • ۴۰ روز برای انحصار وراثت نامحدود
  • ۷ الی ۱۰ روز برای انحصار وراثت محدود
  • حق الوکاله با هزینه دادرسی جمعا چهار میلیون و دویست هزار تومان
  • بدون نیاز به مراجعه هیچ کدام از ورثه. نگران ناقص بودن مدارک و عدم همکاری سایر وراث و یا خارج از کشور بودن آنها نباشید
  • اگر وکالت انحصار وراثت محضری از یکی از وراث دارید داشتن وکیل دادگستری الزامی است
  • صفر تا صد با وکلای پایه یک متخصص با درخواست یک ورثه هم گواهی انحصار وراثت صادر میشود
  • قبول وکالت اخذ مفاصاحساب مالیات بر ارث هم با حق الوکاله جداگانه فقط در تهران و کرج توسط وکیل مالیات برای ارث متخصص پذیرفته میشود

به روز رسانی در تاریخ دوشنبه ۲۴ ام اردیبهشت ۱۴۰۳

گواهی انحصار وراثت چیست؟

یکی از وقایع مهم حقوقی که آثار فراوان دارد مرگ است. به هر حال انسان را از مرگ گریزی نیست و از گذشته تا حال نظام های حقوقی در پی شناسایی وراث شخص فوت شده بوده اند. بر طبق قوانین جاری کشور نوشته ای قانونی صادر شده از مرجع ذی صلاح که در آن لیست وراث و میزان سهم آنها مشخص میشود  گواهی انحصار وراثت نامیده میشود. به عبارت عامیانه تر اسامی وراثث و میزان سهم ایشان از دارایی متوفی به عنوان قائم مقام  مشخص و محصور میشود.

بدون انحصار وراثت هیچ اداره و ارگانی دولتی و حتی شهرداری وراث را به رسمیت نمی شناسند و  اساسا ورثه از روی گواهی مدکور قابل شناسای هستند گرفتن آن در جایی که اموالی از متفی است قطعا الزامی است

ذکر نکردن تعمدی یکی از وراث و پنهان کردن نام او به هر بهانه ای جرم کلاهبرداری است و برای شهودی که استشهادیه را هم امضا کردند در فرض سوء نیت جرم شهادت کذب خواهد بود مثلا موردی بود که مردی با دو شناسنامه که داشت دو زن داشت و اسم فرزندان دوم در شناسنامه نوشته نشده بود و فرزندان همسر اول با توجه به اختلافی که با هم داشتند در گواهی انحصار وراثت اسم سایر فرزندان همسر دوم را ننوشته بودند به خیال خود زرنگی کردند که در نهایت موجب شکایت و دردسر شد.

اگر ذی نفع یعنی کسی غیر از ورثه درخواست گواهی حصر وراثت کند انحصار وراثت محدود کافی است بنابراین لازم نیست تقاضای انحصار وراثت نامحدود کند. ولی لینجاست که حتما باید مدرک و دلیل که نشان دهد دی نفع است و اعضای شورا را مجاب کند ضمیمه دادخواست کند.

آیا انحصار وراثت اجباری است؟

وکیل انحصار وراثت تهران پاسخ می دهد،‌ بهتر است به این سؤال این طور پاسخ بدهیم که هرگاه شخصی که فوت کرده و مالی برای تقسیم نداشته باشد و یا یکی از وراث نیاز به این نداشته باشد که به ادارات دولتی و غیر دولتی، خود را برای موضوعی ورثه و متوفی معرفی کند، بنابراین الزام و اجباری و حتی نیازی برای داشتن انحصار وراثت نیست. اگر متوفی مالی ندارد و صرفاً نیازمند ارائه برگه مذکور به ارگان و اداره‌ای هستید انحصار وراثت محدود کفایت می‌کند و اما اگر مالی از متوفی باقی مانده است داشتن گواهی انحصار ورثه نامحدود الزامی است. به دیگر سخن فروش ملک (مال) بدون انحصار وراثت امکان‌پذیر نیست؛ پس تقسیم ارث بدون انحصار وراثت قانونی میسر نیست. خواه مال متوفی  ملک، سهام و یا وجه نقد در بانک و  خودرو باشد.

گواهی انحصار وراثت برای سهام عدالت چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد اگر متوفای زن و مرد دارای مالی باشد مثل سهام، برای تقسیم، فروش و یا گرفتن سود، بایستی گواهی انحصار وراثت اخذ شود. تقسیم سهام عدالت متوفی بین وراث هم از این موضوع استثناء نیست. ولی اگر متوفی مالی ندارد و وراث بخواهند برای حقوق او اقدام کنند تحصار وراثت محدود کافی است.

گواهی انحصار وراثت را از کجا بگیریم؟

بهتر است برای داشتن اطلاعات کامل مطلب مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت را مطالعه نمایید اما به‌ صورت اجمال مطابق بند ۳ ماده ۱۱ قانون جدید شوراهای حل اختلاف، صدور گواهی انحصار وراثت در صلاحیت شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت دائمی زن یا مرد فوت شده است. ممکن است کسی به‌صورت ساده بخواهد و بپرسد که مراحل گام به گام انحصار وراثت چیست؟

در جواب باید گفت در ابتدا ورثه و یا هر ذی شخصاً یا توسط وکیل دادگستری بایستی با مدارک لازم انحصار وراثت به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت درخواست مراجعه کند. لازم است بدانیم عدم همکاری وراث در انحصار وراثت، عدم رضایت یکی از وراث، عدم حضور یکی از ورثه، نبودن یکی از وراث و یا اختلاف بین ورثه هیچکدام مانعی برای صدور و دادخواست انحصار وراثت نیست.

نکته مهم: اگر وکالت رسمی از یکی وراث دارید نمیتوانید بدون وکیل دادگستری صاحب پروانه وکالت مجاز اقدام به اخذ انحصار ورثه کنید اما با وکالتی که دارید اگر حدود اختیارات کامل باشد میتوتنید به اداره مالیات، شهرداری  و غیره مراجعه کنید.

نگران نباشید. حتی اگر گواهی فوت و یا شناسنامه متوفی را هم نداشته باشید به صرف ارائه مدارک شناسایی یکی از ورثه و حضور او و اعطای وکالت به ما کل مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت توسط وکیل دادگستری مجرب انجام خواهد شد و مدارک ناقص تماماً استعلام خواهد شد. بنابراین مفقود شدن گواهی یا نداشتن شناسنامه وراث و یا عدم همکاری یک یا سایر ورثه اهمیتی ندارد.

آیا برای گرفتن انحصار وراثت حتماً باید وکیل داشت؟

قطعاً خیر. اختیار وکیل دادگستری کاملاً موضوعی اختیاری است و اجبار و الزامی وجود ندارد. یک موقع است شخصی بخواهد کارها توسط وکیل انجام شود و یا این که وقت لازم و تخصص کافی نداشته باشد؛ بنابراین ترجیح می‌دهد که با پرداخت هزینه، وکالت به وکیل پایه یک دادگستری بدهد. پرسیده می‌شود که آیا باید وکالت کاری به وکیل بدهیم؟ ابتدا هر کدام از وراث که میخواهد وکالت بدهد بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کند با این کار اولا از روند و موضوع پرونده های خود در دادگاه ها له یا علیه مطلع میشود و ثانیا به جای ابلاغ کاغذی دادگاه از طریق سامانه برای او ابلاغ میفرستد و ثالثا وکالت به وکیل و قرارداد با او هم به صورت الکترونیکی خواهد بود.

نگران نباشید ما شما را به سهولت راهنمایی میکنیم. توجه داشته باشید نیاز به حضور همه ورثه نیست همجنین لازم نیست همه وراث در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند. و یا نیاز نیست که همه وکالت به یک نفر بدهند و همچنین نیاز نیست که همه به وکیل دادگستذی وکالت بدهند

از آنجا وکالت های دادگستری میبایستی از طریق سامانه ثنا و به صورت الکترونیکی است این امکان عالی به وجود آمده است که شهر دیگر و به حتی بدون مراجعه موکل هم وکالت در موضوع مورد نظر مثل گرفتن انحصار وراثت داده شود.

آیا نیاز به اعطای وکالت از سوی همه ورثه است؟ هزینه وکیل برای انحصار وراثت چقدر است؟

وکلای دادگستری وکالت نامه‌های مربوط به خود را دارند و نیاز به مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای دادن وکالت نیست. بعضا از ما سوال میشود که باید وکالت کاری به شما در محضر بدهیم که همانطور که توضیح داده شد نیازی نیست. اما در خصوص سؤال دوم لازم به ذکر است که اگر فقط یک نفر از ورثه یا ذی‌نفع اقدام برای اخذ گواهی و اعطای وکالت به وکیل کند، کافی است. گواهی که شورای حل اختلاف در نهایت صادر می‌کند برای همه ورثه مفید خواهد بود.

گروه وکلای پارسای صرفاً در پرونده ­های ارث و خانواده وکالت می‌کنند و با توجه به کثرت پرونده‌های در سالهای وکالت، تبحر، تجربه و علم کافی و لازم را دارا هستند و همه وکیل پایه یک دادگستری هستند. با توجه به تعداد زیاد پرونده‌ها و انجام تخصصی آن‌ها سود وکیل در تعداد است. بنابراین هزینه انحصار وراثت و حق الوکاله منصفانه چهار میلیون و دویست هزار میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ با جمع هزینه‌های دادرسی در نظر گرفته شده است.

مطلب مرتبط :   ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟

مدارک لازم برای انحصار وراثت شورای حل اختلاف چیست؟

لازم است به چند نکته توجه داشته باشید:

الف) حتی اگر یکی از ورثه با مدارک شناسایی خودش مراجعه کند بدون آن که گواهی فوت و یا شناسنامه سایر وراث را داشته باشد، اخذ گواهی انحصار وراثت با توجه به استعلام شورا از اداره ثبت احوال امکان پذیر است.

ب) فقط اگر مثل فرض بالا مدارک ناقص باشد، مدت زمان استعلام که ۳ الی ۷ روز است اضافه خواهد شد. مضافاً بر این که بایستی استعلام را به‌صورت اصطلاحاً دستی از شعبه شورا گرفت و به اداره ثبت احوال مربوطه مراجعه کرد.

ج) اما مدارک مورد نیاز برای ثبت دادخواست انحصار وراثت عبارتند از:

۱- شناسنامه متوفی

۲- گواهی فوت متوفی

۳- عقدنامه در صورت ازدواج( اگر سند اردواج در دسترس نیست با استعلام قابل حل است)

۴- شناسنامه وراث

۵-وصیت نامه رسمی در فرض بودن

۶- اگر ذینفع دادخواست می دهد مدرکی یا سندی که دلالت به ذی نفعی کند حتما بایستی در دفتر خدمات پیوست دادخواست شود.

۷- استشهادیه ۳ شاهد که توسط دفتر اسناد رسمی گواهی و امضا شده باشد. در صورت تمایل تهیه استشهادیه بدون حضور موکل و وراث را هم به عهده ما بگذارید. هزینه آن با توجه به گران شدن تعرفه گواهی امضاء اسشهادیه در دفاتر اسناد رسمی بر طبق بخشنامه مربوطه  با احتساب دستمرد شهود جمعا یک میلیون تومان است.

نکته: اگر هر کدام از مدارک فوق را به هر دلیل در اختیار ندارید مشکلی ایجاد نخواهد کرد و با درخواست استعلام از ثبت احوال مدارک و اطلاعات ناقص تکمیل میگردد.

نکته: هر زمان که یکی از وراث بخواهد می‌تواند به شورای حل اختلاف مربوطه مراجعه کرده و کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت را تقاضا کند. بنابراین اصطلاحات گواهی انحصار وراثت المثنی یا گواهی فوت المثنی درست نیست.

نکته دیگر این که اعتبار انحصار وراثت مقید به زمان خاصی نیست و گواهی صادره برای همیشه کفایت می‌کند.

مدت زمان انحصار وراثت چقدر است؟

وکیل انحصار وراثت توضیح می‌دهد که این که انحصار وراثت چقدر زمان می‌برد، بستگی به این دارد که گواهی محدود و یا نامحدود تقاضا شده باشد. اگر شخصی فوت شده و مالی بالای ارزش ۵۰ میلیون تومان داشته باشد، می‌بایستی دادخواست انحصار وراثت نامحدود در دفتر خدمات الکترونیک قضایی داد. یکی از مراحل این درخواست، یک نوبت انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است. از طرفی اگر مدارک ناقص باشد استعلام از اداره ثبت احوال نیز لازم است. در گروه وکلای پارسای اخذ گواهی حصر وراثت نامحدود ۴۰ روز کاری است.

بعضی سؤال کرده‌اند که مدت زمان انحصار وراثت بعد از فوت چقدر است؟

این درخواست مقید به زمان خاصی نیست و کاملاً اختیاری است که چه زمانی بخواهید اقدام کنید. اما بهتر است ظرف یکسال از زمان فوت اطهارنامه مالیات بر ارث ثبت کنید حتی اگر برای پرداخت آن مراجعه به اداره دارایی نکنید.

وکیل انحصار وراثت

آیا لیست اموال متوفی در انحصار وراثت مشخص می‌شود؟

مطلب بسیار مهم این است که تقسیم اموال با گرفتن انحصار وراثت کاملاً متفاوت است. در این جا به‌صورت مختصر مطالب مرتبط دیگر با این موضوع درباره انحصار وراثت و مراحل قانونی بعد از فوت و مراحل گام به گام انحصار وراثت توضیح داده شده است.

جواب مختصر این است که شورای حل اختلاف در برگه انحصار وراثت فقط مشخص می‌کند که وراث قانونی متوفی چه کسانی هستند و میزان سهم آن‌ها چقدر است و ابداً اشاره‌ای به اموال باقی مانده (ماترک) نمی‌کند. خوب ممکن است که سوال شود پس چه زمانی اموال مشخص میشود؟ جواب این است که در زمان دادن اظهارنامه مالیاتی لیست اموال به آن اداره اعلام میشود حتی اگر اطلاعات دقیق نداشته باشید توسط اداره مالیات استعلام میشود. دادن اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱ به صورت الکترونیکی توسز یکی از وراث انجام میشود.

هزینه وکیل خوب برای انحصار وراثت چقدر است؟

اول به اطلاع می‌رساند مشاوره حقوقی انحصار وراثت به‌ صورت تلفنی برای تهران و کرج رایگان است؛ اما هزینه حق‌الوکاله وکیل برای انحصار وراثت چه برای انحصار  محدود و چه نامحدود چهار میلیون و دویست هزار تومان است. امکان دارد برای کسی این سؤال باشد که چرا این‌قدر ارزان؟ جواب این است که سود و استراتژی وکلای پارسای تعدد پرونده از طریق کاهش حق‌الوکاله است. وکیل خوب برای انحصار وراثت تهران و کرج گروه وکلای پارسای

مالیات بر ارث چه زمانی باید پرداخت شود؟

در مورد مالیات انحصار وراثت یا همان مالیات بر ارث پرسش‌های زیادی وجود دارد. در ابتدا خوب است بدانیم که باید یکی یا همه ورثه اظهارنامه مالیاتی تقدیم اداره مالیات و دارایی کنند و لیست اموال متوفی را اعلام نمایند. اگر متوفی قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده باشد، یکی از مدارک لازم برای درخواست حصر ورثه داشتن گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است و این به معنای پرداخت مالیات نیست. بلکه فقط برای درخواست انحصار وراثت متوفیان قبل از سال ۹۵ و دادن اظهارنامه مالیات بر ارث کافی است و نه پرداخت مالیات؛ اما برای فوت شدگان بعد از تاریخ مذکور، اولاً جریمه دیرکرد وجود ندارد، ثانیاً مدت زمان پرداخت مالیات هم وجود ندارد، پس چه زمانی باید مالیات پرداخت کرد؟ زمانی که بخواهید مال موروثی را بفروشید (انتقال دهید) یا پول را از بانک خارج کنید. ولی اگر ظرف مدت یک سال از زمان فوت متوفی اظهارنامه مالیات بر ارث را ثبت کنید مشمول بعضی معافیت های مالیاتی میشوید.

اگر یکی از وراث حاضر به فروش نباشد؟

بین این دو جمله که اگر یکی از وراث حاضر به انحصار وراثت نباشد و اگر یکی از وراث راضی به فروش نباشد تفاوت قائل شویم با این توضیح که اخذ گواهی انحصار وراثت نامحدود و محدود کار آسانی است و همکاری نکردن سایر وراث خللی به آن وارد نمی کند زیرا هویت وراث همگی قابل استعلام از مرجع ذی صلاحند. اما بعد از انحصار ورثه اگر یکی از وراث حاضر به فروش ملک موروثی نباشد باید با توجه به هر پرونده و اینکه چه کسی در ملک تصرف دارد بهترین راه حل را انتخاب کرد مثل خلع ید مشاعی درخواست افراز تقسیم ترکه و …

گواهی انحصار وراثت در کرج  هم همان قیمت است؟

بله، به همان قیمت و مدت ذکر شده توسط وکیل انحصار وراثت کرج.

مدت زمان انحصار وراثت چقدر است؟

زمان تقریبی برای گواهی انحصار وراثت محدود یک هفته تا ده روز و برای انحصار وراثت نامحدود حدود ۴۰ روز کاری است.

اگر گواهی فوت یا شناسنامه بعضی از وراث را نداشته باشیم؟

مشکلی نیست همه را وکلای ما استعلام می‌کنند حتی اگر یک ورثه مراجعه کند بدون داشتن مدارک سایر ورثه صدور گواهی حصر وراثت امکان پذیر است. و نیاز به حضور هیچ یک از وراث در مراحل کار نیست.

انحصار وراثت برای مستمری آیا لازم است و چه مدت طول میکشد؟

یکی از سوالات کاربردی همین انحصار وراثت برای حقوق متوفی  است توجه داشته باشید که اولا الزامی است و ثانیا اگر متوفی اموال بالای ۵۰ میلیون نداشته صرف گرفتن گواهی حصر وراثت محدود که مدت زمان اخذ آن حدود ۷ تا ۱۰ روز است کافی است.

انحصار وراثت کردن با تقسیم ارث فرق دارد

اول بدانیم که گواهی حصر وراثت چیست؟ و آیا دارایی متوفی (اموال، طلب ها و بدهی ها) در آن مشخص می شود یا خیر؟

انحصار وراثت به معنی تقسیم اموال (ما ترک) نیست زیرا برگه ای قانونی است که توسط شورای حل اختلاف صادر می شود و در آن نام متوفی، تاریخ فوت، اسامی دقیق وراث زمان فوت و همچنین مقدار سهم ایشان بر طبق قانون ارث مشخص می شود. پس گرفتن برگه انحصار ورثه به منزله مشخص شدن لیست اموال متوفی و تقسیم بین آن ها نیست؛ اگر چه مقدار سهم هر یک از ورثه تعیین شده است. به همین دلیل اسناد مالکیت از جمله مدارک لازم برای دادخواست انحصار وراثت نیست.

پس اختلاف بین ورثه با اختلاف در تقسیم ارث و عدم رضایت یکی از وراث در اخذ گواهی انحصار ورثه و تقسیم ارث متفاوت است. داشتن گواهی انحصار وراثت اولین قدم برای شروع مراحل تقسیم است و درخواست یکی از ورثه حتی در صورت عدم همکاری سایر ورثه برای گرفتن انحصار ورثه کفایت می کند.

مطلب مرتبط :   حق ملاقات پدربزرگ و مادربزرگ

بعضی سؤال می کنند که گواهی انحصار وراثت بدون شناسنامه سایر ورثه چگونه است؟ جواب این است که در صورت کامل بودن مدارک لازم برای حصر وراثت، نواقص از طریق استعلام از اداره ثبت احوال مرتفع می شود. توجه داشته باشید که تقسیم ارث با رضایت ورثه و یا درصورت اختلاف بین وراث در صورت عدم انحصار وراثت میسر نیست. به عبارت دیگر تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر نیست.

ممکن است سؤال شود برای تقسیم ارث چه باید کرد؟

بعد از دریافت گواهی مذکور چند اقدام برای تقسیم ارث متصور است:

الف) اگر بین ورثه اختلاف نباشد با پرداخت مالیات بر ارث و دادن اظهارنامه مالیاتی  ورثه می توانند مال منقول و غیر منقول باقی مانده از متوفی را تصرف حقوقی کنند و به تعبیر عامیانه تر به دیگری انتقال دهند.

ب) اگر متوفی اموال منقول در معرض تعدی و تفریط دارد مثل فرش قیمتی یا عتیقه جات و …
می توان دادخواست مهر و موم ترکه داد.

ج) اگر به کلیه اموال و بدهکاری

ها و طلب کاری های متوفی دسترسی نیست و یا به اسناد بعضی املاک دسترسی نباشد و یا حتی در میزان دارایی دقیق شخص فوت شده ابهام و اشکال باشد،
می توان دادخواست تحریم ترکه تقدیم شورای حل اختلاف کرد.

د) اگر ملک به ارث رسیده در تصرف یکی از وراث یا شخص دیگری بدون قرارداد معتبر است،
می توان دادخواست خلع ید مشاعی تقدیم دادگاه کرد.

هـ) هر یک از ورثه می تواند با مراجعه به اداره ثبت اسناد به نسبت مقرر از سهم خود در مال غیر منقول (ما ترک) درخواست افراز (تقسیم) کند.

و) هر کدام از ورثه می تواند با مراجعه به دادگاه عمومی و دادن دادخواست تقسیم ارث، تقاضای تقسیم ارث و اموال موروثی کند.

با توجه به آن چه به صورت خلاصه گفته شد اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد و دیگران امتناع کنند بایستی یکی از موارد ذکر شده در بالا را پس از دریافت گواهی حصر وراثت به فراخور حال و مشورت با وکیل متخصص ارث انتخاب و اقدام کند.گواهی حصر وراثت برای سهام عدالت

دارایی هر شخص بعد از فوت به صورت قهری به وراث به عنوان قائم مقام قانونی متوفی منتقل می شود. البته همانطور که یادآوری شد وراث برای رسیدن و انتقال قانونی ماترک ناگزیرند مراحلی را طی کنند و گفته شد که اولین اقدام از مراحل تقسیم ارث، گرفتن گواهی انحصار وراثت است به سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی متوفی هم جزء ماترک  (اموال متوفی) است و برای دریافت و انتقال سهام عدالت حصر وراثت لازم است. بنابراین در جواب به کسانی که سؤال می پرسند در مورد نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان، جواب این است که ابتدا گواهی حصر وراثت اخذ کنید.

جریمه انحصار وراثت توضیحات وکیل متخصص انحصار وراثت

اگر کسی قبل از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۵ فوت کرده  و در مدت ۶ ماه، اظهارنامه مالیاتی توسط وراث داده نشده باشد مشمول کمی جریمه مالیاتی خواهند شد ولی برای فوت شدگان بعد از تاریخ مذکور هیچ مهلت زمانی وجود ندارد. به دیگر سخن، جریمه انحصار وراثت یا جریمه دیرکرد پرداخت مالیات بر ارث و دادن اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان بعد سال ۹۵ وجود ندارد. درست مثل درخواست آنلاین انحصار وراثت و سامانه انحصار وراثت.

اما اگر در مدت یکسال از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه مالیات بر ارث ثبت شود مشمول بعضی معافیت ها و بخشودگی ها خواهید شد. شایان ذکر است که بعد از صدور انحصار وراثت وکلای گروه پارسای در صورت تمایل موکل، وکالت مراحل پرداخت مالیات بر ارث و اخذ مفاصا حساب مالیاتی را هم انجام میدهند.

محروم کردن از ارث:

مطابق قانون ارث و انحصار وراثت ایرانیان شیعه امکان محروم کردن یک یا چند نفر از وراث بعد از فوت مطلقاً وجود ندارد. آن چه بعضی عنوان می کنند که فلانی فرزندش را از ارث محروم کرد و امثال آن وجاهت قانونی ندارد. تمام آنچه هر شخص برای بعد خود می تواند انجام بدهد این است که تا یک سوم اموال را به نفع شخص و یا اشخاص وصیت تملیکی کند.

نحوه تقسیم ارث مادر و نظر وکیل انحصار وراثت در تهران

تصور اشتباهی بسیار رایج شده است که تقسیم ارث مادر بین فرزندان به صورت مساوی است! از زمان تدوین و تصویب قانون مدنی در ۱۳۰۴ شمسی تاکنون قانون ارث مادر مثل تقسیم ارث پدر است، فرزند پسر ۲ سهم و فرزند دختر ۱ سهم است.

سامانه انحصار وراثت

ارث بردن نوه از پدر بزرگ

مطابق قانون ارث قانون مدنی ایران، برای ایرانیان شیعه وراث به ۳ دسته تقسیم می شوند؛ با این توضیح که طبقه بالاتر نسبت به طبقه پایین تر و بعدی دارای اولویت است. اما در طبقه اول، وراث عبارتند از: پدر، مادر، جد پدری و مادری، فرزندان و نوه.

نکته اول اینجاست که با بودن پدر و مادر نوبت به اجداد نمی رسد و با بودن فرزند نوبت به نوه نخواهد رسید. نکته دوم این که هر کدام از وراث که بعد از متوفی (مورث) زنده باشد ولو چند لحظه ارث خواهد برد. بنابراین اگر یکی از فرزندان قبل از پدر خود فوت کرده باشد، ارث بعد از فوت پدر به فرزندان زنده خواهد رسید و نوه سهمی در ارث نخواهد داشت.

تقسیم وجه بیمه عمر متوفی مشمول قواعد ارث نیست

توضیح ساده این که بیمه عمر و وجهی که بیمه بعد از فوت بیمه گذار پرداخت می کند اولاً تابع قرارداد است و ممکن است که بیمه گذار متوفی در زمان حیات خواسته باشد مبلغ بعد از فوت به ورثه یا غیر از ورثه و به هر نسبت که بخواهد تقسیم شود. ثانیاً با توجه به این که وجه بیمه عمر ماترک به معنی خاص نمی باشد، تقسیم آن تابع قواعد ارث نیست. بنابراین اگر بیمه گذار فوت شده ترتیب خاصی برای وجه بیمه تعیین نکرده باشد، مبلغ مذکور به وراث می رسد اما به صورت مساوی بین ورثه تقسیم خواهد شد و آن چه مثلاً زوجه  یا پسر ۲ سهم و دختر ۱ سهم رعایت نمی شود.

یکی از وراث قبلاً سهم خود را گرفته است

با توجه به این که مشاوره تلفنی انحصار وراثت در گروه وکلای پارسای رایگان است و با توجه به کثرت پرونده های مشاوره داده شده توسط کارشناس انحصار وراثت در سال های وکالت، بسیار شنیده ایم که گفته می شود پدر یا مادر مثلاً در زمان حیات فلان ملک یا مبلغ را به برادرمان داده و یا این که پدر سهمش را از ارث داده و گفته که فلانی بعد از من حقی در ارث نخواهد داشت و امثال این موارد؛ اما از نظر قوانین جاری کشور آن چه در زمان حیات هرکسی به دیگری داده ارتباطی به ارث بعد از فوت ندارد و اگر فرزندی که در زمان حیات پدر یا مادر اموالی دریافت کرده بعد از فوت مورث خود به عنوان ورثه محسوب خواهد شد و به قدر السهم در ماترک شریک است.

حال ممکن است که به فرض سؤال این باشد که فرزند در زمان حیات پدر نوشته ای را امضا کرده و سلب حق از خود در گرفتن ارث بعد از فوت پدر و یا مادر کند که محل بحث حقوقی است.

ممکن است جواب سؤال محل اشکال حقوقدان ها باشد اما از نظر وکیل انحصار وراثت تهران گروه پارسای، سلب حق جزیی است و به ضرر امضا کننده قابلیت استناد دارد. اما این گونه نیست که در گواهی انحصار وراثت، اسم او جزء ورثه نمی آید بلکه در صورت انکار امضاء کننده سند عادی مذکور، سایر وراث بعداً بایستی برای اثبات آن دعوی حقوقی مطرح کنند.

می توانید مطلب را به اشتراک بگذارید
برای اعطای وکالت دعاوی خانواده و ارث در تهران و کرج با ما تماس بگیرید (وکیل طلاق)
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حسن علیاری

    با سلام
    پدرم ۶ سال قبل فوت شده است. مادرم در خانه پدرم زندگی میکند و من و برادر و خواهرانم ازدواج کرده و مستقل شده ایم. در وصیت نامه پدرم قید شده که مادرم تا زمان حیاتش، در خانه پدرم ساکن باشد. بنظر شما برای انجام انحصار ورثه بهتر است الان اقدام کنیم یا اینکه تا زمان حیات مادرم صبر کنیم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      فرقی نمیکنه اما اگر مادرتون ناراحت میشه فعلا دست نگه دارید

  2. الهام شعبانی

    سلام وقتتون بخیر
    پدرم فوت کرده و برای دریافت حقوق مستمری برای مادرم نیاز به انحصار وراثت داریم ولی ۴ فرزند داشته که فقط من ایران هستم و ۳ نفر دیگه اینجا نیستن
    باید چیکار کنم؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      مهم نیست و نگران نباشید
      با درخواست یکی از ورثه هم گواهی حصر وراثت صادر میشود باید درخواست استعلام از اداره ثبت احوال کنید

  3. نفیسه البرزی

    سلام شب خوش و خسته نباشید آیا برای وکلای محترم شما مقدور هست که هزینه حق الوکاله پرونده انحصار وراثت را در آغاز و اول دریافت نکنند چون من هیچ پولی ندارم که هزینه کنم واقعا مستاصل و ناچار دست روی دست گذاشتم و هچ کاری برای گرفتن ارث نکردم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      حتما نباید وکیل داشته باشید خودتان دادخواست بدهید

  4. مرضیه آقایی

    سلام آیا میتوان حق الزحمه وکالت را بعد از گرفتن سهمم پرداخت کنم چون الان هیچ پولی ندارم

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر نصف اول دریاقت میشه مگه کلا حق الوکاله انحصار وراثت چقدره؟

  5. ضیا صفوی

    سلام این که میگویند انثار وراثت باید قبل از یکسال تمام بشود وگرنه دولت مالیات زیادی می‌گیرد درست است؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سسلام
      خیر درست نیست
      جریمه ای در کار نیست فقط از بعضی معافیت های مالیات بر ارث محروم میشوید

  6. مانی مانی

    سلام وقت به خیر … مادرم میخاد ارث پدریش که فوت شده رو بگیرد , اول رفتیم پلیس قضایی و اظهار نامه نوشتیم , آیا پدرم میتونه وکالت مادرمو به عهده بگیره , یعنی مادرم به پدرم وکالت بده برای گرفتن ارث و رفتن به داداگاه و حل اختلاف !
    پلیس قضایی به مادرم کفت نمیشه به شوهرت وکالت بدی باید وکیل بگیری درست یا غلط ؟ مگه میشه ؟ ممنون میشم رهنمایی کنید باتشکر .

    1. گروه وکلای پارسای

      سسلام
      بله دفتر خدمات قضایی به شما درست اطلاعات داده

  7. میلاد داداشی

    سلام و‌عرض خسته نباشید.من و خواهرم ملکی در قلعه حسن خان به ارث‌بردیم بعد از فوت پدرم و در حال حاضر خارج از کشور هستیم و میخواستیم انحصار وراثت کنیم.ایا شماره واتساپ دارید که من تماس بگیرم برای هزینه انجام این کار.با تشکر.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      واتس آپ ذر ایران فعلا مشکل داره تماس مستقیم بگیرید یا ایمیل بزنید

  8. علی قربانی

    باسلام اگروراث بخواهند برای حل اختلاف زمینی موروٹی وکیلی بگیرند حق الوکاله ی انها چطورخواهد بود ایا پسردوبرابردخترهزینه میده یا دادن هزینه ی وکالت بین دختروپسرمساویه؟
    ـ

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      هرینه و حق الوکاله انحصار وراثت ۳/۲۰۰ است و برای موضوعات دیگر با توجه به نوع کار حق الوکاله متفاوت است سهم هر ورثه در پرداخت توافق همه وراث است البته که بدیهی است کسی که سهم بیشتری دارد باید هزیه بیشتری هم بپردازد

  9. مهتاب

    سلام و عرض ادب. یه سوال. برای انحصار ورثه حتما باید استشهادنامه محضری تهیه شه؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      یا استشهادیه یا شهادت شهود در شورا

  10. تینا

    سلام وقت بخیر
    اگر متوفی در زمان حیات بخش اعظم اموال رو سند زده باشن به نام یکی از فرزندان
    بعد فوت نمیشه اونها رو به کار بیان و به حق تقسیم شن؟

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      خیر
      ارث مالی است که بعد از فون متوفی باقی مانده باشد بنابراین هر شخصی در زمان حیات میتواند اموال را به هرکس که بخواهد منتقل کند

  11. مهداد رفیعی

    تماس بهترخواهدبود اکر whatsApp ,, Telegram اصافه کنید، مخصوصا برای شهروندان مقیم خارج.

    1. گروه وکلای پارسای

      سلام
      از طریق واتس آپ با شماره موبایل بلای صفحه میتوانید پیغام بفرستید

... ...